نویسنده: آرش عیاری
// دوشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۰

استودیوگرافی: معرفی استودیو بازی‌سازی رِدی‌ اَت‌ داون (Ready at Dawn)

امروز در بخش استودیوگرافی و به مناسبت عرضه بازی The Order: 1886 به معرفی و بررسی تاریخچه استودیو سازنده این بازی یعنی رِدی‌اَت‌داون می‌پردازیم، استودیویی که اگرچه سال‌های زیادی از تاسیس آن نمی‌گذرد اما توانسته است روند خوبی را طی کند. با معرفی این استودیو همراه زومجی باشید.

این روزها به هر انجمن یا وب‌سایت مرتبط با بازی‌های ویدیویی که سر بزنید نام این استودیو و بازی تازه منتشر شده آن‌ها یعنی The Order: 1886 را می‌بینید؛ به همین مناسبت زومجی برآن شد تا در بخش استودیوگرافی به بررسی تاریخچه و بازی‌های ساخته شده توسط این استودیو بپردازد. استودیو رِدی‌اَت‌داون سال ۲۰۰۳ میلادی در شهر ایرواین کالیفرنیا متولد شد. استودیویی که رو ویراسوریا (مدیرعامل)، آندره پاسینو، دیدیِر مالِن‌فانت و اعضای سابق استودیو ناتی‌داگ و بیلیزارد آن را تاسیس کردند. اولین بازی که این استودیو اقدام به ساخت آن کرد Daxter بود که سال ۲۰۰۶ برای پلی‌استیشن‌پورتابل عرضه شد. این اولین قدم این استودیو برای ورود به دنیای بازی‌سازی بود که البته با موفقیت نیز همراه بود. Daxter در ماه مارس سال ۲۰۰۶ توسط شرکت‌ سرگرمی‌های سونی منتشر شد و یک ادامه فرعی از سری Jak & Daxtar محسوب می‌شد. این بازی در بازه زمانی دو ساله بین بازی‌های Jak & Daxter: The Precursor Legacy و Jak II اتفاق می‌افتاد  و سبکی پلتفرمر داشت و در آن بازیکن در نقش دکستر  به انجام بازی می‌پرداخت. موجودی افسانه‌ای که ترکیبی از سمور و راسو بود. Daxter_PSPBOX-RPversionboxart_160w Daxter اولین قدم استودیو رِدی‌اَت‌داون بود که بسیار محکم و استوار برداشته شد. نکته جالب در خصوص این بازی و استودیو سازنده آن این بود که آن‌ها از موتور اختصاصی خود با نام موتور بازی‌سازی رِدی‌اَت‌داون برای ساخت Daxter استفاده کردند. موتور بازی‌سازی که از نسخه اول آن برای ساخت این بازی استفاده کردند. این بازی با فروش خوب و استقبال منتقدین مواجه شد.  Daxter تا تاریخ ۲۲ خرداد ۱۳۸۷ (۱۱ جون ۲۰۰۸) توانست به فروشی معادل ۲.۳ میلیون نسخه برسد که موفقیتی بزرگ برای استودیو رِدی‌اَت‌داون به حساب می‌آمد. منتقدان نیز روی خوشی به این بازی نشان دادند تا جایی که وب‌سایت‌های گیم‌اسپات و IGN به ترتیب نمرات ۹.۱ و ۹ را به آن اختصاص دادند و به ستایش آن پرداختند. و نوبت به کریتوس و همکاری این استودیو با سانتا مونیکا رسید. این‌جا بود که استودیو رِدی‌اَت‌داون با شاهکار خود روی کنسول دستی پلی‌استیشن‌پورتابل نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. استودیو رِدی‌ اَت‌ داون و مدیرعامل این استودیو یعنی رو ویراسوریا مسئولیت ساخت و کارگردانی این بازی را تحت نظارت استودیو سانتامونیکا بر عهده گرفتند. God of War: Chains of Olympus سومین نسخه از سری خدای جنگ بود که قصد داشت این بار به جای پلی‌استیشن 2 خود را میهمان کنسول دستی سونی یعنی پلی‌استیشن پورتابل کند. این بازی روایت ۱۰ سال خدمت کریتوس به خدایان را بازگو می‌کرد و به همین دلیل یک پیش‌زمینه برای نسخه اول سری به شمار می‌آمد. جدا از بحث گیم‌پلی و داستان که از ویژگی‌های بارز سری خدای جنگ به حساب می‌آیند، رِدی‌اَت‌داون توانست با بهره‌گیری از نسخه دوم موتور بازی‌سازی اختصاصی خود، جلوه‌های بصری خیره‌کننده‌ای را روی کنسول دستی سونی خلق کند و این موضوع به همراه سایر ویژگی‌های بازی باعث شد تا God of War: Chains of Olympus به عنوان بهترین بازی پلی‌استیشن‌پورتابل از نقطه نظر میانگین امتیازات، در تاریخ جاودانه شود. منتقدان بازی‌های ویدیویی با آغوش باز از این بازی استقبال کردند و امتیازات و جوایز بسیاری را به این بازی اهدا کردند. تا ماه جون ۲۰۱۲ (خرداد و تیر ۱۳۹۱) این بازی موفق به فروشی ۳.۲ میلیون نسخه‌ای شد.Okami-wii پس از موفقیت چشمگیری که این استودیو در ساخت یک شماره از سری خدای جنگ داشت، این‌بار سراغ ساخت و توسعه‌ یکی از بهترین بازی‌های نسل ششم رفت و بازی Okami را برای نینتندو Wii آماده کرد. اگرچه ایده و توسعه اصلی بازی اُکامی را استودیو منحل شده کلاور بر عهده داشت، اما در این بین نمی‌توان از ظرافت تبدیل نسخه پلی‌استیشن 2 به نسخه نینتندو وی توسط استودیو رِدی‌اَت‌داون چشم پوشاند. این استودیو توانست به خوبی از قدرت و کنترلرهای حرکتی نینتندو Wii استفاده کنید و اُکامی را به بهترین شکل روی این کنسول آورد. رِدی‌ اَت‌ داون دوباره با عرضه یکی دیگر از بازی‌های سری خدای جنگ با همکاری استودیو سانتامونیکا، رابطه نزدیک خود با این استودیو و مهارت در ساخت بازی‌های این سری را به همگان نشان داد. God of War: Ghost of Sparta ششمین نسخه از سری بازی خدای جنگ بود که باز هم به بررسی گذشته تاریک زندگی کریتوس می‌پرداخت. این نسخه هم مانند نسخه قبلی ساخته شده توسط رِدی‌ اَت‌ داون برای پلی‌استیشن پورتابل عرضه شد و توانست مانند نسخه پیشین افتخارات و امتیازات خوبی را کسب کند. این بازی در همایش E3 سال ۲۰۱۰ توانست ۹ جایزه ازآن خود کند و در سه رشته دیگر نیز نامزد شود. بسیاری از سایت‌ها و نشریات نیز از آن به عنوان بهترین بازی سال روی کنسول‌های دستی یاد کردند. ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ بود که رِدی‌اَت‌داون مجموعه نوسازی شده دو بازی God of War: Chains of Olympus و God of War: Ghost of Sparta را برای پلی‌استیشن 3 عرضه کرد تا بدین ترتیب به طور رسمی وارد ساخت بازی‌های کنسول‌های خانگی شود. و نوبت به The Order: 1886 رسید. این بازی در جریان کنفرانس سونی در همایش E3 سال ۲۰۱۳ به عنوان بازی انحصاری پلی‌استیشن 4 معرفی شد و توانست با اتمسفر و فضایی متفاوت این سوال را در ذهن مخاطبان بازی‌های ویدیویی ایجاد کند که نحوه داستان و بازی چگونه خوهد بود. مدتی بعد رو ویراسوریا، کارگردان بازی و مدیرعامل استودیو رِدی‌ اَت‌ داون اعلام کرد که این بازی از سال ۲۰۱۰ در دست ساخت است. او همچنین در آگوست ۲۰۱۳ اعلام کرد که این بازی را با الهام‌گرفتن از بازی Uncharted 2: Among Thieves خواهد ساخت. نکته جالب دیگر در خصوص این بازی این‌که استودیو رِدی‌اَت‌داون آن را توسط نسخه چهارم موتور بازی‌سازی اختصاصی خود ساخته و پرداخته کرد. تکنیک‌های گرافیکی پیشرفته به کار رفته در این بازی و جلوه‌های بصری فوق‌العاده آن می‌تواند گواه بر این موضوع باشد که رِدی‌ اَت‌ داون اکنون موتور بازی‌سازی اختصاصی قوی و کارآمد در اختیار دارد. The Order 1886 مهم‌ترین و شاخص‌ترین حاشیه‌ای که پیرامون این بازی شکل گرفت، مدت زمان اتمام آن بود. مدت زمان کوتاهی که با توجه به عدم داشتن بخش چند نفره و قیمت ۶۰ دلاری آن، باعث شد تا نوک پیکان انتقاد کاربران و متقدان به سمت این بازی نشانه رود. اگرچه کارگردان بازی طی صحبت‌ها و مصاحبه‌های متفاوتی، میزان گیم‌پلی بازی را بی‌ارزش دانست و کیفیت را به کمیت ترجیح داد اما این موضوع نتوانست کارساز شود و The Order: 1886 با امتیازات متوسط و پایینی رو‌به‌رو شد. باید دید که این استودیو جوان و البته با استعداد در آینده اقدام به ساخت چه بازی خواهند کرد. شاید دوباره به لندن برگردند و به ساخت نسخه دوم The Order: 1886 مشغول شوند یا روی یک بازی جدید کار کنند. تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده