نویسنده: محسن بیگی نیا
// پنجشنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۹

ارزش بازار بازی های روسیه در سال ۲۰۱۵ تقریبا ۱ میلیارد دلار بود

بنگاه تحقیقاتی نیوزو (Newzoo)، ارزش بازار بازی‌های روسیه در سال ۲۰۱۵ را بیش از ۱ میلیارد دلار اعلام کرده است. گروه روسی میل.رو (Mail.Ru Group) نیز ارزش این بازار را حدودا ۵۱/۹ میلیارد روبل یا ۸۳۰ میلیون دلار تخمین زده است. با زومجی همراه باشید.

ارزش بازار بازی‌های آنلاین و موبایل روسیه در سال ۲۰۱۵ حدود ۵۱/۹ میلیارد روبل تخمین زده شده است که با در نظر گرفتن نرخ متوسط  ارز معادل ۸۳۰ میلیون دلار خواهد بود. این مقدار ۲ درصد بیشتر از مقدار مشابه سال گذشته است. این ارزش گذاری توسط گروه میل.رو انجام شده، یک گروه اینترنتی بزرگ روسی که در بورس اوراق بهادار لندن ثبت شده و دارای جایگاهی برجسته در این صنعت است. پیش از این نیوزو، یک مؤسسه تحقیقاتی در زمینه‌ی بازار داد و ستد کالا، بازار روسیه را ۱/۳ میلیارد دلار ارزش گذاری کرده بود.

بر اساس تحلیل‌های گروه میل.رو، بازی‌های موبایل بزرگترین عامل رشد (۲۰+ درصد رشد سالانه به روبل) بوده‌اند و ۱۰/۶ میلیارد روبل (۱۷۰ میلیون دلار) یا ۲۰ درصد از بازار را در اختیار داشته‌اند. در همین حال، سهم نسبی بازی‌های اجتماعی از ۲۷ درصد در ۲۰۱۴ به ۲۴ درصد در ۲۰۱۵ کاهش یافته است.

بازی‌های آنلاین چندنفره‌ی گسترده (MMO) همچنان پرطرفدارترین بازی‌ها باقی مانده‌اند. ارزش این بخش بالغ بر ۲۹ میلیارد روبل در ۲۰۱۵ (تقریباً ۴۶۴ میلیون دلار) است که ۴ درصد بیشتر از ۲۰۱۴ است. واسیلی مگوریان، رئیس بخش آی‌تی (IT) در گروه میل.رو نوشته است:

۲۰۱۵ سال آسانی برای صنعت نبوده است: بسیاری از بازیگران این بازار را ترک کردند و در نتیجه‌ی آن سهم بازی‌های اجتماعی افت کرد. وضعیت بازار بازی‌های MMO با توجه به عرضه‌ی یکسری بازی‌های جالب توجه در چند وقت اخیر ثبات بیشتری داشته است. دلگرم کننده‌ترین روند از آن بازی‌های موبایل است که از نظر تعداد تقریباً برابر با بازی‌های اجتماعی است.

infografika-dlya-angl-versii

در حالی که در سال ۲۰۱۵ سود گروه میل.رو از ساخت بازی‌های MMO حدود ۶/۳ درصد افزایش یافته‌است، آنها به طور فعال به ساخت بازی‌های موبایل ادامه می‌دهند. در اواخر ۲۰۱۵ و اوایل ۲۰۱۶، این گروه بازی‌هایArmored Warfare: Project ،Armata, Evolution: Heroes of Utopia و Juggernaut Wars را عرضه کرده‌اند. این شرکت در ژوئن ۲۰۱۶ اعلام کرد بخش جدیدی را جهت ساخت آزمایشی بازی‌های آنلاین و آفلاین برای بازارهای غربی و روسیه راه اندازی کرده است.

به گفته‌ی نیوزو، روسیه در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ دوازدهمین بازار بزرگ بازی در دنیا بوده است. در سال گذشته ۵۹/۵ میلیون گیمر در روسیه ثبت شده‌اند که از میان آنها ۳۰/۸ میلیون برای بازی‌ها هزینه کرده‌اند. بیشتر ترافیک ثبت شده برای بازی‌های آنلاین در روسیه از روی پی‌سی‌ها است.

به گفته‌ی یونیتی تکنولوژی (Unity Technology) و ای‌مارکتر (eMarketer)، نصب بازی‌های موبایل روی دستگاه‌های اندرویدی بسیار بیشتر (۸۶ درصد) از iOS (۱۱ درصد) است که نشان دهنده‌ی موفقیت سیستم عامل گوگل در بازار موبایل روسیه است. طبق محاسبات نیوزو افرادی که برای بازی‌ها هزینه می‌کنند به طور سالانه ۴۰/۹۵ دلار خرج می‌کنند (کمی کمتر از میانگین اروپای شرقی). آنها یک رشد سالم را برای بازار بازی‌های روسیه طی سال‌های آینده پیش بینی کرده‌اند که با رشد سالیانه ۵/۲ درصدی، بالاتر از تمام کشورهای اروپای غربی قرار می‌گیرد.

شرکت‌های روسی همچنین در بخش تحقیق و توسعه هم فعال هستند. گروه جی‌اس (GS Group) در مارس ۲۰۱۶، GS Gamekit اولین کنسول روسی با قابلیت‌های ست-تاپ باکس‌های اچ‌دی را معرفی کرد. در کنار آن استارتاپ روسی Fibrum نیز به زودی پلتفرم واقعیت مجازی خودش را برای جلب گیمرها، بازی‌ها و توسعه‌دهندگان بازی‌‌های واقعیت مجازی از کشورهای مختلف عرضه خواهد کرد.

منبع: Venturebeat 


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده