// چهار شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۳

نگاهی به نکات و رازهای مخفی گیم‌پلی بازی God of War

اگر فکر کردید که با یک نگاه به تریلر God of War از ماجراهای آن با خبر شده‌اید، باید بگویم که اشتباه می‌کنید. رازهایی در این گیم‌پلی وجود داشت که زومجی قصد دارد آن‌ها را با شما به اشتراک بگذارد. پس با زومجی  همراه باشید.

امسال شاید خیلی‌ها فکر می‌کردیم که معرفی  بازی God of War تنها با یک تریلر کوتاه انجام شود، اما واقعا انتظار نداشتیم که  شاهد یک گیم‌پلی درست حسابی ۱۰ دقیقه‌ای باشیم. God of War نمایشی داشت که هر کسی را که عاشق این سری است به وجد آورد و آن قدر تغییرات در خود داشت که سخت می‌توان کسی را پیدا کرد که حضور دوباره کریتوس آن‌ها را نا امید کرده باشد.

اما مسئله مهم در مورد نمایش گیم‌پلی بازی God of War این است که بسیاری از نکات مهم آن را احتمالا دست کم گرفته‌اید. در این تریلر نکات بسیار جالب توجه‌ای وجود دارد که سوالات زیادی را به وجود می‌آورد. نکاتی در نمایش وجود دارد که حضور برخی از افسانه‌های مهم دنیای نورس را تایید می‌کند و می‌توان امید داشت که آن‌ها را در این بازی ببینیم. همچنین چندین مورد نمایش گیم‌پلی وجود داشت که می‌تواند حتی یک پیش زمینه جالب برای شروع داستان بازی باشد. بگذارید قدم به قدم پیش برویم تا با این نکات جذاب و مهم آشنا شویم.

God of War (9)

اسلیپنیر، اسب اعجاب‌انگیز اودین

اولین نکته خیلی جالب در مورد نمایش بازی مربوط به اسباب‌بازی‌های چوبی پسر کریتوس است. او در دست خود یک ترول و یک مجسمه از  خدایان نورس دارد. اما نکته اصلی در دستان او نیست. چرا که آن اسب چوبی پشت سر او نکته مهم این بخش به شمار می‌رود. با کمی دقت متوجه خواهید شد آن اسب دارای چندین دست و پا است که همین موضوع نکته جالبی را به ما یادآوری می‌کند. اگر مقاله‌ معرفی خدایان نورس را در زومجی خوانده باشید، متوجه خواهید شد که این اسب، به احتمال خیلی زیاد اسلیپنیر، اسب بسیار نیرومند اودین است. اسب اودین دارای هشت دست و پا است و می‌تواند در آسمان، زمین و آب‌ها حرکت کند. هرچند در نمایش بازی به نظر می‌رسد که او دارای شش دست و پا باشد اما خب اگر خبری نبود و این یک اسب معمولی محسوب می‌شد چرا چهار دست و پا نداشت؟ وجود این عروسک چوبی می‌تواند نشانه خوبی باشد که در طول بازی با اسلیپنیر رو به رو شویم و حتی با آن بتازیم. حضور اسب بالدار پگاسوس در سری گذشته God of War مورد خوبی است که احتمال می‌دهد در سری جدید این بازی نیز شاهد چنین اسبی از اساطیر نورس باشیم.

God of War (12)

چکمه‌های هرمس

هنگامی که کریتوس پسرش را صدا می‌کند و او وارد انبار یا خانه تاریک می‌شود، درست در همان لحظه در سمت چپ شاهد یک آیتم طلایی هستیم. این‌ها دقیقا همان چکمه‌های «هرمس»، پیام رسان خدایان در یونان هستند که در God of War 3 به دست آوردیم. اما آیا کریتوس از آن‌ها استفاده می‌کند؟ باید منتظر ماند و دید.

God of War (11)

چاقو، تنها میراث یک مادر ناشناخته

در صحنه دیگر کریتوس اشاره‌ای به یک چاقو می‌کند و در صحبت‌های خود به آن پسر می‌گوید که این چاقو از حالا متعلق به او است. همچنین در طول نمایش چندین بار به این نکته اشاره می‌کند که آن زن شکار را به پسر کریتوس یاد داده است. اولین نکته‌ای که می‌توان در مورد آن به نتیجه رسید این است که مادر پسرک یا همسر کریتوس جان خود را از دست داده است و دیگر خبری از او نیست یا حداقل دیگر در کنار این دو حضور ندارد. نکته دوم این است که می‌توان این گونه برداشت کرد این پسر در اصل پسر کریتوس نیست و پسر خوانده آن تلقی می‌شود چرا که اگر خود کریتوس پدر اصلی او بود خودش به این پسر شکار را یاد می‌داد و در طول تریلر چندین و چند بار به این موضوع اشاره نمی‌کرد که آن زن به پسرش شکار یاد داده است.  نکته جالب دیگر  این است که پسر کریتوس دارای قدرت‌های فرا انسانی است که حال با آپگرید یا هر چیز دیگر به آن‌ها دست پیدا می‌کند. آیا این نشانه‌ای نیست که احتمالا مادر او یک الهه یا یک فرشته در اساطیر نورس باشد؟ یک انسان معمولی که چنین قدرت‌هایی ندارد!

God of War (1)

کریتوس، خسته یا مرموز؟

اما در هیجان‌انگیزترین صحنه نمایش بازی ما کریتوس را می‌بینیم. چه در صحنه ابتدایی و چه در طول گیم‌پلی، او شخصی آرام است و دیگر همانند گذشته، قرار نیست هر مخلوقی را که جلوی چشمانش آمد را نابود کند. حتی او سعی می‌کند در بعضی صحنه‌ها خشم خود را کنترل کند و با پسرش کمی آرام‌تر برخورد کند. شاید باید به این نتیجه رسید که در این بازی همانند گذشته دیگر خبری از خونین و مالین کردن خدایان نباشد. شاید هم قرار است در طول بازی اتفاقی رخ دهد که آن کریتوس گذشته را بازگرداند. اما به هر حال می‌دانیم که او به سمت اسکاندیناوی آمده و زندگی جدیدی را به دور از انتقام‌های خونین آغاز کرده است. او پدر پسری است که احتمالا فرزند خوانده او باشد و همسری دارد که مشخص نیست کشته شده است یا تنها در تریلر حضور نداشت. حال او سعی دارد بقا و زنده ماندن در دنیای نورس را به پسرش آموزش دهد.

God of War (3)

المان‌های نقش‌آفرینی

چه بخواهیم چه نخواهیم، God of War جدید از آن حالت هک اند اسلش محض با دوربین ثابت فاصله گرفته و همانند خیلی از بازی‌های دیگر چندین و چند ژانر را با یکدیگر ادغام کرده است. یکی از بخش‌های مهم سری جدید God of War سیستم کسب دانش و ارتقا کریتوس و پسرش است. در طول گیم‌پلی می‌توان متوجه شد که کریتوس با پشت سر گذاشتن بخش‌های مختلفی  از بازی و انجام مبارزات، دانش کسب می‌کند. کسب دانش نیز به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود. این بخش‌ها می‌توانند سیستم مبارزه، تیراندازی و حتی ردیابی و یافتن مکان‌های جدید باشد. البته شاید سوال کنید که چرا به جای تجربه از اسم دانش استفاده شده است. به هر حال نباید انتظار داشته باشید کریتوس با این سن و سال و بعد از پایین کشیدن کل خدایان یونان باز هم دنبال کسب تجربه باشد؟

God of War (10)

سنجابی به نام راتاتوسکر!

در صحنه‌ای که کریتوس در حال بحث کردن با پسرش است و در عین حال سعی می‌کند خشمش را نیز کنترل کند، یک سنجاب به سرعت از  بالای درخت بالا می‌رود. در مقاله معرفی موجودات دنیای نورس، اژدهایی به نام نیدهاگ را معرفی کردم که در ریشه درخت دنیا زندگی می‌کند. او یک سنجاب دارد که با سرعت زیاد  درخت دنیا را شبانه روز طی می‌کند و وقایع دنیا را به نیدهاگ در دنیای زیرین و به عقابی در آسمان گزارش می‌دهد. اصلا به این موضوع اطمینان زیادی ندارم که این موجود حتما همان سنجاب است. اما سانتا مونیکا و این دقت بالا در جزییات یک نمایش گیم‌پلی باعث شده تا احتمال این موضوع را بالا بدانم و این موجودی که درست جلوی چشم ما از پشت کریتوس و پسرش به بالا می‌رود را راتاتوسکر بنامم.

God of War (7)

خداحافظی با Blade of Chaos؟

در نمایش بازی God of War خبری از دو شمشیر افسانه‌ای کریتوس به نام شمشیرهای Chaos نبود. در عوض او تبری جادویی در دست داشت که قدرت سرما یا یخ را در خود گنجانده بود. دشمنان را که می‌کشت تبدیل به یخ می‌شدند. مشخص نیست همیشه فقط با این تبر به مبارزه می‌پردازیم یا خیر. اما احتمالا باید برای همیشه با آن دو شمشیر نازنین خداحافظی کنیم. شاید هم کریتوس دوباره مثل سابق عصبانی شد و به شکل عجیب و غریبی دوباره به این دو شمشیر دست پیدا کرد.

اما خبر خوب این است که کریتوس هر آن چه که در شماره‌های قبل داشت را فراموش نکرده و هنوز هم یک اسپارتان خفن به شمار می‌رود. در سری‌های قبل کریتوس دارای قابلیت‌های مختلفی از خشم بود و باعث می‌شد ضربات یا حملات وحشتناکی را روی دشمن پیاده کند. در تریلر بازی یکی از این مدل خشم‌ها را دیدیم و بلایی که سر آن ترول آورد بسیار لذت بخش بود. اما آیا تنوع و شکوه این قابلیت همانند سابق خواهد بود؟

موضوع دیگر مربوط به سیستم دکمه‌زنی‌های سریع یا همان Quick Time Event می‌شود که به نظر می‌رسد باید با این سیستم هم خداحافظی کنیم. البته به احتمال زیاد هنوز در بازی شاهد این موارد خواهیم بود، اما بعید است که همانند سابق اجرا شوند.

God of War (8)

چیزی که آن را ندیدید

در اولین مبارزه کریتوس با آن دو موجود ناشناخته، در گوشه‌ای از تصویر چیزی همانند یک روح در حال تماشای کریتوس و پسرش است. چیزی خاکستری، عجیب و شناور در هوا. مشخص نیست او چه موجودی است و چرا او به صورت مخفیانه در حال تماشای کریتوس بود. هنگامی که کریتوس به جلو حرکت می‌کند، او نیز به سرعت فرار می‌کند و باز هم پنهان می‌شود. این موجود شباهت بسیار زیادی به یکی از طرحهای هنری اولیه بازی دارد و سیمای یک زن را به نمایش می‌گذارد. اما باید منتظر ماند و دید که او چه کسی است. آیا یک راهنما و دوست؟ یا یک خبرچین برای دشمن؟

God of War (6)

او چه گفت؟

Umfir fua fik fir Valhalla! تو هرگز وارد والهالا نخواهی شد!

اینجاست که سوالات عجیب وارد ذهن من شد! نکته اول این است که به نظر می‌رسد کریتوس چیزی را از پسرش پنهان می‌کند. درست آن صحنه که کریتوس سر ترول را پایین نگه داشته است و از پسرش می‌خواهد با یک تیر کار او را تمام کند، ترول همان لحظه به آن پسر می‌گوید: صبر کن! اما کریتوس اصرار دارد تا آن پسر سریع‌تر کارش را تمام کند و نگذارد ترول حرفی بزند. البته این تئوری که کریتوس چیزی را پنهان می‌کند احتمالش کم است، اما هنگامی که ترول به پسرک می‌گوید که صبر کن، کمی این سوالات در ذهن به وجود می‌آید که چرا یک ترول درشت هیکل باید چنین حرفی به یک پسر کوچک بزند!

اما نکته بسیار عجیب‌تر همان جمله اولی است که ترول می‌گوید: تو هرگز وارد والهالا نخواهی شد! امیدوارم که مقاله‌های گذشته را خوانده باشد و بدانید که والهالا کجاست! والهالا جایی است که تنها افراد بسیار شجاع و قدرتمند قادر به  وارد شدن به آنجا هستند و خود را برای آخرین نبرد راگناروک و مبارزه با تمام مخلوقین شیطانی آماده می‌کنند. باز هم مسئله‌ای دیگر به وجود می‌آید: اصلا به این کریتوس نمی‌خورد که دنبال انتقام از خدایی باشد! به چهره مظلوم او نگاه کنید، تا به حال انقدر آرام نبوده است. والهالا هم جای افراد انتقام جو و بدکار نیست. از آن طرف چرا یک ترول که جزو دسته‌های شیطانی دنیای نورس محسوب می‌شود باید این جمله را به کریتوس بگوید؟

انواع و اقسام تئوری‌ها در این بخش پیش می‌آید. اما چیزی که ذهن من را به خود مشغول کرده این است که در پایان بازی God of War III که کریتوس با بدن زخمی ناپدید می‌شود، یک والکیری (فرشتگانی که افراد نیرومند را به والهالا دعوت می‌کنند) سعی می‌کند کریتوس را از دنیای اولیمپوس بیرون بکشد واو را به والهالا ببرد. چرا؟ زیرا خدایان نورس یعنی اودین، ثور و بسیاری دیگر، احتمالا قدرت کریتوس را دیده‌اند و قصد دارند تا از او برای نبرد راگناروک استفاده کنند! چنین موضوعی دیوانه کننده است! می‌توان بر خلاف تمامی انتظارها کریتوس را در کنار اودین و ثور در مقابله نیروهای شیطانی دنیای نورس دید. این موضوع وقتی قوت می‌گیرد که در حال حاضر کریتوس هیچ بهانه‌ای برای خشمگین بودن از خدایان دنیای نورس ندارد و احتمال می‌رود که این خدایان او از اولیمپوس نجات داده‌اند تا همراه با آن‌ها به مبارزه با فنریر، یورمونگاند و دیگر شیاطین برود.

و از آن جا که سازنده بازی تایید کرده این تنها قسمتی نیست که کریتوس در آن حضور دارد، باز هم احتمالات زیادی به وجود می‌آید. این که خدایان در نبرد راگناروک به کریتوس پشت کنند و باز هم حس انتقام او را برانگیزند و سوالات و تئوری‌های دیگری به هر شیوه‌ای می‌توان آن‌ها را بیان کرد..

تو هرگز وارد والهالا نخواهی شد! اما این که یک ترول به کریتوس چنین حرفی می‌زند، به نظر می‌رسد که می‌ترسند او در نبرد راگناروک در مقابل آن‌ها ایستادگی کند! شاید هم خدایان اصلا از حضور کریتوس ترسیده‌اند و قصد دارند جلوی او را بگیرند. باید منتظر ماند و دید.

God of War (4)

ترول آویزان شده، پری در آسمان!

بعد از کشتن ترول، کریتوس وارد محیطی می‌شود که به نظر می‌رسد برای مزدورانی باشد که همگی قتل عام شده‌اند. همچنین ترولی را مشاهده می‌کنیم که از پا آویزان شده و گوشت شکم او خالی شده است. همانطور که کریتوس به جلو حرکت می‌کند، شاهد یک موجود پرنده در آسمان هستیم که شبیه به پری قصه‌ها است. او یک عصای نیزه مانند دارد و جوری پرواز می‌کند که انگار یک جنگجو باشد. در افسانه‌های نورس، و همانطور که در مقالات گذشته خواندیم، الف‌ها می‌توانند خود را شبیه به پری‌ها کنند و به پرواز در بیایند. نمی‌توان گفت این موجود پرنده یک الف باشد. هر چه که هست، دیر یا زود در مقابل کریتوس قرار خواهد گرفت.

چهره آن ترول هم نشان می‌دهد تمامی ترول‌های بازی شاخ و دم ندارند و احتمالا شاهد تنوع در آن‌ها باشیم.

God of War (2)

و اما...!

در صحنه آخر، شاید جذاب‌ترین بخش برای شما حضور یک اژدها باشد. کلا به شخصه عاشق حضور اژدها در بازی‌ها هستم! اما این چیزی نیست که من را هیجان‌زده کرده باشد. حتی آن رعد و برق‌هایی که به قول اهالی میدگارد به خاطر حضور ثور شکل می‌گیرند هم نکته هیجان‌انگیزی نیستند. نکته منفجر کننده پایانی نمایش بازی درست در کنار رودخانه و در بین جنگل حضور دارد. چیزی بزرگ و سفید که در نگاه اول به نظر می‌رسد فقط یک دیوار یخی باشد. اما دقت کنید: آن‌ها همانند فلس هستند و از آن جذاب‌تر این است که او حرکت می‌کند. متوجه نشدید او چیست؟ او یورمونگاند، مار عظیم‌الجثه نورس، پسر لوکی و قاتل ثور در نبرد راگناروک است!

حال که با این نکات جالب آشنا شدید، بهتر است این بار از نگاهی دیگر به تماشای گیم‌پلی بازی «خدای جنگ» بپردازید.

با متوجه شدن تمام این نکات ریز و درشت در این تریلر، متوجه می‌شویم که ارزش آن بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می‌کردیم. درست است که بازی تغییرات زیادی و دور از انتظاری داشته است. از باز بودن محیط‌ها و آزادی عمل گرفته تا وجود عناصر نقش‌آفرینی و حتی سبک مبارزات و دوربین. اما به هر حال این یک God of War است و این بازی به دست سانتا مونیکا در حال ساخته شدن است. هرچند آن‌ها اعلام کرده‌اند اتفاقاتی که در این تریلر رخ می‌دهد به طور کلی در بازی نهایی وجود نخواهند داشت، اما به هر حال همین تریلر ۱۰ دقیقه‌ای نکات بسیار زیادی را در خود گنجانده بود که سوالات زیادی را به وجود آورد موارد مختلفی را نیز در بازی اصلی تایید کرد. شما چه نکاتی را در این گیم‌پلی متوجه شدید؟ آن‌ها را با زومجی به اشتراک بگذارید. این هم از پایان سری مقاله‌های God of War.

تهیه شده در زومجی با مشاهده چندین و چند بار گیم‌پلی بازی و اطلاعات کسب شده در سه مقاله گذشته!


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده