به نظر می‌رسد در میان تعداد انگشت‌شمار بازی‌های سبک ریسینگ کنسول پلی‌استیشن 4، بازی موردانتظار Gran Turismo Sport موفق شده لقب جذاب‌ترین بازی را از آن خود کند. با زومجی در ادامه همراه باشید.

بعد از نزدیک به سه سال سکوت کامل، پرچم‌دار بازی‌های ریسینگ سونی قرار است این بار قدرتمندتر از همیشه به عرصه بازی‌های ویدیویی باز گردد و قدرت پلی‌استیشن 4 را به رخ همه بکشد. گرچه نسخه بعدی مجموعه Gran Turismo، بازی Gran Turismo 7 نام نگرفته، اما وجود واژه Sport به جای شماره، جذابیت خاصی به آن بخشیده است. بر طبق گفته‌های کازونوری یامائوچی، مدیرعامل Polyphony Digital (توسعه دهنده نسخه بعدی گرن توریزمو)، بازی Gran Turismo Sport در وهله اول تمرکز خاصی بر روی بخش آنلاین، ارائه مسابقات روزانه به بازیکنان، تورنمنت‌های قهرمانی و دیگر رویدادها خواهد داشت. طبق پیش‌بینی‌های تیم توسعه دهنده این بازی، Gran Turismo Sport نه‌تنها یک بازی ریسینگ رقابتی خواهد بود، بلکه پتانسیل آن را دارد که در دسته بازی‌های E-Sport (ورزش‌های الکترونیکی) هم قرار بگیرد.

در کنار وجود این تغییر بسیار ظریف در هدف کلی، طبق نمایش‌هایی که از بازی دیده‌ایم، Sport هنوز هم یک Gran Turismo اصیل و البته جذاب است. چگونگی عملکرد اتومبیل‌های بازی به ریشه‌ها پای‌بند بوده و بر روی تک‌تک جزئیات آن‌ها کار شده است. علاوه بر جزئیات، سیستم هندلینگ ماشین‌ها نیز دچار تحول زیادی شده و همراه با جزئیات، از نو بازآفرینی شده است. Gran Turismo Sport در مجموع دارای ۱۳۷ ماشین است که این ماشین‌ها، خود در دسته‌های کانسپت، هایپر و مجوز‌دار (Licensed) قرار می‌گیرند و به گفته سازنده‌ها، این ۱۳۷ ماشین مربوط به ۲۷ تولیدکننده در سراسر دنیا می‌شوند و بر روی تک‌تکِ جزئیات داخلی و خارجی آن‌ها کار شده است. برخلاف نسخه‌های قبلی Gran Turismo، این بار در نسخه Sport پس از پایان هر مسابقه پاداشی برای شما در نظر گرفته می‌شود.

چگونگی عملکرد اتومبیل‌های بازی به ریشه‌ها پای‌بند بوده و بر روی تک‌تک جزئیات آن‌ها کار شده است

توجه به جزئیات، در سراسر بازی دیده می‌شود و این چیزی است که به طرز دیوانه‌کننده‌ای جذاب است. به راحتی می‌توانید دوخت چرمی روی فرمان ماشین Audi خود را با تک‌تک تار و پود‌هایش ببینید. تلألو نور خورشید هم به طرز دیوانه‌کننده‌ای جذاب است و معلوم است حسابی بر روی آن کار شده. هرچند محیطِ بازی هنوز آماده نشده و مثل ماشین‌ها پرجزئیات و چشم‌نواز نیست، اما به طرز قابل ملاحظه‌ای از دیگر محیط‌های موجود در نسخه‌های قبلی، بهتر است. منوی موجود در بازی هم بسیار جذاب است و بخش‌های متنوع و مختلفی در آن وجود دارند؛ علاوه بر این، نوع حرکتِ دوربین بازی نیز بسیار جالب است. همچنین، در Gran Turismo Sport یک حالت جدید وجود دارد که در آن می‌توانید تصاویر سفارشی خود را طراحی کنید؛ در‌واقع این حالت به شما تصاویری از اتومبیل‌های سراسر جهان را با کیفیت بالا می‌دهد و شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها، تصاویر مدنظر خود را بسازید.

3065605-gt15

Gran Turismo Sport ممکن است بهترین صداگذاری این مجموعه را داشته باشد؛ چراکه نه‌تنها صدای تک‌تک موتورهای ماشین‌های موجود در بازی، زیبا کار شده‌اند، بلکه ویژگی خاص دیگری که در مورد صداگذاری بازی وجود دارد این است که شما می‌توانید (با شنیدن صدای موتور) از جزئیاتی همچون مشکلات احتمالی موتور ماشین باخبر شوید. اما در کنار همه این‌ها، Gran Turismo Sport هنوز هم از سیستم تخریب‌پذیری برخوردار نیست. گرچه این موضوع به نوعی پای‌بند بودن به سنت همیشگی این مجموعه را نشان می‌دهد، اما از میزان واقع‌گرایانه بودن بازی می‌کاهد.

به راحتی می‌توانید دوخت چرمی روی فرمان ماشین Audi خود را با تک‌تک تار و پود‌هایش ببینید

سیستم هندلنیگ (هدایت اتومبیل) بازی Gran Turismo Sport، جزو برترین سیستم‌های هندلینگِ بازی‌های این سبک محسوب می‌شود. اسکات باترورث، نویسنده سایت گیم‌ اسپات، موفق شده برای ساعاتی به این بازی دسترسی داشته باشد. او درمورد Sport می‌گوید:

سیستم هندلینگ بازی Gran Turismo Sport مثل همیشه واقع‌گرایانه به نظر می‌رسد. در طول تجربه‌ای که از بازی داشتم، شانس این را پیدا کردم که با ماشین‌های نیسانِ Nissan GT-R ’17 در لوکیشن Willow Springs، لوتوسِ Evora ’09 در لوکیشن Brands Hatch Indy Circuit و یک مرسدسِ SLS AMG GT3 ’11 در لوکیشن  Nurburgring Nordschleife به رانندگی بپردازم. در هر مورد، کار با فرمان ماشین‌ها، حس سفت بودن و در کنار آن، پاسخگویی سریع را به من منتقل کرد و از نظر من این موضوع به طرز ویژه‌ای درمورد Wheel Peripheral (فرمان مخصوص برای تجربه بازی‌های ریسینگ) مخصوص سونی صدق می‌کند. (با همه این‌ها، من این فرمان را به شما پیشنهاد می‌کنم چون ویژگی‌های جذابی چون پاسخگویی سریع، دنده‌های رده‌بالا‌ی فلزی و یک فرمان مجذوب‌کننده دارد.)

Gran Turismo Sport از لحاظ قرار دادن گزینه‌های مختلف برای مسابقه‌های Robust، نسبتا بهتر از نسخه‌های قبلی این مجموعه است و این موضوع، برای کسانی که در درجه اول بازی را برای رانندگی با ماشین‌های جذاب تهیه کرده‌اند می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد، بازی را از یکنواختی خارج کند و البته با مکانیک‌های شبیه‌سازی بازی نیز بیشتر هماهنگ شود. نویسنده گیم‌اسپات در ادامه گفت:

در Gran Turismo Sport یک مسابقه را با فرمان و ترمز مخصوص بازی‌های ریسینگ انجام دادم؛ در این‌ مورد باید بگویم که فرمانِ تعبیه شده واقعا نمی‌تواند در همه‌ حال کمک‌یار شما باشد. همچنین، سرعت پاسخگو بودن ترمز ماشین‌ها نیز (وقتی که به گوشه‌های جاده می‌رفتم و اوضاع خطرناک می‌شد) کمی اذیت‌کننده بود.

3065596-gt7

Gran Turismo Sport (همچون نسخه‌های قبلی) چندین زاویه‌ی دوربین را در اختیار کاربر می‌گذارد که از میان آن‌ها می‌توان به دوربین داخل اتاقک ماشین، دوربین بالای کاپوت، دوربین سوم شخص و یک دوربین کامل اول شخص اشاره کرد. علاوه بر این‌ها، در این بازی یک دوربین اول شخص دیگر نیز وجود دارد که بر روی صفحه نمایش، همه اطلاعاتی که نیاز دارید را نشان می‌دهد.

نویسنده گیم‌اسپات در صحبت‌های پایانی خود اضافه کرد:

من شخصا از کیلومتر شمار موجود در بالای نقشه (که در پایین صفحه بازی هم دیده می‌شود) و همچنین دوربینِ دیدن پشت سر که به‌طور دائم در بالای صفحه نمایش نشان داده می‌شود، راضی هستم [و باید بگویم خیلی جذاب هستند.] هوش مصنوعی رقبا نیز بسیا استوار [و جذاب] به نظر می رسد. مسابقات بازی، حس رقابتی دارند. من موفق شدم برای مدت کوتاهی، برخی از محتواهای بازی را نظاره و آن‌ها را تجربه کنم. محصول نهایی قرار است شامل یک بخش «Arcade Mode» با مسابقات‌ تک‌نفره، زمان‌دار و دریفت به علاوه یک بخش دیگر با نام «Two Player Battles» که همچون بخش تک‌نفره، تمرکز ویژه‌ای بر روی بخش داستانی دارد، باشد. چیز جالبی که در این‌ مورد وجود دارد این است که لیست‌های Sport و Online موجود در منوی بازی، به‌ طور جداگانه تعبیه شده‌اند؛ شاید این موضوع بدان معنی باشد که بخش Sport قرار است گسترده‌تر باشد. لازم است به حالت گاراژِ بازی نیز اشاره کنم؛ انتظار می‌رود این بخش دقیقا همچون نسخه‌های قبلی، شما را قادر سازد تا تک‌تکِ قطعات اتومبیل‌تان را سرهم‌بندی کنید. البته انتظار می‌رود [به عنوان یک ویژگی جدید] شما بتوانید ماشین‌ها را رد و بدل نیز بکنید.

در حالی که هنوز برای صحبت درمورد Gran Turismo جدید خیلی زود است و هنوز سازنده‌ها چیزهای زیادی برای رونمایی دارند، اما Gran Turismo Sport ضمن پای‌بند بودن به سنت همیشیگی خود و داشتن سطح شبیه‌سازی بالا، یک بازی بسیار ارزشمند است. برای اطمینان از این موضوع، باید تا نوامبر امسال صبر کرد و دید که آیا بازی موفق خواهد شد یا خیر.

منبع: GameSpot


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده