نویسنده: آرش عیاری
// یکشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰

بررسی صفحه کلید مکانیکی Rapoo KX

صفحه‌کلید‌های مکانیکی طرفداران زیادی در بین گیمرها و قشر خاصی از کاربران کامپیوترهای خانگی دارند. امروز در زومجی قصد داریم به بررسی یک صفحه کلید مکانیکی خاص از کمپانی Rapoo بپردازیم. با زومجی همراه باشید.

بیشتر کاربران کامپیوتر و به خصوص گیمرها، صفحه کلید‌های مکانیکی را ابزارهایی با طراحی بزرگ می‌شناسند. شاید کمتر کسی نشانی از یک صفحه کلید مکانیکی داشته باشد که اندازه کوچک و البته رنگ‌بندی‌های مختلفی داشته باشد. امروز در زومجی قصد داریم به بررسی صفحه کلید KX محصول شرکت Rapoo بپردازیم. این کمپانی چینی که از سال ۲۰۰۷ به ساخت ماوس، صفحه‌کلید، هدست، اسپیکر و دیگر محصولات جانبی مشغول شده،‌ در سبد محصولات خود یک کیبورد مکانیکی جمع‌و‌جور با نام KX دارد که بدون شک یکی از متفاوت‌ترین صفحه‌کلید‌های مکانیکی از نقطه نظر طراحی است.

پیش از این در زومجی به بررسی صفحه کلید گیمینگ V500 این کمپانی پرداختیم. حال در ادامه به بررسی صفحه کلید Rapoo KX می‌پردازیم.

مشخصات کلیدی:

  • کلید‌های تماما مکانیکی
  • قابلیت کار در هر دو حالت بی‌سیم و با سیم
  • نور پس‌زمینه قابل تنظیم
  • کلید‌های کاربردی  لمسی

کیبوردهای مکانیکی اکثرا دستگاه‌هایی بزرگ با طراحی‌ زمخت و ماشینی هستند. حالا تصور کنید صفحه کلید مکانیکی وجود دارد که به راحتی در کوله‌پشتی شما جای می‌گیرد و می‌توانید هرجایی که خواستید آن را ببرید. کیبورد راپو KX یک صفحه‌کلید مکانیکی کوچک است که به واسطه نداشتن پد شماره به این سایز کوچک رسیده است. نکته‌ای که شاید در اولین برخورد با KX با آن مواجه شوید؛ همین اندازه‌های کوچک آن و البته جنس خوب آلومینیوم و دکمه‌های آن است که حس یک دستگاه با طول عمر بالا را به شما می‌دهد.

یکی دیگر از قابلیت‌های خوب و قابل اشاره راپو KX این است که می‌توان آن را هم در حالت بدون‌ سیم و هم در حالت با سیم استفاده کرد. در پشت این صفحه‌کلید یک قسمت برای وصل کردن سیم میکرو USB و روشن و خاموش کردن صفحه‌کلید و یک دانگل وایرلس USB وجود دارد. با وصل کردن این دانگل به لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود می‌توانید به راحتی از راپو KX به صورت بی‌سیم استفاده کنید.

Rapoo kX

نور پس‌زمینه هم برای کلید‌های این صفحه‌کلید تعبیه شده که می‌توانید از آن برای کار در محیط‌های تاریک استفاده کنید. این نور پس‌زمینه سفید بوده و می‌تواند در سه حالت روشنایی تنظیم شود.

اما یکی از اصلی‌ترین المان‌های طراحی متفاوت راپو KX به دکمه‌های کاربردی برمی‌گردد. در راپو KX به جای دکمه‌های معمول کاربردی، از دکمه‌های لمسی استفاده شده است. این دکمه‌ها در حالت معمول F1 تا F12 را شامل می‌شوند که با نگه‌داشتن دکمه fn کاربرد آن‌ها به محتواهای چندرسانه‌ای مانند کم‌و‌زیاد کردن صدا و دکمه‌های کنترل موسیقی و فیلم تبدیل می‌شوند. البته لمس کردن این دکمه‌ها حس خوبی دارد زیرا با ویبره‌ای که دارد نشان می‌دهد که دکمه‌ای که لمس کرده‌اید عمل کرده است.

اگرچه این دکمه‌ها هم نور پس‌زمینه دارند اما یکی از نکات منفی راپو KX همین نور کم و البته غیرقابل تنظیم این دکمه‌های کاربردی است تا جایی که گاهی اوقات مجبور می‌شوید برای دیدن عملکردشان به آن‌ها خیره شوید. در کل، اگر این دکمه‌های لمسی جای خودشان را به دکمه‌های مکانیکی می‌دادند، راپو KX عملکرد بهتری پیدا می‌کرد.

اما مهم‌ترین بخش یک صفحه‌کلید مکانیکی، دکمه‌های آن و نحوه عملکرد آن‌ها است. دکمه‌های تعبیه شده روی راپو KX و عملکرد آن‌ها چیزی بین دکمه‌های مکانیکی چِری قرمز و سیاه است. مکانیزم مکانیکی این دکمه‌ها ساخت خود کمپانی Rapoo است که عملکرد خوبی دارند و حس یک کیبورد باکیفیت را منتقل می‌کنند.

اما از نقطه‌نظر طراحی، راپو KX یک محصول متفاوت است. این کیبورد در رنگ‌های مختلفی عرضه شده که ما در بررسی خود از این محصول، رنگ قرمز آن را در اختیار داشتیم. همین رنگ‌بندی‌های مختلف و تا حدودی متفاوت باعث شده تا حق انتخاب کم‌تان در کیبوردهای مکانیکی از نظر رنگ، زیاد شود. تلفیق آلومینیوم با دکمه‌ها و نوار مشکی رنگ بالایی آن‌ها باعث شده تا با یک محصول زیبا رو‌به‌رو باشیم.

اما اندازه جمع‌و‌جور راپو KX اگرچه آن را به یک کیبورد مکانیکی قابل حمل تبدیل کرده اما می‌تواند به یک مشخصه منفی برای دست‌های بزرگ تبدیل شود. اگر شما هم دستان بزرگی دارید، ممکن است نتوانید با سرعت و دقت بالایی تایپ کرده یا بازی کنید.

Rapoo KX

صفحه کلید مکانیکی Rapoo KX یک محصول متفاوت، جمع‌و‌جور و زیبا است که تفاوت‌های زیادی با صفحه‌کلید‌های مکانیکی مرسوم در بازار دارد. شاید بیشترین استفاده این محصول را بتوان در سفر و جایی دانست که نیاز به حمل یک صفحه‌کلید کوچک حس می‌شود. اگر از نور کم دکمه‌های لمسی و البته خطای بالا در فشردن آن‌ها صرف‌نظر کنیم؛ راپو KX می‌تواند یک انتخاب متفاوت برای کسانی باشد که علاقه زیادی به استفاده از صفحه‌کلید‌های مکانیکی دارند.

تهیه شده در زومجی

صفحه کلید Rapoo KX توسط شرکت پانا در اختیار زومجی قرار گرفته است.

برای خرید کیبورد Rapoo KX، می‌توانید از اینجا اقدام کنید.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده