// جمعه, ۲۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۰

بهترین بازی های سال ۱۳۹۳ از نگاه منتقدین (بخش دوم)

در قسمت اول مقاله‌ی بهترین بازی‌های سال ۱۳۹۳، ده بازی برتر از دیدگاه منتقدین را به شما معرفی کردیم که اغلب یا بازی‌های مستقل بودند یا نسخه‌های بازسازی شده‌ی بازی‌های نسل پیشین که از حق نگذریم به خوبی درخشیدند. در ادامه، به ۱۰ بازی دیگری که توجه منتقدین را در سال پیش به خود جلب کردند، نگاهی می‌اندازیم.
Dragon Age

Dragon Age: Inquisition -۱۱

سازنده/ناشر: بایوور / الکترونیک آرتز تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ (۱۸ نوامبر ۲۰۱۴) پلتفرم: ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس 360، پلی‌استیشن 3، پلی‌استیشن 4، رایانه‌های شخصی سبک: اکشن نقش آفرینی میانگین امتیاز: ۸۹ برترین بازی سال ۲۰۱۴ از دیدگاه مراسم برترین بازی‌های سال و برنده‌ی جوایز مختلف از وب‌سایت‌ها و محافل مختلف، در رده‌ی یازدهم لیست ما جای دارد. Dragon Age: Inquisition بازگشتی دوباره به دوران اوج این سری از سوی استودیو بایوور بود که توانستند اقتدار از دست رفته‌شان را پس از قسمت دوم، با این بازی جدید به دست آورند. Inquisition اولین بازی از سری Dragon age بود که برای کنسول‌های نسل هشتمی هم منتشر شد و این‌بار از موتور گرافیکی Frostbite برای ارائه‌ی جلوه‌های بصری و صوتی واقع‌گرایانه استفاده کرد.بایوور در این قسمت علاوه بر اینکه بر جلوه‌های فنی بصری و المان‌های گیم‌پلی و داستان تمرکز خاصی داشته، از نظر هنری هم بسیار قابل قبول ظاهر شده. ابراهیم پور در بررسی خود از این بازی در زومجی گفته:
مبحث هنری،مبحثی است که Inquisition همچون الماسی دلربا در آن می‌درخشد. دنیای بازی شامل انواع و اقسام زمین و آب و هوا است. زمین‌های سرسبز فِرِلدِن، فضاهای مه‌آلود کرِست وود، قلعه کوهستانی اسکای هُلد، معبدی فرو رفته در اعماق جنگل یا حتی مناطق خشک و بیابانی همه و همه در نقشه پُر پیمون دنیای Dragon Age: Inquisition جای گرفته‌اند. بیشتر منطقه‌های اصلی به هم متصل نیستند و باید توسط نقشه‌هایی که در اختیار دارید به آن مکان مورد نظر سفر کنید. هر چند هر منطقه اصلی چندین مکان کوچک و بزرگ را در خود جای داده‌ است و به قدری عظیم هستند که این موضوع اصلا به چشم نمی‌آید. هر بار که به جایی سفر می‌کنید، اتمسفر آن را کاملا حس خواهید کرد و با فضاهایی تکراری رو به رو نخواهید شد. یکی از ضعف‌های بازی، نداشتن چرخه آب و هوایی است. روز‌ها شب نمی‌شوند و هوا ابری و بارانی نمی‌شود یا بالعکس. آب و هوای بازی در مناطق مختلف از پیش تعیین شده هستند. یک منطقه همیشه آفتاب می‌تابد و منطقه‌ای دیگر ماه و ستاره‌‌ها در تمام زمان بازی در آسمان نقش بسته‌اند. فضایی تاریک و مه‌آلود است و جایی دیگر برف بر تن زمین جامه سپید می‌پوشاند. هر منطقه نیز معماری خاص خود را در سازه‌های مختلف در برگرفته است. روستاهای کوچک، قلعه‌های عظیم، مجسمه‌های کهن و حتی دنیای شیاطین همگی شما را غرق خود خواهند کرد.

  Thomas-was-Alone

Thomas was Alone -۱۲

سازنده/ناشر: مایک بیثل/ مایک بیثل، کِرو استودیوز، بٌسا استودیوز تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ (۱۵ می ۲۰۱۴) پلتفرم: ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس 360، پلی‌استیشن 3، پلی‌استیشن 4، رایانه‌های شخصی، پلی‌استیشن ویتا، Wii U، iOS، اندروید، لینوکس، OS X سبک:  پازل پلتفرمر میانگین امتیاز: ۸۸ گسترش امکانات ارزان قیمت و ساده، سبب شده تا در عصری باشیم که بازی‌سازان مستقل رشد کنند و بیشتر از اینکه به دنبال گرافیک‌های حیرت‌انگیز و سنگین باشند، ایده‌های خلاقانه و جالب خود را به ساده‌ترین شکل ممکن اجرا کنند. سال گذشته با هجوم کثیری از بازی‌های مستقل مواجه شدیم که اغلب آثاری هنرمندانه و درخور توجه بودند. یکی از این بازی‌ها که «توماس تنها بود» بود. این بازی در سال ۲۰۱۰ برای مرورگر‌های اینترنتی به صورت یک بازی فلش عرضه شد اما در سال ۲۰۱۲ سازنده‌ی آن تصمیم گرفت تا بازی را بر روی پلتفرم ویندوز و OS X عرضه کند. استقبال خود از بازی سبب شد تا Thomas was Alone یک سال بعد برای کنسول‌های پلی‌استیشن 3 و پلی‌استیشن ویتا هم منتشر شود و کم کم راه خود را برای سیستم‌های دیگر نظیر پلتفرم‌های لینوکس، دستگاه‌های مبتنی بر iOS مانند آیپد و آیفون و همچنین پلتفرم محبوب اندروید، باز کند. اما مهم‌ترین قدمی که این بازی برداشت، عرضه بر روی کنسول‌های ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و Wii U بود که سال پیش اتفاق افتاد و به یکی از مورد توجه‌ترین آثار سال گذشته از دیدگاه منتقدین تبدیل شد. کلیت بازی بسیار ساده است اما وقتی وارد آن شوید، به پیچیدگی‌های خاصی بر می‌خورید که به شما ثابت می‌کند چرا یک چنین محصولی در طول سالیان گذشته راه خود را برای هر پلتفرمی که عرضه‌ شده‌ بود، باز کرد. بازیکن در نقش یک شخصیت مکعب مستطیلی قرار می‌گیرد و باید در دنیایی که بیشتر به همین شکل و شمایل است، معماها و داستان را پیش ببرد. هر مکعب با هر رنگ ارتباط خاصی با یک دیگر دارند و تلفیق و استفاده از آن‌ها در موقعیت‌های خاص، باعث حل معماها یا پیمودن راه‌های مخصوص می‌شود. «توماس تنها بود» با استفاده از موتور گرافیکی یونیتی ساخته شده و نکته‌ی جالب در مورد آن، استفاده از صدا پیشه‌ی بازی اساسینس کرید ۲ به عنوان راوی است که به اثر، حس و حالی منحصر به فرد داده است.
  Middle-earth Shadow of Mordor

Middle-earth: Shadow of Mordor -۱۳

سازنده/ناشر: مونولیث/ کمپانی برادران وارنر تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۳ (۳۰ سپتامبر ۲۰۱۴) پلتفرم: ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس 360، پلی‌استیشن 3، پلی‌استیشن 4، رایانه‌های شخصی سبک: اکشن نقش آفرینی میانگین امتیاز: ۸۷ سایه‌ی موردور، یکی از بازی‌‌هایی بود که مانند طوفانی غیرقابل پیش‌بینی ظاهر شد و حسابی طرفداران بازی‌های اکشن نقش‌ آفرینی را که علاقه‌ی خاصی هم به داستان‌های سرزمین‌های میانه داشتند، خوشحال کرد. بازی توسط شرکت وارنر و استودیو مونولیث ساخته شد علاوه بر اینکه المان‌های نقش آفرینی را در خود جای داده بود، اما بیشتر به یک بازی اکشن هک‌ اند اسلش شبیه بود. مبارزه با تعداد زیادی اورک و استفاده از سیستم منحصر به فردی به نام نمسیس، هیجان وصف ناپذیری را در بازی به وجود آورده بود که مورد توجه منتقدین و همچنین بازیکنان قرار گرفت. روایت بازی اینبار نه با آن چیزی که از قبل در مورد داستان‌های ارباب حلقه‌ها و هابیت می‌دانستیم، بلکه به برهه‌ی زمانی رفته بود که اتمسفری تاریک و سرد را به همراه داشت. Shadow of Mordor جوایز زیادی را از محافل مختلف دریافت کرد که قابل یکی از مهمترین آنها، جایزه‌ی جشنواره GDC 2015 بود.
  ValiantHeartsTheGreatWar

Valiant Hearts: The Great War -۱۴

سازنده/ناشر: یوبی‌سافت پلییر/ یوبی‌سافت تاریخ انتشار: ۳ تیر ماه ۱۳۹۳ (۲۴ ژوئن ۲۰۱۴) پلتفرم: پلی‌استیشن 3، پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس 360، ایکس‌باکس وان، اندروید، iOS، ویندوز سبک: پازل ماجراجویی میانگین امتیاز: ۸۷

مطالب مرتبط

قلب‌های دلیر: جنگ بزرگ، از آن دست بازی‌های خاص و منحصر به فردی بود که احساسات ما را هدف قرار می‌دهد و ما را به فضا و حال و احوالی می‌برد که حداقل در دنیای بازی‌های ویدیویی کمتر به آن پرداخته شده است. این بازی سال گذشته‌ی میلادی به طور گسترده برای پلتفرم‌های مختلفی عرضه شد اما نسخه‌ی iOS آن بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفت و امتیاز خوبی را هم کسب کرد. رضا حاج محمدی در نگاهی دیگر به این بازی نوشته است:
«قلب‌های دلیر» نور چراغ‌اش را روی اولین و مهمترین جنگِ قرن بیستم می‌اندازد. جنگ‌جهانی اول به همان اندازه‌ی دنباله‌ی سیاه‌اش، فوق‌العاده است. جنگی که نتیجه‌ی شلیک یک گلوله بود. جنگِ اختلافات منطقه‌ای که به نسل‌ها قبل بازمی‌گشت، جنگی که برای محوکردن امپراطوری‌های کهن آغاز شد، جنگی که به سقوطِ آرامِ ساختارهای دولتی و اجتماعی و کلونی‌هایی که قرن‌ها قدمت داشتند، انجامید. در یک کلام، جنگ جهانی اول، اولین جنگِ واقعی مدرنِ تاریخ است که به خاطرِ تلفات وحشتناک‌اش، زخم‌های مهیب‌اش و تونل‌های جنگی‌اش در ذهن تاریخ مانده است. «یوبی‌سافت مونت‌پلییر» از طریقِ بازی‌اش، اهمیت و عظمتِ این جنگ را همچون معلمان‌مان از طریق اعداد و زمان حرکت نیروها و از این چیزها ارائه نمی‌کند. بلکه،‌ بازی روی انسان‌ها و رویدادهای ساده‌ای که در قلب میدان‌های نبرد بوده، متمرکز می‌شود. «قلب‌های دلیر» از نتیجه‌گیری و تعیین طرف خوب و بد سر باز می‌زند و فقط می‌خواهد بُعد انسانی داستانِ زندگیِ کاراکترها، فارغ از کشورشان، را روایت کند. آلمان‌ها شاید جز آدم‌بدهای قصه باشند، اما آنها هم در نگاه کلی خیلی شبیه به فرانسوی‌ها و بریتانیایی‌ها و امریکایی‌ها هستند. این هم روش جدید و خوبی برای نگاه به گذشته است.

  بازی Forza Horizon 2

Forza Horizon 2 -15

سازنده/ناشر: پلی‌گراند گیمز/ مایکروسافت تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۳ (۲ اکتبر ۲۰۱۴) پلتفرم: ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس 360 سبک: رانندگی، جهان باز میانگین امتیاز: ۸۶ سری جذاب و پرافتخار فورزا در سبک رانندگی، یکی از مجموعه بازی‌های خوب انحصاری کنسول ایکس‌باکس است که هواداران زیادی را هم دارد. تا چند سال قبل این سری محدود به بازی‌های شبیه ساز رانندگی در پیست‌های مسابقه می‌شد اما مایکروسافت برای جذب طیف دیگری از علاقه‌مندان به این سبک، زیر شاخه‌ای به نام Forza Horizon را معرفی کرد که توسط استودیوی دیگر تحت نظارت Turn 10، سازنده‌ی اصلی مجموعه ساخته می‌شود. این زیر شاخه حالا خود تبدیل به یک سری خوب و دوست داشتنی شده که سبک آرکید را وارد مجموعه کرده و رانندگی‌های غیرقانونی در دنیایی بزرگ و آزاد را به همراه آورده است. قسمت دوم این سری سال گذشته‌ی میلادی برای کنسول‌ ایکس‌باکس وان و در کنارش ایکس‌باکس 360 عرضه شد و توانست با فروش خوب خود و دریافت بازخوردهای مثبت از سوی منتقدین، طرفداران را راضی کند. Forza Horizon 2 همچنان از سوی پلی گراند گیمز، سازنده‌ی سری پشتیبانی می‌شود و محتواها و بروزرسانی‌های قوی نیز برای آن عرضه شده و می‌شود. جالب است بدانید این بازی در سال پیش به مصاف بازی انحصاری و بزرگ DriveClub سونی رفت و توانست بهتر از رقیب خود ظاهر شود. تغییرات آب و هوایی چیزی بود که این بازی هم به خود دید و حتی تبدیل به معیاری شد تا با Driveclub رقابت کند. به تازگی هم بسته‌ی الحاقی مستقلی از Forza Horizon 2 برای فیلم سینمایی «خشمگین ۷» منتشر شده که حال و هوای این فیلم را دارد.
  Transistor Game

Transistor -۱۶

سازنده/ناشر: سوپرجاینت گیمز (Supergiant Games) تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۳ (۳۰ سپتامبر ۲۰۱۴) پلتفرم: رایانه‌های شخصی ویندوزی، مک، لینوکس، پلی‌استیشن 4 سبک: اکشن نقش آفرینی میانگین امتیاز: ۸۳

مطالب مرتبط

ترانزیستور هم از آن دست بازی‌های هنرمندانه و خاص بود که البته عرضه‌ی کم سر و صدایی داشت، اما منتقدان آن را با چشمان تیزبین خود رصد کردند. سبک اکشن نقش آفرینی بازی در کنار دوربین ایزومتریک و آن محیط هنرمندانه و تاثیرگذار، نشان می‌داد سازندگان بازی تا چه حد صاحب سبک هستند و از سویی، قدرت خلاقیت بالایی را در نحوه‌ی روایت داستان دارند. محسن وزیری در بررسی این بازی گفته:
سوپرجاینت گیمز با اولین بازی خود نشان داد استودیوی آینده‌داری است و دومین اثر آن‌ها ثابت کرد آن‌‌ها کار خود را خوب بلدند و موفقیتی که کسب کردند، شانسی نبوده است. Bastion با آن طراحی دستی و چشم‌نواز خود جایزه‌های زیادی را درو کرد و و تقریبا همه مطمئن بودند بازی بعدی این استودیوی خلاق نیز اثری به یاد ماندنی خواهد شد. Transistor مجموعه‌ی کاملی است که هر گیمر دوست‌دار سبک نقش‌آفرینی را راضی می‌کند، از گیم‌پلی غنی و تکنیکی گرفته تا طراحی و موسیقی‌ای که کاملاً در خدمت بازی هستند. تمام جنبه‌های این بازی به قدری سطح بالا هستند که گاهی باعث می‌شود از توجه به جنبه‌ی دیگر باز بمانید، مثلا در مرحله‌ای آن قدر موسیقی خوبی در حال پخش است که تمام توجه را به خود جلب می‌کند و نمی‌توانید استراتژی مناسب برای از بین بردن دشمنان از میان خیل عظیم قابلیت‌ها و تاکتیک‌های بازی انتخاب کنید. اما همه‌ی این‌ها در خدمت به عامل بزرگ‌تری هستند که تمام جوانب بازی را در سایه‌ی خود قرار داده است: داستان و نحوه‌ی روایت آن.

