// جمعه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۲

مدیر عامل تیک-تو اینتراکتیو: واقعیت مجازی گران است و به فضای زیادی احتیاج دارد

فناوری واقعیت مجازی به دلیل قیمت بالای ملزومات و دیگر موانع، شاید آنطور که انتظار می‌رود همه‌گیر نشود. این باور در بین فعالین حوزه بازی‌های ویدیویی نیز وجود دارد. حال استراوس زلنیک، مدیرعامل کمپانی تیک-تو اینتراکتیو از موانع این فناوری گفته است.

کمپانی Take-Two Interactive همواره به دلیل ماهیت چندملیتی و در اختیار داشتن استودیوهایی از جمله راک‌استار گیمز، فیرکسیس گیمز و توکی گیمز و انتشار مجموعه‌های محبوب  Grand Theft Auto ،Civilization و NBA 2K به عنوان یکی از برترین توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی شناخته می‌شود. اما این کمپانی نسبت به مشاهده فناوری واقعیت مجازی در خانه تک تک علاقه‌مندان به بازی‌های ویدیویی و دسترسی تمامی اقشار جامعه به این فناوری چندان خوش‌بین نیست. حال استراوس زلنیک، مدیرعامل این کمپانی اعلام کرده است که بر سر راه استفاده عمومی از فناوی واقعیت مجازی، موانعی از جمله قیمت گزاف تجهیزات و الزام وجود فضای باز وجود دارد.

در کنفرانس رسانه و مخابرات که مدتی پیش برگزار شد، زلنیک با اشاره به قیمت بالای فناوری واقعیت مجازی، به این نکته اذعان کرد که به اعتقاد او بخش کوچکی از شهروندان آمریکایی توانایی تخصیص یک اتاق کامل به انجام بازی‌های واقعیت مجازی را دارند. وی در جمع تحلیل‌گران و سرمایه‌گزاران حاضر در کنفرانس رسانه و مخابرات در این باره گفت:

این فناوری هم اکنون بسیار گران‌قیمت است. در حال حاضر از دستگاهی دو هزار دلاری که تنها برای سرگرمی قابل استفاده است و نیازمند تخصیص یک اتاق کامل برای استفاده است، استقبال نخواهد شد. من نسبت به طرز فکر و تصورات مردم آگاهی ندارم. شاید تعدادی از حضار در این کنفرانس امکان تخصیص یک اتاق به سرگرمی و فناوری واقعیت مجازی را داشته باشند. اما در دنیای واقعی و عموم مردم چه؟ حقیقت این است که ما چنین امکانی را در آمریکا نداریم.

ما می‌توانیم ۳۰۰ دلار صرف سرگرمی کنیم و اتاق اختصاصی برای این امر نداریم. در آمریکا ما تنها فضای کافی برای یک تلویزیون، یک نیمکت و کنترلر داریم. شرایط محل زندگی ما در آمریکا به شکلی نیست که فضای باز زیادی در اختیار داشته باشیم و با دو کنترلر در دست و چیزی بر روی سر، پیرامون اتاق حرکت کنیم و به میز برخورد نکنیم. ما شرایط لازم را نداریم.

oculus-rift-carrying-case

زلنیک در ادامه می‌گوید که او تنها به «تعدادی از موانع» بر سر راه فناوری واقعیت مجازی اشاره کرده است و وی به طور کلی نسبت به این فناوری بدبین نبوده و آن را تحقیر نمی‌کند:

من نسبت به فناوری واقعیت مجازی هیجان‌زده هستم. منظور من این است که این فناوری هنوز جای پیشرفت دارد و صحبت‌های من تنها برشمردن موانع است.

در سال ۲۰۱۴، زلنیک اعلام کرد که هدست واقعیت مجازی آکیولس ریفت با اقبال عمومی روبه‌رو نخواهد شد و وی بر این باور است که تکنولوژی واقعیت مجازی تنها به مذاق گیمرهای حرفه‌ای خوش آمده و قشر عظیمی که بازی‌های ویدیویی را به صورت تفریحی دنبال می‌کنند، از این فناوری استقبال نخواهند کرد.

به نظر من برای یک گیمر حرفه‌ای به عنوان شخصی که می‌خواهد در جهان بازی‌های ویدیویی غرق شود، تجربه استفاده از فناوری واقعیت مجازی فوق العاده خواهد بود. اما بسیاری از مخاطبین بازی‌های ویدیویی از جمله کودکان، بازی‌های مختلف را در کنار دوستانشان انجام می‌دهند. بر همین اساس نسبت به این تکنولوژی روی خوش نشان نخواهند داد. بنا به این دلیل باور دارم که فناوری واقعیت مجازی مناسب گیمرهای حرفه‌ای خواهد بود.

با قضاوت براساس پیشرفت‌ها و خبرهای منتشر شده، سال ۲۰۱۶ نقش مهمی در سرنوشت فناوری واقعیت مجازی خواهد داشت. زمان زیادی از عرضه آکیولس ریفت و اچ‌تی‌سی وایو نمی‌گذرد و پلی‌استیشن وی‌آر هم در راه است. همچنین شایعه‌  عرضه نسخه‌ای از کنسول ایکس‌باکس وان با قابلیت پشتیبانی از فناوری واقعیت مجازی نیز مدتی است که در فضای مجازی پخش شده است.

نظر شما راجع به صحبت‌های اشتراوس زلنیک و آینده فناوری واقعیت مجازی چیست؟ نظرات خود را با ما در زومجی در میان بگذارید.

منبع: GameSpot


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده