// دوشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۳

گزارش باکس آفیس: «شکارچیان ارواح» از رسیدن به صدر جدول بازماند

این هفته، هفته‌ی موفقیت است. از رکوردشکنی‌های «در جستجوی دوری» گرفته تا افتتاحیه‌ی بزرگ «شکارچیان ارواح» که به یکی از پرحرف‌و‌حدیث‌ترین اکران‌های سال‌های اخیر تبدیل شده بود. همراه گزارش باکس آفیس زومجی باشید.

فیلم Ghostbusters

بالاخره پس از ماه‌ها بحث و گفتگو و جنجالی که دور و اطراف بازخوانی/ریبوت مجموعه‌ی «شکارچیان ارواح» (Ghostbusters) راه افتاده بود، این فیلم این آخرهفته روی پرده‌ی سینماها رفت و به عنوان افتتاحیه ۴۶ میلیون دلار کسب کرد. این فیلم به کارگردانی پاول فیگ اگرچه در صدر جدول این هفته قرار نگرفت، اما این اتفاق اصلا به معنای عملکرد ضعیف فیلم نیست و به‌هیچ‌وجه مربوط به عدم استقابل تماشاگران از آن نمی‌شود. در عوض این انیمیشن «زندگی مخفی حیوانات خانگی» بود که بهتر از آنچه که فکرش را می‌کردیم ظاهر شد. خلاصه اینکه اول یا دهم اهمیت ندارد. «شکارچیان ارواح» برخلاف موج منفی‌ای که علیه‌اش به راه افتاده بود، افتتاحیه‌ی بزرگی را تجربه کرده است. در چند هفته‌ی اخیر تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند جدیدترین اکران کمپانی سونی با رقمی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار کارش را آغاز کند. این وسط، امیدوار بودیم که فیلم از مرز ۵۰ میلیون دلار هم عبور کند و به یک شگفتی مطلق تبدیل شود، اما چنین اتفاقی نیافتاد.

اما کماکان با فیلمی طرفیم که بهترین اکران پاول فیگ، کیتی دیپولد، ملیسا مک‌کارتی، لزلی جونز، کیت مک‌کینون، سیسیلی استرانگ و اندی گارسیا محسوب می‌شود. فیلم پشت سر افتتاحیه‌ی ۵۴ میلیون دلاری «مریخی»، دومین افتتاحیه‌ی برتر دوران کاری کریستن ویگ است و حتی منهای فیلم‌های مارول و «سفید برفی و شکارچی» (۵۶ میلیون دلار)، بهترین افتتاحیه‌ی کریس همسورث هم به حساب می‌آید. این در حالی است که از زمان اکران «پیچ پرفکت۲» (Pitch Perfect 2) در ماه می سال ۲۰۱۵، این بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی یک اکشن/کمدی بوده است. «شکارچیان ارواح» بعد از «افراد-ایکس: آپوکالیپس» و «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» بهترین افتتاحیه‌ی لایو اکشن تابستان امسال است و همچنین بعد از «کتاب جنگل» در جایگاه دوم بهترین افتتاحیه‌ی لایو اکشن/غیرابرقهرمانی قرار می‌گیرد. بنابراین، در تابستانی که فیلم‌های زیادی با پتانسیل مجموعه شدن، طبق انتظارات ظاهر نشدند، این یکی در حد و اندازه‌‌ای که امید داشتیم ظاهر شده است.

large_4qnJ1hsMADxzwnOmnwjZTNp0rKT

البته هنوز با فیلمی طرفیم که ۱۴۴ میلیون دلار خرج ساختش شده. بنابراین با وجود تمام رکوردهایی که شکسته، فیلم هنوز در منطقه‌ی آرامش قرار نگرفته است. هرچند خبر خوب این است که اصولا فیلم‌های زن‌محور بلاک‌باستری تمایل بیشتری برای ماندن در بالای جدول دارند. چون تعداد این‌جور فیلم‌ها زیاد نیست. از طرفی دیگر، فیلم‌هایی با مخاطب کودک هم در صورتی که افتتاحیه‌ی خوبی داشته باشند، برای مدتی در جدول دوام می‌آورند. این نکات اگرچه به نفع «شکارچیان ارواح» هستند، اما به لطف بودجه‌ی بالای فیلم و وضعیت نامشخصش در سینماهای خارجی، فیلم برای موفقیت باید ته فروشِ گیشه‌ی خانگی‌اش را در بیاورد.

خب، در زمینه‌ی پیش‌بینی درآمد خانگی، اگر فیلم در بدترین حالت مثل «رییس» (The Boss) بفروشد، کارش را با ۱۲۵ میلیون دلار تمام می‌کند. در این صورت برای دوام آوردن شدیدا به فروش خارجی نیاز خواهد داشت. اما نباید فراموش کنیم که «پیکسل‌ها» که تقریبا از همه نظر فیلم بدتری بود، ۷۸ میلیون دلار در خانه فروخت. بنابراین اگر «شکارچیان ارواح» در حد «پیکسل‌ها» هم عمل کند، کسب ۱۵۲ میلیون دلار دور از ذهن نیست. روی هم رفته، «شکارچیان ارواح» باید هرچه زود دست به کار شود، چون سه هفته دیگر «جوخه‌ی انتحاری» از راه می‌رسد و به مشکل بزرگی برای آن تبدیل می‌شود.

«زندگی مخفی حیوانات خانگی» در هفته‌ی دوم اکرانش پس از تجربه‌ی ۵۱ درصد افت فروش، ۵۰/۵ میلیون دلار فروخت. این نه تنها افت فروشی کمتر از «مینیون‌ها»، بلکه هفته‌ی دوم پرفروش‌تری نسبت به ساخته‌ی قبلی استودیوی ایلومینیشن است. این درحالی است که «زندگی مخفی» در عرض فقط ۱۰ روز از مرز ۲۰۰ میلیون دلار درآمد خانگی هم عبور کرد که یک روز بیشتر از «مینیون‌ها» است. پس بله، این فیلم تقریبا دارد در حد اسپین آف «من نفرت‌انگیز» عمل می‌کند. با این تقاوت که برخلاف «مینیون‌ها»، در اینجا با یک فیلم اورجینال طرف هستیم. همان‌طور که هفته‌ی پیش هم گفتم، واقعا ایلومینیشن تبدیل به یک برند شده است و با این شرایط دستیابی آنها به سومین درآمد ۳۰۰ میلیونی متوالی‌شان در گیشه‌ی خانگی‌ حتمی است. «زندگی مخفی» با بودجه‌ی ۷۵ میلیون دلار، تاکنون در دنیا ۲۵۴ میلیون دلار کسب کرده است.

large_xcyj3UUtW7banYo1iQiT4wqSPjY

حالا که حرف از موفقیت داغ است، باید به «در جستجوی دوری» اشاره کرد که با کسب ۱۱ میلیون دلار در هفته‌ی پنجم اکرانش، کماکان با قدرت ادامه می‌دهد. جدیدترین ساخته‌ی پیکسار که رکورد پردرآمدترین اکران گیشه‌ی خانگی ۲۰۱۶ را در اختیار دارد، ۴۴۵ و نیم میلیون دلار کسب کرده است. این به این معناست که از امروز به بعد «در جستجوی دوری» با عبور از درآمد ۴۴۱ میلیون دلاری خانگی «شرک ۲»، تبدیل به پردرآمدترین انیمیشن امریکای شمالی شده است. فیلم اما با ۲۷۶ میلیون دلار درآمد خارجی، چندان در اکران بین‌المللی داغ ظاهر نشده، اما با وجود ۷۲۱ میلیون دلار درآمد جهانی، با یک موفقیت بی‌حرف و حدیث طرفیم.

دیگر تازه‌ا‌کران‌ گسترده‌ی این هفته «نفوذی» (Infiltrator) با بازی برایان کرنستون بود. فیلم پس از اکران در یک هزار و ۶۰۱ سالن سینما، ۵/۲۸ میلیون دلار کسب کرد. این رقم به‌علاوه‌ی ۱ و نیم میلیون دلاری که فیلم از اکران روز چهارشنبه‌اش به دست آورده بود، درآمد کلی فیلم را به رقم ۶/۷ میلیون دلار می‌رساند. این عملکرد «نفوذی» را در جایگاه هشتم چارت قرار داد. همچنین فیلم میانگین امتیاز A منفی را از تماشاگران دریافت کرد.

«افسانه‌ی تارزان»، محصول برادران وارنر در هفته‌ی سوم اکرانش با ۴۷ درصد افت فروش مواجه شد و ۱۱/۱ میلیون دلار فروخت و درآمد خانگی را به ۱۰۳ میلیون دلار رساند. دیگر محصول برادران وارنر، فیلم ترسناک «احضار ۲» (Conjuring 2)، این هفته ۸۶۰ هزار دلار به مجموع درآمد خانگی‌اش اضافه کرد تا رسما به سیزدهمین فیلمی که در سال ۲۰۱۶ توانسته از مرز ۱۰۰ میلیون دلار عبور کند، تبدیل شود.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱The Secret Life of Pets۵۰/۵ میلیون دلار
۲Ghostbusters۴۶ میلیون دلار
۳The Legend of Tarzan۱۱/۱۲۰ میلیون دلار
۴Finding Dory۱۱ میلیون دلار
۵Mike and Dave Need Wedding Dates۷/۵ میلیون دلار
۶The Purge: Election Year۶ میلیون دلار
۷Central Intelligence۵/۳ میلیون دلار
۸The Infiltrator۵/۲ میلیون دلار
۹The BFG۳/۷ میلیون دلار
۱۰Independence Day: Resurgence۳/۴ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

ghostbusters.jpga

شکارچیان ارواح

Ghostbusters

وقتی ارواح به منهتن حمله می‌کنند، چهار زن برای مبارزه با آنها وارد عمل می‌شوند. ساخت قسمت جدیدی از «شکارچیان ارواح» به معنای واقعی کلمه برای دهه‌ها است که جریان دارد، اما وقتی بالاخره خبر ساخت فیلم جدید اعلام شد، طرفداران حسابی خشمگین شدند. چرا؟ چون در بازخوانی مجموعه تمام گروه مردانه‌ی فیلم اول جای خودشان را به یک گروه زنانه (ملیسا مک‌کارتی، کریستن ویگ، کیت مک‌کینون، لزلی جونز) داده‌اند. چنین تصمیمی شاید در زمان دیگری، نگران‌کننده و از ثانیه‌ی اول اشتباه به نظر می‌رسید، اما درحال حاضر نباید فراموش کنیم که پاول فیگ کارگردان این فیلم است؛ کسی که با «ساق‌دوش‌ها»، «حرارت» و «جاسوس» خودش را به عنوان سازنده‌ی کمدی‌های خنده‌دار و موفق متعددی ثابت کرده است؛ کمدی‌هایی که شخصیت‌های اصلی‌شان را زن‌ها تشکیل می‌دهند. بزرگ‌ترین سوال طرفداران قسمت‌های کلاسیک مجموعه این بود که این حرکت سازندگان به چه اتفاقی منجر شده است؟ خب، طبق نظر اکثر منتقدان، بازخوانی «شکارچیان ارواح» فیلم فوق‌العاده و بی‌مشکلی نیست، اما ظاهرا گروه جدید شکارچیان یکی از مشکلات آن نیست.

برایان ترویت از یو.اس.ای که فیلم را دوست دارد، می‌نویسد: «مک‌کارتی و ویگ به عنوان دو رفیقی که باید در میان اتقاقات ماوراطبیعه صلح و آتشی را برقرار کنند خیلی خوب هستند، اما جونز به عنوان فرد خردمندِ خشن و بی‌ادب این چهار نفر عالی و مک‌کینون بزرگ‌ترین و غیرمنتظره‌ترین ویژگی فیلم است... نسخه‌ی ۱۹۸۴ "شکارچیان ارواح" برای همیشه به عنوان استاندارد طلایی مجموعه شناخته می‌شود، اما فیلم جدید هم به همان شکل به عنوان دعوتی برای نسل جدید پسرها و دخترها عمل می‌کند». جیمز براردینلی که ۲ و نیم ستاره به فیلم داده، می‌پرسد: «این فیلم چقدر لذت‌بخش می‌شد، اگر لازم نبود چنین بار سنگینی را تحمل کند و مجبور نبود از زیر سایه‌ی بلند قسمت‌های محبوب قبلی بیرون بیایید؟ جواب این موقعیت فرضی به‌طرز ناامیدکننده‌ای خوشحال‌کننده نیست: این کمدی/ترسناک متوسطی است که نه لیاقت ستایش دارد و نه بی‌احترامی... "شکارچیان ارواح" چیزی که اکثر دیگر فیلم‌های تابستانی ارائه کرده‌اند را فراهم می‌کند: سرگرمی پراکنده با احساسی توخالی که می‌توانست و می‌بایست بهتر می‌بود». دیوید رونی از هالیوود ریپورتر که از فیلم راضی نبوده می‌نویسد: «همه‌چیز به شلوغی، سروصدا و هرج‌و‌مرج خلاصه شده .خبری از هیچ هیجانی نیست و جریان لحظات کمیک فیلم هم خیلی ناپایدار است». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۶۰ است.

infiltrator

نفوذی

The Infiltrator

هایزنبرگ به دنیای مواد مخدر برمی‌گردد! با این تفاوت که اگر برایان کرانستون در «بریکینگ بد» نقش یک کله‌گنده‌ی ترسناک مواد مخدر را بازی می‌کرد، در جدیدترین فیلمش باید نقش کسی را بازی کند که می‌خواهد یک کله‌گنده‌ی ترسناک مواد مخدر را تحویل قانون بدهد. «نفوذی» که براساس داستانی واقعی است به مامور فدرالی به اسم رابرت مازور (کرنستون) می‌پردازد که باید به عمق حلقه‌ی کسب‌و‌کار پابلو اسکوبار معروف وارد شود. کسی که در سال ۱۹۸۶ مسئول ۸۰ درصد از موادی که وارد ایالات متحده می‌شد، بود. در همین حین رابرت با مامور دیگری به اسم امیر ابریو و یک مامور تازه‌کار که نقش نامزدش را بازی می‌کند همراه شده و با هم نقشه‌ای برای دستگیری روبرتو آلکاینو، بزرگترین پخش‌کنند‌ه‌ی اسکوبار می‌ریزند. اما آیا «نفوذی» به فیلم قابل‌احترامی تبدیل شده است؟ بله، اکثر منتقدان کم‌و‌بیش فیلم را به عنوان یک تجربه‌ی آشنا اما خوش‌ساخت توصیف کرده‌اند.

ریچارد روپر از شیکاگو سان‌تایمز که فوق‌العاده فیلم را دوست دارد می‌نویسد: «"نفوذی" فیلم زیبایی است، ضرباهنگ خوبی دارد، به‌طرز شرورانه‌‌ای بامزه و تریلر واقعا تنش‌زایی است که تمام اینها به خاطر گروه بازیگرانش که به خوبی فیلم‌هایی که امسال دیده‌ام است، تقویت شده است». منتقد ورایتی که فیلم را خیلی دوست داشته می‌آورد: «برایان کرنستون به عنوان ماموری که ادای مجرمان را در می‌آورد واقع‌گرایانه‌ترین و طبیعی‌ترین بازی‌ای که من تاکنون دیده‌ام را ارائه می‌کند». منتقد سایت راجرایبرت که چندان از فیلم راضی نبوده می‌نویسد: «فیلم به‌طور کلی هرگز کاملا موفق نمی‌شود از پس قابل‌پیش‌بینی‌بودن خلاصه‌ی داستانی‌اش بیرون بیایید و به تجربه‌‌ی منحصربه‌فردِ خودش تبدیل شود. کسانی که انتظار داستانی در حد و اندازه‌ی بازی کرنستون را دارد، باید انتظار کمی ناامیدشدن را داشته باشند». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۶۶ است.

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده