نویسنده: افشین پیروزی
// سه شنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۳

کمپانی پاورکالر داک کارت گرافیک Devil Box را برای لپ تاپ‌ ها معرفی کرد

استفاده از کارت گرافیک‌های مخصوص پی‌سی در لپ‌تاپ‌ها از طریق داک‌های اکسترنال، مدتی است که رواج پیدا کرده و این بار کمپانی PowerColor اقدام به معرفی چنین داکی با نام Devil Box کرده است. با زومجی همراه باشید.

در جریان رویداد CES که اوایل سال ۲۰۱۶ برگزار می‌شد، کمپانی‌های ایسوس، ایسر و ریزر داک‌های مخصوص اضافه کردن کارت گرافیک مجزا به لپ‌تاپ‌ها را معرفی کردند و حال امروز کمپانی پاورکالر هم با معرفی داک Devil Box در رویداد کامپیوتکس 2016، به جمع این کمپانی‌ها پیوست. این داک گرافیک بیشتر شبیه به داک Core کمپانی Razer است و با استفاده از پورت Thunderbolt 3 و فناوری XConnect کمپانی AMD (که با همکاری اینتل توسعه پیدا کرده) به لپ‌تاپ متصل می‌شود. اگر بخواهیم نحوه اتصال این داک را با موارد مشابه مقایسه کنیم، داک ASUS ROG Station X2 به دو اتصال Thunderbolt 3 نیاز دارد و داک Acer هم از یک چیپ گرافیکی استفاده می‌کند که غیرقابل تغییر است و نمی‌توان کارت گرافیک‌های دیگری را جایگزین آن کرد.

از لحاظ فنی، Devil Box به کاربر اجازه می‌دهد تا از تمامی کارت گرافیک‌ های دستکاپ استفاده کند، البته با این شرط که طول کارت کم‌تر از ۳۱۰ میلی‌متر و مصرف برق آن هم کم‌تر از ۳۷۵ وات باشد. به طور دقیق‌تر، کارت‌های سری GTX 900 و GTX 10 کمپانی انویدیا و کارت‌های خانواده R300 و Fury رادئون (مد‌ل‌هایی که از خنک‌کننده‌های معمولی استفاده می‌کنند نه آبی) توسط این داک پشتیبانی می‌شوند. جالب اینکه به دلیل همین محدودیت، کارت گرافیک‌های Radeon 390 و Radeon 390X ساخته شده توسط خود کمپانی پاورکالر که با برند «Devil» عرضه می‌شوند، در این داک قابل استفاده نیستند. به دلیل استفاده از فناوری XConnect ای‌ام‌دی، کارت‌ های رادئون را می‌توان حتی در زمان روشن بودن لپ‌ تاپ هم با استفاده از داک به آن متصل کرد. ولی برای کارت‌های انویدیا، باید حتما لپ‌تاپ در زمان اتصال کارت خاموش باشد.

در حالت تئوری، داک Devil Box دقیقا همانند داک Core ریزر با تمامی لپ‌تاپ‌هایی که دارای پورت Thunderbolt 3 هستند، سازگار است. ولی در حالت عملی، تولید‌کنندگان لپ‌تاپ‌ ها باید فریم‌ور محصولات خود را برای پشتیبانی از این داک و سوییچ کردن بین کارت گرافیک مرجع یا اکسترنال ارتقا دهند.

قیمت این داک کارت گرافیک هنوز اعلام نشده است.

منبع: PCWorld


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده