// سه شنبه, ۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۸

بهترین بازی‌های سبک استراتژی موبایل در سال ۲۰۱۴

چندی پیش مقاله‌ای را با مضمون بهترین بازی‌های سبک تیراندازی اول شخص موبایل در سال ۲۰۱۴ نوشتیم و حال نوبت به یکی از سبک‌های پرطرفدار این پلتفرم همراه رسیده است. بازی‌های استراتژی که زاد‌گاه آن‌ها رایانه‌های شخصی است، حال کم کم به یکی از سبک‌های پرطرفدار در گوشی‌ها و تبلت‌ها شده است. در ادامه با بهترین‌ بازی‌های استراتژی‌ موبایل  امسال از نگاه زومجی همراه باشید.

انتخاب‌های انجام شده بر اساس تعداد دانلود و امتیازات کسب شده در وب‌سایت متا بوده است. هیچ ترتیب بندی در لیست زیر وجود ندارد.

  Autumn Dynasty

Autumn Dynasty

پلتفرم: اندروید، iOS سازنده: Touch Dimensions امتیاز متا: ۸۶ از ۱۰۰ تعداد دانلود در گوگل پلی: ۱۰ – ۵۰ هزار  دانلود از آیتونز / دانلود از گوگل پلی تصور یک بازی استراتژی هم‌زمان خوب بر روی تلفن‌های هوشمند بسیار دشوار است ولی این قاعده فقط تا قبل از عرضه‌ی Autumn Dynasty پا بر جا بود. نبردهای تاریخی دو کشور چین و ژاپن و ترکیب قسمت مدیریتی گیم‌پلی بازی‌های استراتژی محبوبی چون Clash of Clans با مبارزات بر پایه‌ی استراتژی هم‌زمان، Autumn Dynasty را بوجود آورده‌ است. مهم‌ترین نکته‌ی این بازی را می‌توان کنترل بسیار عالی آن دانست که با طراحی رابط کاربری بسیار خوب، کنترل نبردهای هم‌زمان بازی را آسان کرده است و از این نظر با یک بازی تقریبا بی رقیب طرف هستیم.


  breach_clear_launch

Breach & Clear

پلتفرم: اندروید، iOS سازنده: Gun Media امتیاز متا: ۶۶ از ۱۰۰ تعداد دانلود در گوگل پلی: ۱۰۰ – ۵۰۰ هزار  دانلود از آیتونز / دانلود از گوگل پلی تا به حال کمتر بازی‌ای به صورت کامل به موضوع پاک‌سازی یک منطقه توسط نیروهای ویژه پرداخته است، ولی این دلیلی بر ساخت یک بازی با این مضمون نیست. Breach & Clear شما را در نقش فرمانده یک گروه ویژه با کلاس‌بندی‌های متفاوت قرار می‌دهد تا با استفاده از گیم‌پلی نوبتی، یک شبیه‌ساز از این نوع عملیات‌ها را تجربه کنید. استفاده از کلاس‌های متفاوت برای پیروزی، داشتن المان‌های نقش‌آفرینی و همچنین شخصی سازی کاراکترها و سلاح‌های بازی، به هرچه جذاب‌تر شدن بازی کمک کرده‌اند و عنوانی به حساب می‌آید که آغازکننده‌ی نوعی از بازی‌های استراتژی است.


    civilization-revolution-2

Civilization revolution 2

پلتفرم: اندروید، iOS سازنده: 2K Games امتیاز متا: ۶۶ از ۱۰۰ تعداد دانلود در گوگل پلی: ۵۰ – ۱۰۰ هزار  دانلود از آیتونز / دانلود از گوگل پلی سری بازی‌های Civilization که در پلتفرم PC طرفداران پرشماری دارند، با پای گذاشتن به دنیای تلفن‌های هوشمند نیز موفق عمل کرده‌اند. پیاده‌ سازی قابل قبول گیم‌پلی پایه‌ی این سری بر روی صفحات لمسی با طراحی بصری زیبا، Revolution 2 را در این لیست جای داد. ساخت و گسترش قلمرو خود از عصر حجر تا آینده‌ی بشریت در زمین و فضا، هدف بازی است که در کنار آن می‌توان به قدرت جهانی در عرصه‌های فرهنگی، علمی و اقتصادی تبدیل شد. با اطمینان می‌توان این نکته را ذکر کرد که فرمول مجموعه‌ی Civilization در هر قالبی، باز هم خواستنی و دل‌نشین است.


  crimson04

Crimson: Steam Pirates

پلتفرم: iOS سازنده: Harebrained Schemes امتیاز متا: ۸۸ از ۱۰۰  دانلود از آیتونز وقتی نام دو استودیوی هاره‌بریند چمس (سازنده بازی Shadowrun Returns) و بانجی (خالق و سازنده سری بازی‌های Halo) در میان باشد، می‌توان به شکلی نتیجه‌ی کار را حدس زد. یکی از بهترین داستان‌های بازی‌های این سبک در Crismon: Steam Pirates روایت می‌شود. قرار گرفتن در نقش کاپیتان یک کشتی که فرمان قتل وی توسط ملکه ویکتوریا صادر شده، با کاراکترهای متفاوت‌اش که تا قبل از این بازی، نمونه‌ای مشابه نداشته است. علاوه بر داستان بازی، نقاط قوت دیگری چون گیم‌پلی نوبتی بازی و طراحی استیم‌پانک، سبب درخشش این عنوان و قرار گرفتن در زمره بهترین‌های این سبک شده‌اند.


   

Desert fox 2

Desert Fox: Battle of El Alamein

پلتفرم: iOS سازنده: Shenandoah Studio امتیاز متا: ۸۴ از ۱۰۰  دانلود از آیتونز فرماندهی در نبردهای جنگ جهانی دوم و قرار گرفتن در نقش فرمانده‌های شهیر آن زمان، فراتر از انتظار لذت بخش است. سومین اثر شناندوها استودیوز با گیم‌پلی کم‌نقص و واقع گرایانه خود تبدیل به یکی از بهترین بازی های استراتژی اندروید شده است. با انتخاب خود می‌توانید در یکی از جبهه‌های متحدین یا متفقین قرار گرفته و نبردهای آن زمان در آفریقا را پیش ببرید. گیم‌پلی نوبتی مبتنی بر واقعیت و استفاده از تاکتیک‌های متفاوت جنگی، به هرچه درگیرکننده بودن بازی کمک کرده و Desert Fox را در زمره بازی‌های استراتژیک اعتیادآور قرار داده است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت.


    hitman-go-boardx

Hitman GO

پلتفرم: اندروید، iOS سازنده: Square Enix امتیاز متا: ۸۱ از ۱۰۰ تعداد دانلود در گوگل پلی: ۱۰۰ – ۵۰۰ هزار  دانلود از آیتونز / دانلود از گوگل پلی استفاده از نام بازی‌های محبوب کنسولی و ساخت یک بازی کاملا متفاوت از هرنظر، قبلا توسط اکتیویژن و بازی Call of Duty: Heroes صورت گرفته بود و این بار در این لیست با یک بازی استراتژیک خوش ساخت که نام Hitman را یدک می‌کشد روبرو هستیم. به ذهن هیچ‌کس خطور نمی‌کرد که المان‌های مخفی کاری سری Hitman تا به این اندازه بر پیکره‌ی یک بازی استراتژی بنشیند. طراحی هنری جالب بازی و ریزه‌کاری‌های صورت گرفته در قسمت گیم‌پلی نیز به هرچه بهتر دیده شدن بازی کمک کرده‌ و تمام آن‌ها دست به دست هم داده‌اند تا متقاعد شویم که Hitman GO یک از بهترین بازی‌های استراتژی امسال بود.


    kingdom rush2

Kingdom Rush Origins

پلتفرم: اندروید، iOS سازنده: Ironhide Game Studio امتیاز متا: ۸۳ از ۱۰۰ تعداد دانلود در گوگل پلی: ۵۰ – ۱۰۰ هزار  دانلود از آیتونز / دانلود از گوگل پلی سومین نسخه از بازی Kingdom Rush با پیشرفت‌هایی که نسبت به گذشته خود داشت، تبدیل به یکی از فرمانروایان زیر‌ژانر دفاع از قلعه شده است. داستان مبارزه الف‌ها با موجودات خبیث در قالب طراحی جذاب مراحل و سبک گرافیکی خاص بازی، تشکیل دهنده Origins هستند. داشتن بهترین بالانس در بین سری Kingdom Rush و مراحل متنوع آن، نشان دهنده پختگی سازندگان در ساخت یک بازی استراتژیک دفاع از قلعه است و بدون تردید Origins یکی از بهترین‌های این لیست نیز است.


    Plants_vs__Zombi

Plants Vs Zombies 2

پلتفرم: اندروید، iOS سازنده: Popcap امتیاز متا: ۸۶ از ۱۰۰ تعداد دانلود در گوگل پلی: ۱۰ – ۵۰ میلیون  دانلود از آیتونز / دانلود از گوگل پلی دلیل قرار گرفتن دنباله‌ی یکی از بهترین بازی‌های مستقل در این لیست، بروزرسانی‌های این بازی در سال جاری بود، به شکلی که تقریبا نیمی از بازی یک سال بعد از انتشار، عرضه شد. PVZ 2 که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، بدون تردید دنباله‌ای موفقیت‌آمیز برای نسخه قبل و یکی از بهترین بازی‌های سبک استراتژی دفاع از قلعه است. افزودن محیط‌های تازه و دشمنان جدید طی ۵ مرحله بروزرسانی به بازی، باعث شده تا Plants Vs. Zombies 2 همچنان جذاب باشد و بتوان آن را جزئی از بهترین‌های امسال دانست.


    OTTTD 2

OTTTD

پلتفرم: اندروید، iOS سازنده: SMG Studio امتیاز متا: ۸۳ از ۱۰۰ تعداد دانلود در گوگل پلی: ۱۰ – ۵۰ هزار  دانلود از آیتونز / دانلود از گوگل پلی از نام بازی گرفته تا دشمنان و گیم‌پلی بازی، همه را می‌توان در یک کلام دیوانه وار نامید.  (Over The Top Tower Defence) همانطور که از نامش پیداست یک بازی دفاع از قلعه است. بازی تکراری بر بازی‌های این ژانر نیست و می‌توان از آن به عنوان روحی تازه در این سبک یاد کرد. موجودات عجیب و غریب بازی نیز از نکات قابل توجه و جالب بازی است و مطمئنا شما هم با دیدن یک روبات در هیبت کوسه بیش از پیش عاشق این بازی می‌شوید. لذت OTTTD را فقط با تجربه‌ی چندباره‌ی آن می‌توان درک کرد و صحبت راجع به آن بیهوده است.


    Xcom enemyd

XCOM:  Enemy Within

پلتفرم: اندروید، iOS سازنده: Firaxis Games/2K Games امتیاز متا: ۹۳ از ۱۰۰ تعداد دانلود در گوگل پلی: ۵ – ۱۰ هزار   دانلود از آیتونز / دانلود از گوگل پلی بهترین بازی استراتژی سال ۲۰۱۲ پس از انتشار بر روی تلفن‌های هوشمند بسیار خوش درخشید و امسال نوبت به نسخه Enemy Within رسید تا باز هم نشان دهد که چگونه می‌توان یک بازی کنسولی را به شکلی بی‌نظیر برای تلفن‌های هوشمند پورت کرد. جلوه‌های بصری بسیار زیبا و نزدیک به گرافیک کنسولی و بهینه سازی کنترل بازی برای صفحات لمسی بدون هیچ کم و کاستی در گیم‌پلی اصلی، علاوه بر خودنمایی سازندگان، نشان‌دهنده‌ی پتانسیل این پلتفرم نیز بوده است. تجربه‌ی XCOM Enemy Within را به هیچ وجه نباید از دست داد، حتی اگر ما نامی از آن در این لیست نمی‌بردیم. تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده