بررسی بازی Driveclub
زمانی که برای اولین بار وارد بازی میشوید، مستقیما بر روی صندلی راننده قرار میگیرید. اولین نکتهای که توجه شما را به خود جلب میکند، گرافیک فوق العاده زیبای بازی است. سازندگان از زمان اضافه به خوبی استفاده کردهاند و Driveclub را به یکی از زیباترین بازیهای نسل بعدی (اگر بهترین نگوییم) و مسابقهای تاریخ تبدیل کردهاند. اگر کمی ریزبین باشید، متوجه کمبود آنتیآلایزینگ در بازی خواهید شد. اما این تنها مشکل گرافیک بازی است و بقیه ی نکات آن از جمله تکنولوژی موشن بلور و تکنیکهای گرافیکی دیگر، این بازی را در صدر بهترینهای عرضه شده در زمینهی ویژگیهای بصری قرار میدهد. جزئیات در بازی بیداد میکند، توجه بیحد و اندازهی سازندگان به اتاق ماشینها و محیط بازی قابل ستایش و لایق نسل هشتم است. جزئیات و گرافیک بازی آنقدر زیبا هستند که برخی اوقات حواس شما را از جاده و مسابقه پرت کنند. [section label="گرافیک" anchor="Graphic"] در دنیای Driveclub، همه چیز داینامیک است. از نورپردازی، سایه تا بازتاب و ابرها، همه و همه به لطف موتور قدرتمند اِوولوشِن یک بازی مسابقهای کاملا شبیهساز را در این زمینه در اختیار شما قرار میدهد. در واقع جالب است بدانید که Driveclub یک بازی شبیهساز نیست و این موتور بازی است که گرافیک را به دنیای واقعی نزدیکتر کرده است. اگر دوست دارید بیشتر در رابطه با آسمان داینامیک بازی بدانید، ویدیویی که در ادامه آمده را مشاهده کنید. زمانی که من مسابقه را شروع کردم، شب و آسمان تاریک بود. اما در انتهای مسابقه به طلوع آفتاب و روشنایی زیبای صبح نزدیک شدم و همانطور که مشاهده میکنید، رتبهی خوبی را هم در این مسابقه کسب کردم. کار تحسین برانگیزی که سازندگان با آسمان بازی و نورپردازی انجام دادهاند، شبها و زمانی که آسمان تاریک است به خوبی خود را نشان میدهد. مثل دنیای واقعی، رانندگی در شب ترسناک و به تمرکز زیاد نیاز دارد. با یک اشتباه کوچک، مسابقه را از دست میدهید و باید باری دیگر و از ابتدا تلاش کنید. در اکثر عناوین مسابقهای، زمانی که شبها مشغول مسابقه هستید، سازندگان از عمد نور بازی را بیشتر میکنند و حرکت کردن را برای شما آسانتر میکنند. اما همانطور که اشاره کردم، شبهای Driveclub ترسناک و نیازمند دقت فراوان است. حتی با وجود نور بسیار قوی جلوی ماشینها، تنها میتوانید چند متر جلوتر خود را مشاهده کنید و همین کار، چالش مسابقه در زمان تاریکی را بیشتر کرده است. در نهایت، گرافیک Driveclub معنای یک بازی کاملا نسل بعدی و نشانگر قدرت کنسولهای نسل هشتم است. اگرچه چند مشکل کوچک (مثل عدم پشتیبانی از آنتی آلایزینگ) در گرافیک بازی وجود دارد، اما در حال حاضر میتوان به گرافیک Driveclub لقب بهترین گرافیک تاریخ بازیهای مسابقهای را داد.
شبهای Driveclub ترسناک و نیازمند دقت فراوان است. حتی با وجود نور بسیار قوی جلوی ماشینها، تنها میتوانید چند متر جلوتر خود را مشاهده کنید.
[section label="صدا" anchor="Sound"] خوشبختانه در کنار گرافیک خوب بازی، کار صداگذاری هم به خوبی انجام شده است. صدای موتور ماشینها به قدری عالی کارشده که باری دیگر ما را وادار به تحسین کاری که سازندگان انجام دادهاند میکند. زمانی که من برای اولین بار وارد بازی شدم، صدای موسیقی بازی به صورت خودکار خاموش بود. کار صداگذاری ماشینها به قدری عالی انجام شده که من تا ساعتها فراموش کردم در بازی موسیقی هم وجود دارد و میتوانم در حین مسابقه از صدای آن لذت ببرم! اگر دوست دارید صدای غرش موتور اتومبیل خود و صدای ترمز قوی آن را بشنوید، مثل من موسیقی بازی را خاموش کنید و از صدای ماشین خود در حین رانندگی لذت ببرید. در نتیجه گرافیک و کار صداگذاری Driveclub به نحو احسن انجام شده و جای هیچ گلهای را باقی نمیگذارد. اما اجازه دهید نگاهی هم به گیمپلی دوست داشتنی این بازی بیندازیم. گالری تصاویر زومجی از بازی DriveClub
[section label="گیمپلی" anchor="Gameplay"] گیم پلی Driveclub را میتوان یک بازی شبیهساز/ آرکید نامگذاری کرد. کنترل اتومبیلها و فیزیک آنها عالی کار شده و حس کنترل هر اتومبیل را به خوبی به شما القا میکند. کنترل کردن اتومبیلهای super و hyper با سرعت بالا کار مشکلی است. اگر سر پیچها نتوانید به خوبی آنها را کنترل کنید، پشت اتومبیل شما خواهد چرخید و پس از آن شاید مجبور شوید مسابقه را از اول آغاز کنید. کنترل درست تمام اتومبیلها و استاد شدن در انجام این کار نیازمند زمان است. هر اتومبیل قلق خاص خود را دارد و ماهر شدن در کنترل آنها برای تبدیلشدن به یک رانندهی ماهر کمی زمان میبرد. در بازیهای مسابقهای، سیستم ترمز یکی از ارکان مهم بازی است، Driveclub در شبیه سازی این خصوصیت به بهترین شکل ممکن هم موفق ظاهر شده است. بنابراین اگر رانندهی جاده باشید و بدانید در چه لحظهای باید ترمز بگیرید، راه درازی را برای موفقیت در مسابقات طی کردهاید. در Driveclub هیچ خط مسابقهای برای محدود کردن شما وجود ندارد. بدون شک در ابتدای کار این خصوصیت به امری خستهکننده تبدیل میشود. اگر در جادهی اصلی مسابقه اشتباه کنید و منحرف شوید، بازگشت به جادهی اصلی و در آوردن اتومبیل از گوشهی جاده تقریبا شما را از مسابقهی اصلی با اتومبیلهای دیگر دور میکند. اما هرچه که جلوتر روید و با بازی آشنا شوید، این بخش به خودی خود برای شما به یک چالش تبدیل میشود. در حین مسابقه باید مراقب منحرف نشدن از جاده هم باشید.
بخش شخصی سازی Driveclub جایی است که به این بازی ضربه میزند. شما توانایی تعویض قطعات ماشین خود و شخصیسازی آنها را ندارید
شخصی سازی یکی از مهمترین جذابیتهای بازیهای اتومبیلرانی است. امابخش شخصی سازی Driveclub جایی است که به این بازی ضربه میزند. شما توانایی تعویض قطعات ماشین خود و شخصیسازی آنها را ندارید و همین مشکل احتمالا برای طرفداران سبک مسابقهای خوشایند نیست. از طرفی دیگر، بخش شخصیسازی ویژگی بصری ماشینها بهتر از قسمت مکانیکی آن عمل میکند. شما توانایی نقاشیکردن ماشین خود با طرحهای مختلف، رنگ کردن (کدام بازی ریسینگ این قابلیت را ندارد؟) و گذاشتن نشانه بر روی آن را دارید. حتی امکان شخصیسازی کاراکتر خود را هم دارید. بازیهای مسابقهای انگشتشماری به شما اجازهی انجام این کار را میدهند، اما در Driveclub اگرچه این قابلیت وجود دارد، با این حال مثل بخشهای دیگر به آن توجه نشده و سطح کیفی کاراکترها پایین است. تهیه شده در زومجیچگونه زومجی یک بازی را بررسی میکند؟
Driveclub
نقاط قوت
- گیم پلی خوب و جذاب
- گرافیک فوق العاده زیبا
- خصوصیت اجتماعی بازی
نقاط ضعف
- نبود ماشینهای ژاپنی و آمریکایی
- شخصی سازی ساده و پیش پا افتاده
- سرورهای عذاب آور بازی در زمان عرضه