سونیبِند، از عدم ساخت Syphon Filter جدید تا لغو پروژه Uncharted پلیاستیشن ویتا
پس از عرضه آخرین نسخه سری بازیهای Syphon Filter در سال ۲۰۰۷، تا به امروز شایعات ضد و نقیضی راجع به عرضه دوباره بازی به گوش رسیده است، اما شرکت سرگرمیهای سونی و استودیو سونیبنِد همواره این موضوع را تکذیب کردهاند. حالا این استودیو در حال کار روی یک بازی معرفی نشده برای پلیاستیشن 4 است و تنها اطلاعاتی که از این بازی بینامونشان در دسترس است، استفاده از موتور بازیسازی آنریل ۴ برای ساخت و توسعه آن است.
پس از عرضه پلیاستیشن 4، دوباره گمانیزنیها راجع به ساخت Syphon Filter جدید بالا گرفت تا اینکه یکی از کاربران سایت
رِدیت
با نام کاربری athey که ادعا میکند ۸ سال در این استودیو مشغول به کار بوده است، عنوان کرده که بازی جدید این استودیو Syphon Filter نخواهد بود. به نظر میرسد این فرد همان هنرمند سابق استودیو بِند،
آتِی مُراواتِز
باشد. او در جواب یکی از کاربران که امید به دیدن Syphon Filter جدید داشت گفت این قضیه منتفی است و در ادامه از دلائل عدم حضور
گِبریل لوگان
، شخصیت اصلی این سری در قالب یک بازی جدید گفت:
(طراح، هنرمند و نویسنده سری Syphon Filter) این سری بازی را تمام کرد. او میخواست یک بازی متفاوت بسازد و به نظر میرسد مردم دوست دارند تا مرگ در پایان بازی Logan's Shadow نادیده بگیرند. شخصیت اصلی بازی را کشت و به نظر نمیرسد که بخواهد دوباره بازی از این سری بسازد. به علاوه، با وجود نقدهای مثبت از بازی، فروش خوبی را برای استودیو در پی نداشت.
در ادامه اظهارنظرهای
مُراتاوِز
، به نظر میرسد او از بازی در دست ساخت این استودیو آگاه است ولی جزییات و خصوصیات آن را ارائه نمیکند:
من میدانم که آنها در حال ساخت چه بازی هستند، ولی حتی اگر دیگر در استودیو بِند مشغول کار هم نباشم، این اجازه را ندارم که راجع به اسرار و مسائل پشت پرده آنها صحبت کنم. این استودیو شامل گروهی از افراد با استعداد است و تقریبا هر پروژهای که آغاز میکنند به هرجومرج تبدیل میشود تا جایی که ۶ ماه آخر با سخت کار کردن و به کمک هم آن را جمع میکنند. اما در حال حاضر فرسودگیهای شغلی بسیاری در استودیو بِند وجود دارد و افراد با استعداد زیادی سال گذشته این استودیو را ترک کردند.
گراوین نویسنده بازی Syphon Filter: Logan's Shadow شخصیت اصلی بازی را کشت و به نظر نمیرسد که بخواهد دوباره بازی از این سری بسازد
در آن سو، ٖ
آتِی مُراواتِز
به کمی عقبتر و قبل از شروع به کار ساخت این بازی معرفی نشده برگشت و راجع به ساخت بازیهایی مانند Uncharted و Infamous برای پلیاستیتشن ویتا گفت:
قرار بود بازی بعدی ما یک Uncharted دیگر برای پلیاستیشن ویتا باشد، اما استودیو نگران فرسودگی سری Uncharted به واسطه انتشار بازیهای متعدد و نزدیک به هم بود و به همین علت ساخت این بازی لغو شد. ما یک سال تمام را مشغول ایدهپردازی بودیم تا اینکه من استودیو را ترک کردم. ما در این یک سال نسخهآزمایشی و دموهای زیادی را آزمایش کردیم. سونی از ما یک Uncharted دیگر میخواست و تلاش زیادی هم کرد تا بتواند استودیو را راضی کند. آنها محتواهای بیشتری برای پلیاستیتشن ویتا میخواستند. سپس شروع به ایدهپردازی راجع به یک نسخه از سری بازی Infamous برای پلیاستیتشن ویتا کردیم. این اولین پروژه بعد از لغو شدن Uncharted بود. ما بازیهای جدید را هم امتحان کردیم. به طور مثال یکی از آنها بسیار عالی بود و از آن بازیهای تخیلی بود که در آینده اتفاق میافتد. ما یک شهر شگفتانگیز در آیندهای تخیلی ساختیم و شخصیتی که میتوانست با کمک جتپک بین ساختمانهای آن حرکت کند. وقتی این بازی لغو شد که زحمت زیادی برای آن کشیده بودیم و واقعا از لغو آن ناامید شدم.
او در ادامه گفت:
من استودیو را ۲ سال پیش ترک کردم و رفتن من از استودیو بِند مصادف با زمانی بود که در حال گذار به سمت کار با موتور بازیسازی 4 Unreal Engine و ساخت بازی برای پلیاستیتشن 4 بود. این اتلاف وقت بود که فقط به خاطر عرضه یک بازی تمام تلاش و نیروی خود را روی ساخت موتور بازیسازی برای پلیاستیتشن ویتا گذاشتیم. البته چند استودیو متعلق به شرکت سرگرمیهای سونی از این موتور برای ساخت بازیهای خود استفاده کردند. استودیو Unit 13 از شرکت زیپر اینتِراَکتیو از موتور بازیسازی ما استفاده کرد. سایر استودیوها را که از این موتور بازیسازی استفاده کردند را به خاطر ندارم. من فکر میکنم حرکت به سمت ساخت بازی برای پلیاستیتشن 4 کار عاقلانهای برای گرفتن مجوز ساخت بازی بود. وقتی شما چند راه مختلف را آزمایش میکنید و نمیتوانید بازی خود را وارد مرحله ساخت کنید، دیگر دست به تولید هر چیزی میزنید.
او در ادامه دیدگاه خود راجع به علل لغو شدن بازیهای این استودیو را اینگونه بیان میکند:
برای توجیه عدم دریافت مجوز این بازی میتوان از مشکل مدیریتی تا اشباع سبک بازیها یاد کرد. ما بازیهای زیادی ساختیم که نتوانستند در فروش موفق عمل کنند و به همین دلیل باید محتاطتر عمل میکردیم. وقتی به هالیوود و صنعت فیلمسازی نگاه میکنید، عرضه بیوقفه فیلمهای اکشن را میبینید چون این فیلمها هستند که میتوانند درآمدزایی کنند و کار در سایر سبکها نوعی ریسک محسوب میشود. مشخصا این موضوع در بازی ویدیویی هم وجود دارد.
صحبتهای
آتِی مُراواتِز
هنرمند و کارمند سابق استودیو سونی بِند را خواندیم. از عدم ساخته شدن نسخه نسل هشتمی سری بازی محبوب Syphon Filter تا لغو شدن بازیهایی مانند Uncharted و Infamous برای پلیاستیتشن ویتا. اگرچه صحبتهای او را باید از دید یک کاربر اینترنت و کارمند سابق این استودیو بخوانید و این گفتهها و اظهارنظرها رسمی نیستند. نظر شما راجع به حرفهای آتِی مُراواتِز چیست؟ آیا شما هم مانند او دوست داشتید بازی تخیلی و جهانباز لغو شده استودیو بِند برای پلیاستیتشن ویتا عرضه میشد؟ آیا با توجه به این صحبتها هنوز هم به دیدن یک شماره از سری بازی Syphon Filter امید دارید؟ دیدگاههای خود را با زومجی در میان بگذارید.
منبع: Dualshockers