نویسنده: wood patch
// چهار شنبه, ۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۳۵

تماشا کنید: مقایسه گرافیک نسخه نهایی Uncharted 4 با تریلرهای E3

گروه معتبر دیجیتال فاندری، در جدیدترین تجزیه و تحلیل ویدیویی خود به مقایسه گرافیک نسخه نهایی بازی موفق Uncharted 4: A Thief’s End با نمایش‌های پیشین آن در جریان رویدادهای E3 و PlayStation Experience پرداخته است. برای تماشای این ویدیو با زومجی همراه باشید.

هنگامی که متخصصان به مقایسه کیفیت تصاویر بر روی نمایشگرهای مختلف می‌پردازند، به‌صورت کلی چهار مؤلفه بسیار مهم را که در بالا و پایین رفتن کیفیت تصاویر نقش‌ اساسی ایفا می‌کنند، در نظر می‌گیرند: شفافیت و وضوح، روشنایی عمومی و نوردهی، دقت رنگ‌ها و کنتراست از مهم‌ترین مؤلفه‌های یک تصویر به‌شمار می‌روند و سایر شاخص‌ها از جمله جزئیات سایه‌‌ها، عمق رنگ مشکی، تفکیک رنگ‌ها و تن تصویر به‌گونه‌ای در زیرمجموعه موارد گفته شده قرار می‌گیرند. اما زمانی که صحبت از بازی‌های ویدیویی به میان می‌آید، بحث کیفیت تصاویر در چهارچوب کاملا متفاوتی با نام «گرافیک رایانه‌ای» و با بهره‌گیری از شیوه‌های محاسباتی مطرح می‌شود.

«آنچارتد 4: سرانجام یک دزد» که از همان روزهای اول معرفی خود گرافیک بی‌مثل و مانندش را به رخ رقیبان می‌کشید، چندی پیش بالاخره پس از مدت‌ها انتظار و تاخیرهای فراوان به‌صورت انحصاری برای کنسول پلی‌ استیشن 4 منتشر شد. جلوه‌های بصری خیره‌کننده‌ی جدیدترین ساخته ناتی‌ داگ، آن‌قدر استادانه ساخته و پرداخته شده‌اند که هر بیننده‌ای را بارها و بارها در طول بازی مات و مبهوت خود می‌کند. آخرین ماجراجویی نیتن دریک، بدون کمترین تردیدی گرافیک بازی‌های کنسولی را به مرحله جدیدی وارد کرده و ناتی‌ داگ که همواره در تعیین استانداردهای صنعت بازی‌سازی پیش‌قدم بوده، اکنون مفتخر به ساخت اثری شده است که «هنر» از سر تا پایش می‌بارد! طراحی محیط‌ها در یک کلام، خارق‌العاده است؛ به‌گونه‌ای که در طول انجام بازی، حداقل یک بار بی‌اختیار دسته کنسول را بر زمین می‌گذارید و در آن غرق می‌شوید. در توصیف Uncharted 4 گاهی صفت کم می‌آورید و بعد از اتمام آن هر کلمه‌ای را که از خانواده «شگفتی» می‌شناسید، خطاب به بازی بر زبان می‌آورید. نشان دادن محیط بازی به کسانی که با آن آشنایی ندارند و تماشای حیرت و تعجب آن‌ها، شیرین و لذت‌بخش خواهد بود و در نهایت حس رضایت و خرسندی از شاهکاری که ناتی‌ داگ خلق کرده است، لبخند را بر لب‌های شما می‌نشاند.

گروه متخصصین دیجیتال فاندری نیز در ویدیویی که برای مقایسه گرافیک نسخه نهایی بازی با تریلرهای به نمایش درآمده از آن در طول رویدادهای E3 و «تجربه پلی‌استیشن» تدارک دیده‌اند، چندین بار از تلاش‌های ناتی‌ داگ برای ارتقای گرافیک فنی و هنری آنچارتد 4 تقدیر می‌کنند. طبق گفته‌های متخصصان این گروه، در نسخه نهایی این اثر علاوه‌ بر واقع‌گرایانه‌تر شدن محیط‌ها در اثر تغییر تُن رنگ‌ها، کیفیت کلی جلوه‌های بصری نیز با بهبودهایی مواجه شده‌اند که شما می‌توانید آن‌ها را در ادامه مشاهده کنید:

|

اگر به یاد داشته باشید، در تیزر زیبای بازی در E3 2014 (که در آن نیتن بی‌هوش بر شن‌های ساحل جزیره افتاده بود) همه چیز به قدری زیبا و طبیعی جلوه می‌کرد که اکثر بیننده‌ها، ادعای سونی را مبنی بر In-Game بودن تیزر تکذیب می‌کردند. اکنون که بازی منتشر شده، به جرئت می‌توان گفت که ویدیوی معرفی آنچارتد 4، در واقع In-Engine به‌شمار می‌رود و ناتی‌ داگی آن را برای کنفرانس سونی آماده کرده بود؛ در صحنه مشابهی که در بازی نهایی نیز دیده می‌شود، شن‌های ساحلی تیزر E3 2014 دیگر وجود ندارند، کیفیت تصویر تا حدی با افت مواجه شده و نرخ فریم نیز از ۶۰ به ۳۰ کاهش پیدا کرده است. اما خوشبختانه هنوز هم موارد قابل مقایسه فراوانی وجود دارد که بر کوشش استودیوی سازنده برای بی‌نقص جلوه کردن مدل چهره شخصیت‌ها صحه می‌گذارند. خطوط، چین و چروک‌ها و ته‌ریش صورت نیتن کماکان با دقت و وسواس فراوانی بارگذاری شده‌اند و لباس‌های وی نیز علاوه‌بر تغییر شکل در اثر وزش باد و تغییر وضعیت بدن، از بافت باکیفیتی برخوردار هستند.

تریلر بعدی، نمایش نیتن در میان صخره‌ها و جنگل‌های انبوه است که اولین بار در رویداد PlayStation Experience 2014 دیده شد. در این بخش از مقایسه، نسخه نهایی بازی از اکثر جهات نسبت به دموی آن برتری دارد؛ نورپردازی طبیعی‌تر محیط‌ها اکنون ظاهر بسیار زیبایی به این مرحله داده است؛ افکت‌ بارقه‌های نور افقی و آب‌های جاری ارتقا پیدا کرده؛ تن آبی و غیرطبیعی لوکیشن‌ها به سمت طِیف‌ رنگ‌های گرم متمایل شده؛ جزئیات و کیفیت سایه‌ها، صورت نیتن و برادرش و تراکم اجزای جانبی محیط نیز همانند مگس‌ها، پرنده‌ها و مِه درون جنگل‌ها با پیشرفت‌هایی روبه‌رو شده است. همچنین در اغلب صحنه‌های اکشن Uncharted 4، موشن بلور بازی تکامل پیدا کرده و این نکته تا حد فراوانی به بار اکشن آن افزوده است.

در قسمت نهایی مقایسه، دیجیتال فاندری به سراغ تریلر E3 2015 بازی رفته است. در این‌جا نیز یک بار دیگر تلاش‌های ناتی‌داگ برای بهبود آنچارتد 4 به‌خوبی نمایان می‌شود؛ از کنتراست بهتر رنگ‌ها و نورپردازی فضاها گرفته تا تراکم بیش‌تر جزئیات ظاهر کاراکترها و رطوبت لباس آن‌ها به علت تعریق بدن‌شان، همه و همه گواهی بر سخت‌کوشی و اراده توسعه‌دهندگان این اثر برای ساخت بهترین قسمت مجموعه است. البته برخورد هوش مصنوعی بازی در لوکیشن‌های مختلف، متفاوت است و به همین علت در ویدیوی مقایسه، محل قرارگیری دشمنان و کاورگیری آن‌ها یکسان نیست. همچنین فیزیک انفجارها و تخریب‌ها، پراکنده شدن ذرات معلق مانند گرد و غبار و افکت آتش، همچنان در نسخه نهایی این اثر تحسین‌برانگیز است.

Uncharted 4: A Thief’s End، آخرین ساخته ناتی‌ داگ از این مجموعه، هم‌اکنون در صدر جدول‌ فروش هفتگی قرار دارد و امید می‌رود که قسمت چهام سری، رکورد فروش عناوین انحصاری را جابه‌جا کند.

نظر شما درباره این مقایسه گرافیکی چیست؟ اگر موفق به تجربه Uncharted 4 شده‌اید، تجربیات خود را از جلوه‌های بصری ستودنی این بازی با ما در میان بگذارید.

منبع: کانال یوتیوب دیجیتال فاندری


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده