// دوشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۲

گزارش باکس آفیس: ارواح The Conjuring 2 جنگجویان «وارکرفت» را شکست دادند!

با اینکه با شکست مهلک فیلم سینمایی «وارکرفت» (Warcraft)، طرفداران بازی‌ حماسی بلیزارد ضدحال بدی خوردند، اما در عوض طرفداران ژانر وحشت در قالب قسمت دوم «احضار» (The Conjuring 2) باید انتظار یک دنباله عالی را بکشند. همراه گزارش باکس آفیس زومجی باشید.

warcraft1

وارکرفت‌بازهایی که بی‌صبرانه منتظر فیلم سینمایی اقتباسی از روی بازی‌‌های ویدیویی بلیزارد بودند، حتما تا حالا به گوش‌شان خورده که این فیلم بدجوری زمین خورده است. اما وضعیت فیلم در گیشه یکی از اتفاقات کمیاب صنعت سرگرمی است. «وارکرفت» (Warcraft) به‌طرز غیرقابل‌شکی یک فاجعه‌ی مطلق در باکس آفیس امریکای شمالی محسوب می‌شود. فیلم که با بودجه‌ی ۱۶۰ میلیون دلار ساخته شده، به عنوان افتتاحیه ۲۴/۳ میلیون دلار فروخت، نقدهای ضعیفی دریافت کرد و اصلا نمی‌توان برای دوام فیلم در هفته‌ی آینده شانسی قائل شد. به‌طوری که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند، فیلم دوره‌ی اکرانش در امریکای شمالی را با درآمد ۵۵ تا ۶۵ میلیون دلار به پایان خواهد رساند. خلاصه اینکه رسما هیچ چیز مثبتی برای گفتن درباره‌ی آمار فروش خانگی «وارکرفت» نداریم.

اما منظورم از وضعیت «کمیاب» فیلم، این بود که اگرچه ساخته‌ی دانکن جونز در امریکای شمالی یک شکست دلسردکننده است، اما فیلم در بازار چین عملکرد هیولاواری را تجربه کرده است یا به‌طور دقیق‌تر فیلم در روز چهارشنبه اکرانش را آغاز کرد و ۱۵۶ میلیون دلار از افتتاحیه‌ی پنج روزه‌اش در این کشور کسب کرد. این رقم به‌علاوه‌ی ۱۰۵ میلیون دلاری که فیلم از دیگر مناطق خارجی و ۲۴ میلیونی که از امریکا در جیب دارد، به این معنی است که «وارکرفت» تاکنون در سرتاسر جهان ۲۸۶/۱ میلیون دلار دشت کرده است.

warcraft

برای مقایسه باید به فیلم‌هایی مثل «جان کارتر» و «جک غول‌کش» اشاره کرد که آنها هم در گیشه‌ی امریکا شکست سختی خوردند، اما در گیشه‌‌ی بین‌المللی بهتر ظاهر شدند. «وارکرفت» نیز موفق شده به یکی از پردرآمدهای تاریخ در بازار چین تبدیل شود. به‌طوری که «وارکرفت» هم‌اکنون بهتر از آثاری مثل «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» و «مردآهنی۳» فروخته است و تبدیل به ۲۵مین فیلمی در تاریخ شده که توانسته بیش از ۱۵۰ میلیون دلار در چین بفروشد. از همین رو، تحلیلگران معتقدند درآمد ۳۲۰ میلیون دلاری فیلم در سرتاسر جهان تضمین شده است؛ رقمی که دو برابر بودجه‌ی آن است و حالا که اینجا هستیم رسیدن به ۴۰۰ میلیون درآمد کلی هم دور از دسترس به نظر نمی‌رسد. اگر فیلم حداقل ۳۳۶ میلیون دلار در دنیا کسب کند، جای «شاهزاده‌ی پارسی: شن‌های زمان» را به عنوان پرفروش‌ترین فیلم اقتباسی از روی بازی‌های ویدیویی را می‌گیرد و به نظر می‌رسد از همین الان «وارکرفت» را باید به عنوان یکی از بزرگترین اکران‌های هالیوود در چین هم حساب کنیم.

نهایتا اگرچه دیدن اینکه در تابستانی پر از دنباله‌ها و ریبوت‌ها، یک فیلم تازه حداقل در جایی از دنیا مورد استقبال قرار گرفته است، خوب است، اما حقیقت این است که «وارکرفت» اگر در باکس آفیس خانگی کم‌درآمدترین نباشد، حداقل یکی از کم‌درآمدترین اکران‌های بزرگ هالیوود لقب خواهد گرفت و از آنجایی که کمپانی‌های بلیزارد، لجندری، اطلس و یونیورسال در تهیه‌ی فیلم دست داشته‌اند، پس هر اتفاقی برای این فیلم بیافتد، هیچ تاثیر بدی روی تهیه‌کنندگان نخواهد گذاشت. فعلا باید صبر کرد و دید تبلیغات دهان به دهان و سروصدایی که فیلم در چین به پا کرده در هفته‌های آینده چقدر به نفع یا ضررش تمام می‌شود. اما بله، «وارکرفت» حداقل برای پنج روز یکی از خبرهای هیجان‌انگیز باکس آفیسی سال بود.

اما خبر هیجان‌انگیزتر و مثبت‌تر این هفته به قسمت دوم فیلم «احضار» (The Conjuring 2) مربوط می‌شود. «احضار ۲» ۴۰/۳ میلیون دلار به عنوان افتتاحیه کسب کرد که تقریبا برابر با ۴۱/۸ میلیون دلاری است که قسمت اول در جولای ۲۰۱۳ کسب کرد بود. و بله، در زمانی که بعد از «لاک‌پشت‌های نینجا۲» درباره‌ی این بحث می‌کردیم که آیا سینماروها رویشان را از دنباله‌ها برگردانده‌اند، می‌بینیم که این فیلم ترسناک در حد افتتاحیه‌ی قسمت اول ظاهر شده است. شاید به خاطر اینکه مخاطبان بیشتر از دیدن دنباله‌ای ضعیف‌تر برای فیلم‌های ضعیفی مثل «سفید برفی و شکارچی»، «آلیس» و «لاک‌پشت‌های نینجا» انتظار دنباله‌ی فیلم تاثیرگذاری مثل «احضار» را می‌کشیدند.

conjuring 2

منهای دنباله‌های ابرقهرمانی‌ای مثل «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» و «بتمن علیه سوپرمن» که با هزارجور ادویه‌جات اضافه عرضه می‌شوند، «احضار۲» تاکنون بهترین افتتاحیه‌ی دنباله‌ی سال را به نام خودش زده است. این فیلم همچنین با کسب ۹۰ میلیون دلار از سرتاسر جهان، دو برابر بودجه‌اش فروخت. بنابراین هم‌اکنون تنها سوالی که باقی می‌ماند، این است که آیا در رابطه با «احضار۲» با یک افتتاحیه‌ی موفقیت‌آمیز طرفیم، یا فیلم در هفته‌ی آینده هم فروش خوبش را ادامه می‌دهد؟

خب، اکران قسمت اول با سروصدای زیادی بین طرفداران ژانر وحشت همراه شد و فیلم اکران خانگی‌اش را با کسب ۱۳۷ میلیون دلار به پایان رساند و به‌طور مجموع ۳۱۸ میلیون دلار در جهان فروخت. به این ترتیب، فیلم تبدیل به سومین فیلم ترسناک بزرگسالانه‌ای شد که بعد از «هانیبال» (۳۵۰ میلیون دلار) و «جن‌گیر» (۴۴۱ میلیون دلار) از مرز ۳۰۰ میلیون دلار گذشته بود. اما تحلیلگران فکر می‌کنند احتمال اینکه عملکرد «احضار ۲» به قسمت فرعی این مجموعه، یعنی «آنابل» نزدیک باشد بیشتر است. فیلمی که کارش را با ۳۷ میلیون دلار شروع کرد و ۸۴ میلیون دلار در امریکا فروخت و به کسب ۲۵۶ میلیون دلار در دنیا دست پیدا کرد. یا شاید هم فیلم جایی بین این دو قرار بگیرد؛ از طرفی «احضار۲» مثل قسمت اول با نقدها و استقبالِ خیلی خوبی روبه‌رو شده و از طرفی دیگر در حد قسمت اول غیرمنتظره و تازه نیست. در هر صورت فروش بالای ۱۰۰ میلیون دلاری فیلم در آمریکای شمالی تضمین شده است که به معنای پیروزی دیگری برای برادران وارنر است که باید دید می‌توانند در این زمینه هتریک کنند یا نه. آنها بعد از عاشقانه‌ی «من پیش از تو» و «احضار ۲»، کمدی «سازمان جاسوسی» را هم در نوبت اکران دارند.

سومین تازه‌اکران این هفته «حالا مرا می‌بینی ۲» (Now You See Me 2) است. دوباره بعد از هفته‌ی گذشته که خیلی از سینماروها بی‌خیال دیدن دنباله‌ها در سینماها شدند، ما یک دنباله‌ داریم که در مقایسه با قسمت اولش خیلی خوب ظاهر شده است. فیلم اول سه سال پیش تبدیل به موفقیت بی‌سروصدای بزرگی شد. آن فیلم کارش را با کسب ۲۹/۳ میلیون دلار شروع کرد، ۱۱۷/۷ میلیون دلار در خانه فروخت و نهایتا با بودجه‌ی ۷۵ میلیون دلار، ۳۵۱ میلیون دلار از سرتاسر جهان کسب کرد. بله، به همین دلیل ساختن یک دنباله، مخصوصا با توجه به اینکه آنها تقریبا تمام بازیگرهای قسمت اول را جذب کرده بودند، غیرقابل‌اجتناب بود. «حالا مرا می‌بینی۲ » که با خرج ۹۰ میلیون دلار ساخته شده، ۲۳ میلیون دلار از افتتاحیه‌اش کسب کرد. این اگرچه رقم فوق‌العاده‌ای نسبت به قسمت اول نیست، اما حداقل یک سقوط آزاد مطلق هم محسوب نمی‌شود. فیلم ۲۲/۸ میلیون هم از بازارهای خارجی کسب کرد تا مجموع درآمدش به ۴۵/۸ میلیون دلار برسد.

بالاخره به صدرنشین هفته‌ی گذشته، «لاک‌پشت‌های نینجا ۲» می‌رسیم که این هفته پس از تجربه‌ی ۵۸/۱ درصد افت فروش و کسب ۱۴/۸ میلیون دلار در جایگاه چهارم قرار گرفت. این فیلم تاکنون ۶۱ میلیون دلار در دنیا فروخته است. در جایگاه پنجم جدول هم «افراد ایکس: آپوکالیپس» را داریم که در هفته‌ی سوم اکرانش ۱۰ میلیون دلار فروخت تا مجموع درآمد خانگی‌اش به رقم ۱۳۶/۳ میلیون دلار برسد. این به این معنی است که «آپوکالیپس» با عبور از درآمد ۱۳۲ میلیون دلاری «وولورین» دیگر کم‌درآمدترین مجموعه‌ی «افراد ایکس» محسوب نمی‌شود. این فیلم ابرقهرمانی اما این هفته ۲۵ میلیون دلار از سینماهای خارجی هم به جیب زد تا مجموع درآمد جهانی‌اش به رقم ۴۷۸ میلیون دلار برسد. فیلم خوشبختانه این شانس را دارد تا پایان دوره‌ی اکرانش به درآمد جهانی ۵۵۰ میلیون دلار برسد، اما حتی در آن صورت هم هنوز بعد از «ددپول» و «روزهای گذشته‌ی آینده» در رده‌ی سوم پرفروش‌ترین‌های این مجموعه قرار می‌گیرد.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱The Conjuring 2۴۰/۳  میلیون دلار
۲Warcraft۲۴/۳ میلیون دلار
۳Now You See Me 2۲۳ میلیون دلار
۴Teenage Mutant Ninja Turtles: Out of the Shadows۱۴/۸ میلیون دلار
۵X-Men: Apocalypse۱۰ میلیون دلار
۶Me Before You۹/۲ میلیون دلار
۷The Angry Birds Movie۶/۷ میلیون دلار
۸Alice Through the Looking Glass۵/۵ میلیون دلار
۹Captain America: Civil War۴/۳ میلیون دلار
۱۰The Jungle Book۲/۷ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

hero_Warcraft-2016-2

وارکرفت

Warcraft

«بالاخره وارکرفت طلسم فیلم‌های بد اقتباس‌شده از روی بازی‌های ویدیویی رو شکست». این جمله‌ای است که خیلی از ما آرزو می‌کردیم تا بعد از اکران فیلم «وارکرفت» از زبان منتقدان بشنویم. اما اکنون در نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم که به لطف «وارکرفت» نه تنها وضعیت این فیلم‌ها بهتر نشده، که شرایط برای فیلم‌های اقتباسی از بازی‌های ویدیویی بدتر از گذشته است: وقتی فیلم سینمایی فرانچایز غو‌ل‌پیکری مثل «وارکرفت» شکست می‌خورد، چه انتظاری از بقیه می‌توان داشت؟! شاید «وارکرفت» قبل از این در فهرست موردانتظارترین فیلم‌های تابستان ۲۰۱۶ دیده می‌شد و طرفداران انتظار داشتند که دانکن جونز که به خاطر علمی‌-تخیلی‌های «ماه» و «سورس کُد»‌اش معروف است، هنرش را در اینجا هم اجرا کند، اما هم‌اکنون تقریبا تمام منتقدان معتقدند که این فیلم یکی از دردناک‌ترین و آشفته‌ترین شکست‌های بلاک‌باستری سال‌های اخیر است.

بیل زوکر از شیکاگو سان‌تایمز می‌نویسد: «واقعا تمام تلاشی که سر درست کردن این آش شله‌قلم‌کارِ پرسروصدای قلنبه سلنبه‌ی قالبا غیرمنسجم صرف شده، ارزشش را نداشته است. اگرچه فیلم چندتا صحنه‌ی اکشنِ قابل‌قبول دارد، اما فیلمنامه که وضعیتش با یک سری بازی‌های ضعیف بدتر شده، به سرنوشت بدی برای "وارکرفت" ختم شده». پیتر تراویس از رولینگ استون که فیلم را دوست نداشته می‌نویسد: «نتیجه یک خورشتِ غیرقابل‌هضم است که عناصر "وارکرفت" را با "آواتار"، "جنگ ستارگان"، "ارباب حلقه‌ها" و هر فانتزی خیالی دیگری که گیرش آمده ترکیب کرده است. جونز آن‌قدر خوب است که می‌تواند از این گندکاری بزرگ جان سالم به در ببرد، اما از آنجایی که پایان‌بندی فیلم با قول دنباله تمام می‌شود، حدس می‌زنم این فرانچایز در این زمینه چندان خوش‌شانس نخواهد بود. شما تماشای "وارکرفت" را با دو کلمه در ذهن‌تان به پایان می‌رسانید: گیم اُور». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۳۲ است.

hero_The-Conjuring-2-2016

احضار ۲

The Conjuring 2

در زمانی که فیلم‌های ترسناک جریان اصلی هالیوود یکی پس از دیگری زباله‌ از آب درمی‌آیند، جیمز وان یکی از تنها کسانی است که با مجموعه‌ی «موذی» (Insidious) و قسمت اول «احضار» طرفداران پروپاقرصی جمع کرده است. با اینکه فیلم فرعی «آنابل» که براساس عروسک شیطانی قسمت اول «احضار» ساخته شده بود به چیز دندان‌گیری تبدیل نشد، اما مثل اینکه بازگشت وان برای قسمت دوم به یک فیلم ترسناک درجه‌یک دیگر ختم شده است. در این فیلم دوباره با کارگاهان ماوراطبیعه‌ی قسمت اول، لورین و اِد همراه می‌شویم که به شمال لندن سفر می‌کنند تا به مادری که به تنهایی چهار فرزندش را در خانه‌ای که با ارواح خبیث تسخیر شده است بزرگ می‌کند، کمک کنند.

جاستین چنگ از لس آنجلس تایمز که فیلم را دوست داشته، می‌نویسد: «وحشت‌هایی که بر سر این خانواده‌ی بیچاره فرو می‌می‌ریزد چیزهایی نیست که قبلا ندیده باشید... اما وان استعداد خاصی در دادن انرژی مورمورکننده‌ای به قدیمی‌ترین کلیشه‌ها دارد». پیتر تراویس از رولینگ‌استون که از فیلم خیلی راضی بوده می‌نویسد: «چیزی که باعث می‌شود "احضار ۲" به جای یک نسخه‌ی جدیدتر از "جن‌گیر" به تجربه‌ِ عمیق‌تر و تاریک‌تری تبدیل شود، کارگردانش جیمز وان (اره، موذی، خشمگین۷) است. این فیلمساز به دنیا آمده در مالزی چنان حرکات وحشتناکی با دوربینش انجام می‌کند که یک‌جورهایی فراطبیعی هستند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۶۴ است.

maxresdefault

من پیش از تو

Me Before You

لویزا کلارک (امیلیا کلارک) دختر ۲۶ ساله‌ی خلاقی است که در یکی از شهرهای کوچک انگلستان زندگی می‌کند و هدف و برنامه‌ی خاصی برای زندگی‌اش ندارد و هر شغلی که گیرش می‌آید را انجام می‌دهد تا خانواده‌‌اش را سر پا نگه دارد. ماجرا از جایی شروع می‌شود که او در عمارتی محلی پرستار ویل ترینور (سم کلافین) می‌شود. یک جوان ثروتمند که به خاطر حادثه‌ای به ویل‌چیر بند شده است. برخورد نگاه ناامیدانه‌ی ویل و طرز فکر روشن لویزا همانا و آغاز رابطه‌ی عاشقانه‌ی آنها نیز همانا!

با اینکه برخی منتقدان فیلم را به عنوان یک ملودرام ضعیف و بدون قلب توصیف کرده‌اند، اما اکثرا از نگاه شگفت‌انگیز و غیربدبینانه‌ی فیلم ستایش کرده‌اند. جیمز براردینلی که سه ستاره به فیلم داده می‌نویسد: «من طبعا آدم بدبینی هستیم و خیلی زود در مقابل احساسات‌گرایی مصنوعی جبهه می‌گیرم و شدیدا از فیلم "شرایط مهرورزی" بدم می‌آید. اما همین که کاملا در دنیای این فیلم غوطه‌ور شدم و درگیر زندگی کاراکترها شدم، نشان از قدرت فیلم است». کریس ناشاوِتای که از فیلم راضی بوده، می‌نویسد: «"من پیش از تو" سعی نمی‌کند تا در این ژانر نوآوری کند. همه‌ی ما قبلا نسخه‌ای از این فیلم را دیده‌ایم، اما این از تاثیرگذاری آن نمی‌کاهد. این فیلم می‌داند چه چیزی است و آن را در آغوش می‌کشد». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۵۱ است.

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده