نویسنده: آرش رستمی
// شنبه, ۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۳۲

بازی Pokemon GO در فروشگاه App Store رکوردی تاریخی به جا گذاشت

بازی موبایل Pokemon GO طی هفته‌ی اول عرضه‌اش در اپ استور، نسبت به هر اپلیکیشن دیگری در این فروشگاه بیشتر دانلود شده است. در آن‌سو نینتندو بیانیه‌ای را درباره‌ی تأثیر این بازی بر روی وضعیت کمپانی منتشر کرده است. همراه زومجی باشید.

بازی پرطرفدار پوکمون گو از همان آغاز انتشارش توانست جایگاه نخست را در فهرست اپ‌های رایگان و همین‌طور اپلیکیشن‌های پرفروش App Store به چنگ بیاورد. اکنون کمپانی اپل تأیید کرده که این بازی در هفته‌ی آغازین عرضه‌اش از هر اپلیکیشن دیگری در بازه‌ی زمانی مشابه، بیشتر دانلود شده است. درواقع هیچ اپلیکیشنی در تاریخ اپ استور وجود نداشته که طی اولین هفته‌ی انتشارش تا این اندازه توسط کاربران دریافت شده باشد.

خبر فوق در روز جمعه توسط نماینده‌ی اپل تأیید شد؛ اما این نماینده از اشاره کردن به تعداد نسخه‌های دانلود شده‌ی پوکمون گو خودداری کرد. وی همچنین از نرم‌افزاری که پیش‌تر رکورد مذکور را در اختیار داشت، نامی نبرد.

در این میان، به نظر می‌رسد که اپل به‌واسطه‌ی Pokemon GO بتواند به درآمد هنگفتی دست پیدا کند. موسسه‌ی مالی نیدهم (Needham) اخیراً اعلام کرده که این بازی می‌تواند طی یک یا دو سال آینده حدود ۳ میلیارد دلار را به درآمد حاصل از فروش نرم‌افزارهای iOS اضافه کند. بنا به برآوردهای نیدهم، حدود دو سوم از کل دانلودهای پوکمون گو برای دستگاه‌های مجهز به iOS بوده و ۸۰ درصد از پرداخت‌های درون برنامه‌ای بازی هم از طریق آیفون و آیپد صورت گرفته است. در این میان، ظاهراً اپل مانند معمول سهمی ۳۰ درصدی را از این پرداخت‌ها به دست می‌آورد.

بازی pokemon go

استودیو نیانتیک لبز (Niantic Labs)، سازنده‌ی پوکمون گو، هنوز درباره‌ی تعداد دانلودهای این بازی یا درآمد حاصل از آن صحبتی نکرده است؛ اما از گوشه‌ و کنار حدس و گمان‌هایی در این‌باره مطرح می‌شود. سنسور تاور (Sensor Tower)، شرکتی که در زمینه‌ی تحلیل آمار اپلیکیشن‌ها فعالیت می‌کند، ادعا می‌کند که Pokemon GO تاکنون نزدیک به ۳۰ میلیون بار برای اندروید و iOS دانلود شده است. به‌گزارش این شرکت، پوکمون گو از طریق پرداخت‌های درون برنامه‌ای‌اش حدود ۳۵ میلیون دلار درآمدزایی داشته و در طول هر روز به‌طور میانگین حتی از اپلیکیشن فیس‌بوک هم بیشتر مورد استفاده‌ی کاربران قرار گرفته است.

در این میان، کمپانی نینتندو (Nintendo) با انتشار بیانیه‌ای، درباره‌ی شراکت‌اش با نیانتیک لبز و The Pokemon Company، ناشر و صاحب‌امتیاز محصولات پوکمون، توضیحاتی داده است؛ بیانیه‌ای که به نظر می‌رسد با هدف متعادل ساختن انتظارات سهام‌داران نینتندو، در پی مشاهده‌ی موفقیت‌های پوکمون گو، آماده شده است. این کمپانی ژاپنی با آنکه مستقیماً در تولید Pokemon GO دخالت نداشته، پس از عرضه شدن این بازی افزایش شگفت‌انگیزی را در ارزش سهام‌اش تجربه کرده است؛ به‌شکلی که موفق به رکوردشکنی در بورس توکیو شده و حتی به ارزش سهامی بالاتر از سونی دست پیدا کرده است.

نینتندو در بیانیه‌اش عنوان کرد که با وجود داشتن سهمی ۳۲ درصدی از The Pokemon Company، روند حسابداری‌اش به گونه‌ای است که «تاثیر درآمد [حاصل از پوکمون گو] در کسب‌وکار تلفیقی [نینتندو] محدود خواهد بود». ضمناً این عامل، همراه با هزینه‌ها و دریافتی‌های نینتندو برای ساختن و توزیع کردن مچ‌بندهای Pokemon Go Plus، پیش‌تر در پیش‌بینی‌های مالی این کمپانی لحاظ شده است.

به‌گفته‌ی نینتندو، این شرکت با وجود فراگیر شدن Pokemon GO «در حال حاضر برای اصلاح کردن پیش‌بینی مالی تلفیقی‌اش برنامه‌ای ندارد»؛ با وجود این، کمپانی ژاپنی در صورتی که بخواهد پیش‌بینی مالی‌اش را تغییر دهد، حتماً این موضوع را در زمان مناسب به اطلاع سهام‌داران خواهد رساند.

نینتندو در ۲۷ جولای (۶ مرداد) گزارش مالی جدیدش را اعلام خواهد کرد.

منبع: GameSpot


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده