بررسی بازی Rive
استودیو هلندی Two Tribes سازنده بازیهای موفقی چون Toki Tori و برخی نسخههای Worms است. این استودیو پس از ۱۵ سال فعالیت در زمینه بازیسازی، تصمیم گرفته تا آخرین بازی خود را با نام Rive عرضه و برای همیشه از این صنعت خداحافظی کند. به همین دلیل هم سازندگان همه تلاش خود را کردهاند تا آخرین یادگار آنها، یک بازی بهیادماندنی باشد. این بازی دیروز (۲۳ شهریور) به صورت رسمی روی ایکسباکس وان، پلیاستیشن 4، Wii U و رایانههای شخصی ویندوز، مک و لینوکس عرضه شد.
پیش از اینکه سراغ بررسی بخشهای مختلف بازی برویم، باید بگویم که برای تجربه کردن Rive باید در کنار داشتن هریک از پلتفرمهای ذکر شده، اعصاب و ارادهای بسیار بسیار قوی داشته باشید! البته نه از این نظر که Rive بازی بد و غیرقابل تحملی است، بلکه با یکی از بهترین بازیهای شوتر-پلتفرمر چند وقت اخیر روبرو هستیم؛ ولی این بازی آنقدر سخت است که در طول تجربه آن بارها و بارها و بارها خواهید مرد و حسابی اعصابتان خورد خواهد شد! داستان Rive در مورد Roughshot است؛ Roughshot یک کاراکتر تا حدودی بیفکر است که در فضا با استفاده از سفینه کوچک و عنکبوتیشکل خود حرکت کرده و برای پیدا کردن آیتمهای باارزش به هر جایی که بتواند سرک میکشد. دست بر قضا این بار وی وارد یک کشتی فضایی میشود که در آنجا با یک ربات زباننفهم و البته بامزه روبرو میشود که تصمیم میگیرد اجازه ندهد Roughshot از کشتیاش خارج شود. پس الان نوبت شما است که با استفاده از راههای مختلف برای فرار از سفینه تلاش کنید. راههایی مثل هک کردن قطار یا فرار از دودکش که خب هیچکدام هم سرانجام خوبی ندارند.
Rive یک بازی با ترکیب سبکهای مختلف است؛ در برخی قسمتها بازی به یک پلتفرمر دوبعدی تبدیل میشود و گاهی هم یک شوتر دوبعدی کلاسیک است
Rive یک بازی با ترکیب سبکهای مختلف است؛ در برخی قسمتها بازی به یک پلتفرمر دوبعدی تبدیل میشود و گاهی هم یک شوتر دوبعدی کلاسیک است که در آن میتوانید آزادانه در محیط حرکت کرده و به شکل ۳۶۰ درجه به سمت دشمنان شلیک کنید. اما مسالهای که خیلی زود خودش را در بازی به شما نشان داده و مشخص میکند که Rive یک بازی عالی در این سبک است، گیمپلی سریع و دیوانهوار بازی است. از همان لحظههای ابتدایی بازی با هجوم تعداد بیشماری از دشمنان روبرو میشوید که از هر طرف به سمتتان یورش میآورند و حتی باعث میشوند که گاهی شخصیتتان کاملا در بین این همه هیاهو و هرج و مرج گم شود. این وسط شما هستید و امکان استفاده از چند نوع سلاح که با استفاده از آن باید دشمنان را از بین ببرید. سلاح اصلی شما یک مسلسل است و یک سلاح ویژه هم دارید که البته خود چهار نوع است و میتوانید آنها را در قسمت آپگریدها خریداری کنید. شاتگان، موشک، یک میدان الکتریکی و یک سلاح دیگر که گلولههای قرمز رنگ شلیک میکند که با برخورد به دیوار کمانه میکنند. ولی اصلا مهم نیست که چه سلاحهایی دارید، چرا که گیمپلی بازی آنقدر سریع و دشمنان شما آنقدر بیرحم هستند که برای موفقیت اولا به عکسالعمل فوقالعاده سریع و سپس به مقدار زیادی شانس نیاز خواهید داشت.
اما همین گیمپلی سریع و البته سخت، چنان لذتبخش است که نمونه مشابه آن را فقط در بازیهای همسبک کلاسیک که روی کنسولهایی چون مگا درایو یا SNES تجربه میکردیم به یاد دارم. بازی در لحظات سخت خود آنقدر هیجانانگیز میشود که نفس را در سینه حبس میکنید و فقط با سریعترین سرعتی که انگشتانتان اجازه میدهند به این طرف و آن طرف پریده و به سمت دشمنان شلیک میکنید. البته این وسط ممکن است ناخودآگاه هزار جور شکلک مختلف هم در بیاورید! برای درک بهتر موضوع، اجازه بدهید فقط یکی از صحنههای بازی را برایتان توصیف کنم. تصور کنید که با شخصیت خودتان خیلی راحت روی یک پلتفرم ایستادهاید و به سمت دشمنان که بالای سرتان قرار دارند شلیک میکنید و با تعجب به خودتان میگویید که چقدر این بخش از بازی راحت است. ولی ناگهان متوجه میشوید که همه این چند ثانیه کوتاه آرامش قبل از طوفان بوده و ناگهان پلتفرم زیر پایتان کنار رفته و به داخل آب میافتید. سپس یک اره بسیار بزرگ هم داخل آب ظاهر میشود که دائم از راست به چپ و برعکس حرکت میکند و چند برخود با آن کافی است تا تکهتکه شوید! پس باید خیلی سریع در آب حرکت کرده و هنگام نزدیک شدن اره از روی آن بپرید. اگر فکر میکنید سختی این قسمت به اینجا ختم میشود، سخت در اشتباهید! چرا که چهار اشعه لیزر هم ناگهان در فضای بالای آب ظاهر میشوند تا اگر یک لحظه در پرش خودتان اشتباه کردید، با آنها برخورد کرده و کشته شوید. باور کنید هنوز هم تمام نشده است! چرا که تعداد بسیار زیادی دشمن از انواع و اقسام هم از بالا به سمتتان میآیند که تا آنها را نکشتهاید، نمیتوانید از این شرایط سختی که گرفتار شدید رها شوید.
این تازه یکی از هزاران صحنهای بود که به معنی واقعی کلمه اشکتان را در میآورد و در عین حال آنقدر لذتبخش و هیجانانگیز میشود که رسما معتاد بازی میشوید و تا زمانی که آن را تمام نکردهاید، نمیتوانید بیخیالش شوید. پس اگر بخواهیم گیمپلی کلی بازی را بررسی کنیم، باید سازندگان را به دلیل خلق چنین اثری که قادر است در تمام طول مدت ۶-۷ ساعته خود قلبتان را به تپش وادار کند، تحسین کنیم. مخصوصا اینکه بازی با تمام سختی خود، به شکلی است که تمامی شکستها و مرگها را خودتان و ضعفتان به گردن میگیرید و هرگز بازی و سازندگان آن را مورد انتقاد قرار نمیدهید.
اما در عالی بودن Rive، المانهای دیگری هم دخیل هستند و البته بازی یک سری مشکلات هرچند جزئی هم دارد. اولین المان مثبت بازی در کنار گیمپلی آن، جنبههای طنز آن است. در بین هیاهوی صحنههای درگیری بازی، ثانیههایی پیش میآید که شاهد رد و بدل شدن صحبتهایی بین شخصیت اصلی و ربات سازنده کشتی فضایی هستیم و این دیالوگها واقعا میتوانند شما را وادار به خنده کنند. دلیل اصلی این موضوع هم این است که بازی از زدن کنایه به مشکلات بازیهای امروزی یا حتی اشاره به دیگر بازیهای ویدیویی ابایی ندارد. برای مثال در یکی از دیالوگها و پس از اینکه Roughshot در خروج از سفینه به مشکل میخورد، میگوید که «حس میکنم تو یکی از این بازیها رانر گیر کردم. ولی حیف که بازی خرید درون برنامهای نداره که بتونم فرار رو بخرم» و پس از این دیالوگ بلافاصله ربات ظاهر شده و میگوید: «اگه پول خوبی بدی میتونم سیستم خرید درونبرنامهای کشتی رو فعال کنم!». یا در قسمتهای دیگر شاهد اشارههایی به بازیهایی چون Doom و مجموعهای مثل جنگ ستارگان هستیم. ویژگی بارز این المان طنز این است که اولا آنقدر زیاد نیست که دلتان را بزند و ثانیا این دیالوگها دقیقا زمانی گفته میشوند که از یک درگیری شلوغ خلاص شدهاید و هنوز نورها و رنگهای مختلف جلوی چشمتان هستند و واقعا نیاز به کمی آرامش دارید که از طریق همین صحبتها، بهخوبی به این آرامش میرسید.
در بین هیاهوی صحنههای درگیری بازی، ثانیههایی پیش میآید که شاهد رد و بدل شدن صحبتهایی بین شخصیت اصلی و ربات سازنده کشتی فضایی هستیم و این دیالوگها واقعا میتوانند شما را وادار به خنده کنند
اما حالا که انقدر از بازی تعریف کردیم و البته باز هم خواهیم کرد، بد نیست اشارهای به نقاط ضعف آن نیز داشته باشیم. اولین مشکل بازی به سیستم آپگریدهای آن مربوط میشود. معمولا در بازیهای مشابه، راهی برای ارتقای سلاح اصلی در نظر گرفته میشود و در کنار آن امکان خرید سلاحهای جدیدتر و افزایش مواردی مثل سلامتی نیز دیده میشود. ولی در Rive شما هیچ گزینهای برای ارتقای سلاح اصلیتان ندارید و از اول تا آخر بازی با همان اسلحه بازی میکنید که البته شاید این به دلیل سختماندن بازی باشد. ولی مورد اساسی دیگر در بخش ارتقاها، این است که از چهار نوع سلاحی ثانویهای که میتوانید داشته باشید، فقط دو نوع آن یعنی شاتگان و موشک واقعا خوب و به درد بخور هستند و دو مورد بعدی خیلی ضعیفتر از این دو ظاهر شده و به همین دلیل هم شخصا در طول بازی هیچ استفادهای از آنها نکردم. در مجموع، Rive در قسمت ارتقاها میتوانست عملکرد به مراتب بهتری داشته باشد و مدام گیمر را تشویق به جمعآوری منابع برای خرید آیتمها کند.
مورد بعدی که در بازی خیلی مورد پسندم نبود، به نبرد با غولآخرها مربوط میشود. این نبردها با اینکه واقعا عالی هستند، ولی به میزان خیلی خیلی کمی در بازی دیده میشوند و در کل بازی با سه باس روبرو میشوید. البته شاید بگویید که بازی به حد کافی سخت است و دیگر نیازی به غولآخر نیست، ولی واقعیت این است که باسفایتها چالشی فراتر از آنچه انتظار دارید فراهم کرده و در نتیجه لذتی هم فراتر از آنچه انتظار دارید القا میکنند. پس ای کاش شاهد باسفایتهای بیشتری در طول بازی بودیم.
اما برگردیم سراغ ویژگیهای مثبت بازی. یکی از دلایلی که باعث شده Rive تا این حد هیجانانگیز باشد و بتوانید از گیمپلی آن لذت ببرید، قطعات موسیقی متناسب است. در صحنههای شلوغ نبرد موسیقیهایی با ریتم تند پخش میشود که باعث میشود بازی و لذت ناشی از آن به حد دیوانهواری برسد. در عوض در صحنههایی که کمی اوضاع آرامتر است، قطعات آرامشبخشی به گوش میرسد که هم تعادل را به بازی و هم به اعصاب و روان شما برمیگرداند. همچنین جلوههای بصری و گرافیکی Rive هم به بهترین شکل ممکن برای یک بازی دو بعدی طراحی شدهاند. با اینکه گاهی صحنههای بازی واقعا شلوغ میشوند، ولی حداقل در نسخه پیسی که ما بازی را روی آن بررسی کردیم، شاهد هیچ افت فریمی نیستیم. بهعلاوه طراحی محیطها و مراحل و دشمنان واقعا زیبا است و حتی پسزمینه محیط هم با اینکه با یک بازی دوبعدی طرف هستیم، ولی به خوبی و تا حدودی پرجزییات طراحی شده است. علاوه بر آن، یکی از اصلیترین نقاط قوت بازی، مربوط به تنوع بالای محیطهای آن میشود. در تمام طول بازی، با اینکه در داخل یک کشتی فضایی هستید و خیلی کم بازی در فضا جریان دارد، ولی سازندگان با استفاده از روشهای دیگر تنوع را به طراحی بازی بخشیدهاند. به این صورت که در یک مرحله در حال فرار از گدازههای آتش هستید و در مرحلهای دیگر داخل آب شنا میکنید و محیطهای دیگر هم هریک به نوعی متفاوت از دیگری هستند و هرگز در طول بازی محیط برایتان تکراری نمیشود.
در بازی امکان هک کردن برخی از دشمنان، رباتها و حتی قطار را دارید که باعث میشود بتوانید از آنها به عنوان سلاح یا همراه بهره ببرید
در حالت کلی، عاملی که باعث میشود Rive به یک بازی عالی در سبک شوتر-پلتفرمر تبدیل شود، تنوع بالای بازی و مراحل آن است که در نتیجه همگی به هیجان ختم میشوند. به بیان سادهتر، شما در مرحلهای از این سکو به آن سکو پریده و با دشمنان مبارزه میکنید، سپس وارد محیطی میشود که در آن خبری از جاذبه نیست و به صورت ۳۶۰ درجه قادر به حرکت هستید و باید دشمنانی را که از هر طرف به سمتتان میآیند نابود کنید، پس از آن به سمت فضا پرت میشوید و قدرت شلیکتان از کار میافتد و باید فقط با جا خالی دادن از بین شهاب سنگها و مینها حرکت کنید. همچنین در بازی امکان هک کردن برخی از دشمنان، رباتها و حتی قطار را دارید که باعث میشود بتوانید از آنها به عنوان سلاح یا همراه بهره ببرید. فقط یک مورد دیگر هم درباره بازی باقی مانده که بد نیست اشارهای به آن بکنیم؛ با اینکه تجربه کردن چنین اثر هیجانانگیزی هرگز تکراری نمیشود، ولی حداقل بخش داستانی بازی ارزش تکرار خیلی بالایی ندارد و بعد از تمام کردن آن بهتر است سراغ حالتهای Speed Run یا حالتی که فقط یک جان دارید بروید. معمولا شاهکارهای این سبک از بازیها، آنقدر قسمتهای مخفی یا آپگریدهای قابلخرید دارند که باعث میشود برای به دست آوردن آنها، چندین و چند بار بازی را تجربه کنید. ولی Rive به این صورت نیست و قطعا اگر بار دوم سراغ بازی بروید، چیز جدیدی نخواهید یافت و فقط از آنچه که قبلا از آن لذت بردهاید دوباره لذت خواهید برد.
در مجموع، Rive به عنوان آخرین بازی استودیو تو ترایبز، یک یادگاری عالی از آنها برای علاقهمندان به شوتر-پلتفرمرهای سریع است که در بین بازیهای کلاسیک نمونههای زیادی از آنها را شاهد بودیم و البته امروزه بازیهای خیلی کمی در این سبک عرضه میشود. پس اگر به این بازیها علاقه دارید، لحظهای در تجربه کردن بازی و غرق شدن در دنیای هیجانانگیز آن دچار تردید نشوید. فقط مواظب انگشتان، کنترلر و احتمالا وسایل شکستنی اطرافتان باشید!
بازی Rive روی پیسی ویندوزی بررسی شده است.
Rive
نقاط قوت
- هیجان فوقالعاده بالای بازی
- تنوع بالا در گیمپلی و سبک طراحیها
- موسیقیهای عالی و کاملا متناسب با فضای بازی
- طنز خندهداری که از طریق دیالوگها روایت میشود
نقاط ضعف
- غولآخرهای کم
- سیستم ارتقای سطحی
- ارزش تکرار نهچندان بالای بخش داستانی
نظرات