 

vvvvvv

VVVVVV -۱۷

سازنده/ناشر: تری کاواناگ تاریخ انتشار: ۱۳۹۳ (2014) پلتفرم: اندروید، iOS، ویندوز، اندروید، OS X، 3DS سبک: پازل پلتفرمر میانگین امتیاز: ۸۱ VVVVVV یا V6 همانند اسمش بازی عجیبی است. در نگاه اول محال است بازی شما را یاد دوران کومودور نیندازد. V6 مانند بازی Thomas was alone در همین لیست، ابتدا برای رایانه‌های شخصی و به صورت فلش عرضه شد، اما بعد راه خود را به پلتفرم iOS  و ویندوز باز کرد. درست ۴ سال پس از اولین عرضه، یعنی سال ۲۰۱۴، این بازی توانست حضوری نسبتا قوی در ویندوز داشته باشد و یکی از محبوب‌ترین بازی‌های این پلتفرم شود. در این بازی شما در نقش کاپیتان ویریدیان قرار می‌گیرید که در یک دنیای موازی گرفتار شده و به دنبال خدمه‌ی کشتی فضایی خود بروند. بازیکن قادر به پرش در بازی نیست اما می‌تواند جاذبه را کنترل و جابه جا کند تا پازل‌ها را حل یا مسیر خود را هموار سازد.
  بازی Wolfenstein: The New Order

Wolfenstein: The New Order -۱۸

سازنده/ناشر: ماشین گیمز/ بتسدا سافت‌ور تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ (۲۰ می ۲۰۱۴) پلتفرم: ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس 360، پلی‌استیشن 3، پلی‌استیشن 4، رایانه‌های شخصی سبک: تیراندازی اول شخص میانگین امتیاز: ۸۴ سری بازی‌های ولفنشتاین سال گذشته با یک بازی جدید بازگشت و اولین حضور خود را هم در نسل هشتم کنسول‌ها تجربه کرد. آلمان نازی جنگ جهانی دوم را می‌برد و دنیا را به تصرف خود در می‌آورد. نیویورک را بمباران اتمی می‌کند، ماه را فتح می‌کند و خلاصه همه‌ی دنیا را تحت اختیار خود می‌گیرد. همین داستان جالب و ورود دوباره‌ی بی.جی بلازکوویچ، شخصیت محبوب و همیشگی مجموعه، The New Order را تبدیل به یک بازی تمام اکشن سخت و هیجان‌انگیز کرد. The New Order پیرو سیستم قدیمی یا به قول معروف Old School بازی‌های تیراندازی اول شخص است. اکشنی پیوسته و مرگبار همراه با سیستم سلامتی به همان سبک و سیاق بازی‌های قدیمی که باید جان از دست رفته را با بسته‌های سلامتی پر کرد، ولفنشتاین جدید را یک بازی بسیار مهیج کرد. از سوی دیگر، این بازی هیچ بخش چند نفره‌ی آنلاینی نداشت، اما این امر دلیلی نشد تا منتقدان یا حتی طرفداران آن را یک ضعف ببینند، چرا که بخش تک نفره به خودیه خود آنقدر هیجان‌انگیز و قابل تکرار بود که ارزش بازی را در سطح بالایی نگه داشته است. The New Order برخلاف بازی‌های قبلی سری، توسط یک استودیو تازه تاسیس ساخته شد اما خوشبختانه آنها به اصول اولیه سری پایبند بودند و طرفداران را ناامید نکردند.
  sunset-overdrive

sunset overdrive -۱۹

سازنده/ناشر: اینسومنیاک/ مایکروسافت تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۳ (۲۸ اکتبر ۲۰۱۴) پلتفرم: ایکس‌باکس وان سبک: اکشن/ ماجراجویی/ تیراندازی سوم‌ شخص میانگین امتیاز: ۸۷استودیو اینسومنیاک به خوبی مشخص است که قصد دارد چهره‌ای صلح مدار و قابل قبول را در بین تمامی شرکت‌های ناشر بزرگ بازی‌های ویدیویی نشان دهد. در ابتدا برای کنسول‌های سونی بازی انحصاری تولید کرد، سپس رو به ساخت بازی‌های مولتی پلتفرم آورد و بعد تصمیم به ساخت بازی انحصاری برای کنسول ایکس‌باکس وان گرفت که نتیجه‌ی آن، بازی جنجالی و شلوغ Sunset Overdrive شد. ایده‌ی جالب بازی و ساخت دنیایی بزرگ و پر از درگیری که تمی طنزگونه هم داشت، خوب جواب داد و نه تنها مورد استقبال هواداران ایکس‌باکس وان قرار گرفت بلکه امتیازات خوبی را هم کسب کرد. حامد افرومند در نتیجه‌گیری خود از بررسی این بازی گفت:
باید تیم اینسومنیاک را بابت ترسیم دنیای آخرالزمانی در چنین قالب و فضای شادی تحسین کرد. بازی چند ساعت به معنای واقعی شما را سرگرم خواهد کرد و اگر طرفدار بازی‌های این‌چنینی و با ریتم سریع هستید، به هیچ وجه نباید این بازی را از دست بدهید. در کنار همه‌ی خوبی‌ها و بدی‌ها، با Sunset Overdrive لبخند از روی لبان شما پاک نخواهد شد.

  Outlast

Outlast -۲۰

سازنده/ناشر: Red Barrels تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ (۱۹ ژوئن ۲۰۱۴) پلتفرم: ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4، رایانه‌های شخصی سبک: اول شخص ترس و بقا میانگین امتیاز: ۸۰ بازی مستقل و بسیار ترسناک Outlast اولین بار در سال ۲۰۱۳ برای رایانه‌های شخصی عرضه شد اما سال گذشته‌ی میلادی با توجه به موفقیت‌های قبلیش، به کنسول‌های نسل هشتمی پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان راه پیدا کرد. نسخه‌ی پلی‌استیشن 4 با تبلیغات زیادی همراه بود و همه از وجود آن مطلع بودند اما جالب بود که عرضه‌ی بازی برای کنسول ایکس‌باکس وان با کمترین تبلیغات انجام شد به طوری که بسیاری متوجه عرضه‌ی آن نشدند. با این حال، منتقدین مقداری روی خوش بیشتری به نسخه‌ی ایکس‌باکس وان نشان دادند و امتیاز خوبی را هم کسب کرد. داستان بازی در مورد ژورنالیستی آزاد بود که بر اساس اطلاعاتی، به تیمارستان ماونت مسیو می‌رود تا از ماجراهای آن سر در بیاورد. ورود وی به تیمارستان و مواجه‌ی او با اجساد نگهبانان، آغازگر داستان ترسناک و درگیری وی با بیماران روانی است که در سرتاسر ساختمان آزادانه می‌چرخند. Outlast با موتور بازی‌سازی آنریل ۴ ساخته شده است و از نظر جلوه‌های بصری به خوبی می‌تواند حس واقع‌گرایانه از محیط و شخصیت‌ها به بازیکن القا کند. تهیه شده در زومجی بر اساس آمار متاکریتیک


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده