نویسنده: آرش رستمی
// دوشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۲۰

گفته‌های رئیس پلی استیشن ژاپن درباره وضعیت پلی استیشن 4 و غیبت ویتا در E3 2016

آتسوشی موریتا، مدیر سرگرمی‌های تعاملی سونی (Sony Interactive Entertainment) در آسیا و ژاپن، ضمن اشاره به وضعیت پلی‌استیشن 4 و پلی‌استیشن ویتا در کشورش، توضیح داده که چرا در E3 2016 به کنسول ویتا پرداخته نشده است. همراه زومجی باشید.

روند فروش پلی‌استیشن 4 و پلی‌استیشن ویتا در ژاپن تا اینجا با کشورهای دیگر دنیا تفاوت ویژه‌ای داشته است. هردوی این کنسول‌ها در سال‌های آغاز عرضه‌شان آن‌قدرها از سوی ژاپنی‌ها تحویل گرفته نشدند و این شد که با وقفه‌ای جایگاه‌شان را در بازار داخلی پیدا کردند. آتسوشی موریتا (Atsushi Morita)، رئیس پلی‌استیشن ژاپن، اخیراً در گفت‌وگو با وب‌سایت فورگیمر (4Gamer) درباره‌ی وضعیت این کنسول‌ها در کشورش، توضیحاتی داده است.

به‌گفته‌ی موریتا، یکی از دلایلی که باعث شد تا پلی‌استیشن 4 به‌سختی کارش را در کشور آفتاب تابان آغاز کند، این بود که بیشتر بازی‌های زمان عرضه‌ی آن برای بازار اروپا و آمریکای شمالی در نظر گرفته شده بودند. گرچه این مسأله به محبوبیت بالای کنسول خانگی سونی در کشورهای غربی منجر شد؛ اما در آن‌سو باعث شد تا مخاطبان ژاپنی در ابتدا تمایل چندانی به خریداری آن نشان ندهند.

در سال میلادی گذشته، تعداد بازی‌های ژاپنی پلی‌استیشن 4 افزایش چشم‌گیری پیدا داشت و در نتیجه، بازار داخلی کنسول وضعیت بهتری پیدا کرد؛ به‌طوری که سونی از ابتدای سال ۲۰۱۶ توانسته به نرخ فروش نسبتاً پایداری برای کنسول نسل هشتم‌اش دست پیدا کند؛ نرخی که هر از گاهی با انتشار بازی‌های بزرگ، افزایشی ناگهانی را تجربه کرده است.

پلی استیشن ویتاموریتا در صحبت‌های‌اش اشاره کرد که پلی‌استیشن 4 هم‌اکنون از لحاظ فروش در وضعیت خوبی به سر می‌برد و شرایط نسبت به گذشته کاملاً تغییر کرده است. در این میان، بازی‌های میان-نسلی (Cross-generation) هم به سهم خودشان در جذب کردن دارندگان پلی‌استیشن 3 به سوی کنسول جدید تأثیرگذار بوده‌اند و موریتا بر این باور است که رویکرد فوق، روند رو به رشدش را تا پایان سال ۲۰۱۶ حفظ خواهد کرد. وی همچنین باور دارد که بخش‌هایی از بازار حوزه‌ی گیمینگ هنوز جای کار بیشتری دارد. پدر و مادرهایی که همراه با فرزندان‌شان پای بازی می‌نشینند و کسانی که به تماشا کردن بازی‌ها و ورزش‌های الکترونیک علاقه‌ی ویژه دارند، مشتریان بالقوه از نظر موریتا را تشکیل می‌دهند.

رئیس پلی‌استیشن ژاپن خاطرنشان کرد که بازار ویتا در کشورهای غربی رونق چندانی ندارد و از آنجا که نمایشگاه E3 در آمریکای شمالی برگزار می‌شود و بیشتر روی بازار غرب متمرکز است، غیبت کنسول دستی سونی و بازی‌های‌اش در E3 2016 حرکت غیرمنطقی و دور از انتظاری نبوده است. از دیدگاه موریتا آینده‌ی ویتا در ژاپن به‌شدت به گستردگی طیف مخاطبان آن بستگی دارد؛ عاملی که با عرضه شدن بازی‌های گوناگون برای هر گروه از مخاطبان، نقش پررنگ‌تری در سرنوشت ویتا پیدا می‌کند. در حال حاضر سونی می‌خواهد محبوبیت ویتا را در بین کودکان ژاپنی گسترش دهد و در سوی دیگر، مخاطبان بزرگسال را هم در برنامه‌های‌اش در نظر بگیرد.

موریتا از صحبت کردن درباره‌ی اینکه آیا نسخه‌ی جدیدی از ویتا در راه خواهد بود یا خیر، خودداری کرد.

منبع: DualShockers


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده