نویسنده: آرش عیاری
// دوشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۲

چرا بازی‌ های ساید اسکرولینگ مانند سوپر ماریو از چپ به راست هستند

تا حالا به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا بازی‌های ساید اسکرولینگ دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی همیشه از چپ به راست بوده‌اند؟ شاید این سوال خیلی پیش‌پا افتاده به نظر برسد، اما دانشمندان جواب این سوال را در عملکرد مغز پیدا کرده‌اند.
سوپرماریو و بازی‌های کلاسیک دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی همیشه از چپ به راست بوده‌اند زیرا مغز ما این فرمان را قبول می‌کند. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط پیتر واکِر، روانشانس دانشگاه لَنکَستِر انگلستان، مغز ما بازی و حرکت در این جهت را بیشتر ترجیح می‌دهد. واکِر این نتیجه را با استناد به به هزاران عکس و شی متحرک به دست آورده است. عکس‌هایی که در نشریه Preception منتشر کرده است. واکِر در یک کنفرانس خبری درباره این موضوع گفت:
عادت حرکت آیتم‌های محرک و غیرمحرک در تصاویر ایستا مانند نقاشی‌ و عکس چیست؟ یکی از عادات گرافیکی شامل حرکت رو به جلو آیتم‌ها است که هر چه تمایل به حرکت بیشتر باشد، سرعت نیز بالاتر خواهد بود. عادت دیگر که در این‌باره مورد مطالعه قرار گرفته است شامل حرکت آیتم‌ها از چپ به راست می‌شود.
نکته جالب اینجا است که این تبعیض و تحت تاثیر قرار گرفتن تنها در تصاویر متحرک به چشم می‌خورد. وقتی یک شخص یا یک شی به صورت ساکن در یک تصویر وجود دارد، میزان تمایل به نحوه ایستادن یا قرار گرفتن آن به چپ یا راست با یکدیگر برابر است. او در ادامه می‌گوید:
همین موضوع می‌تواند تمایل مغز برای حرکت از چپ به راست در تصاویر متحرک را نشان دهد.
تمایل مغز به حرکت از چپ به راست در متون و نوشتار نیز دیده می‌شود. حروف کَج یا ایتالیک نیز از چپ به راست هستند. حتی در زبان‌هایی مانند فارسی که چشم متون را از راست به چپ می‌خواند. clwizmo9p9j1mfswiziu ممکن است در نگاه اول این تحقیق صورت گرفته معنای خاصی نداشته باشد اما وقتی به عکس متحرک بالا نگاهی می‌اندازیم که بازی بر خلاف عادت معمول، از راست به چپ جریان دارد، ممکن است مغزمان آسیب ببیند! نظر شما راجع به تحقیق پیتر واکِر در این‌باره چیست؟ شما با دیدن تصویر متحرک بالا چه احساسی پیدا می‌کنید و آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده بودید که چرا همه بازی‌های ساید اسکرولینگ، از چپ به راست جریان دارند؟ دیدگاه‌های خود را با زومجی در میان بگذارید. منبع: Gizmodo