// سه شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۹

گزارش باکس آفیس: صدرنشینی فیلم ترسناک Annabelle:‌ Creation و سقوط آزاد برج تاریک

در گزارش باکس آفیس این هفته درباره‌ی عملکرد فیلم ترسناک Annabelle:‌ Creation و دیگر فیلم‌های پرفروش دنیا صحبت می‌کنیم.

مهم‌ترین تازه‌اکران این هفته‌ی باکس آفیس آمریکای شمالی «آنابل: خلقت» (Annabelle:‌ Creation)، جدیدترین قسمت از دنیای سینمایی «احضار» (The Conjuring) بود که حکم پیش‌درآمد «آنابل» را برعهده دارد. اگرچه جیمز وان «احضار» را با هدف راه‌اندازی یک دنیای سینمایی نساخته بود، اما موفقیت تجاری این فیلم‌ها به جایی رسید که مدتی پیش برادران وارنر رسما از دنیایی سینمایی آن رونمایی کرد و سه فیلم بعدی مجموعه که «راهبه» (The Nun)، «کروکدمن» (The Crooked Man) و «احضار ۳» نام دارند را هم معرفی کرد. اگرچه این روزها تعداد دنیاهای سینمایی شکست‌خورده آن‌قدر زیاد شده که صرفا به راه انداختن یک دنیای سینمایی فکر اصلا خوبی به نظر نمی‌رسد، اما با نگاهی به فروش افتتاحیه‌ی «خلقت» می‌توان گفت که ظاهرا «احضار» قرار است به اندک نمونه‌های موفق این حوزه بپیوندد. «خلقت» در اولین آخرهفته‌ی اکرانش طوری فروخته است که تحلیلگران باور دارند مجموعه «احضار»، حکمِ «من نفرت‌انگیز» (Despicable Me) را در بین فیلم‌های ترسناک دارد. یعنی اسپین‌آف‌ها هم دارند به اندازه‌ی قسمت‌های اصلی مجموعه به خوبی می‌فروشند. «خلقت» کارش را با رقم فوق‌العاده‌ی ۳۵ میلیون دلار آغاز کرد. رقمی که شاید کمتر از «احضار» (۴۱ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار)، «آنابل» (۳۷ میلیون دلار) و «احضار ۲» (۴۰ میلیون دلار) باشد، اما هنوز شاهد تداوم قابل‌توجه‌ای برای مجموعه‌‌ی ترسناکی هستیم که چهار فیلم از عمرش می‌گذرد و حداقل سه فیلم دیگر هم در آینده به جمعش اضافه خواهد شد.

این افتتاحیه از این جهت شگفت‌انگیز است که (۱) قسمت‌های جدید مجموعههای متعددی در مقایسه با قسمت‌های قبلی‌شان با سقوط‌های بیشتری مواجه شده‌اند و (۲) قسمت اول «آنابل» از لحاظ کیفی اصلا فیلم قابل‌دفاعی نبود که انتظار داشته باشیم کسی برای دنباله‌اش هیجان‌زده بوده باشد. پس وقتی پیش‌درآمدِ پیش‌درآمد «احضار» این‌طوری دارد می‌فروشد یعنی این مجموعه چیزی بیشتر از یک دنیای سینمایی است. احتمالا با برند شناخته‌شده و قابل‌اعتمادی در حد و اندازه‌ی ایلومینیشن یا مارول سروکار داریم. البته نباید فراموش کنیم که برادران وارنر با استخدام کارگردان بهتری (دیوید اف. سندبرگ که "چراغ‌های خاموش" را از سال پیش در کارنامه دارد) و دادن حال و هوای تاریخی به این قسمت، آن را به عنوان تجربه‌ی متفاوتی بازاریابی کرد. اتفاقی که در رابطه با سری «ویجی» (The Ouija) نیز افتاد. فیلم اول که مورد واکنش منفی منتقدان قرار گرفت ۱۰۳ میلیون دلار از سرتاسر دنیا کسب کرد و فیلم دوم که به خاطر حضور مایک فلاناگان به عنوان کارگردان خیلی پیشرفت کرده بود به فقط ۸۱ میلیون دلار فروش جهانی دست پیدا کرد. بنابراین افتتاحیه‌ی خوب «خلقت» لزوما به معنی موفقیت طولانی‌مدت این فیلم نیست.

resident evil the final chapter

با این حال «خلقت» تا زمان اکران It در ماه آینده، یک‌جورهایی تنها فیلم «بزرگ» سینما محسوب می‌شود و تا همین الانش هم آن‌قدر فروخته است که هر اتفاقی بیافتد، در نهایت به موفقیت بزرگی تبدیل خواهد شد. اگر فیلم مثل «آنابل» بفروشد می‌تواند به ۸۰ میلیون دلار دست پیدا کرد. حتی عملکردی شبیه به «موذی: فصل ۲» (Insidious: Chapter 2) هم می‌تواند آن را به ۷۰ میلیون دلار درآمد خانگی برساند که برای فیلمی ۱۵ میلیون دلاری که همین الانش ۳۷ میلیون دلار هم از کشورهای خارجی کسب کرده عالی است. این مجموعه چهار قسمتی تاکنون ۹۴۷ میلیون دلار فروخته است. رقمی که به زودی مجموعه درآمد یک میلیارد و ۲۳۶ میلیون دلاری سری شش قسمتی «رزیدنت ایول» و یک میلیارد و ۴۹۲ میلیون دلاری سری ۹ قسمتی «بیگانه» را در بین مجموعه‌های ترسناک پشت سر می‌گذارد. اگر این مجموعه به‌طور ناگهانی کنسل نشود، هنوز «راهبه»، «کروکدمن» و «احضار ۳» هم باقی‌مانده‌اند که با عرضه‌ی آنها، این مجموعه می‌تواند به غول فیلم‌های ترسناک در باکس آفیس تبدیل شود. اینکه همه‌ی این اسپین‌آف‌ها با بودجه‌های بسیار کمتر، کم و بیش عملکردی در حد و اندازه‌ی قسمت‌های اصلی دارند، دستاورد خارق‌العاده‌ای محسوب می‌شود و دستیابی به چنین دستاوردی با وجود فیلم‌های ترسناک موفق اندکی از زمان «برو بیرون» (Get Out) در فوریه و «بیگانه: کاوننت» (Alien: Covenant) در ماه می، شگفت‌انگیزتر هم می‌شود. پس به نظر می‌رسد فصل تابستان بعد از «دانکرک» (Dunkirk) به پایان نرسیده است و ماه آگوست می‌تواند با یک فیلم پرسروصدا به پایان برسد و البته وقتی «آنابل: خلقت» می‌تواند به ۳۶ میلیون دلار دست پیدا کند، این خبر بسیار هیجان‌انگیزی برای It که ماه دیگر عرضه می‌شود محسوب می‌شود.

اما طبق معمول یکی-دو سال گذشته، در حالی که یک فیلم بزرگ عملکرد خوبی دارد، بقیه‌ سقوط می‌کنند. بنابراین انیمیشن The Nut Job 2: Nutty by Nuture حدود ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار کسب کرد که خیلی کمتر از افتتاحیه‌ی ۱۹ میلیون دلاری قسمت اول در ژانویه ۲۰۱۴ است. آن فیلم به ۶۴ میلیون دلار درآمد خانگی و ۱۲۰ میلیون دلار درآمد جهانی دست پیدا کرد و به پرفروش‌ترین فیلم استودیوی اوپن روود فیلمز تبدیل شد. بنابراین تعجبی ندارد که این استودیو سراغ دنباله‌ی چنان انیمیشن سخیفی برود و تعجبی هم ندارد که مردم هیچ اهمیتی به آن نداده‌اند. این استودیو در ابتدا برای تولید محتواهای جریان اصلی در بین بیگ پروداکشن‌ها فعالیت می‌کرد، اما از آنجایی که فیلم‌های بیگ پروداکشن به روتین باکس آفیس تبدیل شده‌اند و مردم فیلم‌های سینمایی کوچک‌تر را به هوای سرگرمی‌های تلویزیونی خانگی ترک کرده‌اند، این استودیو هم به مشکل برخورده است. آنها از زمان عرضه‌ی «اسپات‌لایت» (Spotlight) در اوایل سال ۲۰۱۵ تاکنون، هیچ موفقیت قابل‌توجه‌ای نداشته‌اند.

Annabelle: Creation

تازه‌اکران بعدی «قلعه‌ی شیشه‌ای» (The Castle Glass)، اثر جدید سازنده‌ی فیلم تحسین‌شده‌ی «موقتی ۱۲» (Short Term 12) است. یک درام عمیقا افسرده‌کننده که با توجه به حال و هوای تیره و تاریک دنیای واقعی، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند. این فیلم زندگینامه‌ای که بری لارسن، وودی هارلسون و نوآمی واتس را به عنوان بازیگران اصلی‌اش دارد و به قول منتقدان بیش از ۱۱۰ دقیقه را به نمایش بدبختی‌ها و وحشت‌های کودکی ژانت والز، شخصیت واقعی اصلی‌اش سپری می‌کند، با نقدهای منفی‌ای روبه‌رو شده است که حکم تیر خلاصی را برای آن ایفا می‌کند. در این دوره و زمانه تنها راه موفقیت یک فیلم بزرگ‌سالانه، داشتن نقدهای خوب است که «قلعه‌ی شیشه‌ای» از آن محروم است. «قلعه‌ی شیشه‌ای» بعد از اکران در یک هزار و ۴۶۱ سینما، ۴ میلیون و ۸۷۵ هزار دلار کسب کرده است که تقریبا برابر با افتتاحیه‌ی ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار دلاری «روشنایی بین اقیانوس‌ها» (The Light Between Oceans)، فیلم آلیسیا ویکاندر و مایکل فاسبندر از سال گذشته است. آن فیلم به ۱۲ و نیم میلیون دلار درآمد خانگی دست پیدا کرد که به نظر می‌رسید «قلعه‌ی شیشه‌ای» هم به چیزی در همان اندازه دست پیدا کند. اما اگر فیلم عملکردی شبیه به «ریکی و فلش» (Ricky and the Flash) یا «فلورنس فاستر جنکینز» (Florence Foster Jenkins) داشته باشد، می‌تواند به نزدیکی ۲۰ میلیون دلار هم برسد.

resident evil the final chapter

دیگر تازه‌اکران هفته کمدی/درام «اینگرید به غرب می‌رود» (Ingrid Goes West)، محصول استودیوی نئون بود که در سه سالن روی پرده رفت. این فیلم که آدری پلازا و الیزابت اُلسن را به عنوان بازیگران اصلی‌اش دارد با استقبال مثبتی در جشنواره‌ی ساندنس مواجه شد و نقدهای بسیار خوبی دریافت کرد و به عنوان افتتاحیه ۱۲۳ هزار دلار فروخت که به معنی میانگین سینما به سینمای ۴۱ هزار دلار است. این میانگین سینما به سینمای بهتری نسبت به «رودخانه‌ی ویند» (The Wind River) از هفته‌ی گذشته است و اگر فیلم عملکردی شبیه به «غول‌آسا» (Colossal) داشته باشد، استودیوی نئون به زودی تعداد سینماهایش را افزایش خواهد داد. همچنین استودیوی A24 هم تریلر جنایی «وقت خوش» (Good Time) را در چهار سینما منتشر کرد. این فیلم که رابرت پتینسون و جنیفر جیسون لی را به عنوان ستارگان اصلی‌اش دارد و در بخش مسابقه‌ی جشنواره‌ی کن امسال هم حضور داشت، ۱۳۷ هزار و ۶۲۵ دلار فروخت که به معنی میانگین سینما به سینمای ۳۴/۴ هزار دلار است که اگرچه عالی نیست، اما اگر آتش فیلم بتواند در ادامه بگیرد، اهمیتی ندارد. تعداد سینماهای این فیلم هفته‌ی بعد افزایش پیدا می‌کند و بعد فیلم در ۲۵ آگوست وارد اکران گسترده می‌شود.

اما در زمینه‌ی فیلم‌های قدیمی جدول بگذارید از «برج تاریک» (The Dark Tower) شروع کنیم که در دومین هفته‌ی اکرانش با سقوط ۵۸ درصدی سختی مواجه شد و ۷ میلیون و ۸۷۵ هزار دلار فروخت و مجموع درآمد ۱۰ روزه‌اش را به ۳۴ میلیون و ۳۱۰ هزار دلار رساند. پس آره «برج تاریک» هیچ شانسی برای مورد استقبال قرار گرفتن به عنوان یکی از آخرین فیلم‌های تابستان ندارد و توسط «آنابل: خلقت» و «بادی‌گارد آدمکش» (Hitman's Bodyguard) و «لوگان خوش‌شانس» (The Logan Lucky) که هفته‌ی بعد اکران می‌شوند بلعیده خواهد شد. فیلم با افت فروشی مشابه «بن‌-هور» (۵۹ درصد) در ماه آگوست سال گذشته مواجه شده است. اگر «برج تاریک» عملکردی شبیه به «بن‌-هور» یا «چهار شگفت‌انگیز» (Fantastic Four) داشته باشد، به ۴۶ میلیون دلار درآمد خانگی دست پیدا خواهد کرد. بهترین اتفاقی که برای فیلم می‌تواند بیافتد این است که مثل «جوخه‌ی انتحار» (Sucide Squad) در سال گذشته (که در هفته‌ی دومش ۶۸ درصد سقوط کرد اما در نهایت ۲/۴۵ برابر افتتاحیه‌اش فروخت) عمل کند. اما حتی با این وجود باز فیلم به ۵۱ میلیون دلار فروش خانگی دست پیدا خواهد کرد.

تنها چیزی که جلوی شکست فاجعه‌بار این فیلم را می‌گیرد بودجه‌ی ۶۰ میلیون دلاری‌اش است. هرچند فیلم کماکان باید فروش بزرگی در خارج از کشور داشته باشد تا بتواند سرمایه‌اش را برگرداند. اگر این اتفاق بیافتد، «برج تاریک» بعد از «دوزخ» (Inferno)، «رزیدنت ایول: آخرین فصل» (Resident Evil: Final Chapter) و «اسمورف‌ها: دهکده‌ی گم‌شده» (Smurfs: The Lost Village) به یکی دیگر از محصولات سونی تبدیل می‌شود که بعد از شکست در آمریکای شمالی، توسط بازارهای خارجی نجات پیدا کرده است. وضعیت این روزهای «برج تاریک» دارد به هرچه بدنام‌تر کردن سونی کمک می‌کند. راستش هنوز این فرصت وجود دارد که سریال تلویزیونی «برج تاریک» با بهره‌گیری از فرمت اپیزودیکش بتواند اسطوره‌شناسی و جزییات دنیای استیفن کینگ را گسترش بدهد و به موفقیت برسد، اما سونی به عنوان یک کمپانی فیلمسازی دارد به استودیویی معروف می‌شود که فیلم‌های بزرگی عرضه می‌کند که با هیچکس ارتباط برقرار نمی‌کنند و از لحاظ تجاری هم شکست می‌خورند. تمام اینها دیگر خبرهای باکس آفیسی سونی را مهم‌تر می‌کنند. البته که «مرد عنکبوتی:‌ بازگشت به خانه» تاکنون ۳۰۶ میلیون دلار در خانه فروخته است و به ۷۰۰ میلیون دلار درآمد جهانی دست پیدا کرده است، اما این فیلم در واقع محصول مارول بود و سونی فقط به خاطر امضای قرارداد با مارول شناخته می‌شود، نه چیز دیگری.

The Dark Tower

اما از سوی دیگر سونی این روزها حداقل «بیبی راننده» (Baby Driver)، ساخته‌ی ادگار رایت را دارد. این فیلم ۳۴ میلیون دلاری این هفته ار مرز ۱۰۰ میلیون دلار درآمد خانگی عبور کرد. این فیلم تاکنون ۱۶۰ میلیون دلار در دنیا فروخته که ۴/۷ برابر بودجه‌اش محسوب می‌شود. این رقم همچنین دو برابر فروش ۸۰ میلیون دلاری «هات فاز» (Hot Fuz)، پرفروش‌ترین فیلم قبلی رایت است. پس آره اینکه با فیلم‌های جیمز باند و مرد عنکبوتی به موفقیت برسید یک چیز است، اما اینکه فیلم اولد اسکولِ بزرگسالانه‌ای مثل «بیبی راننده» را طوری تبلیغات و پخش کنید که این‌طوری مورد توجه قرار بگیرد، از آن دستاوردهایی است که سونی بیشتر از اینها باید آن را انجام بدهد.

«دانکرک» اما باز دوباره در صدر فیلم‌های قدیمی جدول قرار می‌گیرد. جدیدترین ساخته‌ی کریس نولان ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار (۳۳ درصد افت) در چهارمین هفته‌ی اکرانش کسب کرد و به ۱۵۳ میلیون و ۷۱۳ هزار دلار درآمد ۲۴ روزه‌ دست پیدا کرد. این رقم «دانکرک»‌ را به پنجمین فیلم متوالی کریس نولان تبدیل می‌کند که از مرز ۱۵۰ میلیون دلار درآمد خانگی عبور کرده‌اند و آن را در مسیر عبور از درآمد ۱۷۱ میلیون دلاری «دزدان دریایی کاراییب ۵» قرار می‌دهد تا به پنجمین فیلم پرفروش خانگی تابستان امسال تبدیل شود. «دانکرک» همچنین ۳۶۳ میلیون دلار هم از سرتاسر دنیا کسب کرده است. درآمد و افت فروش هفته‌ی چهارم فیلم برابر با «ماموریت غیرممکن: قوم سرکش» (۱۱/۴ میلیون / ۳۳ درصد افت) است. اگر همین روند ادامه پیدا کند، «دانکرک» بدون شک به فراتر از ۲۰۰ میلیون دلار درآمد خانگی خواهد رفت. البته اگر حضور فیلم در فصل جوایز را کاملا نادیده بگیریم.

از سوی دیگر «فیلم اموجی» (The Emoji Movie) حدود ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار دیگر به دست آورد و به درآمد ۱۷ روزه‌ی ۶۳ میلیون و ۵۹ هزار دلار دست پیدا کرد. این فیلم اگرچه به خاطر بودجه‌ی ۵۰ میلیون دلاری‌اش و فروش‌های احتمالی خارجی‌اش به یک شکست‌ تمام‌عیار تبدیل نشده، اما از تبدیل شدن به موفقیت دیگری در حد و اندازه‌ی «پرندگان خشمگین» (Angrey Birds) هم باز مانده است. نکته‌ی جالب ماجرا این است که شکست نسبی «اموجی» دارد از طریق بدل کردن «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» به بهترین گزینه‌‌ برای بچه‌ها، به فروش آن کمک ‌می‌کند. «بازگشت به خانه» در هفتمین هفته‌ی نمایشش ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار دیگر فروخت و مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۳۰۶ و نیم میلیون دلار رساند. افتتاحیه‌ی فیلم در بازار ژاپن ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار بوده است؛ رقمی که مجموع فروش جهانی این فیلم ۱۷۵ میلیون دلاری را از مرز ۷۰۲ میلیون دلار عبور داد.

تریلر کم‌خرج «آدم‌ربایی» (Kidnap) حدود ۵ میلیون و ۲۲۵ هزار دلار دیگر کسب کرد و به درآمد ۱۰ روزه‌ی خیلی خوب ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار دست پیدا کرد. این در حالی بود که «بلوند اتمی» (Atomic Blonde) هم ۴ میلیون و ۵۷۲ هزار دلار دیگر در سومین هفته‌ی نمایشش به جیب زد و به درآمد ۱۷ روزه‌ی ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار دست یافت. با اینکه انتظار رقم بزرگ‌تری از اکشنِ شارلیز ترون می‌رفت، اما فیلم کارش را با عبور از درآمد «جان ویک» (۴۳ میلیون دلار خانگی و ۸۸ میلیون دلار جهانی) به پایان خواهد رساند. خبر خوب این است که فیلم همین الانش ۶۱ میلیون دلار در دنیا فروخته که دو برابر بودجه‌‌ی ۳۰ میلیونی‌اش محسوب می‌شود. «دیترویت» (Detroit) حدود ۳ میلیون دلار دیگر در سومین هفته‌ی اکرانش کسب کرد و به فروش ۱۷ روزه‌ی ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار دست پیدا کرد. حتی با وجود در نظر گرفتن غیرعامه‌پسند بودنِ فیلم و محتوای چالش‌برانگیزش، این فروش خوبی محسوب نمی‌شود، اما احتمال اینکه فیلم در فصل جوایز مورد استقبال دوباره قرار بگیرد وجود دارد. نکته‌ی جالب ماجرا این است که فروش «دیترویت» همین الانش از فروش ۱۲ میلیون دلاری «گنجه‌‌ی درد» (The Hurt Locker)‌ عبور کرده است.

Wonder Woman

اما بگذارید از «واندر وومن» (Wonder Woman) برایتان بگوییم که در یازدهمین هفته‌ی اکرانش یک میلیون و ۴۷۳ هزار دلار دیگر به جیب زد و مجموع درآمدش را به ۴۰۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار رساند. بالاخره سرعت فروش این فیلم دارد با کاهش مواجه می‌شود، اما فیلم احتمالا قبل از اینکه از حرکت بیاستند، از مجموع درآمد ۴۰۳ میلیون دلاری قسمت اول «مرد عنکبوتی» سم ریمی عبور خواهد کرد. اما در مقابل «والرین و شهر هزار سیاره‌» (Valerian and the City of Thousand Planets) را داریم که در چهارمین هفته‌ی اکرانش ۸۹۰ هزار دلار ناقابل فروخت و به مجموع ۲۴ روزه‌ی ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار دست پیدا کرد. محصول ۱۵۰ میلیون دلاری استودیوی یوروپاکورپ تاکنون ۹۰ میلیون دلار از سرتاسر دنیا کسب کرده است.

«ترنسفورمرها: آخرین شوالیه» تقریبا به ۵۹۴ میلیون دلار رسیده است، «کاراییب ۵» هم‌اکنون ۷۸۶ میلیون دلار در سرتاسر دنیا فروخته و «مومیایی» هم به ۸۰ میلیون دلار درآمد خانگی و ۴۰۵ میلیون درآمد جهانی دست پیدا کرده است. «ماشین‌ها ۳» (Cars 3) در حالی ۲۹۹ میلیون دلار در دنیا فروخته که «جنگ برای سیاره‌ی میمون‌ها» (War for the Planet of the Apes) به ۳۱۴ میلیون دلار درآمد جهانی دست پیدا کرده است. انیمیشن «من نفرت‌انگیز ۳» (Despicable Me 3) به رقم دیوانه‌وار ۹۲۰ میلیون دلار در جهان دست پیدا کرده و در نهایت فیلم چینی «جنگجوی گرگ ۲» (The Wolf Warrior 2) را داریم که هفته‌ی سوم اکرانش در آمریکای شمالی را با ۲ میلیون دلار به پایان رساند. غوغای اصلی این فیلم را باید در وطن خودش جستجو کرد. «جنگجوی گرگ ۲» ۸۴ میلیون دلار در سومین ‌هفته‌ی اکرانش در چین فروخت که بعد از درآمد ۹۰ میلیون دلاری هفته‌ی سوم «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» (Star Wars: The Force Awakens) در رده‌ی دوم بهترین‌ها قرار می‌گیرد. این فیلم بعد از ۱۷ روزی که از اکرانش می‌گذرد، ۶۸۲ میلیون دلار در خارج از آمریکای شمالی فروخته است. فیلم شاید نتواند به «نیرو برمی‌خیزد» (۹۳۶ میلیون دلار) برسد، اما تا حالا به جز «آواتار» (۷۶۰ میلیون دلار) از تمام مدعیان دیگر عبور کرده است.

 

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱Annabelle: Creation۳۵ میلیون دلار
۲Dunkirk۱۱/۴ میلیون دلار
۳The Nut Job 2: Nutty by Nature۸/۹ میلیون دلار
۴The Dark Tower۷/۸ میلیون دلار
۵The Emoji Movie۶/۶ میلیون دلار
۶Girls Trip۶/۵ میلیون دلار
۷Spider-Man: Homecoming۶/۱ میلیون دلار
۸Kidnap۵/۲ میلیون دلار
۹The Glass Castle۴/۸ میلیون دلار
۱۰Atomic Blonde۴/۵ میلیون دلار

 

 نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

آنابل: خلقت

Annabelle: Creation

قسمت اول فیلم ترسناک «احضار» (The Conjuring)، ساخته‌ی جیمز وان آن‌قدر موفق بود که به ساخته شدن اسپین‌آفی از روی عروسک شیطانی کلکسیون اد و لورین وارن به اسم «آنابل» منجر شد. فیلمی که با واکنش گسترده‌ی منفی منتقدان مواجه شد، اما هم آن فیلم آن‌قدر فروخت که استودیو کاری به نقدهای منفی‌اش نداشته باشد و هم سال گذشته «احضار ۲» آن‌قدر مورد استقبال مثبت قرار گرفت که این مجموعه به‌طور جدی‌تری به زندگی‌اش ادامه بدهد. نتیجه این شد که حالا شاهد یک اسپین‌آف دیگر در قالب «آنابل: خلقت» هستیم که نقش پیش‌درآمد قسمت قبلی را ایفا می‌کند و وظیفه‌ی روایت چگونگی تبدیل شدن این عروسک نازنین، به شی قاتل و ترسناکی که می‌شناسیم را برعهده دارد. خبر خوب این است که «خلقت» که توسط دیوید اف. سندبرگ، سازنده‌ی «چراغ‌های خاموش» (Lights Out) ساخته می‌شود، به فیلم خیلی بهتری نسبت به قسمت اول تبدیل شده است. داستان فیلم حول و حوش یک عروسک‌سازیو همسرش می‌گذرد که چند سالی می‌شود که دخترشان مُرده است. آنها راهبه‌ای همراه با چند دختربچه را از یتیم‌خانه‌ای قدیمی به داخل خانه‌شان راه می‌دهند و از اینجا به بعد آنابل، مخلوقِ شیطانی عروسک‌ساز ساکنان تازه‌ی خانه را مورد تهاجم قرار می‌دهد.

منتقد لس آنجلس تایمز که خیلی از فیلم راضی است می‌نویسد: «نتیجه شاید چیزی بیشتر از چیزهایی که قبلا دیده بودیم و نمایش مهارت‌آمیز تمام ترفندهایی که می‌توان با برداشت‌های بلند، حرکات دوربین، فوکوس‌ها و اتمسفرسازی‌های تاریک انجام داد نباشد، اما حقیقتش این روزها مهارت چیزی است که به ندرت گیر می‌آید و تکنیک فیلمسازی سندبرگ طوری است که بدون اینکه به زور بخواهد شما را بترساند، در متمرکز کردنِ حواس بیننده موفق است. وقتی خودتان را با اضطراب در حال چک کردنِ گوشه و کنارهای تصویر برای یافتنِ فعالیت‌های مشکوک پیدا کردید یا از این متعجب شدید که خانه‌ای که این‌قدر شلوغ بود چرا یکدفعه به‌طرز شومی ساکت و خالی به نظر می‌رسد، می‌دانید که فیلمساز کارش را بلد است». منتقد سایت راجر ایبرت که فیلم را دوست دارد می‌آورد: «به ندرت فیلم ترسناک جریان اصلی‌ای را دیده‌ام که این‌قدر بازیگوشانه با آگاهی تماشاگران از قوانین فیلم‌های ترسناک بازی کند. سندبرگ می‌داند که اگر یک درِ باز به اتاقی تاریک را بهتان نشان بدهد، چشمان شما روی آن تاریکی قفل می‌شود و در گوشه‌های فریم به دنبال حرکات، چشمان درخشنده یا هرچیز دیگری جستجو می‌کند. می‌داند اگر آنابل را در پس‌زمینه قرار بدهد، هیچکس حواسش به پیش‌زمینه پرت نمی‌شود. و او در جریان صحنه‌های مقدمه‌چینی "آنابل: خلقت" از طریق بازی بازی کردنِ با این قوانین، کولاک می‌کند. و در نهایت او و تیمش در نیم ساعت پایانی فیلم چنان دیوانه‌بازی‌ای راه به ساخته شدن برخی از بهترین صحنه‌های ترسناک جریان اصلی چند سال اخیر منجر می‌شود». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۶۲ است.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده