نویسنده: میثم سبحانی
// دوشنبه, ۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۸

سازندگان بازی No Man’s Sky به خاطر استفاده از الگوریتم Superformula دچار مشکل کپی رایت شدند

مدت زمان زیادی به عرضه بازی No Man's Sky باقی نمانده است، این بازی که به عقیده برخی کارشناسان انقلابی در صنعت بازی‌سازی خواهد بود، در آستانه عرضه با مشکلی جدی مواجه شده است. یک شرکت هلندی ادعا کرده که مالک پتنتی است که توسعه‌دهندگان No Man's Sky از آن به صورت گسترده در بازی خود استفاده کرده‌اند. با زومجی و ادامه این خبر همراه باشید.

مراحل ساخت بازی No Man's Sky به تازگی پایان یافته و گمان می‌رود که این بازی بالاخره در ماه آینده منتشر شود. اما هلو گیمز، استودیو توسعه‌دهنده بازی، ممکن است با مانع بزرگ دیگری روبرو شود . مانعی که باید تا قبل از زمان عرضه رسمی بازی بر آن فائق آید. ماجرا از این قرار است که یک کمپانی هلندی که صاحب پتنتی معروف به نام Superformula است به استفاده بدون مجوز از این پتنت در توسعه No Man's Sky اعتراض کرده است.
یوهان گیلس، استاد دانشگاه آنت‌ورپ، نخستین کسی بود که در اوایل سال ۲۰۰۰ این فرمول را توسعه داد و سپس در سال ۲۰۰۲ آن را در اتحادیه اروپا و در سال ۲۰۰۹ آن را در ایالات متحده آمریکا به ثبت رساند. این فرمول به طرز خارق‌العاده‌ای قدرتمند است  و می‌تواند روش آسان‌تری (روشی که در آن از منابع سخت‌افزاری رایانه کمتر استفاده ‌شود) را برای خلق مناظر و چشم‌اندازهای زیبا فراهم آورد و این یعنی طراحان سه بعدی و البته در این مورد، توسعه‌دهندگان بازی همانند استودیو هلو گیمز می‌توانند از آن بهره ببرند تا خیلی سریع و آسان مناظر طبیعی دلخواه خود را ایجاد کنند.
no-mans-sky-monolithالبته شان موری، رئيس استودیو هلو گیمز نیز این حقیقت را که Superformula به آن‌ها در توسعه بازی No Man's Sky کمک کرده است، مخفی نکرد. پارسال بود که مقاله‌ای در وب‌سایت نیویورکر (The New Yorker) به چاپ رسید و نحوه استفاده موری از فرمول گیلس را توضیح ‌داد: شان موری پشت مانیتورش نشست، و برای ایجاد مناظری طبیعی بر روی سیاره‌ آزمایشی که در حال ساخت بود، Superformula را تایپ کرد، سپس گفت:

شاید این حرف من به نظر مسخره باشد، اما پیدا کردن فرمولی که بتوان به آن اطمینان کرد و کل بازی را بر اساس آن طراحی کرد واقعا سخت است اما Superformula به نظر قابل اطمینان می‌آید.

با این حال، بر اساس گزارش وب‌سایت ای‌آر‌اس تک‌نیکا (ArsTechnica) گیلس و شرکتش جنیکپ هم‌اکنون به استفاده بدون مجوز استودیو هلو گیمز از فرمول آن‌ها اعتراض کرده‌اند. اگر چه امتیاز گرفتن از این حق اختراع برای کمپانی جنیکپ تا حدی غیرممکن به نظر می‌رسد اما جنیکپ در این مورد دست بالا را دارد چرا که این شرکت امتیاز استفاده از این فرمول برای نرم‌افزارها را نیز به ثبت رسانده است. هر چند پتنت ثبت شده توسط جنیکپ مشخصا به صنعت طراحی بازی‌ها اشاره نمی‌کند اما تمامی نرم‌افزارهای گرافیگی (مثل نرم‌افزارهای دوبعدی، سه‌بعدی و غیره)، نرم‌افزارهای CAD، نرم‌افزارهای تجزیه و تحلیل عناصر متناهی، نرم‌افزارهای تولید موج و دیگر نرم‌افزارها را شامل می‌شود.

کمپانی جنیکپ بیانیه‌ای را در سایت یوروگیمر (Eurogamer) منتشر و در آن، به موضوعاتی که باید درباره آن‌ها با استودیو هلو گیمز مذاکره کند، اشاره کرد و از هلو گیمز خواست که درباره استفاده از Superformula در این موارد به آن‌ها توضیح دهد. جرون اسپارو از کمپانی جنیکپ گفت:

اگر بتوانیم اطلاعات و معلومات‌مان را با استودیو هلو گیمز به اشتراک بگذاریم فوق‌العاده خواهد بود. ما معتقدیم که No Man's Sky سرآغاز نسل جدیدی از بازی‌های ویدیویی است. کاری که هلو گیمز با فرمول ما انجام داد واقعا شگفت‌انگیز است. جان گیلس، مخترع این فرمول و موسس کمپانی جنیکپ شدیدا افتخار می‌کند که فرمولش توانسته قدرتش را نشان دهد.

no_mans_sky_4

جرون اسپارو همچنین اضافه کرد:

اگر هلو گیمز از فناوری ما استفاده کرده است، در برخی از مراحل ساخت، ما نیز بایستی در جریان قرار می‌گرفتیم. ما با آن‌ها تماس گرفتیم اما خب درک می‌کنیم که آن‌ها خیلی سرشان شلوغ است. ما در کمپانی جنیکپ اطمینان داریم که می‌توانیم به روش معمولی درباره این موضوع گفت‌وگو کنیم.

با وجود اینکه این دعوی، دعوی بزرگی برای کمپانی جنیکپ است و پیروزی در آن به خصوص در خاک آمریکا مشکل به نظر می‌رسد، اما حتی تشکیل پرونده برای این ادعا نیز می‌تواند مشکلات بسیاری را برای هلو گیمز در پی داشته باشد. دفاع در برابر دادخواست حق اختراع (Patent)، میلیون‌ها دلار خرج دارد.

استودیو هلو گیمز هنوز به این موضوع واکنش نشان نداده است. این بازی برای عرضه در ۱۹ مرداد امسال روی پلتفرم‌های پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی برنامه‌ریزی شده است.

نظر شما درباره ادعای کمپانی جنیکپ و استفاده غیرقانونی هلو گیمز از الگوریتم آن‌ها چیست؟

منبع: GameSpot

 


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده