// جمعه, ۱۸ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۲۳

۱۲ اقدام جالب ناشران برای مقابله با دارندگان نسخه‌های غیرقانونی بازی‌ها

برخی از بازیسازان به جای استفاده از قفل‌های مثل Denuvo در بازی‌ها، از روش‌های جالبی برای مقابله با دارندگان نسخه‌های غیرقانونی استفاده می‌کنند. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به ۱۲ مورد از این روش‌ها. با زومجی همراه باشید.

یکی از مشکلات این روزهای صنعت گیم، مشکلات مربوط به بازی‌ها بر روی رایانه‌های شخصی است. این‌که تقریبا نصفی از مخاطبین این سبک به دنبال راهی هستند تا بازی‌ها را کرک کنند و سیستم‌های امنیتی تعبیه شده برای بازی‌ها را دور بزنند واقعا ناراحت کنندست.

حال در این بین عده‌ای از توسعه‌ دهندگان شیوه‌های مختلفی برای جلوگیری از این اتفاق به کار می‌گیرند. برای مثال زمانی استفاده از قفل امنیتی DRM رواج بود که خیلی دوام نیاورد. دو سالی است که قفل امنیتی دنوو روی کار آمده که در کنار موفق بودنش، مشکلات زیادی برای نسخه رایانه‌های شخصی بازی‌‌ها بوجود آورده است. از طرفی بعضی از توسعه دهنده‌ها از گذشته تا به امروز راه‌کار‌های جالب‌تری را ارائه داده‌اند. راه‌هایی که شامل قفل‌های امنیتی نمی‌شود و مستقیم در تجربه گیمر‌های متخلف از بازی تاثیر گذار است. لیستی آماده کرده‌ایم از بازی‌‌هایی که سازنده آن‌ها روش‌های جالبی را در بازی برای مقابله با دارندگان نسخه‌های غیرقانونی بازی‌ها در نظر گرفته‌اند.

The Sims 4

۱۲-The Sims 4 

موقعی که بازی The Sims 4 دو سال پیش عرضه شد عده‌ای از کاربران نسخه‌های غیرقانونی این بازی را تهیه کرده و به بازی کردن پرداختند. به محض وارد شدن به دنیای بازی متوجه شدند که تصویر واضح نیست و محیط بازی و شخصیت‌ها را به صورت پیکسلی مشاهده می‌کنند. در ابتدا فکر می‌کردند بازی‌ آن‌ها دچار باگ است و مشکل دارد. اما کمی بعد در تالار گفت و گو سایت الکترونیک آرتز مشخص شد که این مشکل برای تمامی کسانی که از نسخه‌‌های غیرقانونی The Sims 4 استفاده کرده‌اند پیش آمده است.

به عبارتی این واضح نبودن تصویر ترفندی بود از سوی سازنده برای مقابله با متخلفان بازی که شدیدا باعث ناراحتی گیمر‌های متخلف می‌شد.

Quantum Break

۱۱- Quantum Break

حرکت استودیو رمدی، سازنده بازی Quantum Break،  برای نسخه رایانه‌های شخصی این بازی نیز در نوع خود جالب توجه بود. اگر از نسخه‌های کرک شده استفاده می‌کردید یا قبل از وارد شدن به حساب کاربری مایکروسافت خود به بازی کردن می‌پرداختید، یک چشم بند با لوگوی دزدان دریایی بر روی چشم شخصیت بازی ظاهر می‌شد.

استفاده از چشم‌بند دزدان دریایی هیچ تاثیر خاصی در روند بازی نداشت و صرفا جلوه ظاهری داشت. ولی شاید استفاده کنندگان نسخه‌های کرک شده با دیدن مکرر این چشم‌بند احساس پشیمانی و تاسف می‌کردند.

Alan Wake

۱۰ - Alan Wake

استفاده از روش چشم‌بند در بازی‌های استودیو رمدی برای اولین بار در بازی Alan Wake پیاده سازی شد. در بازی Alan Wake نیز شخصیت آلن در طول بازی اگر از نسخه‌ غیرقانونی استفاده می‌کردید دارای یک چشم‌بند دزدان دریایی بود که مدام غیرقانونی بودن این نسخه از بازی را برای شما یادآور می‌شد.

Serious Sam 3

۹- Serious Sam 3

روش مورد استفاده استودیو کورتیم، سازنده بازی Serious Sam 3 یکی از بدترین و عجیب‌ترین روش‌هایی است که یک سازنده می‌تواند انجام دهد. می‌توان گفت کسانی که از نسخه‌های غیرقانوی استفاده کرده‌اند به سختی هرچه تمام‌تر آن را به اتمام رسانده یا اصلا موفق به اتمام بازی نشده‌اند. این نسخه‌ها شامل یک عقرب صورتی رنگ عظیم الجثه است که کشتن آن شدیدا سخت است. حتی اگر بخواهید از دست وی فرار کنید می‌تواند تمام مسیر شما را تعقیب کرده و با خاک یکسانتان کند.

The Talos Principle

۸- The Talos Principle

ظاهرا استودیو کورتیم تخصص خاصی در مقابله با دارندگان نسخه‌های کرک شده دارد. شیوه عملکرد آن‌ها در بازی The Talos Principle برای بسیار جالب‌تر از Serious Sam 3 است. در طی روند بازی در یکی از آسانسورها، آسانسور در بین آسمان و زمین متقوف می‌شود و دیگر نمی‌توانید از آن خارج شوید. هیچ راه خروجی وجود نداشته و به عبارتی در آن  گرفتار شده‌اید. البته به‌نظر می‌رسد بعد از چندین ساعت بازیکنان می‌توانند از آن خارج شوند.

Batman Arkham Asylum

۷- Batman Arkham Asylum

بازی Batman Arkham Asylum یکی از بازی‌هایی است که از قفل DRM استفاده کرده بود. با این حال نسخه کرک شده این بازی اندکی بعد موجود شد. ولی کمپانی برادران وارنر، سازنده بازی، در نسخه‌ غیرقانونی آن قابلیت پرواز کردن بتمن را تضعیف کرده بود و این شخصیت مدت کوتاهی پس از باز کردن شنلش، سقوط می‌کرد. با وجود این مشکل رد کردن قسمت‌های ابتدایی بازی برای مقابله با استفاده کنندگان نسخه‌های کرک شده بسیار سخت شده بود.

Arma 3

۶- Arma 3

یکی از خنده‌دارترین و جالب‌ترین اقدامات مربوط به بوهمیا، استودیو سازنده Arma 3 است که سیستمی تحت عنوان تنزل دادن را برای مقابله با نسخه‌های کرک شده معرفی کرد! این سیستم باعث تنزل پیدا کردن گیم‌پلی بازی می‌شد. برای مثال پس از گذشت دقایقی سلاح شما از کار می‌افتد یا ممکن است وسیله نقلیه شما خراب شود.

حتی اگر با تمام این مشکلات به بازی ادامه می‌دادید، پس از مدتی شخصیت شما تبدیل به یک پرنده می‌شد که در نوع خود بسیار جالب است! این اتفاق به عنوان آخرین درجه تنزل شناخته شده و پیامی خیلی جالب بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شد.

پرنده‌های خوب،  برای فرار از این بازی پرواز نکنید!  تنها خودتان را باید سرزنش کنید.

Game Dev Tycoon

۵- Game Dev Tycoon

بازی Game Dev Tycoon در اصل شبیه‌ساز بازیسازی به حساب می‌آید. شما می‌توانید همانند یک استودیو واقعی به توسعه‌ بازی خود پرداخته و با شروع این کار دقیقا نگرانی‌های دنیای واقعی و مشکلات حول یک استودیو بازی‌سازی به سراغ شما نیز می‌آید. حال سازنده این بازی با روش خیلی جذاب و جالبی با استفاده کنندگان نسخه‌های کرک شده  برخورد کرده است. در طول بازی به نقطه‌ای از کار که می‌رسید شرایط جوری رقم می‌خورد که در نهایت ورشکست خواهید شد و درب‌های استودیو شما بسته خواهد شد. پیامی که قبل از ورشکستی نیز دریافت می‌کنید به شرح زیر است.

رییس به نظر می‌رسد مخاطبین زیادی بازی ما را تهیه کرده‌اند ولی نه به شکل قانونی. آن‌ها از نسخه کرک شده استفاده کرده و آن را به نسخه اصلی و خرید قانونی بازی ترجیح داده‌اند. اگر بازیکنان بخواهند همینطور به کار خود ادامه دهند بزودی ورشکست خواهیم شد.

Crysis Warhead

۴- Crysis Warhead

ظاهرا هرچقدر به انتهای لیست نزدیک می‌شویم با روش‌های جذاب‌تری آشنا می‌شویم! کرایتک، استودیو سازنده بازی Crysis: Warhead،  برای مقابله با استفاده کنندگان نسخه‌های کرک شده کاری کرده تا بازیکنانی که نسخه غیرقانونی را تهیه کرده‌اند نتوانند آن را به اتمام برسانند. در یک نقطه از خط داستان شما دیگر شانسی برای پیروزی ندارید! این اتفاق زمانی می‌افتد که می‌فهمید تیرهای اسلحه شما و نارنجک‌هایتان با مرغ عوض شده است! به جای گلوله مرغ شلیک می‌کنید! اتفاقا فضای بازی خیلی هم شاد می‌شود به جای نارنجک هم مرغ پرتاب می‌کنید! و خب از آن‌جایی که همه می‌دانیم مرغ‌ها هیچ آسیبی به هدف نمی‌رساند پس کارتان تمام است!‌

Darksouls

۳- Dark Souls

بازی Dark Souls از نظر سختی به یک بازی افسانه‌ای معروف است و زمانی که با نسخه غیرقانونی این بازی مواجه می‌شویم، شرایط بدتر هم می‌شود! زمانی که کاربران ژاپنی بازی قبل از عرضه رسمی Dark Souls به نسخه‌ غیرقانونی بازی دسترسی پیدا کردند پس از مدتی بازی کردن به وسیله یک Dark Phantom که دراصل از سوی فرام‌سافتور، استودیو سازنده بازی در آن قرار گرفته بود، مورد حمله قرار گرفتند. این Dark Phantom عظیم الجثه در آخرین سطح خود به سر می‌برد. به عبارتی کل بخش‌های بروزرسانی شخصیت خود را ۹۹ فرض کنید! حال وی یک گرز خیلی بزرگ نیز در دست دارد که با آن می‌تواند ۱۹۰۰ تا آسیب در یک ضربه به شما وارد کند. در نتیجه یک ضربه از سوی این موجود کافی است تا شما جمله You Died را مشاهده کنید.

Zac McKraken and the Alien Mindbenders

۲- Zac McKraken and the Alien Mindbenders

یک زمان‌هایی هم بود که دانلود بازی‌ها به صورت دیجیتالی رسم نبود و سازنده برای جلوگیری از استفاده غیرقانونی یک سری نکات کلیدی و راهنمای‌ بازی را روی جلد آن می‌نوشتند که برای عبور از مراحل باید آن‌ها را مطالعه می‌کردید. حقه جالبی که بازی‌هایی نظیر Metal Gear، Frontier: Elite 2ُ The Secret of Monkey Island و Ultima VII از آن استفاده کردند.

بازی Zac McKraken and the Alien Mindbenders نیز از جمله بازی‌هایی بود که به خوبی از این روش جهت مقابله با متخلفان استفاده کرد. در یکی از معماهای بازی می‌بایست یک علامت را به درستی در جای خود قرار می‌دادید که شکل صحیح آن بر روی جلد بازی قرار داده شده بود. حال اگر این کار را اشتباه انجام می‌دادید، باید راهی زندان می‌شدید و نگهبان آن‌جا ساعت‌ها شما را به راه راست هدایت می‌کرد!

Earthbound

۱-Earthbound

یکی از جالب‌ترین سیستم‌های برخورد با متخلفان در بازی Earthbound تعبیه شده است. سیستم بازی به شکلی بود که اگر شما از نسخه غیرقانونی استفاده می‌کردید هرازگاهی پیام اخطار بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌شد. اگر با وجود این مساله بازی را ادامه می‌دادید، به طور تناوبی تعداد دشمنان رفته رفته بیشتر می‌شد. در نهایت اگر با هر سختی که بود به مرحله پایانی بازی می‌رسدید، بازی هنگ می‌کرد و مجبور بودید دوباره آن را از اول شروع کنید!

سازنده را سرزنش نکنید این شما بودید که به هشدارهای سازنده گوش نداده و آن را جدی نگرفته‌اید!

منبع: Pcworld


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده