// دوشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۱

گزارش باکس آفیس: «لاک پشت های نینجا ۲» به مشکل برخورد و «زوتوپیا» یک میلیاردی شد

این هفته «لاک‌پشت‌های نینجا ۲» (Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of Shadows)  با اینکه در صدر جدول قرار گرفت، اما در مقایسه با عملکرد قسمت اول شکست خورد. همراه گزارش باکس آفیس زومجی و تحلیل اکران‌های این روزهای سینمای دنیا باشید.

teenage-mutant-ninja-turtles-out-of-the-shadows-movie

اولین تازه‌اکران این هفته و فیلمی که در صدر جدول این هفته‌ی باکس آفیس قرار گرفته، «لاک‌پشت‌های نینجا نوجوان جهش‌یافته: بیرون از سایه‌ها» (TMNT: Out of Shadows) است. این فیلم در افتتاحیه‌اش ۳۵/۲ میلیون دلار کسب کرد که ۴۵ درصد پایین‌تر از افتتاحیه‌ی ۶۵ و نیم میلیون دلاری فیلم قبلی که در سال ۲۰۰۴ اکران شده بود است. اگرچه عده‌ی کمی از تحلیلگران انتظار داشتند که قسمت دوم در این زمینه در حد قسمت اول ظاهر شود، اما راستش را بخواهید کسی انتظار چنین آمار ضعیفی را هم نداشت. نکته‌ی جالب یا ناراحت‌کننده‌ی ماجرا، این است که «بیرون از سایه‌ها» از نظر منتقدان فیلم بهتری نسبت به اولی است. فیلمی که به خیلی از قول‌هایی که فیلم اول در آنها شکست خورده بود، وفا کرده است، اما در دنیای تجارت و نشر فیلم‌های‌ سینمایی، بعضی‌وقت‌ها به شما شانس دوباره‌ای داده نمی‌شود. به نظر می‌رسد سازندگان باید قبل از هرچیز مطمئن می‌شدند که این فرانچایز تازه‌نفس را به بهترین شکل ممکن آغاز می‌کردند. بالاخره عجله در فرانچایزسازی بدون این ریسک‌ها هم نمی‌شود. چیزی که دود اصلی‌اش در چشم طرفداران می‌رود.

حتما می‌پرسید اگر قسمت اول این‌قدر بد بود، چرا دنباله‌اش چراغ سبز گرفت؟ چون که «لاک‌پشت‌های نینجا» اگرچه فیلم خوبی نبود، اما به فیلم موفق و پرسروصدایی تبدیل شد. این به این معنی نیست که همه عاشق فیلم شدند. فیلم بیشتر به این دلیل خوب فروخت که ۲۱ سال از آخرین فیلم لایو اکشنی که از روی «لاک‌پشت‌های نینجا» ساخته شده بود، گذشته بود. اما ظاهرا برخلاف هایپ شدید و تبلیغات گسترده‌ی کمپانی سازنده، طرفداران برای دومین بار دم به تله نداده‌اند! البته همیشه چنین اتفاقی نمی‌افتد و قسمت‌های دوم با برنامه‌ریزی بهتر می‌توانند موفق‌تر ظاهر شوند. مثلا در این زمینه می‌توان به اکشن «جی‌.آی جو: انتقام» (G.I. Joe: Retaliation) اشاره کرد که کمپانی پارامونت دواین جانسون را به آن اضافه کرد و جان ام‌. چو، کارگردان فیلم Step Up را هم برای هدایت آن استخدام کرد و همچنین زمان اکران فیلم را حدود یک سال عقب انداخت تا نسخه‌ی سه‌بعدی آن برای بازارهای خارجی آماده شود. «جی‌.آی جو: خیزش کبرا» (G.I. Joe: The Rise of Cobra) که با ۱۷۵ میلیون ساخته شده بود ۱۵۰ میلیون دلار در امریکا و ۱۵۲ میلیون دلار از کشورهای خارجی کسب کرد و به مجموع درآمد ۳۰۲ میلیون دلار رسید. «جی.آی جو: انتقام» اگرچه ۱۲۲ میلیون دلار در امریکا فروخت، اما ۲۵۳ میلیون دلار از بازارهای خارجی به‌دست آورد و با بودجه‌ی ۱۳۰ میلیون دلار به درآمد کلی ۳۷۵ میلیون دلار رسید.

teenage-mutant-ninja-turtles-out-of-the-shadows-movieh

این به این معنا نیست که پارامونت در زمینه‌ی اضافه کردن ویژگی‌های هیجان‌انگیز به «بیرون از سایه‌ها» کم گذاشته است. خیلی از تحلیلگران امیدوار بودند که حضور ستاره‌های مشهوری مثل تیلر پری و استیفن آمِل و کاراکترهای دوست‌داشتنی‌ای مثل کیسی جونز، کرنگ، بی‌باپ، راک‌استدی و بکستر استاکمن به فروش فیلم کمک کنند، اما ظاهرا هیچکدام از اینها در این زمینه تاثیرگذار نبوده‌اند. چرا؟ خب، شاید به خاطر اینکه هیجان و انتظار طرفداران سر فیلم اول پاسخ داده نشد، یا اینکه بسیاری از مخاطبان به جای فرانچایزسازی، انتظار «یــک» فیلم مستحکم و درست‌و‌حسابی لاک‌پشت‌های نینجایی را می‌کشیدند. این چیزی است که هالیوود باید متوجه شود؛ اینکه به جای سری‌سازی، اول جای پای‌شان را با یک فیلم قوی محکم کنند. چون در حوزه‌ی مجموعه‌ها اگر تماشاگر از فیلم اول خوش‌اش نیاید، بی‌خیال بعدی‌ها می‌شود. روی هم رفته تحلیلگران انتظار دارند اگر فیلم در ادامه‌ی اکرانش عملکردی مثل قسمت اول داشته باشد، موفق به کسب ۱۰۰ میلیون دلار در بازار خانگی شود. این در حالی است که فیلم همچنین ۳۴ میلیون دلار هم از نمایش در ۴۰ بازار خارجی کسب کرده است. از همین رو پیش‌بینی می‌شود «لاک‌پشت‌های نینجا ۲» در بهترین حالت بتواند به ۳۰۰ میلیون دلار درآمد جهانی برسد.

اما یکی از تازه‌اکران‌های موفق این هفته «من پیش از تو» (Me Before You) است که ۱۸/۲ میلیون دلار به عنوان افتتاحیه کسب کرد. این فیلم عاشقانه که ۲۰ میلیون دلار خرج ساختش شده است، ۷/۷ میلیون دلار هم در کشورهای خارجی فروخته است. فیلم نمره‌ میانگین A را از تماشاگران کسب کرده؛ چیزی که در ادامه‌ی اکرانش به نفعش تمام خواهد شد. همچنین اگر فیلم علمی‌-تخیلی «فضای بین ما» که درباره‌ی رابطه‌ی عاشقانه‌ی پسری متولد مریخ با دختری زمینی است را به عنوان «عاشقانه» حساب کنیم، پس تا ۱۰ هفته‌ی دیگر «من پیش از تو» رقیبی ندارد. اگر فیلم عملکردی مثل «شهرهای کاغذی» (Paper Towns) یا «شوم بختی ما» (The Fault in our Stars) داشته باشد، می‌تواند تا پایان دوره‌ی اکرانش ۴۷ میلیون دلار در امریکا بفروشد و اگر در حد «اگر بمانم» (If I Stay) ظاهر شود، می‌تواند به مرز ۶۰ میلیون دلار هم نزدیک شود. هرچند باید دید فیلم با وجود اکران فیلم‌هایی مثل «احضار۲» (The Conjuring)، «سازمان جاسوسی» (Central Intelligence) و «افسانه‌ی تارزان» (The Legend of Tarzan) در هفته‌‌های آینده چگونه عمل خواهد کرد.

popstar-movie-2016-poster1

موفق‌ترین تازه‌اکران این هفته در نزد منتقدان که در گیشه خوب ظاهر نشده، «ستاره پاپ: هرگز از هرگز دست کشیدن دست نکش» (Popstar: Never Stop Never Stopping) است. فیلم که با بودجه‌ی ۲۱ میلیون دلار ساخته شده، ۴/۶ میلیون دلار کسب کرد و این در یک کلام به این معنی است که فیلم به زودی از جدول ناپدید خواهد شد. بنابراین تحلیلگران فکر می‌کنند اگر فیلم بتواند به درآمد نهایی ۱۰ میلیون دلار برسد، کار شاقی کرده است. اما باز این از آن فیلم‌هایی است که در ویدیو کلوپ‌ها و پخش تلویزیونی حسابی پرطرفدار می‌شود.

سپس به «افراد-ایکس: آپوکالیپس» (X-Men: Apocalypse) می‌رسیم که در هفته‌ی دوم اکرانش با کسب ۲۲/۳ میلیون دلار و تجربه‌ی ۶۶ درصد افت فروش در جایگاه دوم جدول قرار گرفت. این افت فروشی شدیدتر از آن چیزی است که انتظارش را داشتیم. این به این معنی است که احتمالا «آپوکالیپس» دوره‌ی اکران خانگی‌اش را جایی بین ۱۶۰ تا ۱۶۵ میلیون دلار به پایان می‌رساند. به عبارتی دیگر این رقم با فروشی که اولین فیلم «افراد-ایکس» در سال ۲۰۰۰ تجربه کرده بود برابر است، مساوی با مقداری است که «افراد-ایکس: روزهای گذشته‌ی آینده» (X-Men: Days of Future Past) بعد از ۱۰ روز و «ددپول» (Deadpool) بعد از پنج روز به جیب زده بودند و کمتر از چیزی است که «بتمن علیه سوپرمن» (Batman V Superman: Dawn of Justice) در روز افتتاحیه‌اش کسب کرده بود.

اما از لحاظ بین‌المللی «آپوکالیپس» وضعیت بهتری دارد. فیلم این هفته ۸۴/۴ میلیون دلار کسب کرد که شامل ۵۹ میلیون دلار از بازار چین می‌شود؛ رقمی که بعد از اکران دوباره‌ی «تایتانیک» بزرگترین افتتاحیه‌ی کمپانی فاکس در این کشور محسوب می‌شود و ۲۰ میلیون بیشتر از اکران «روزهای گذشته‌ی آینده» است. «آپوکالیپس» تاکنون ۲۸۶ میلیون دلار از بازارهای خارجی کسب کرده، رقمی که مجموع درآمد جهانی‌اش را به ۴۰۰ میلیون دلار می‌رساند. رقمی که فیلم را فعلا در میان ۱۰ فیلم پرفروش ۲۰۱۶ قرار می‌دهد. اگر «آپوکالیپس» با همین فرمان جلو برود، می‌تواند به رقم ۶۵۰ میلیون دلار درآمد جهانی برسد که حدود ۱۰۰ میلیون دلار کمتر از درآمد نهایی «روزهای گذشته‌ی آینده» است.

در جایگاه چهارم چارت به یکی دیگر از اکران‌های «بزرگ» هفته‌ی گذشته، یعنی «آلیس درون آینه» (Alice Through the Looking Glass) می‌رسیم. این هفته حال‌و‌روز جدیدترین محصول دیزنی که افتتاحیه‌ی فاجعه‌باری را تجربه کرده بود، کماکان بد است. فیلم پس از تجربه‌ی ۶۰ درصد افت فروش، ۱۰/۶ میلیون دلار فروخت. با این حال، فیلم ۴۲ میلیون دلار از بازارهای بین‌المللی به‌دست آورد که به مجموع درآمد ۱۷۶ میلیون دلاری‌اش انجامید. به نظر می‌رسد این دنباله کار خیلی خیلی سختی برای رسیدن به ۸۵ میلیون دلاری دارد که قسمت اول «آلیس» در دو روز اول اکرانش به آن رسیده بود.

راستی، این هفته «زوتوپیا» (Zootopia) از مرز یک میلیارد دلار درآمد جهانی عبور کرد و تبدیل به چهارمین انیمیشنی شد که تاکنون موفق به رسیدن به چنین موفقیتی شده است. همچنین این فیلم بعد از «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» (Captain America: Civil War) دومین فیلمی است که امسال از این مرز عبور کرده و ۲۶مین فیلمی است که در تاریخ یک میلیاردی شده است. حالا سوال این است که آیا «در جستجوی دوری» (Finding Dory) می‌تواند تبدیل به پنجمین انیمیشن یک میلیاردی تاریخ و سومین محصول یک میلیاردی دیزنی در سال ۲۰۱۶ شود؟

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows۳۵/۲  میلیون دلار
۲X-Men: Apocalypse۲۲/۳ میلیون دلار
۳Me Before You۱۸/۲ میلیون دلار
۴Alice Through the Looking Glass۱۰/۶ میلیون دلار
۵The Angry Birds Movie۹/۷ میلیون دلار
۶Captain America: Civil War۷/۵ میلیون دلار
۷Neighbors 2: Sorority Rising۴/۷ میلیون دلار
۸Popstar: Never Stop Never Stopping۴/۶ میلیون دلار
۹The Jungle Book۴/۲ میلیون دلار
۱۰The Nice Guys۳/۵ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

tmnt2-ff-004-1200x503

لاک‌پشت‌های نینجای نوجوان جهش‌یافته: بیرون از سایه‌ها

Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows

اگرچه امتیاز متاکریتیکِ ۴۰ «بیرون از سایه‌ها» در مقایسه با امتیاز ۳۱ قسمت اول این مجموعه‌ی جدید نشان از پیشرفت ۹ پله‌ای فیلم دوم دارد، اما این باعث نشده تا سری جدید «لاک‌پشت‌های نینجا» در جایگاه قابل‌احترامی قرار بگیرند و منتقدان دست از شکایت‌هایش بکشند. قسمت اول «لاک‌پشت‌های نینجا» به قول اکثر منتقدان به عنوان نابودی نوستالژی ما لقب گرفته بود و به نظر می‌رسد با خیال راحت می‌توان چنین چیزی را درباره‌ی «بیرون از سایه‌ها» هم تکرار کرد. در این فیلم شردر از زندان فرار می‌کند و با دکتر بکستر استاکمن ‌هم‌پیمان می‌شود. این وسط، سروکله‌ی بی‌باپ و راک‌استدی هم پیدا می‌شود و برای تکمیل شدن دشمنان لاک‌پشت‌ها، کرنگ هم به عنوان یک موجود فضایی تبدیل به تهدید دیگری برای نیویورک می‌شود.

منتقد شیکاگو سان‌تایمز که معدود کسانی است که فیلم را دوست داشته، در نقدش می‌نویسد: «این دنباله پیشرفت محسوسی در مقایسه با فیلم سال ۲۰۱۴ است که این فرانچایز را بازخوانی کرده بود. جلوه‌های ویژه بهتر هستند، ریتم منسجم‌ر است و روی هم رفته محصول نهایی سرگرم‌کننده‌تر است». منتقد ورایتی که فیلم را اصلا دوست نداشته، می‌نویسد: «صحنه‌های عظیم کامپیوتری اولویت‌ بالاتر نسبت به داستان‌گویی یکپارچه دارند و کاراکترهای انسانی هم تمام خصوصیات شخصیت‌های کلیشه‌ای که به صورت اتفاقی وارد سناریو شده‌اند را حفظ کرده‌اند. هر از گاهی لحظاتی از شوخ‌طبعی و حتی جذابیت از راه می‌رسد. جلوه‌های تصویری هم بعضی‌وقت‌ها شگفت‌انگیز هستند. اما تمام این نکات مثبت زیر سایه‌ی تمامیتی بی‌اصالت و خلاقیت قرار گرفته‌اند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۴۰ است.

popstar-movie-2016-poster1j

ستاره پاپ: هرگز از هرگز دست کشیدن دست نکش

Popstar: Never Stop Never Stopping

فیلم درباره‌ی سه دوست دوران کودکی به اسم‌های کانر (اندی سمبرگ)، اوون (جورما تاکون) و لورنس (آکیوا شیفر) است که تحت عنوان گروه موسیقی هیپ هاپی به شهرت و ثروت می‌رسند. اما پس از مدتی کانر تصمیم می‌گیرد تا از گروه جدا شده و به صورت تکی فعالیت کند. حالا این خواننده‌ی خودخواه تصمیم گرفته تا درحالی که در اوج به سر می‌برد فیلم مستندی درباره‌ی زندگی‌اش درست کند. اما در جریان ساخت فیلم است که دومین آلبومش با شکست سختی روبه‌رو می‌شود. «ستاره پاپ» یکی از کمدی/موزیکال‌های موردانتظار سال ۲۰۱۶ بود که خیلی می‌ترسیدیم چگونه از آب در می‌آید. اما طبق نظر اکثر منتقدان ظاهرا باید آن را یک موفقیت بزرگ بدانیم.

میک لاسال از سن‌‌فرانسیسکو کرانیکل که فیلم را فوق‌العاده دوست داشته می‌نویسد: «"ستاره پاپ" اگرچه خشن است، اما شامل چیزهایی بیشتر از این می‌شود. فیلم خشونتِ قابل‌لمسی دارد و برداشت شوخ‌طبعانه اما روشنی از فرهنگ عامه امروز به عنوان لجن‌زارِ فساد، حماقت و تعریف از خود به نمایش می‌گذارد». فرنک شِک از هالیوود ریپورتر که از فیلم خیلی راضی بوده می‌نویسد: «"ستاره پاپ" سرشار از جوک‌های حیله‌گرانه‌ای است که طرفداران موسیقی هدفش در فهمیدن آنها هیچ مشکلی نخواهد داشت». ریچارد روپر از شیکاگو سان‌تایمز هم می‌نویسد: «فیلم به این دلیل بامزه است که بدون اینکه زیادی گستاخانه شود، به حقایق اشاره می‌کند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۷۰ است.

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده