// پنجشنبه, ۳ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱

حقایق جالب فیلم Lion - شیر

در این مطلب به بیان برخی حواشی و حقایق جالب فیلم شیر (Lion) به کارگردانی گارت دیویس و با بازی دو پتل، نیکول کیدمن و رونی مارا می‌پردازیم.

فیلم Lion به کارگردانی گارت دیویس، داستان پسری هندی‌تبار به نام سارو است که در کودکی، خانواده‌ی خود را گم کرده و در ادامه توسط زوجی استرالیایی به فرزندی پذیرفته می‌شود. او پس از گذشت سال‌ها، در حالی که در محیطی متفاوت و مایل‌ها دور از خانه‌اش پرورش یافته، در صدد این است تا خانواده‌اش را پیدا کند. شیر (Lion) پس از نمایش موفقیت آمیزش در سطح جهان، در هشتاد و نهمین دوره‌ی مراسم اسکار (اسکار 2017)، نامزد دریافت ۶ جایزه از جمله جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم شد. در ادامه با بیان تعدادی از حواشی و حقایق جالب این اثر همراه ما باشید:

  • شیر (Lion) بر اساس کتاب خاطرات سو بریرلی با عنوان راه طولانی خانه (A Long Way Home) ساخته شده است. در ابتدا قرار بود خود فیلم هم به همین نام باشد.
  • در همان ابتدا که بحث ساخت این اثر شکل گرفت، خود سو بریرلی واقعی، نیکول کیدمن را برای بازی در نقشش انتخاب کرد. جالب اینجاست که کیدمن نیز در زندگی واقعیش، دو کودک را به فرزندی پذیرفته است. سو و نیکول پس از ملاقات با یکدیگر به نکات مشترک بسیاری رسیدند از جمله حس عمیق مادرانگی که در درون هردویشان موج می‌زد و اینکه آنها کودکانی را که به فرزندی گرفته بودند به اندازه‌ی کودکان بیولوژیکی خود دوست داشتند.

dev patel lion

سارو بریرلی در کنار دو پتل و سانی پاوار

  • تست اولیه‌ی دو پتل برای گرفتن نقش سارو ۶ ساعت به طول انجامید. تهیه کنندگان فیلم احساس می‌کردند که او برای ایفای این نقش بیش از حد شناخته شده است و انتخاب وی برای تماشاگران کاملاً قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسد. پتل در گذشته نیز به همین دلیل فرصت بازی در نقش اصلی فیلم زندگی پای (Life of Pi) و چند پروژه‌ی دیگر را از دست داده بود.
  • ۴ هزار نفر برای بازی در نقش دوران کودکی سارو تست دادند.
  • پیش از آغاز تولید کار، صحبت‌هایی در خصوص حضور هیو جکمن و کالین فرث در این فیلم صورت گرفت.
  • سانی پاوار، بازیگر نقش دوران کودکی سارو که در این فیلم نخستین تجربه‌ی بازیگریش را پشت سر می‌گذاشت، در آغاز تصویربرداری قادر به انگلیسی صحبت کردن نبود. سانی به خاطر مشکلات ویزا و مسائل امنیتی اجازه‌ی حضور در مراسم افتتاحیه‌ی فیلم در آمریکا را نداشت اما در نهایت تهیه کنندگان کار، با در خواست تجدید نظر، موجبات حضور وی و پدرش در آمریکا را فراهم کردند.
  • دو پتل مدت ۸ ماه را صرف رسیدن به آمادگی لازم برای بازی در این فیلم کرد. او در این مدت در هندوستان به دیدن یتیم خانه‌ای رفت که سارو بخشی از کودکیش را در آن سپری کرده بود و در ادامه سوار قطار‌های متعددی شده و شروع به نوشتن خاطرات سفرش کرد. پتل برای رسیدن به فیزیک مناسب، مدتی زیادی به بدنسازی پرداخت و لهجه‌ی استرالیایی به ویژه گویش تاسمانی را نیز فراگرفت.
  • پریانکا بوز برای ایفای بهتر نقش مادر سارو و گرفتن پاسخ سوالات متعددش، به مادها پرادش رفته و این زن را از نزدیک ملاقات کرد. مادر سارو به قدری به بازگشت پسرش امیدوار بود که بسیاری از اطرافیانش، می‌پنداشتند که وی عقل خود را از دست داده است.
  • اولین صحنه‌ای که با حضور دو پتل تصویربرداری شد، دقیقاً آخرین صحنه‌ی فیلم بود.
  • لوسی با بازی رونی مارا، تنها شخصیت داستان است که وجود خارجی ندارد. در واقع این شخصیت ترکیبی از افرادی است که در تمامی این مدت با سارو در رابطه بوده‌اند. مارا پیش از ساخت شیر (Lion) قصد کناره‌گیری موقت از سینما و استراحتی کوتاه مدت را داشت که پس از خواندن فیلمنامه‌ی این اثر، نظرش را تغییر داد.
  • با وجود اینکه شیر (Lion) از نظر ساختاری روند ناموزونی دارد و نیمه‌ی اول فیلم از دیالوگ‌های بسیار کمی برخوردار است، گارت دیویس به عنوان کارگردان کار ترجیح داد که داستان فیلم را به صورت خطی جلو ببرد و از استفاده از فلشبک‌ها بپرهیزد. او برای ساخت نیمه‌ی اول فیلم از انیمیشن وال. ای (WALL·E) الهام گرفته است. دیویس وقتی برای اولین بار سانی پاوار را دید، این احساس به وی دست داد که او به نوعی یادآور چارلی چاپلین است. بنابراین به این نتیجه رسید که داستانش را با حداقل دیالوگ و با زبان تصاویر به پیش ببرد.

lion

سارو در کنار مادرش و سو بریرلی

  • شرکت گوگل در تولید فیلم شیر (Lion) مشارکت داشت و از آنجا که شخصیت سارو از طریق نرم افزار گوگل ارث، موفق به پیدا کردن شهر و خانه‌اش می‌شود، این شرکت تمام امکانات را در اختیار تهیه کنندگان کار قرار داد. بنابراین در طول فیلم، در نماهای بسته از گوگل ارث با عدم استفاده از جلوه‌های کامپیوتری، رقم قابل توجهی در بودجه‌ی کار صرفه جویی شد.
  • خانواده‌ی بریرلی واقعی، در حال تصویربرداری فیلم در استرالیا از مجموعه دیدن کردند.
  • دو تهیه کننده ی استرالیایی فیلم، اندرو فریزر و شاهن مکرتیچیان به طور سرسختانه‌ای با انتقال مراحل تولید پروژه از استرالیا به آمریکا مقابله کردند و از همین رو، تهیه کنندگان آمریکایی نیز حاضر به همکاری با آنها نبودند. این دو نفر مدت نزدیک به ۴ سال را صرف تولید این فیلم کردند.
  • در صحنه‌ای که سارو پس از سالها مادرش را ملاقات می‌کند، تمام بازیگران حاضر در صحنه از ساکنان واقعی همان منطقه بودند.
  • در کشور هندوستان، سالانه بیش از ۸۰ هزار کودک گم می شوند و بیش از ۱۱ میلیون کودک در خیابان ها زندگی می‌کنند.
  • شیر (Lion) نخستین تجربه‌ی سینمایی گارت دیویس به عنوان کارگردان است. او در فیلم جدیدش به نام مریم مجدلیه (Mary Magdalene) دوباره با رونی مارا همکاری خواهد کرد.

 


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده