نویسنده: مرتضی تقوی
// جمعه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۴۱

با موافقت برادران گیلموت، ویوندی بقیه سهام گیم لافت را هم تصاحب می‌کند

هفته‌ی گذشته کمپانی رسانه‌ای ویوندی (Vivendi)  در راستای تصاحب شرکت گیم‌لافت، در حدود ۴۴/۱ درصد از سهام آن را خریداری کرده بود، اما به تازگی برادران گیلموت که مالک گیم‌لافت و یوبیسافت هستند، اعلام کردند که بقیه‌ی سهام را هم به ویوندی خواهند فروخت.

ویوندی یک شرکت فرانسوی و چند ملیتی است که طیف وسیعی از خدمات شامل مخابرات، رسانه‌های گروهی، اینترنت، فیلم، موسیقی و بازی‌های ویدئویی را ارائه می‌دهد. این غول فرانسوی را این روزها بلای جان کمپانی‌های کوچکتر از خودش در صنعت بازی‌های ویدئویی می‌دانند چرا که مسئولان ویوندی همواره در تلاشند تا با تصاحب سهام شرکت‌های موفق دیگر، حوزه‌ی نفوذ خود را گسترش دهند. این شرکت پیش از این سهام اکتیویژن بلیزارد را خریده بود اما در نهایت بیشتر آن را واگذار کرد و در پروژه‌ی بعدی خود دست به افزایش درصد سهام خود در یوبیسافت، دیگر شرکت هموطنش، زد تا شایعه‌ها در مورد نیت ویوندی مبنی بر تصاحب یوبیسافت به راه بیوفتد.

نحوه‌ی تعامل و عملکرد ویوندی باعث شده است تا بسیاری این شرکت را یک عامل کار خراب کن و مستبد بدانند که به هیچ چیز دیگر جز تصاحب شرکت‌های کوچکتر از خودش آن هم به هر قیمتی فکر نمی‌کند. ویوندی هفته‌ی گذشته هم در حرکتی مشابه درصد زیادی از سهام شرکت گیم‌لافت را خریداری کرد تا کنترل حداکثری بر روی این شرکت خوش نام در زمینه‌ی توسعه‌ی بازی‌های موبایل داشته باشد. حالا گلیموت‌ها که صاحب گیم‌لافت هستند، اعلام کرده‌اند که بقیه‌ی سهام این شرکت تابعه‌ی خود را هم به این غول شرکت گیم لافترسانه‌های جمعی خواهند فروخت.

برخی از تحلیلگران معتقدند که تصاحب گیم‌لافت بخشی از یه برنامه بزرگتر برای تصاحب یوبیسافت که آن هم زیرمجموعه‌ی خانواده‌ی گیلموت به حساب می‌آید، است. به گزارش سوی وال استریت ژورنال، این دو برادر اعلام کردند که رویکرد خصمانه و غیر دوستانه‌ی شرکت ویوندی به ضرر منافع شرکت گیم‌لافت هم در عملکرد و هم تیم کارکنان تمام خواهد شد. با تصاحب هفته‌ی گذشته از سوی ویوندی، اکنون میزان کنترل گیلموت بر روی گیم لافت به ۲۱/۷ درصد رسیده است که حالا با اعلام این شرکت، همین مقدار باقیمانده از سهام هم به ویوندی فروخته خواهد شد.

مایکل گیلموت، مدیر اجرایی گیم‌لافت، هفته‌ی پیش در صحبت‌هایی در مورد وضعیت جدید این شرکت و آینده‌ی خودش، استعفا داد تا یکی از مهره‌های کلیدی گیم‌لافت همین ابتدا از آن جدا شود. البته مایکل گیلموت همچنان تا ۲۹ ژوئن (۹ تیر) که جلسه‌ی سهامداران برگزار می‌شود به فعالیت خودش ادامه خواهد داد تا در نهایت مدیریت جدید با راهبردهای جدید کنترل اوضاع را به دست بگیرد. مدیر اجرایی گیم‌لافت همچنین در مورد تغییراتی که می‌تواند با تصاحب این شرکت از سوی ویوندی ایجاد شود هم صحبت کرده است:

میشل گیلموت، مدیرعامل گیم لافت

از تاریخ ۲۹ ژوئن (۹ تیر) به بعد راهبردی جدید با احتمال تجمیع فعالیت‌های گیم‌لافت با ویوندی پی گرفته خواهد شد. اطلاعاتی که تا کنون از سوی مالکان جدید منتشر شده است نشان می‌دهد که تغییرات برای سازندگان فعال در گیم لافت می‌تواند بسیار اساسی باشد؛ «همگرایی بین صنایع خلاق» و همچنین «ادغام شبکه‌های توزیع». من در جایگاهی نیستم که بگویم آیا این تغییرات مثبت یا منفی خواهند بود، چون این اتفاقات پس از مسئولیت من رخ خواهند داد.

مایکل گیلموت پس از گیم‌لافت در هیئت مدیره‌ی یوبیسافت جایی که برادرش ایوس گلیموت (Yves Guillemot) مدیریت اجرایی را بر عهده دارد به فعالیتش ادامه خواهد داد. ویوندی پیش از این درصد کمی از سهام یوبیسافت، خالق مجموعه بازی‌های Assassin’s Creed و شاهزاده‌ی ایرانی را در مهر ماه سال یاوس گیلموت مدیر اجرایی یوبیسافتگذشته خریداری کرده بود و از آن موقع پیوسته سهم خود را از سهام این شرکت افزایش داده است. ایوس گیلموت پیش از این اعلام کرده بود که سرمایه‌گذاری ویوندی ناخواسته بوده است و یوبیسافت برای حفظ استقلالش خواهد جنگید:

هدف ما این است و همیشه این بوده که استقلالمان را حفظ کنیم؛ ارزشی که این اجازه را به ما داده است تا ۳۰ سال دست به نوآوری، خطر کردن و خلق مجموعه‌های دوست داشتنی برای گیمرهای سرتاسر دنیا بزنیم و همین ارزش است که باعث شده اکنون ما جزو شرکت‌های پیشرو و بزرگ در دنیای گیم باشیم.

شرکت یوبیسافت حدود چهار ماه پیش اعلام کرده بود که تمایلی به فروش خود به کمپانی ویوندی ندارد و حالا هم خودش را برای مقابله با هرگونه اقدام برای تصاحب از سوی ویوندی آماده کرده است. آن‌ها حدود سه ماه پیش جلسه‌ای را در کانادا با حضور تعدادی از سهامداران بالقوه‌ی خود برگزار گردند تا زمینه را برای جلب پشتیبانی برای حفظ بنیانگذاران شرکت و مدیریت کنونی فراهم آورند. شرکت یوبیسافت در فرانسه قرار دارد اما بزرگترین استودیوی آن در مونترال کانادا است.

با وجود اینکه کمپانی ویوندی پیش از این اعلام کرده است که قصد تصاحب یوبیسافت را ندارد، باید صبر کرد و دید آیا این رویکرد غیردوستانه‌ی کمپانی ویوندی نسبت به گیم‌لافت در مورد یوبیسافت هم اتفاق می‌افتد یا خیر.

منبع: GameSpot


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده