نویسنده: افشین پیروزی
// چهار شنبه, ۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۲:۳۱

آخر هفته چی بازی کنیم: از ادونچری دوست داشتنی تا یک ماشین سواری متفاوت

از یک بازی ماشین سواری بسیار جالب تا یک نقش آفرینی/ استراتژی فانتزی که یادآور آثاری چون ارباب حلقه‌ها است. با قسمت اول از مقاله آخر هفته چی بازی کنیم همراه زومجی باشید.

آخر هفته چی بازی کنیم، مقاله جدیدی از زومجی است که در آن، هر هفته چند بازی برای تجربه در روز‌های آخر هفته برای شما کاربران زومجی معرفی خواهیم کرد. اما قبل از آنکه سراغ قسمت اول مقاله برویم، بد نیست چند نکته در مورد آن را مرور کنیم تا بهتر با هدف آن آشنا شویم. در آخر هفته چی بازی کنیم، بیش‌تر تمرکزمان روی معرفی بازی‌های کامپیوتر خواهد بود که شاید به هر دلیلی، همه با آن‌ها آشنا نباشند اما خب بازی کردن‌شان می‌تواند دقایق خوبی برای‌تان رقم بزند. این بازی می‌تواند اثری قدیمی باشد که هنوز هم ارزش تجربه بالایی دارد یا یک اثر جدید کم‌تر شناخته‌شده که به هر دلیلی ممکن است از چشم‌مان دور مانده باشد. البته قرار نیست خیلی هم خودمان را درگیر قید و بند‌های عجیب و غریبی کنیم و صرفا سعی خواهیم کرد چند بازی در سبک‌های مختلف را پیشنهاد کنیم تا بتوانید از بین آن‌ها گزینه‌ای که بیش‌تر به علاقه‌تان نزدیک است انتخاب کنید؛ در نتیجه حتی شاید به مرور سراغ پلتفرم‌هایی غیر از کامپیوتر هم رفتیم.

برای قسمت اول مقاله، چهار بازی مختلف در چهار سبک متفاوت را در نظر داریم که در ادامه بیش‌تر در موردشان توضیح خواهیم داد.

کامیون در گل و لای در بازی SnowRunner

۱- بازی SnowRunner

وقتی صحبت از بازی‌های سبک ماشین سواری می‌شود، ناخودآگاه ذهن‌مان سراغ مسابقه‌های سریع و نفس‌گیر با ماشین‌های دیگر و هیجانی پرتنش می‌رود. اما خب در این سبک، بازی‌هایی هم داشتیم که نه‌تنها از این فضا دورند، بلکه حتی می‌توان گفت تجربه‌هایی آرامش‌بخش هم به‌حساب می‌آیند. مثلا سری Truck Simulator یکی از همین بازی‌ها است که هدایت کامیون‌های عظیم‌جثه در آن، با وجود پیچیدگی نسبی آرامش خاصی هم دارد. خب اگر به چنین آثاری علاقه داشته باشید، پیشنهاد می‌کنم حتما و حتما SnowRunner را هم بازی کنید. یک بازی با محوریت کنترل ماشین‌ها در مسیرهای سخت و پیچیده که به طرز عجیبی هم آرامش‌بخش است و می‌تواند ساعت‌های بسیار طولانی شما را درگیر کند. 

در SnowRunner، کارتان را با یک ماشین آغاز خواهید کرد و می‌توانید در دنیای بزرگ بازی بچرخید، ماموریت‌های مختلفی را به دلخواه انجام بدهید، ماشین‌های جدیدی به‌دست بیاورید یا حتی سراغ محیط‌ها و دنیا‌های دیگر بازی بروید؛ دنیاهایی که در هرکدام مسیر‌های سخت و محیط‌های صعب‌العبوری انتظارتان را می‌کشند و مثلا در یکی از مناطق بازی، چالش شما عبور از مسیر‌های پُر از گل‌و‌لای است و در منطقه‌ای دیگر، باید در محیطی برفی مراقب لغزیدن ماشین باشید. البته با اینکه کلا بازی در چنین محیط‌هایی جریان دارد، اما خیلی هم قصدش خلق تنش و ایجاد استرس در بازیکن نیست. بلکه SnowRunner را بیش‌تر باید به‌عنوان بازی ببینید که یک ماشین در اختیارتان می‌گذارد تا با آن به دل چنین مسیر‌هایی بزنید و هرطور که دوست دارید از بازی کردنش لذت ببرید. 

ماشین‌های زیادی از کامیون‌های سبک و سنگین گرفته تا ماشین‌های شاسی‌بلند در SnowRunner وجود دارند که به مرور زمان می‌توانید آن‌ها را به‌دست بیاورید و همینطور بازی، امکان ارتقای این ماشین‌ها را هم در اختیارتان می‌گذارد که از قضا در روند آن هم تاثیرگذار است. مثلا انتخاب نوع تایر واقعا مهم است یا گزینه‌های دیگری هم وجود دارند که شاید در ابتدا کمی پیچیده به‌نظر برسند، اما راهنما‌یی‌های خوب بازی، باعث می‌شود تا حتی کسانی که شیفته ماشین نیستند هم سریع متوجه آن‌ها شوند. جلوه‌های بصری مناسب هم عامل دیگری است که تجربه SnowRunner را بیش‌از پیش لذت‌بخش می‌کند. پس اگر به ماشین علاقه دارید و تجربه آرامش‌بخشی هم می‌خواهید که آخر هفته‌تان را پُر کند، SnowRunner گزینه شدیدا جذابی است. 

مانوئل در بازی Grim Fandango

۲- بازی Grim Fandango Remastered

هرچند بازی‌های ماجراجویی این روز‌ها آن محبوبیت سابق را در بین بازیسازان ندارند و آثار کمی در این سبک ساخته می‌شود، اما خب اگر به این سبک علاقه داشته باشید، همیشه کلکسیونی بزرگ و فراموش‌نشدنی از آثار دوران طلایی این سبک وجود دارد که می‌توانید به سراغ‌شان بروید. در این بین بازی که برای مقاله در نظر گرفتیم، Grim Fandango Remastered است که ریمستر یکی از شاهکار‌های استودیو لوکاس‌آرتس و تیم شیفر به‌حساب می‌آید. نسخه اصلی بازی، در سال ۱۹۹۸ منتشر شد و پس از اینکه تیم شیفر در دابل‌فاین، استودیو جدیدش، مجوز این بازی را خریداری کرد، در سال ۲۰۱۵ شاهد انتشار نسخه ریمستر آن هم بودیم که جدا از کامپیوتر، روی تقریبا همه پلتفرم‌های دیگر، حتی پلتفرم‌های موبایل، هم منتشر شده است. 

نکات زیادی هستند که Grim Fandango Remastered را به تجربه شگفت‌انگیزی تبدیل می‌کنند. اما به‌شکل خلاصه و مفید، اولا این بازی داستان واقعا شگفت‌انگیزی روایت می‌کند. وقایع بازی، در دنیای مردگان جریان دارد؛ جایی که در آن مُرده‌ها محیای سفر به مقصد نهایی‌شان در جهان پس از مرگ می‌شوند. بازیکنان داستان شخصیتی به اسم مانوئل را در چهار اکت دنبال می‌کنند و برای اینکه چیزی از لذت داستان را برای‌تان خراب نکنم، اجازه بدهید فقط به گفتن اینکه این بسنده کنم که این ماجراجویی واقعا شگفت‌انگیز است و از آن دیالوگ‌های ناب و طنز خاص آثار لوکاس‌آرتس گرفته تا آشنایی با شخصیت‌هایی معرکه را قرار است در آن تجربه کنید. 

Grim Fandango Remastered همچنین از حیث طراحی معما‌ها هم در سطح واقعا بالایی است و نسخه ریمستر، جلوه‌های بصری و حتی صوتی آن را به شکلی ارتقا داده تا این روز‌ها هم بتوان از بازی کردنش و غرق شدن در دنیای شگفت‌انگیز آن لذت زیادی برد. پس اگر به‌دنبال یک ماجراجویی عجیب و جالب در آخر هفته هستید، Grim Fandango Remastered تجربه‌ای است که کاملا پیشنهاد می‌شود.

قهرمانان بازی Spellforce 3 در حال نبرد

۳- بازی SpellForce 3

به‌لطف مجموعه‌هایی چون ارباب حلقه‌ها یا وارکرفت، افراد زیادی عاشق جهان‌های فانتزی هستند که گروه‌هایی چون اُرک‌ها، الف‌ها و انسان‌ها در آن مشغول نزاعی بی‌پایان هستند. اگر شما هم از طرفداران چنین آثاری هستید، پیشنهاد می‌کنم تجربه بازی SpellForce 3 را از دست ندهید. این اثر که آخرین نسخه منتشر‌شده از سری نسبتا قدیمی SpellForce به‌حساب می‌آید، توسط THQ Nordic منتشر شده و اثری نقش آفرینی است که المان‌های استراتژی هم نقش پررنگی در آن دارند و حتی مثلا بخش Skirmish بازی تجربه‌ای کاملا استراتژی است. 

SpellForce 3 که تا امروز دو بسته الحاقی مستقل هم برایش منتشر شده، در نسخه اصلی خود داستانی پیش از وقایع نسخه اول را روایت می‌کند. بخش کمپین بازی، به بازیکن اجازه می‌دهد تا شخصیت خودش را شخصی‌سازی کند و بعد در قالب یک تجربه نقش آفرینی با دوربین ایزومتریک، ماجرا‌های بازی را پیش ببرد. البته در مراحل مختلفی، المان‌های استراتژی هم وارد بازی می‌شوند و باید با ساخت‌و‌ساز، جمع‌آوری منابع و تربیت نیرو کارتان را پیش ببرید. بسته‌های الحاقی بعدی بازی هم داستانی با محوریت نژاد‌های دیگر روایت می‌کنند.

نکته جالب در مورد SpellForce 3، همین بحث ترکیب سبک‌ها در آن است. به طوریکه اگر دل‌تان هوس یک استراتژی همزمان فانتزی، مثل وارکرفت ۳ یا حتی بازی‌های نسبتا قدیمی Battle for Middle-earth الکترونیک آرتز کرده، می‌توانید در قسمت Skirmish این اثر تجربه‌ای نزدیک به آن‌ها داشته باشید. بازی امکان انتخاب از بین نژاد‌های مختلف را فراهم می‌کند که هرکدام خصوصیات خاص خودشان را دارند و پس از آن، می‌توانید بنا‌های مختلفی بسازید، نیروهایتان را تربیت کنید و حتی کنارشان از هیرو‌های هر نژاد هم قرار بدهید تا با ساخت ارتشی قدرتمند، به نبرد با موجوداتی که روی نقشه زندگی می‌کنند یا سایر گروه‌ها بروید. با وجود گذشت سه سال از انتشار نسخه اصلی، SpellForce 3 برای یک بازی در این سبک هنوز هم گرافیک چشم‌نوازی دارد و دنیای فانتزی پرجزییاتش و همینطور موجودات مختلف را با کیفیت خوبی به‌تصویر می‌کشد. 

سرباز سوارکار در بازی Mount & Blade II: Bannerlord

۴- Mount & Blade II: Bannerlord

نمی‌دانم شما هم به چنین آثاری علاقه دارید یا نه، اما برای خود من فیلم‌هایی که نمایش‌دهنده نبرد‌های بزرگ بودند همیشه جذابیت زیادی داشتند. فیلم‌هایی مثل شجاع دل، تروی و خیلی‌های دیگر. اگر شما هم طرفدار چنین آثاری باشید، پیشنهاد می‌کنم تا حتما سری به مجموعه بازی‌های Mount & Blade بزنید؛ آثاری که اصلا و ابدا بی‌نقص نیستند اما با وجود همه کاستی‌هایشان، می‌توانند اوقات خوبی برای‌تان رقم بزنند، مخصوصا وقتی که در قامت رهبر و فرمانده یک ارتش، در دشتی وسیع و سوار بر اسب به سمت ارتش دشمن یورش می‌برید و با استفاده از سلاح‌هایی چون شمشیر، نیزه یا حتی تیر و کمان تجربه شرکت در نبردی وسیع را لمس می‌کنید. 

جدید‌ترین نسخه از مجموعه Mount & Blade که البته هنوز در حالت Early Access هم قرار دارد، Mount & Blade II: Bannerlord است. در این بازی، می‌توانید شخصیت دلخواه خودتان را بسازید و پس از آن با ورود به دنیایی بزرگ، به هر سبکی که دوست دارید غرق تجربه این اثر شوید. بالاتر به جنبه نبرد‌ها و جنگ‌های بازی اشاره کردم اما خب Mount & Blade II: Bannerlord، فقط محدود به این جنبه نیست. برای مثال، شما می‌توانید زندگی یک بازرگان را پیش بگیرید و با خرید اجناس مختلف و فروختن آن‌ها در شهر‌های دیگر، تجارتی درست و حسابی راه بیندازید. 

Mount & Blade II: Bannerlord، همچنین اجازه می‌دهد تا در صورت تمایل، با یکی از فرمانرو‌هایش از در دوستی وارد شوید و حتی مثلا در نقش یکی از فرماندهان، به آن‌ها خدمت کنید و در لشکر‌کشی‌هایشان نقش داشته باشید. همانطور که اشاره کردم نبرد‌های بازی قطعا جذاب‌ترین قسمت آن هستند و اینجاست که به‌لطف جنبه‌های نقش آفرینی بازی، می‌توانید به مرور شخصیت‌تان را قوی کنید، ارتش بزرگ‌تری بسازید، تجهیزات جدیدی بخرید یا با کشتن دشمنان به‌دست بیاورید و حتی با گذشت زمان، به قلعه‌ها و شهر‌ها حمله کنید و با تصرف آن‌ها، کنترل‌شان را در دست بگیرید. 

در مجموع Mount & Blade II: Bannerlord، با رفع نواقص نسخه‌های قبلی سری، تجربه جالبی است که می‌تواند در طولانی‌مدت هم سرگرم‌کننده باشد. همچنین این بازی کماکان در دست توسعه و بهبود است و سازندگانش به مرور زمان ایرادات موجود را هم رفع می‌کنند که نوید انتشار یک نسخه نهایی واقعا جذاب و خوش‌ساخت را می‌دهد. 

در پایان اگر شما هم بازی‌های معرفی‌شده را تجربه کرده‌اید، نظرات خود را در مورد آن‌ها با زومجی در میان بگذارید. همچنین می‌توانید پیشنهادات خودتان برای این سری مقالات را هم در بخش نظرات مطرح کنید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده