// شنبه, ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۸

نکاتی که احتمالا در مورد بازی DOOM نمی‌ دانستید

بازی DOOM شاید گیم‌پلی بسیار سر راستی داشته باشد و در آن با پیچیدگی‌های زیادی رو به رو نشوید. اما برخی نکات در بازی وجود دارند که با دانستن آن‌ها بازی برای‌تان جذاب‌تر هم خواهد شد. پس با زومجی همراه باشید تا در مورد این نکات اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

ریبوت اولین قسمت از سری محبوب DOOM تا امروز یکی از بازی‌های موفق سال ۲۰۱۶ بوده که استودیو اید سافتور (id Software) به خوبی از پس ساخت آن برآمده است. این اثر کاملا یک بازی کلاسیک را در قالب تیراندازی‌های مدرن به بازیکنان هدیه داده و چه طرفداران و چه منتقدین از این بازی بسیار راضی هستند. خشونت بالا، گیم‌پلی سریع و بسیاری از موارد دیگر از جمله نکات موفقیت‌آمیز این بازی بوده‌اند. اما DOOM نکاتی فراتر از فشار دادن ماشه و انفجار شیاطین دارد. کارهای تاکتیکی خاصی نیز در این بازی وجود دارند که باعث می‌شوند بازی‌تان سریع‌تر و جذاب‌تر شود. همچنین گاهی در بازی با نکاتی رو به رو خواهید شد که باعث تعجب‌تان می‌شوند! پس با ما همراه باشید تا با اشاره به برخی نکاتی که شاید نمی‌دانستید، سبک بازی خود را به مراتب سریع‌تر، خشن‌تر و جذاب‌تر کنید.

مجهز شدن به زره‌های بهتر در بخش چندنفره

شاید در نگاه اول، از زره‌هایی که شخصیت بازی در ابتدای بخش چندنفره استفاده می‌کند ناامید شوید. همچنین اگر وقت زیادی را صرف بازی در بخش چندنفره DOOM کرده باشید، متوجه زره‌هایی با شکل و شمایل شیطانی برای دیگر بازیکنان شده‌اید. برای این که شما هم بتوانید از این زره‌ها استفاده کنید، به بخش شخصی‌سازی بروید و در بخش زره‌ها (Armor) به گزینه‌هایی که با فونت ریز در بالای گزینه‌های مختلف زره‌ها نوشته شده‌اند دقت کنید. نکته ساده‌ای است، اما مطمئنا خیلی‌ها متوجه آن نشده‌اند. به راحتی می‌توان بین دسته‌های مختلفی که وجود دارند انتخاب کنید.  به غیر از زره‌هایی که شباهت خیلی زیادی به اسپارتان‌های Halo دارند، زره‌های شیطانی و جهنمی زیادی نیز برای انتخاب کردن وجود دارد. همانطور که اشاره شد این بخش چیز خیلی مشخص و واضحی است، اما خیلی از بازیکنان متوجه این نکته نشده‌اند.

اجرای گلوری کیل‌های متفاوت

مطمئنا با بخش گلوری کیل بازی DOOM آشنا شده‌اید و خوب می‌دانید که اجرای آن‌ها چه حس خوب و خشنی دارد! اما بهتر است بدانید که قادر هستید روش‌های مختلف اجرای آن‌ها را خودتان انتخاب کنید. اول از همه اجرای گلوری کیل کاملا به سمت و جهتی که در برابر دشمن قرار می‌گیرید بستگی دارد. چپ، راست، عقب، جلو و حتی از آسمان که بر سر دشمن فرود بیایید، این گلوری کیل‌ها انیمیشن خاص خود را خواهند داشت. حتی اگر نزدیک دیوار یا سطحی عمودی باشید، انیمیشن منحصر به فردی را برای اجرای گلوری کیل خواهید دید. همچنین به خاطر داشته باشید که هر یک از شیاطین گلوری کیل‌های خاص خود را خواهند داشت. همچنین برخی از گلوری کیل‌ها در بخش‌های تک نفره، چند نفره و Snap Map متفاوت هستند تا برای‌تان تکراری نشوند. پس اگر از حرکات تکراری گلوری کیل‌ها خسته شده‌اید، کمی زاویه خود را تغییر دهید تا حرکاتی تازه را مشاهده کنید.

Doom

بگذارید دشمنان با خود مبارزه کنند

اگر به جهنم پا گذاشتید و در حال گذر از محیط‌های این مکان هستید، متوجه خواهید شد که برخی دشمنان با یکدیگر مبارزه می‌کنند. سعی کنید در این مواقع خود را به دشمنان نشان ندهید. با کمی صبر آن‌ها یکدیگر را خواهند کشت و کارتان راحت‌تر خواهد شد. اگر در درجه خیلی سختی مشغول به بازی باشید، این مورد به شما خیلی کمک خواهد کرد. مشخص نیست دلیل این موضوع چیست و احتمالا مربوط به مسائل داستانی می‌شوند، اما به هر حال شما فقط این مورد را در جهنم می‌بینید و خبری از این جنگ‌های بین شیاطین در مریخ نخواهد بود.

آیتم‌هایی برای افزایش قدرت

آیتم‌های جالبی در  محیط بازی DOOM قرار دارند که باعث افزیاش قدرت می‌شوند. مثلا هنگامی که در طول بازی قدرت Berserk را پیدا کنید، با فشردن ماشه، حرکات فوق‌العاده خشن‌تری نسبت به گلوری کیل‌ها اجرا خواهند شد که هیچ گاه از ذهن‌تان فراموش نمی‌شوند. همانطور که در حالت عادی شخصیت بازی یک فرد خشن و بی‌رحم است، با پیدا کردن این آیتم تبدیل به موجودی بی‌اعصاب‌تر از تک تک شیاطین موجود در بازی خواهد شد. این آیتم که به رنگ قرمز در محیط بازی قابل یافتن است، باعث می‌شود برای مدتی اسلحه را کنار بگذارید و با دو دست خود دشمنان را تکه و پاره کنید. می‌توان گفت این آیتم افزایش نیرو سطح جدیدی از گلوری کیل‌ها را به شما نشان خواهد داد؛ چیزی بسیار خشن‌تر.

علاوه بر آن آیتمی به نام کواد دمیج (Quad Damage) در محیط بازی وجود دارد که باعث می‌شود قدرت اسلحه‌های شما چند برابر افزایش پیدا کند و با یک تیر به راحتی بتوانید دشمنان را نابود کنید. البته برای استفاده از آن‌ها مدت زمانی محدود خواهید داشت. بنابراین سعی کنید تا قبل از تمام شدن این وقت به خوبی از آیتم‌های افزایش قدرت خود استفاده کنید.

دانلود 360p | دانلود 720p | دانلود 720p از شاتل‌لند | تماشا در یوتیوب

زنده ماندن برای مدت طولانی‌تر

شاید DOOM یک بازی شلوغ باشد که بازیکنان می‌توانند انواع و اقسام دیوانه بازی‌ها را در آن پیاده کنند، اما مسئله این است که اگر بیش از حد به دل دشمنان بزنید و سعی کنید از نزدیک با آن‌ها برخورد کنید، مطمئن باشید که صدمه زیادی خواهید دید. این ذات DOOM است، مخصوصا اگر در درجه سختی بالاتر این کارها را انجام دهید خیلی زود کشته خواهید شد. اگر دوست دارید در این درجه سختی‌ها از بازی لذت ببرید و اعصاب‌تان خرد نشود، هر وقت وارد محیط شلوغی شدید، زیاد نزدیک نشوید. دشمنان معمولا به سمت‌تان خواهند دوید. پس با حرکاتی هوشمندانه آن‌قدر حرکت کنید تا دشمنان در نقطه‌ای متمرکز شوند. حالا با استفاده از نارنجک، سوپر شات‌گان دوست‌داشتنی، اره برقی و دیگر اسلحه‌ها دخل آن‌ها را بیاورید. اگر آن‌ها پراکنده باشند، مطمئن باشید که صدمه جدی خواهید دید.

اگر سلامتی شخصیت بازی کم باشد و دائما در این مورد اخطار دریافت می‌کنید، با استفاده از گلوری کیل‌ها می‌توانید جان خود را افزایش دهید. هر بار که دشمنی را با استفاده از گلوری کیل از بین ببرید، مقداری سلامتی به دست خواهید آورد. اگر تیرها و مهمات تمام کردید و چیزی برای مبارزه نداشتید، اره برقی خود را روشن کنید و با آن دشمنان را نابود کنید. از این طریق به مقدار زیادی تیر و مهمات دست پیدا خواهید کرد.

هنگامی که محیط‌ها خیلی شلوغ شد، ابتدا سعی کنید دشمنان کوچک‌تر را نابود کنید. همچنین معمولا در فضاهای باز، آیتم‌های افزایش قدرتی مانند Berserk  وجود دارند که با استفاده از آن‌ها به قدرت بی‌نهایت خواهید رسید. همچنین فراموش نکنید که هیچ وقت در هیچ نقطه از محیط یک جا نایستید. با این کار خیلی زود کشته خواهید شد.

 مراحل قدیمی بازی DOOM را کشف کنید

مراحل پیکسلی دو قسمت اول DOOM را به خاطر دارید؟ در مراحل مختلف DOOM جدید با یافتن مکان‌های مخفی، قادر هستید در تاریخ سفر کنید و دوباره به تجربه DOOMهای قدیمی بپردازید. هنگامی که وارد این مناطق شوید، اسلحه‌ها، دشمنان و انیمیشن‌ها هیچ تغییری نخواهند کرد، اما کاملا با آن محیط قدیمی پیکسلی رو به رو خواهید شد. تمام چیزهایی که از DOOMهای قدیمی به خاطر دارید، حتی جایگاه دشمنان همانند قبل خواهند بود و هیچ چیز تغییر نکرده است.

دانلود 360p | دانلود 720p | دانلود از شاتل‌لند | تماشا در یوتیوب

از بین بردن سپر دشمنان

اگر یکی از بازیکنان سری Halo باشید، خوب می‌دانید که در بازی DOOM دشمنانی وجود دارند که همانند موجودات Jackal در سری Halo سپر به دست هستند و به راحتی نمی‌توان آن‌ها را کشت. اما آن بازی خیلی خوب به ما نشان داد که چگونه از پس این جور دشمنان برآییم و خوشبختانه این تکنیک در بازی DOOM نیز قابل انجام است.

در DOOM قابلیت پرش دوگانه وجود دارد که این کار را بسیار راحت کرده است. خیلی سریع از روی آن‌ها بپرید و سپس از پشت به آن‌ها شلیک کنید. اگر یک سوپر شات‌گان داشته باشید که کارتان برای کشتن این دشمنان راحت‌تر است. راه دیگر چیزی نیست جز نارنجک. با یک نارنجک تعادل آن‌ها را به راحتی بر هم بریزید و سپس به کشتن‌شان بپردازید.

کشتار با اره برقی

شاید برای شما جالب باشد که بدانید خیلی‌ها استفاده از اره برقی را فراموش می‌کنند! بازی DOOM آن قدر اسلحه‌های خوب در خود گنجانده است که واقعا خیلی‌ها استفاده از اره برقی را فراموش می‌کنند. استفاده از این ابزار جذاب نه تنها جنبه سرگرمی خیلی خوبی دارد، بلکه باعث می‌شود تا هنگامی که تیرهای اسلحه‌ها تمام شد، توسط این اره برقی از دشمنان خود تیر دریافت کنید. البته فراموش نکنید که اره برقی نیاز به سوخت دارد و باید آن را در محیط جمع‌آوری کنید.

مروری بر خاطرات گذشته

در بازی DOOM شاهد نکات بسیار جالبی هستیم که با کمی گشت و گذار بیشتر با آن‌ها رو به رو خواهیم شد. یکی از نمونه‌های جذاب این بخش را می‌توان شخصیت Dragonborn از بازی Skyrim نام برد. در یکی از نقاط مراحل جهنم بازی DOOM شاهد پیکر بی‌جان شخصیتی هستیم که کلاه فراموش نشدنی بازی Skyrim را بر سر دارد. با دیدن او بلافاصله یاد شخصیت خود در بازی Skyrim می‌افتیم. موارد بسیار دیگری نیز وجود دارند که اشاره مستقیمی به بازی‌های دیگر مانند Fallout، Wolfenstein و حتی مسائلی در شماره‌های گذشته DOOM دارند که در این بازی مشاهده خواهید کرد.

آیا شما رازهای دیگری در این بازی پیدا کرده‌اید؟ آیا تکنیک‌های خاصی از گیم‌پلی را می‌دانید؟ آن‌ها را با کاربران زومجی به اشتراک بگذارید.

تهیه شده در زومجی با اقتباس از مقاله Whatculture


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده