// سه شنبه, ۱ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۹

گزارش باکس آفیس: اکران Beauty and the Beast با ارقام بزرگ و رکوردشکنی آغاز شد

در گزارش باکس آفیس این هفته درباره‌ی عملکرد فوق‌العاده عالی فیلم Beauty and the Beast در گیشه و نزد منتقدان صحبت می‌کنیم. همراه زومجی باشید.

اگرچه از ماه‌ها قبل تحلیلگران هشدار داده بودند که اکران بازسازی لایو اکشن «دیو و دلبر» (Beauty and the Beast) مثل سیلی خروشان گیشه‌ها را با خود خواهد برد و با اینکه هشدار را جدی گرفتیم و برای هرچیزی آماده بودیم، اما افتتاحیه‌ی غول‌آسای جدیدترین فیلم از سری بازسازی‌های لایو اکشنِ دیزنی باز موفق به شوکه کردن‌مان شد. «دیو و دلبر» آخرهفته‌ی آغازینش را با رقم خارق‌العاده‌ی ۱۷۰ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی و ۱۸۰ میلیون دلار از سینماهای خارجی شروع کرد. این رقم «دیو و دلبر» را در رده‌ی هفتم بهترین افتتاحیه‌های تاریخ قرار می‌دهد و آن را پشت سر افتتاحیه‌ی ۲۴۸ میلیون دلاری «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (Star Wars: The Force Awakens) در رده‌ی دوم بهترین افتتاحیه‌های فیلم‌های غیرتابستانی قرار می‌دهد. این در حالی است که «دیو و دلبر» بهترین افتتاحیه را در میان فیلم‌های زیر درجه‌بندی سنی PG-13 را دارد. همچنین این افتتاحیه بدون در نظر گرفتنِ نرخ تورم، جلوتر از افتتاحیه‌ی ۱۶۹ میلیون دلاری قسمت دوم «هری پاتر و یادگاران مرگ»، بهترین افتتاحیه‌ی اِما واتسون محسوب می‌شود که خودش در جولای ۲۰۱۱ بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی تاریخ باکس آفیس در آن زمان حساب می‌شد.

«دیو و دلبر» چهل و یکمین فیلمی است که در ۱۵ سال گذشته از مرز ۱۰۰ میلیون دلار افتتاحیه عبور کرده‌اند و پانزدهمین فیلمی است که در طول ۱۰ سال گذشته، اکرانشان را با رقمی بالای ۱۵۰ میلیون دلار آغاز کرده‌اند. راستی، دوباره بدون در نظر گرفتنِ نرخ تورم، این بازسازی موفق شد در سه روزِ اول اکرانش، تمام درآمد ۱۴۶ میلیون دلاری انیمیشن «دیو و دلبر» را کسب کند. این در حالی است که هنوز هیچی نشده، «دیو و دلبر» بالاتر از درآمد ۱۶۷ میلیون دلاری «لگو بتمن» (The Lego Batman) و پایین‌تر از درآمد ۱۸۴ میلیون دلاری «لوگان» (Logan)، دومین فیلم پرفروش باکس آفیس خانگی سال ۲۰۱۷ است و به همین سادگی و زودی درآمد ۱۴۹ میلیون دلاری «لا لا لند» (La La Land) را پشت سر گذاشته است! «دیو و دلبر» با بودجه‌ی ۱۶۰ میلیون دلار تهیه شده است.

ساخته‌ی بیل کاندون بدون در نظر گرفتن نرخ تورم بعد از فقط سه روزی که از نمایشش گذشته، در رده‌ی دوم پرفروش‌ترین موزیکال‌های لایو اکشن قرار گرفته است. برخلاف مخالفت بسیاری با استراتژی اخیر دیزنی در رابطه با این بازسازی‌ها، ظاهرا حرکت دیزنی بدجوری در زمینه‌ی پول درآوردن از نوستالژی مردم جواب داده است. این بازسازی نه تنها مورد توجه خانواده‌ها و بچه‌ها و زنان و دختران قرار گرفته، بلکه طرفداران انیمیشن، فانتزی‌های دیزنی، طرفداران هریمون گرنجر و تمام کسانی که به دنبال موزیکال عاشقانه‌ی پرزرق‌و‌برقی در میان اکشن‌ها بودند به سینماها کشانده است. این افتتاحیه همچنین ثابت می‌کند که موزیکال‌های بزرگ، به اندازه‌ی اکشن‌های بزرگ هواخواه دارند. بالاخره این رقم بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی فیلمی غیراکشن نیز محسوب می‌شود.

اگرچه نقدهای فیلم کاملا مثبت نبوده‌اند، اما آن‌قدر منفی هم نبوده‌اند که هیاهوی خاصی به وجود بیاورند. بنابراین تنها سوالی که باقی می‌ماند این است که بعد از چنین شروعی، فیلم تا کجا پیش خواهد رفت؟ تنها فیلمی که بعد از آغازی فراتر از ۱۵۰ میلیون دلار، کمترین درآمد را داشته، «بتمن علیه سوپرمن» (Batman v Superman) است که سال گذشته کارش را با ۱۶۶ میلیون دلار آغاز کرد و بعد با سقوط آزاد روبه‌رو شد و به ۳۳۰ میلیون دلار رضایت داد. ولی منهای «بتمن علیه سوپرمن»، همه‌ی فیلم‌های دیگر اکران خانگی‌شان را با ۴۰۰ میلیون دلار درآمد خانگی به پایان رساندند. در میان بلاک‌باسترهای بهاری اخیر، اگر «دیو و دلبر» بتواند اکرانی شبیه به «هانگر گیمز» (افتتاحیه ۱۵۲ میلیون/درآمد نهایی ۴۰۸ میلیون) داشته باشد، پس درآمد کلی ۴۵۶ میلیون دلاری محصول دیزنی تضمین شده است و اگر فیلم شبیه به «خشمگین ۷» (افتتاحیه ۱۴۷ میلیون/درآمد نهایی ۳۵۳ میلیون) عمل کند، ۴۰۸ میلیون دلاری خواهد شد. اما اگر فیلم شبیه به دیگر لایو اکشن‌های دیزنی ظاهر شود، احتمال اینکه این فیلم دور و اطرافِ ۴۸۰ تا ۵۹۵ میلیون دلار در خانه بفروشد نیز وجود دارد. اگرچه این پیش‌بینی آخری بعید به نظر می‌رسد، اما بعد از آتش‌بازی «زوتوپیا» (Zootopia) و «کتاب جنگل» (The Jungle Book) در سال گذشته، هر اتفاقی ممکن است بیافتد.

resident evil the final chapter

از یک طرف با وجود فیلم‌هایی مثل «پاور رنجرز» (Power Rangers)، «زندگی» (Life)، «بچه رییس» (The Boss Baby)، «شبح درون پوسته» (Ghost in the Shell) و «سریع و خشمگین ۸» (Fate of the Furious)، ماه پیش‌رو خیلی شلوغ و پررقابت خواهد بود، اما از طرف دیگر «دیو و دلبر»، موزیکال غیراکشنی برای مخاطبان خانم است که در میان دریایی از فیلم‌های اکشن و «پسر»‌پسند عرضه شده است و از این نظر بی‌رقیب و منحصربه‌فرد است. از نظر عملکرد فیلم در دنیا اما تحلیلگران فروش بالای یک میلیاردی آن را پیش‌بینی می‌کنند. بالاخره افتتاحیه‌ی ۳۵۰ میلیون دلاری فیلم، آن را در رده‌ی چهاردهم بهترین افتتاحیه‌های تاریخ قرار می‌دهد و به جز «مرد عنکبوتی ۳» و «بتمن علیه سوپرمن»، تمام فیلم‌هایی که با چنین افتتاحیه‌ای کارشان را شروع کرده‌اند، در نهایت یک میلیاردی شده‌اند.

بالاخره به دومین تازه‌اکران گسترده‌ی این هفته «آزمایش بلکو» (The Belko Experiment) می‌رسیم. این فیلم ترسناک که توسط جیمز گان، نویسنده‌ی «نگهبانان کهکشان» مارول نوشته و توسط گرگ مک‌لین کارگردانی شده، بعد از اکران در یک هزار و ۳۴۱ سینما، ۴ میلیون و ۷۰ هزار دلار فروخت که رقم قابل‌قبولی برای این فیلم کم‌خرج محسوب می‌شود. دو فیلم قابل‌توجه دیگر هم اکران محدودشان را کلید زدند. اولی «قطاربازی ۲» (T2 Trainspotting)، دنباله‌ی فیلم جریان‌ساز و ستاره‌ساز دنی بویل که ۲۱ سال پیش ساخته شده بود محسوب می‌شود. اما این فیلم که ۱۸۰ هزار دلار از اکران در پنج سینما به دست آورده، اکرانش را آن‌قدرها امیدوارکننده آغاز نکرده است. با این حال از آنجایی که این فیلم ۲۱ میلیونی تاکنون ۳۴ میلیون دلار از کشورهای خارجی کسب کرده، پس غمی نیست! اکران محدود بعدی هم «ترانه تا ترانه» (Song to Song)، فیلم جدید ترنس مالیک است که در چهار سینما روی پرده رفت. این فیلم که بازیگرانی مثل ناتالی پورتمن، رونی مارا، رایان گاسلینگ و مایکل فاسبندر را دارد در فضای موسیقی تگزاس جریان دارد و حدود ۵۱ هزار دلار به جیب زد. از آنجایی که این فیلم نقدهای متوسط و رو به ضعیفی دریافت کرده، انتظار نداشته باشید به جز طرفداران مالیک، افراد زیادی آن را تحویل بگیرند.

در زمینه‌ی اخبار فروش فیلم‌های قدیمی جدول بگذارید از «کونگ: جزیره‌ی جمجمه» (Kong: Skull Island) شروع کنیم که ۲۸ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار در دومین هفته‌ی اکرانش کسب کرد که به معنی ۵۳ درصد افت فروش نسبت به افتتاحیه‌ی ۶۱ میلیون دلاری‌اش است. «جزیره‌ی جمجمه» بعد از ۱۰ روزی که از نمایشش گذشته، رقم قابل‌قبول ۱۱۰ میلیون دلار به دست آورده است. در مقایسه «گودزیلا» در دومین هفته‌اش با ۶۶ درصد افت فروش و «گودزیلا»ی رولند امریچ نیز در سال ۱۹۹۸ با ۵۹ درصد افت فروش مواجه شدند. حتی «کینگ کونگ» پیتر جکسون هم در سال ۲۰۰۵ با ۵۷ درصد افت فروش هفته‌ی دوم روبه‌رو شد. بدترین اتفاقی که ممکن است بیافتد این است که «جزیره‌ی جمجمه» عملکردی شبیه به «گوزدیلا»ی گرت ادواردز یا «گودزیلا»ی رولند امریچ داشته باشد. در آن صورت این فیلم کماکان موفق می‌شود از مرز ۱۵۰ میلیون دلار درآمد خانگی عبور کند. «جزیره‌ی جمجمه» فعلا با ۱۴۹ میلیون دلار درآمد خارجی و ۲۵۹ میلیون دلار فروش جهانی، در وضعیت مستحکمی به سر می‌برد.

یکی دیگر از هیولاهای باکس آفیس این روزها «لوگان» است که ایستادگی قابل‌تحسینی در مقابل رقیب میمونش داشته است. اسپین‌آف سری «افراد ایکس» در سومین هفته‌ی اکرانش ۱۷ و نیم میلیون دلار به دست آورد و مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۱۸۴ میلیون دلار رساند. این رقم «لوگان» را فعلا در رده‌ی اول پرفروش‌ترین فیلم‌های خانگی و جهانی ۲۰۱۷ قرار می‌دهد. دستاوردی که زیاد دوام نخواهد آورد، اما فیلم بزرگسالانه‌ی هیو جکمن موفقیتِ فوق‌العاده بزرگی بود و همچون آمپول آدرنالینِ به موقعی در بازوی بلاک‌باسترهای بزرگسالانه عمل کرد. «لوگان» هم‌اکنون در رده‌ی چهارم پرفروش‌ترین فیلم‌های «افراد ایکس» قرار دارد و به زودی از مجموع درآمد ۵۴۴ میلیون دلاری «افراد ایکس: آپوکالیپس» (X-Men: Apocalypse) عبور خواهد کرد و سوم خواهد شد. این در حالی بود که فیلم ترسناک «برو بیرون» (Get Out) نیز این هفته اکران خارجی‌اش را آغاز کرد و برای شروع ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار کسب کرد. «برو بیرون» اما در چهارمین هفته‌ی اکرانش در امریکای شمالی ۱۳ میلیون دلار فروخت. محصول ۵ میلیون دلاری کمپانی بلام‌هواس و یونیورسال تا حالا ۱۳۳ میلیون دلار در گیشه‌ی خانگی کسب کرده است. «برو بیرون» به زودی از مجموع درآمد ۱۳۷ میلیون دلاری «گسست» (Split)، بزرگ‌ترین فیلم بلام‌هواس عبور خواهد کرد و به احتمال زیاد در میان برخی از پرفروش‌ترین فیلم‌های رده‌بندی R قرار خواهد گرفت.

درام دینی «کلبه» (The Shack) در سومین هفته‌ی نمایشش به اکران قوی‌اش ادامه داد و ۶ میلیون و ۱۳۰ هزار دلار کسب کرد و به مجموع درآمد ۱۷ روزه‌ی ۴۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلاری رسید. انیمیشن «لگو بتمن» (The Lego Batman) گرچه ۵۶۸‌تا از سینماهایش را از دست داد و در مقابل رقیبی مثل «دیو و دلبر» قرار گرفت، اما ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در ششمین هفته‌ی اکرانش به دست آورد و مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۱۶۷ میلیون دلار رساند. این فیلم ابرقهرمانی که با ۸۰ میلیون بودجه تهیه شده، ۲۸۷ میلیون دلار در دنیا فروخته است. کمدی/درام تاریخی «اشخاص پنهان» (Hidden Figures) بعد از سیزده هفته که از نمایشش می‌گذرد، بالاخره با اولین سقوط جدی‌اش روبه‌رو شد، یک و نیم میلیون دلار فروخت و مجموع فروشش را به رقم شگفت‌انگیز ۱۶۵ و نیم میلیون دلار رساند. «جان ویک ۲» (John Wick: Chapter 2) یک و نیم میلیون دلار دیگر در ششمین هفته‌ی نمایشش فروخت و به مجموع فروش خانگی ۸۹ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار رسید. این اکشن ۴۰ میلیون دلاری تا حالا ۱۵۸ میلیون دلار در سرتاسر دنیا فروخته، پس آره، ظاهرا «جان ویک ۳» ردخور ندارد! نهایتا «دیوار بزرگ» (The Great Wall) مبلغ ۳۲۹ میلیون دلار در دنیا فروخته که اگرچه رقم خیلی خوبی برای فیلمی اورجینال محسوب می‌شود، اما با توجه به بودجه‌ی ۱۵۰ میلیونی‌اش چندان قابل‌تعریف نیست.

 

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Beauty and the Beast۱۷۰ میلیون دلار
۲Kong: Skull Island۲۸/۸ میلیون دلار
۳Logan۱۷/۵ میلیون دلار
۴Get Out۱۳/۲ میلیون دلار
۵The Shack۶/۱ میلیون دلار
۶The LEGO Batman Movie۴/۷ میلیون دلار
۷The Belko Experiment۴ میلیون دلار
۸Hidden Figures۱/۵ میلیون دلار
۹John Wick: Chapter Two۱/۲ میلیون دلار
۱۰Before I Fall۱ میلیون دلار

 

 نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

دیو و دلبر

Beauty and the Beast

دیزنی با استفاده از آی‌پی‌های خودش و محصولاتِ استودیوهای لوکاس‌فیلم و پیکسار و مارول سال ۲۰۱۶ را به یکی از سال‌های خارق‌العاده‌شان از لحاظ موفقیت تجاری تبدیل کرد. البته که دیزنی قصد دارد ۲۰۱۶ را باری دیگر تکرار کند و چه بهتر از اقتباس لایو اکشن «دیو و دلبر» برای شروع؟! از آنجایی که انیمیشن کلاسیک «دیو و دلبر» به خاطر داستان عاشقانه‌ی سوزناک و ترانه‌های به‌یادماندنی‌اش، مشهورترین و محبوب‌ترین انیمیشنِ این شرکت در دوران شکوفایی انیمیشن‌های پرنسسی‌اش است، بازسازی لایو اکشن آن هم به مورد انتظارترین بازسازی آنها تبدیل شده بود. حالا که ساخته‌ی بیل کاندون روی پرده رفته اکثر منتقدان بازی اما واتسون به عنوان بِل جدید و دیو استیونز در نقش دیو را ستایش کرده‌اند و آن را بازسازی موفقی توصیف کرده‌اند که تماشاگران را شاد و خندان رها می‌کند و حس‌و‌حالِ انیمیشن مورد اقتباس را به خوبی بازآفرینی کرده است و مزه‌ی لذت‌بخشی از خودش باقی می‌گذارد. البته عده‌ای هم باور دارند که باز دوباره با یک بازسازی بی‌دلیل دیگر از سوی دیزنی سروکار داریم که چیز جدیدی برای عرضه ندارد.

میک لاسال از سن فرانسیسکو کرانیکل که فوق‌العاده از فیلم راضی است می‌نویسد: «"دیو و دلبر" یکی از لذت‌های ۲۰۱۷ و فیلم زیبایی چه در ظاهر و چه در باطن است... "دیو و دلبر" حس‌و‌حالِ شکوهِ هالیوود گذشته را دارد و حتی با اینکه با استفاده از بهترین افکت‌ها و تکنیک‌های مدرن ساخته شده، اما ترفندهای فیلمبرداری و رنگ‌آمیزی فیلم‌هایی مثل "اشک‌ها و لبخندها" را به یاد می‌آورد». منتقد توتال فیلم که فیلم را دوست دارد می‌آورد: «این فیلم شاید بهترین بازسازی دیزنی تا این لحظه باشد. یک بمب نوستالژی برای عده‌ای از تماشاگرانی که با انیمیشن خاطره دارند و به حدی جادویی هم است که تازه‌واردان را به خود جذب کرده و یک موفقیت تمام‌عیار را تضمین کند... آشنابودن محتوا مثل یک شمشیر دو لبه است، اما در این خصوص به نفع "دیو و دلبر" تمام شده است. گرچه این فیلم را قبلا دیده‌ایم، اما وقتی همه‌چیز با چنین گرما و مهارتی (طراحی لباس زیبای ژاکولین دوران به‌طور ویژه لایق ستایش است) بازسازی شده، امکان ندارد عاشق نسخه‌ی جدید نشد». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۶۵ است.

آزمایش بلکو

The Belko Experiment

مدتی است که استودیوی مارول ماشین هایپش را بعد از وقفه‌ی کوتاهی دوباره با قدرت روشن کرده و تبلیغات گسترده‌ی فیلم جدید جیمز گان، «نگهبانان کهکشان: جلد دوم» را آغاز کرده است. اما قسمت دوم گردهمایی استار لرد و دار و دسته‌اش تنها فیلم گان در سال ۲۰۱۷ نیست. او نویسنده و یکی از تهیه‌کنندگان فیلم ترسناک اسلشر «آزمایش بلکو» هم است که توسط گرگ مک‌لین کارگردانی شده و آن را به عنوان نسخه‌ی اداره‌ای فیلم ژاپنی «بتل رویال» توصیف کرده‌اند. یعنی چه؟ خب، ماجرا از این قرار است که در آزمایشی غیرمنظره، هشتاد امریکایی در آسمان‌خراشِ اداری‌ای در کلمبیا زندانی می‌شوند و صدایی ناشناخته به آنها دستور می‌دهد که برای زنده بیرون رفتن از اینجا مجبور به شرکت در بازی مرگباری که برایشان ترتیب داده شده است هستند. بازی‌ای که شامل کشتن یکدیگر برای پیشرفت هم می‌شود! منتقدان فیلم را با حال‌و‌هوای خونین، لذت‌بخش و دیوانه‌وار «کلبه‌ای در جنگل» مقایسه کرده‌اند.

منتقد نیویورک پُست که از فیلم راضی نیست می‌نویسد: «اگرچه فیلم با ایده‌ی نقد کنایه‌آمیز بی‌رحمی‌های سیاست‌های اداری آغاز می‌شود، اما "آزمایش بلکو" بیشتر از این، آزمایشی در این خصوص است که چندتا جمجمه‌ی شکاف خورده را می‌توان در یک فیلم جا داد». نویسنده‌ی هالیوود ریپورتر هم می‌آورد: «آزمایشِ مورد بحث که درباره‌ی یک سری کارمند یک اداره است که زندانی شده و مجبورند همکارانشان را بکشند، پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای هجو دارد، اما مک‌لین اکثر اوقات چنین فرصت‌هایی را به نفع اکشن‌های خشونت‌بار و اکثرا رضایت‌بخش بی‌خیال می‌شود». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۴۳ است.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده