مقایسه صنعت بازی ایران و گیمرهای ایرانی با سه قاره آمریکا، اروپا و اقیانوسیه

سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
direc
بازی‌های ویدیویی بین ایرانی‌ها به گزارش آمار و ارقام و مقایسه آن‌ با دیگر کشورهای جهان، موضوع گزارش جدید موسسه دایرک است که زومجی نگاهی اختصاصی به آن داشته است.
تبلیغات

مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک)،‌ مجموعه‌ای زایشی از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ‌است که به تحقیق در زمینه بازی‌های ویدیویی در ایران و مقایسه آن با دیگر کشورها می‌پردازد. موضوع جدیدترین گزارش این موسسه که برای اولین بار در جریان نمایشگاه TGC تهران معرفی شد، مقایسه آماری مصرف بازی‌های ویدیویی و رفتار گیمرهای ایران با مخاطبان سه قاره آمریکای شمالی، اروپا و اقیانوسیه است.

این گزارش به منظور انتشار و معرفی آن به بازدیدکنندگان خارجی نمایشگاه تجاری TGC به زبان انگلیسی و با عنوان "Digital Games in Motion" منتشر و در ۳۲ صفحه گردآوری شده است.

سیدحسینی،‌ مدیرعامل دایرک در بخشی از مقدمه این گزارش می‌گوید:

وقتی راجع به "بازی‌های دیجیتال" صحبت می‌کنیم؛ سخن از رسانه‌ جدیدی به میان می‌آید که نسبت به سایر مدیاها، پیشتاز است. رسانه‌ای که ارتباط تنگاتنگی با مخاطبین خود ایجاد کرده است، یک "هنر دیجیتال" که مرزهای هنر عرف را وسعت بخشیده و سرگرمی را با زیبایی‌شناسی آمیخته است؛ یک تکنولوژی همگرا که توانایی‌های بشر مدرن را فراتر از قابلیت‌های فیزیکی آن ارتقا می‌بخشد. وقتی راجع به "بازی‌های دیجیتال" صحبت می‌کنیم، در واقع سخن از "آینده" می‌گوییم.

گزارش دایرک و مقایسه رفتار بازیکنان ایرانی با ۳ قاره آمریکای شمالی، اروپا و اقیانوسیه گردآوری شده است. ایران با جمعیت تقریبا ۸۰ میلیونی و جوانی که دارد، ۳۹ میلیون و ۱۵۰ هزار نقر، جمعیت آنلاین دارد. این در حالی است که سرانه تولید ناخالص ملی به ازای هر ایرانی، ۴۸۷۷ دلار است. این رقم برای ایالات متحده آمریکا ۵۵ هزار و ۸۰۵ دلار و برای کانادا ۳۴,۳۳۲ دلار است.

۲۳ میلیون گیمر در ایران وجود دارد که آن را از نظر تعداد گیمر بالاتر از ۱۹ میلیون مخاطب بازی‌های ویدیویی کانادایی قرار می‌دهد. میانگین سنی گیمرهای ایرانی ۲۱ سال است که آن را در رده‌سنی جوان‌تری نسبت به ایالات متحده آمریکا و کانادا با میانگین سنی ۳۳ و ۳۵ سال قرار می‌دهد. میانگین سنی پایین‌تر گیمرهای ایرانی آینده روشنی را برای صنعت بازی‌های ویدیویی در کشورمان را متصور می‌شود.

اما در قیاس جنسیتی گیمرها در ایران و دو کشور ایالات متحده آمریکا و کانادا، مردها با نسبت بیشتری در ایران به بازی کردن می‌پردازند. از ۲۳ میلیون گیمری که در ایران مخاطب بازی‌های ویدیویی هستند، ۶۳درصد مرد و ۳۷ درصد زن هستند. این در حالی است که در دو کشور یاد شده، این درصدها بسیار به یکدیگر نزدیک هستند.

صنعت بازی ما جوان است، جوانی آن هم نه تنها از میانگین سنی گیمرها بلکه از میزان سال‌هایی که به انجام بازی می‌پردازند، مشخص می‌شود

اما بخشی که گزارش دایرک هم بیشتر روی آن تاکید دارد، اقبال ایرانی‌ها به اسمارت‌فون‌ها و بازی روی این دستگاه‌ها است. ۷۷ درصد از جمعیت ۲۳ میلیونی گیمرهای ایرانی از تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند برای بازی کردن استفاده می‌کنند. این در حالی است که این رقم برای گیمرهای آمریکایی فقط ۳۶ درصد است.

صنعت بازی ما جوان است، جوانی آن هم نه تنها از میانگین سنی گیمرها بلکه از میزان سال‌هایی که به انجام بازی می‌پردازند، مشخص می‌شود. میانگین سال‌هایی که گیمرهای ایرانی به انجام بازی‌های ویدیویی می‌پردازند ۶ سال است، در حالی که این میانگین برای گیمرهای آمریکایی به ۱۳ سال می‌رسد.

اما چند درصد از گیمرهای ایرانی با دیگران به انجام بازی می‌پردازند؟ اعداد و ارقام نشان می‌دهد ایرانی‌ها با اختلاف کمی نسبت به گیمرهای آمریکایی - به ترتیب ۴۹ در برابر ۵۴ درصد - با دیگران هم به بازی‌های ویدیویی مشغول می‌شوند. رشد اینترنت و بهبود زیرساخت‌‌های ارتباطی می‌تواند از دلایل این نزدیکی آمار باشد.

DIREC

میزان آشنایی والدین از رده‌بندی سنی بازی‌ها هم بخش دیگری از این مقایسه است. آمار‌های موسسه دایرک نشان می‌دهد ۷۴ درصد از والدین ایرانی با نظام رده‌بندی سنی بازی‌ها آشنایی دارند. این رقم برای جامعه گیمرهای آمریکایی ۸۶ درصد است.

از نقطه نظر میزان درآمد از بازی‌های ویدیویی اما ایران هنوز راه بسیار زیادی برای طی کردن دارد. ایرانی‌ها سالانه ۱۵۳ میلیون دلار از بازی‌های ویدیویی درآمد دارند. این در حالی است که درآمد سالیانه آمریکایی از بازی‌های ویدیویی به عنوان یکی از قطب‌های این صنعت نوظهور به ۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسد. اگرچه این آمار و ارقام فاصله زیادی با یکدیگر دارند اما صنعت جوان بازی‌های ویدیویی ایران می‌تواند نوید آینده روشنی برای این حوزه در ایران را متصور شود.

ایرانی‌ها نسبت به مخاطبین ۳ قاره یاد شده، علاقه بسیار بیشتری به بازی‌های موبایل دارند

گزارش موسسه دایرک که با نام "Digital Games in Motion" و مخصوص نمایشگاه TGC تهران تهیه شده، در دو بخش دیگر هم ادامه دارد که شامل مقایسه گیمرهای ایرانی با گیمرهای قاره اروپا و اقیانوسیه می‌شود. گزارش کامل موسسه دایرک به زبان اصلی را می‌توانید از اینجا بخوانید.

از این پس با تفاهم‌نامه‌ای که بین زومجی و مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) برقرار شده، می‌توانید گزارش‌های اختصاصی این مرکز را در زومجی بخوانید و در سریع‌ترین زمان ممکن از تحقیقات ارزشمند این مجموعه تحقیقاتی مطلع شوید. گزارشی که خواندید، برای اولین بار به صورت دیجیتالی در زومجی برای خوانندگان به اشتراک گذاشته شده است. نظرات و پیشنهاد‌های خود درباره این گزارش، آمار و ارقام ارائه شده در آن و همکاری زومجی با دایرک را در بخش دیدگاه‌ها با ما و دست‌اندرکاران دایرک در میان بگذارید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات