// پنجشنبه, ۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۱

نگاهی به بخش بازی‌های ویدیویی کنفرانس ویندوز ۱۰ مایکروسافت

فیل‌ اسپنسر، رییسِ بخش ایکس‌باکس شرکت مایکروسافت، بار دیگر ثابت کرد که به وعده‌های خود عمل می‌کند و شب گذشته توانست با دستانی پر به سراغ مخاطبین ویندوزی بیاید. در ادامه، به بررسی بخش‌های گیمینگ کنفرانس ویندوز ۱۰ مایکروسافت می‌پردازیم.

مایکروسافت زمانی تاج پادشاهی بازی‌های ویدیویی در رایانه‌های شخصی را بر سر داشت و دل طرفداران این پلتفرم به ردموندی‌ها خوش بود. اما با ورود کنسول‌های ایکس‌باکس، مایکروسافت رفته رفته پتانسیل‌های غنی پلتفرم پی‌سی را نادیده گرفت و بیشتر تمرکز خود را روی بازار کنسول‌ها گذاشت. چند سال گذشت و خبری از پشتیبانی درست و حسابی مایکروسافت از بازی‌های ویندوزی نشد تا این که تغییرات مدیریتی این شرکت، نه تنها راه را برای یکپارچه سازی‌سیستم‌های مختلف این شرکت از جمله موبایل، پی‌سی، تبلت و کنسول هموار کرد، بلکه چراغ سبزی به پلتفرم پی‌سی برای بازی‌های ویدیویی نشان داده شد. با روی کار آمدن فیل اسپنسر در بخش ایکس‌باکس، مایکروسافت توانست خیلی سریع خود را از منجلابی که فقط به خاطر سیاست‌های غلط مدیران پیشین ایجاد شده بود، نجات دهد و باز هم کنسول ایکس‌باکس وان را به عنوان خطری برای سونی و پلی‌استیشن 4 معرفی کند.

ظاهرا فیل اسپنسر هدفش فقط احیای ایکس‌باکس نبود، بلکه می‌خواهد از تمام ظرفیت و پلتفرم‌های مایکروسافت در دنیای بازی‌های ویدیویی استفاده کند. دید اسپنسر درست است. مایکروسافت پلتفرمی قدرتمند به نام ایکس‌باکس دارد، از طرفی پرطرفدارترین سیستم‌عامل رایانه‌های رومیزی متعلق به مایکروسافت است و میلیاردها نفر از این محصولات استفاده می‌کنند. در کنار این‌ها، بخش موبایل با شیب تندی در حال پیشرفت است و آینده‌ی روشنی در انتظارش خواهد بود. اسپنسر می‌خواهد همه‌ی این ابزارها، سیستم‌ها و پتانسیل‌های غنی در خدمت صنعت بازی و سرگرمی قرار بگیرد تا با استفاده از آنها، مایکروسافت را به عنوان قطب اصلی گیم دنیا معرفی کند.

مایکروسافت با داشتن پرطرفدارترین سیستم‌عامل دنیا از یک طرف، کنسول ایکس‌باکس در طرفی دیگر و پلتفرم موبایل، حرف‌های  زیادی برای گفتن دارد

از حدود یک ماه پیش اسپنسر زمزمه‌هایی از خبرهای خوب برای گیمرهای پی‌سی را شروع کرد و به تعریف و تمجید از ویندوز ۱۰ پرداخت. سیستم عاملی که به قول وی، بهترین پلتفرم بر روی رایانه‌های شخصی برای بازی‌های ویدویی است. مرد پرکار مایکروسافت که گویی با گیم به دنیا آمده، ماه‌ها است با تیم ایکس‌باکس مشغول به کار بر روی ویندوز ۱۰ است تا تجربیاتی منحصر به فرد را در این بخش برای کاربران محیا کنند. روز موعود فرا رسید و کنفرانس ویندوز ۱۰ مایکروسافت که Next Chapter نام‌گذاری شده بود، آغاز شد. کلیت کنفرانس مایکروسافت در مورد قابلیت‌های ویندوز ۱۰ و رونمایی از چیزهایی بود که قبلا گفته نشده بودند. اما شاید مهمترین بخش‌ این کنفرانس برای اهالی بازی‌های ویدیویی، لحظه‌ای بود که فیل اسپنسر با همان حالت گرم و صمیمی همیشگیش، پا به صحنه می‌گذارد و با آن فن بیان عالی که دارد، توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند. قبل از او، تری میرسون، رییس بخش ویندوز مایکروسافت خبر از ورود اپلیکیشن‌های عمومی به ایکس‌باکس وان را اعلام کرد. البته، فیل اسپنسر در ادامه‌ی صحبت‌های همکار خود عنوان کرد انتظار ندارد کاربران ایکس‌باکس وان برنامه‌ی اکسل را روی کنسول خود اجرا کنند، اما ورود اپلیکیشن‌های عمومی دریچه‌ای نو از خلاقیت و ارتباط را میان این دو پلتفرم باز می‌کند که باعث ساخت بازی‌ها و اپلیکیشن‌هایی بر پایه‌ی این موضوع خواهد شد. Phil-spencer شاید بعضی از شما که با اسپنسر آشنا هستید، در بدو ورودش به صحنه، چشم به لباسی که پوشیده بود دوختید تا ببینید این بار لوگوی چه بازی را برای تی شرت خود انتخاب کرده است. در کمال تعجب، نه از لوگوی بازی منتشر شده‌ای مانند State of  Decay خبری بود، نه حتی Halo! بلکه لوگوی یک بازی کلاسیک قدیمی به نام Battletroad  بر روی لباس اسپنسر نقش بسته بود که نوید خبرهای خوشی برای گیمرهای قدیمی می‌داد. اسپنسر با این حرکت خود رسما با زبان بی زبانی اعلام کرد که مایکروسافت مشغول به ساخت این بازی است و شاید به زودی شاهد رونمایی از آن برای پلتفرم‌های تحت مالکیت مایکروسافت باشیم. 2361165-nes_battletoads.0 مایکروسافت به فکر تعامل خوب بین ایکس‌باکس و ویندوز است. البته، نه آن سیستم‌های کهنه‌ی Games for Windows که جز شکست و خرج اضافه چیزی برای مایکروسافت در بر نداشت. حتی قابلیت‌هایی مانند اسمارت گلس با اینکه ایده‌های جالبی بودند، ولی حالا بسیار کم استفاده می‌شوند و مایکروسافت نیاز به بازبینی آن دارد. این بار مایکروسافت رهبری بخش گیم خود را به شخص فیل اسپنسر داده است تا ویندوز را هم از تصمیمات عاقلانه‌ی خود بی نصیب نگذارد.

اپلیکیشن ایکس‌باکس روی ویندوز، فراتر از یک راه ارتباطی برای دیدن دستآوردها و لیست دوستان است.

مایکروسافت اپلیکیشن اختصاصی برای ایکس‌باکس در ویندوز ۱۰ معرفی کرد. اپلیکیشن ایکس‌باکس روی ویندوز، فراتر از یک راه ارتباطی برای دیدن دستآوردها و لیست دوستان است. در واقع، مایکروسافت با رونمایی از این برنامه در کنفرانس شب گذشته‌ی خود، فقط عذر خود را در مقابل دیگر رقبا موجه نکرده است بلکه به فکر ارتباطی تنگاتگ با پلتفرم ایکس‌باکس است. فکری که در ظاهر یک چیز است ولی در باطن، زیرکانه به نظر می‌رسد و آن هم کشاندن مخاطبین رایانه‌های شخصی برای خرید کنسول ایکس‌باکس وان است. اسپنسر برای معرفی این اپلیکیشن، بازی Forza Horizon 2 را به صورت استریم از ایکس‌باکس وان روی تبلت سرفیس 3 اجرا کرد. او برای اجرای این بازی از قسمت My Games ، آن را انتخاب کرد. مایکروسافت خیلی تمیز به جنگ با قابلیت ریموت پلی سونی و کنسول Wii U نینتندو رفته است. شما کافی است یک تبلت ویندوزی، لپ‌تاپ یا رایانه‌ای رومیزی مبتنی بر ویندوز ۱۰ داشته باشید تا از طریق اپلیکیشن ایکس‌باکس، ارتباطی متقابل با کنسول ایکس باکس وان خود برقرار کنید و بازی‌های آن را به صفحه‌ی دیگر منتقل و بازی کنید. البته مایکروسافت این موضوع را گفته که استریم بازی فقط در یک شبکه‌ی محلی امکان‌پذیر است و بازی مورد نظر هم باید از این قابلیت پشتیبانی کند. اما باز هم یک چنین برنامه‌ای بسیار خوب به نظر می‌رسد. از ویژگی‌های جالب این اپلیکیشن این است که کاربر می‌تواند کلیه صفحه‌ی ایکس‌باکس و رابط کاربری را به دستگاهی دیگر مبتنی بر ویندوز ۱۰ منتقل کند و با کنترلر ایکس‌باکس وان به هدایت هر چیزی بپردازد. نمایش این قابلیت‌ها توسط شخص فیل اسپنسر انجام شد. وی بازی Fable Legends را هم روی تبلت سرفیس خود به صورت مستقل اجرا کرد و تایید کرد که این بازی علاوه بر پلتفرم ایکس‌باکس وان به رایانه‌ای شخصی هم پا می‌گذارد و از قابلیت بین پلتفرمی برای ارتباط و بازی بخش چند نفره توسط کاربران هر دو پلتفرم بهره می‌برد. اپلیکیشن ایکس‌باکس نه تنها برای استریم بازی، بلکه برای آوردن بسیاری از قابلیت‌های ایکس‌باکس لایو می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. لیست دوستان خود را ببینید، با آنها ارتباط برقرار کنید، دستآورد‌های خود را بررسی کنید و حتی با استفاده از کلید میان‌بر Win+G از بازی در حال اجرا کلیپ تهیه کنید. دسترسی به استور ایکس‌باکس لایو هم یک قابلیت معمول است. xbox_app_windows_10.0.0 اپلیکیشن ایکس‌باکس از آن دست برنامه‌هایی است که مایکروسافت و بخش سرگرمی‌های این شرکت حسابی برایش وقت و هزینه صرف کرده‌اند و نشان می‌دهد پتانسیل‌های بسیار خوبی را در خود جای داده است. البته، من این اپلیکیشن را بیشتر به عنوان یک عامل محرک برای گیمرهای پی‌سی می‌دانم که ردموندی‌ها به وسیله‌‌ی آن می‌خواهند فروش کنسول ایکس‌باکس وان را افزایش دهند.

دایرکت‌ایکس ۱۲ می‌تواند تا ۵۰ درصد بازده بازی‌ها را افزایش دهد

در بخش دیگری از کنفرانس، نوبت به بحث همیشگی دایرکت ایکس رسید. شاید انقدر که طرفداران ایکس‌بالکس وان منتظر عرضه‌ی نسخه‌ی دوازدهم این رابط کاربری گرافیکی هستند، خود سران مایکروسافت انتظارش را نمی‌کشند. رابط کاربری گرافیکی که قرار است مثل یک دوپینگ عمل کند و بازدهی گرافیکی را تا حد زیادی بالا ببرد. در هر صورت، اسپنسر بالاخره نسل جدیدی از رابط کاربری گرافیکی مایکروسافت را به نام دایرکت ایکس ۱۲ رونمایی کرد. اسپنسر تاکید زیادی بر استفاده از دایرکت ایکس ۱۲ توسط بازی‌سازان داشت و حتی از موتور گرافیکی یونیتی به عنوان یکی از ابزارهایی که از این رابط کاربری گرافیکی مایکروسافت استفاده خواهد کرد، نام برد. از صحبت‌های وی می‌شد فهمید که مایکروسافت چقدر برای بازگشت به قدرت در پلتفرم PC تقلا می‌کند. مایکروسافت ادعا می‌کند دایرکت ایکس ۱۲ تا ۵۰ درصد بازدهی بازی‌ها را افزایش خواهد داد. این بدین معنا است که تنها با نصب دایرکت‌ایکس ۱۲ می‌توانید بازی‌ها را نرم‌تر و روان‌تر اجرا کنید. دایرکت ایکس ۱۲ این بار نه محدود به کامپیوترهای رومیزی است نه صرفا استفاده از آن در ایکس‌باکس، بلکه اسپنسر صریحا تایید کرد که به کمک استودیوهای بازی‌سازی، دایرکت ایکس ۱۲ را به پلتفرم‌های موبایل هم می‌آورد تا روح جدیدی به بازی‌های این پلتفرم همه‌گیر منتقل کند. اما شاید یکی از بزرگ‌ترین دستآوردهای این تکنولوژی بتواند در کنسول ایکس‌باکس وان باشد، جایی که مایکروسافت تا این لحظه قافله را به سونی و پلی‌استیشن 4 باخته است و طرفداران ردموندی‌ها انتظار دارند تا مایکروسافت هر چه سریع‌تر خود را حتی اگر هم شده به نزدیکی پلی‌استیشن 4 برساند. مایکروسافت در کنفرانس ویندوز ۱۰ خود بسیار امیدوارانه ظاهر شد. نه فقط به خاطر توسعه‌ی یک سیستم عامل بسیار شیک و کاربردی، بلکه توانست با یک اجرای عالی و رونمایی از چیز‌های غیر منتظره، خط و نشان خطرناک و ترسناکی برای سونی بکشد. چیزی که شاید انتظار حضورش را نداشتیم، تکنولوژی واقعیت افزوده بود. درست است که ماه‌ها پیش شایعاتی در این مورد پخش شد و نشان می‌داد مایکروسافت برای اینکه از دیگر رقبا عقب نماند، در حال کار روی یک هدست واقعیت افزوده است. ردموندی‌ها همه را قافل‌گیر کردند و از هدستی پرده برداشتند که فکرش را هم نمی‌کردیم. مایکروسافت نه تنها از مرزهای دنیای مجازی گذشت، بلکه آن را با دنیای واقعی پیوند زد و کاری را انجام داد که شاید در فیلم های علمی تخیلی شاهدش بودیم. هولولنز، نام هدست کاملا مستقل مایکروسافت است که بدون هیچ ابزار یا وصل شدن به دستگاهی دیگر کار می‌کند. این هدست در خود واحد پردازش گرافیکی و مرکزی دارد و علاوه بر این‌ها، چیزی به نام واحد پردازش هولوگرافیک دارد که همین عامل سبب متفاوت شدن هدست واقعیت افزوده مایکروسافت می شود. هدست را روی سر بگذارید، واحد پردازشی هولوگرافیک بستری را برای شما محیا می‌کند و کاربر می‌تواند هر آنچه که می‌خواهد را به صورت مجازی در دنیای اطراف خود به وجود بیاورد. برنامه‌ی اسکایپ خود را روی دیوار بیاندازید، بازی Minecraft را اجرا کنید و در وسط اتاق شروع به ساخت سازه‌های عظیم کنید. سرتان را بچرخانید و یوتوب را روی دیوار دیگری از خانه اجرا کنید.

هولولنز مایکروسافت دنیای مجازی را به واقعیت پیوند می‌زند

تا وقتی این هدست را بر سر دارید، دیگر نیازی نیست پای کامپیوتر بنشینید، هر چه که می‌خواهید را در دنیای اطرافتان بیاورید. تصور این تکنولوژی در ذهن من و شاید خیلی از شماها، استفاده از آن در بازی است. مایکروسافت قطعا علاوه بر استفاده‌های عمومی، برنامه‌هایی برای استفاده از این هدست رویایی در بازی‌های ایکس‌باکس و ویندوز خواهد داشت. تصور کنید محیط Gears of War دور تا دور شما سخته شود، در دست خود یک اسلحه ببینید و در دنیای واقعی، به مبارزه با لوکاست‌های بی رحم بروید. خیلی لذت بخش است، نه؟ تکنولوژی هولولنز مایکروسافت، گامی بلند در ارائه‌ی فناوری واقعیت افزوده است. وسیله‌ای که می‌تواند به راحتی هدست‌های اکولوس ریف و حتی مورفیوس سونی را هم به چالش بکشد و نشان دهد یک نسل از همه‌ی این‌ها جلوتر است. فیل اسپنسر قبل از کنفرانس وعده داده بود که نه فقط در این رویداد، بلکه بعد از آن و در طول سال جاری، از برنامه‌های متنوع دیگر خود برای بخش بازی‌‌های ویدیویی ویندوز ۱۰ پرده بر می‌دارد. باید منتظر ماند و دید مایکروسافت این شروع طوفانی خود در سال ۲۰۱۵ را چگونه پیش می‌برد. آیا بازی‌های انحصاری بزرگی برای ویندوز ۱۰ از راه می‌رسند؟ آیا شاهد بازگشت بازی‌های بزرگ استراتژیک مانند Age of Empire خواهیم بود؟ یا شاید بتوان این بازی را با هدست واقعیت افزوده هولولنز بازی کرد. هیچ چیز مشخص نیست، ولی به شخصه بسیار هیجان‌زده هستم تا نمایشگاه E3 2015 از راه برسد و نبرد بزرگ ابرقدرت‌های صنعت گیم، سونی و مایکروسافت را ببینیم. آيا امسال ورق به نفع مایکروسافت و ایکس‌باکس برخواهد گشت؟ تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده