// دوشنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۲

بهترین فیلم های باکس آفیس: «دوران اولتران» تاج پادشاهی را بر سر گذاشت

در گزارش این هفته باکس آفیس، آمار اکران «اونجرز: دوران اولتران» را در مقایسه با قسمت اول‌اش بررسی می‌کنیم. نگاهی به نظرات معروف‌ترین منتقدان سینما درباره‌ی این فیلم می‌اندازیم. و البته جدول ۱۰ فیلم برتر باکس آفیس را هم برای‌تان آماده کرده‌ایم. همراه زومجی باشید.

رانندگان بی‌پروای «خشمگین ۷» فقط تا هفته‌ی پیش فرصت داشتند تا در بزرگراهِ خلوتِ باکس‌آفیس گاز بدهند. چون الان دیگر نوبتی هم باشد، نوبت گروهی از ابرقهرمان‌های مختلفی است که هرکدام‌شان به تنهایی یک پا بلاک‌باستر هستند، چه برسد به وقتی که به یکدیگر هم بپیوندند. خب، همان‌طور که انتظار داشتیم، «اونجرز: دورانِ اولتران» به‌طرز آتش‌باری کارش را در سینماهای امریکا و کانادا شروع کرد، اما این وسط، یک سری  اتفاقاتِ دور از ذهن باعث شد تا «دوران اولتران» موفق نشود، «بی‌نظیر» ظاهر شود و برای شگفت‌زده کردن‌مان به همان «کم‌نظیر» بودن، اکتفا کند.

«اونجرز: دوران اولتران» این آخر هفته با رقم عظیم ۱۸۷.۷ میلیون دلار، جایگاه اول باکس آفیس را بدست آورد. این رقم دومین-بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی تاریخ است. حتما می‌پرسید، بزرگ‌ترین افتتاحیه مال کیست؟ بله، جایگاه اول متعلق به فیلم نخست «اونجرز» (۲۰۷.۴ میلیون دلار) است. متاسفانه، «دوران اولتران» موفق نشد این لقب را از برادر بزرگ‌ترش بگیرد.

این درحالی است که دنباله‌ی «اونجرز» در بازارهای خارجی هم از هفته‌ی پیش تاکنون به نمایش قدرتمندش ادامه می‌دهد. جایی که فیلم توانسته حتی قبل از اینکه در چین و ژاپن اکران شود، ۴۳۹ میلیون دلار به جیب بزند.

hulk-age-of-ultron-posterjpg-5ad0ab_624w

در باکس آفیس خانگی، افتتاحیه‌ی ۱۸۷.۷ میلیون دلاری «دوران اولتران»، ۸۵ درصد از درآمدِ این آخرهفته‌ی کل باکس آفیس را شامل می‌شود و در این زمینه رکورد زده است. رکورد قبلی با ۸۳ درصد متعلق به «مرد عنکبوتی ۳» بود. اما ماجرای  فروش آغازین کمترِ «دوران اولتران» نسبت به نسخه‌ی قبل‌اش از اینجا شروع می‌شود؛ فیلم در روز جمعه، کمی بهتر از «اونجرز» فروخت. اما فروش ۵۷.۲ میلیون دلاری‌اش در روز شنبه، ۱۸ درصد کمتر از «اونجرز» بود. همچنین این فروش تاحدودی پایین‌تر از «مرد آهنی ۳» (۶۲.۳ میلیون دلار) نیز بود.

قبل از آغاز اکران فیلم، عموم مردم باور داشتند که رکورد فیلم نخست به راحتی شکسته خواهد شد. اما در حقیقت، چنین تصوری خیلی دور از انتظار بود. چرا؟ چون از سالی که قسمت اول «اونجرز» عرضه شده است، تاکنون هنوز فیلم دیگری موفق نشده به رقمی نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار دست پیدا کند. برای اینکه چنین رکوردی شکسته می‌شد، «دوران اولتران» به طوفانِ قدرتمندی از فاکتورهای مختلفی نیاز داشت که از قضا نتوانست کاملا به تمام آنها دست پیدا کند.

بزرگ‌ترین فاکتوری که جلوی «دوران اولتران» را گرفت، عدم تازگی و یگانگی‌اش است که البته دست خودش هم نیست. اولین قسمت «اونجرز» مثل اولین و ویژه‌ترین فرصتی بود که طرفداران مارول می‌توانستند، ابرقهرمان‌های موردعلاقه‌شان را به‌شکل حرفه‌ای و فوق‌العاده‌ای در کنار هم روی پرده‌ی سینما ببینند. اما دنباله‌ی آن، هر چقدر هم دیوانه‌وارتر و بهتر باشد، دیگر نمی‌تواند همان تجربه‌ی خاص نخست را تکرار کند. از طرفی، نقدهایی که بر «دوران اولتران» نوشته شده‌اند، به اندازه‌ی قسمت اول عالی نیستند. بدون‌شک، تاثیر نقد منتقدان بر فروش چنین فیلمی خیلی خیلی پایین است، اما با این حال، می‌توان انتظار داشت که فروش «دوران اولتران» مقدار خیلی کمی هم از این ماجرا ضربه خورده باشد. اگر یادتان باشد، در روزهای منتهی به اکران «اونجرز»، یک جور احساس خاصی در بین مردم موج می‌زد و می‌گفت که این فیلم نهایت فیلم‌های ابرقهرمانی است و بزرگ‌تر و اکشن‌تر از این اصلا وجود نداشته و ندارد. خب، این احساس در رابطه با قسمت دوم به مراتب خیلی کمتر و سوت‌و‌کورتر شده بود.

در پایان باید قوی‌ترین فاکتورِ تاثیرگذار بر عملکرد پایین روز شنبه‌ی «دوران اولتران» را زیر سر یک سری مسابقات ورزشی دانست که حواس قشر عظیمی از مردم را کاملا از سینماها دور کرده و به قاب تلویزیون جلب کردند. از مسابقات اسب‌دوانی «کنتاکی دربی» گرفته تا بازی‌های مرحله‌ی پلی‌آف بسکتبال و هاکی و البته مهم‌تر از تمام این‌ها، مسابقه‌ی بوکس قرن که شنبه در لاس‌وگاس بین فلوید می‌ودر و مانی پاکیائو برگزار شد. بدون‌شک، تمام این‌ها آنطور که به نظر می‌رسند، در اتفاق نیافتادنِ فروش یا رکورد احتمالی «دوران اولتران» تاثیرگذار نبوده‌اند. ناسلامتی، «دوران اولتران» هنوز سومین-بزرگ‌ترین شنبه تاریخ را داشته است. اما از این هم نمی‌توان گذشت که به احتمال زیاد این رویدادهای ورزشی، چند درصدی را از فروش آخرهفته‌ی فیلم کاسته‌اند. مخصوصا وقتی با آماری به این بزرگی روبه‌رو هستیم، می‌توان گفت فیلم به خاطر این رویدادها حدود ۵ تا ۱۰ میلیون دلار از دست داده است.

avengersageofultronscarletwitchjpg-52a914_624w

البته که همه‌ی این حرف‌ها فقط برای توضیح و مشخص شدن فاصله‌ی بین اولین و دومین فیلم «اونجرز» است. وگرنه اصلا قصد نداریم عملکرد «دوران اولتران» را بکوبیم و به آن به عنوان دستاورد ساده‌ای نگاه کنیم. مهم نیست، چگونه به قضیه نگاه می‌کنید. یک افتتاحیه‌ی ۱۸۰ میلیون دلاری، آمار شدیدا منحصربه‌فردی است که هر روز شاهدش نیستیم. تازه، با تمام این دست‌اندازها، «دوران اولتران» در هدف مارول برای چیرگی تمام و کمال بر باکس آفیس سربلند ظاهر شده است. (در حال حاضر، سه افتتاحیه‌ی برتر باکس آفیس متعلق به فیلم‌های مارول است.)

در نهایت، ۵۹ درصد از مخاطبانِ «اونجرز: دوران اولتران» مرد بوده‌اند که ۵۹ درصدشان بالای ۲۵ سال سن داشته‌‌اند. سینماروها نمره‌ی خیلی خوب A را به فیلم اعطا کرده‌اند (نمره‌ی اولین «اونجرز» در مقایسه A+‌ بود). اگر «دوران اولتران» مثل اولین «اونجرز» ظاهر شود، فیلم این فرصت را دارد تا دوره‌ی اکران‌اش را با ۵۶۰ میلیون دلار فروشِ کلی به پایان برساند. اما اگر راه «مرد آهنی ۳» را در پیش بگیرد، کارش را حول و حوشِ ۴۴۰ میلیون دلار به اتمام می‌رساند. اما مهم نیست کدامیک اتفاق می‌افتد. در اینکه «دوران اولتران» تبدیل به یکی از پردرآمدترین فیلم‌های تاریخ می‌شود، شکی نیست. هرچند اختلاف تقریبا زیادی بین دو پیش‌بینی بالا است.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، بقیه‌ی فیلم‌ها در مواجه با «اونجرز» با سقوط شدیدی روبه‌رو شدند. بعد از اینکه فیلم «سن آدالین» با افتتاحیه‌اش در هفته‌ی پیش در جایگاه سوم قرار گرفته بود، این هفته با ۵۳ درصد افت فروشی که تجربه کرد، ۶.۲۵ میلیون دلار فروخت و البته به رده‌ی دوم جدول صعود کرد. در طول ۱۰ روزی که از اکران این فیلم می‌گذرد، عاشقانه‌ی محصول کمپانی لاینزگیت، حدود ۲۳.۴ میلیون دلار کسب کرده است.

پادشاه هفته‌ی پیش، یعنی «خشمگین ۷» ضربه‌ی مستحکمی از «اونجرز» دریافت کرده است و با ۶۶ درصد افت فروش، این هفته ۶.۱ میلیون دلار فروش داشته است. این فیلم تاکنون ۳۳۰.۵ میلیون دلار درآمد داشته و به احتمال بسیار بالا، کار خودش را با رقمی زیر ۳۵۰ میلیون دلار به اتمام می‌رساند.

home1

کمدی «پاول بلارت: نگهبان فروشگاه ۲» با ۶۲ درصد افت فروش مواجه شد و ۵.۵۵ میلیون دلار فروخت. به این ترتیب، فروش کلی فیلم به ۵۱.۶ میلیون دلار رسیده است. در همین حین، انیمیشن دریم‌وورکس، «خانه»، برای شش هفته‌ی متوالی است که در پنج‌تای برتر باکس آفیس حضور دارد. این هفته هم با ۳.۳ میلیون دلاری که فروخته، آمار فروش کلی‌اش را به ۱۵۸.۱ میلیون دلار رسانده است.

حتی با وجود نقدهای بسیار قوی و تبلیغاتِ دهان به دهانِ خیلی خوب، تریلرِ علمی‌-خیالی «اکس ماکینا» نتوانسته از دست ترکش‌های «اونجرز» در امان بماند. این فیلم با ۵۸ درصد افت فروش، فقط ۲.۲ میلیون دلار فروش داشته و آمار کلی‌اش را به ۱۰.۹ میلیون دلار رسانده است.

«دور از اجتماعِ خشمگین»، درامِ عاشقانه‌ای است که این هفته اکران خودش را در ۱۰ منطقه شروع کرد و ۱۷۲ هزار دلار فروخت. این محصولِ کمپانی «فاکس‌سرچ‌لایت» به احتمال زیاد باید در جریان ماه می، سینماهای نمایش‌دهنده‌اش را گسترش دهد.

«دوران اولتران» فصل فیلم‌های تابستانی را آغاز می‌کند. سال پیش، صنعت سینما با درآمد ۴.۰۵ میلیارد دلاری‌اش در مقایسه با ۴.۷۵ میلیارد دلار سال ۲۰۱۳،  یکی از بدترین تابستان‌هایش را در ۲۰۱۴ تجربه کرد. حتی ماجرا وقتی بدتر می‌شود که بدانید، در تابستان سال پیش، هیچ فیلمی از مرز ۳۰۰ میلیون دلار فروش خانگی هم نگذشت. اما سالی که نکوست از بهارش پیداست و بهار امسال هم با فرمانروایی «خشمگین ۷» شروع شد و حالا هم که «دوران اولتران» را جلوی خودمان می‌بینیم. تحلیل‌گران هم باور دارند که به احتمال زیاد در تابستان امسال با وجود اکشن‌های بزرگی مثل «دنیای ژوراسیک»، «ترمیناتور: جنسیس»، «مرد مورچه‌ای» و «چهار شگفت‌انگیز» و همچنین اکران چندتا از فیلم‌های موردعلاقه‌ی خانم‌ها، مثل «پیچ پرفکت ۲»، «جاسوس» و «شهرهای کاغذی»، شاهد رکوردی تازه باشیم. یک تابستان موفقیت‌آمیز می‌تواند، کمک فراوانی به عبور درآمد سالیانه‌ی باکس آفیس از مرز ۱۱ میلیارد دلار کند.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱َAvengers: Age of Ultron۱۸۷.۷میلیون دلار
۲The Age of Adaline۶.۳ میلیون دلار
۳Furious 7۶.۱ میلیون دلار
۴Paul Blart: Mall Cop 2۵.۶ میلیون دلار
۵Home۳.۳  میلیون دلار
۶Cinderella۲.۴ میلیون دلار
۷Ex Machina۲.۲ میلیون دلار
۸Unfriended۲ میلیون دلار
۹The Longest Ride۱.۷ میلیون دلار
۱۰Woman in Gold۱.۷ میلیون دلار

گزارش فروش جهانی فیلم‌ها

در دومین هفته‌ی حضورش در باکس آفیسِ بین‌المللی، «اونجرز: دوران اولتران»، ۱۶۸ میلیون دیگر فروش کرد و با این حساب، آمار فروش کلی فیلم تا این لحظه، ۴۳۹ میلیون دلار برآورد شده است.

در مکزیک، فیلم با ۲۵.۵ میلیون دلار، بهترین افتتاحیه‌ی این کشور را به نام خودش زده است. همچنین، «دوران اولتران» دومین-بهترین افتتاحیه‌ی تایلند (۷.۴ میلیون) را ثبت کرده است و با ۶.۲ میلیون دلار، در کنار پرفروش‌ترین فیلم اسپانیا ایستاده است.

بازار بزرگ بعدی برای «اونجرز»، چین است . جایی که اکران فیلم در ۱۲ می آغاز می‌شود. بدون‌شک، انتقام‌جویان کمر بسته‌اند تا به موفقیت عظیمی در این کشور برسند. به‌طوری که می‌توانیم از همین الان فروش ۲۰۰ میلیونی فیلم را «حتمی» بدانیم. هرچند تصور فروش ۳۰۰ میلیونی‌اش نیز اصلا دور از انتظار نیست. همچنین، «دوران اولتران» در انتظار آغاز اکران‌اش در بازار ژاپن هم هست. جایی که اولین فیلم، بیش از ۴۵ میلیون دلار کسب کرده بود.

حتی با اینکه «اونجرز» درحال فتحِ باکس آفیس‌های سراسر جهان است، اما «خشمگین ۷» کماکان موفق شده این هفته، یک ۵۲ میلیون دلار دیگر نیز به جیب بزند. این فیلم با فروش ۳۱ میلیون دلاری‌اش در جایگاه اول چارت باقی ماند. جایی که «خشمگین ۷» با رکوردی که هفته‌ی پیش زد، آمار فروش کلی‌اش را به ۳۸۱.۸ میلیون دلار رسانده است.

«خشمگین ۷» تا این لحظه، فقط در بازارهای خارجی ۱.۱ میلیارد دلار فروخته است و آمار فروش جهانی‌اش نیز ۱.۴۳ میلیارد دلار است. «خشمگین ۷» ۱۰۰ میلیون دلار کم دارند تا به جایگاه سوم پرفروش‌ترین فیلم‌‌های تاریخ، برسد و اولین «اونجرز» را پشت سر بگذارد.

انیمیشن «خانه» هم ۱۷ میلیون دلار فروش کرد و فروش بین‌المللی کلی‌اش را به رقم ۱۶۸ میلیون دلار رساند. این فیلم در چین با ۴۴ درصد افزایش فروش نسبت به هفته‌ی قبل مواجه شد. جایی که این فیلم تاکنون ۲۱.۵ میلیون دلار فروخته است.

نگاهی به برخی از فیلم‌های تازه‌اکران‌شده‌ی این هفته:


ultron

The Avengers: Age of Ultron

وقتی تونی‌استارک بعد از اتفاقات «کاپیتان امریکا ۳» سعی می‌کند با طراحی برنامه‌ای محافظ صلح، کاری کند تا گروه انتقام‌جویان از تهدیدهای احتمالی تروریستی جهان، اطلاع پیدا کنند، همه‌چیز خراب می‌شود و همین برنامه‌ی کامپیوتری که اولتران نام دارد، از حالت عروسک خیمه‌شب‌بازی‌اش بیرون می‌آید و خودش کنترل اوضاع را بدست می‌گیرد و انسان‌ها را تهدید نهایی زمین شناسایی کرده و برنامه‌ی شوم‌اش را برای نابودی آنها، شروع به پیاده‌سازی می‌کند. حالا بزرگ‌ترین قهرمانان دنیا، برای خاموش کردن آتشی که تونی استارک به‌طور ناخواسته روشن کرده بود، دوباره به هم می‌پیوندند.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، اغلب سایت‌ها و مطبوعات «دوران اولتران» را سفر بی‌نظیری درباره‌ی اکشن، آتش، هیجان، تنش وخراب‌کاری‌های بزرگ نامیده‌اند که یکی پس از دیگری، پرده‌ی سینما را به تسخیر خودشان درمی‌آورند. هرچند که این وسط، خیلی‌ها هم تغییراتی که در حال‌و‌هوای فیلم صورت گرفته را نپسندیده‌اند یا کلا آن را ضعیف‌تر از نسخه‌ی قبل دانسته‌اند. تاد مک‌کارتی از هالیوود ریپورتر در نقدش می‌نویسد:« اونجرز: دوران اولتران در اولویتِ نخست‌اش یعنی ساخت رقیبی دندا‌ن‌گیر برای ابرقهرمانان‌اش و همچنین دادن کارهای جدیدی برای انجام دادن به آنها، موفق بیرون می‌آید. اما این‌دفعه سکانس‌های اکشن همیشه در یک سطح نیستند و برخی کاراکترها هم در یک‌جور موقعیت دراماتیکِ بی‌خاصیت رها شده‌اند.» کنت توران از لس‌ آنجلس‌ تایمز هم که فیلم را زیاد دوست نداشته، می‌نویسند:«با اینکه لحظه‌ به لحظه‌ی فیلم تاثیرگذار است، اما حقیقت ناراحت‌کننده‌ی نهایی‌اش این است که مقدار کمی از آنچه می‌بینید، بعد از اتمام فیلم در ذهن‌تان باقی می‌ماند. مسئله‌ این است که وسیله‌ی ایده‌آل دوران ما برای رسیدن به احساس و لذتِ سریع، به سرعت به محض اینکه مصرف می‌شود، بدونِ باقی گذاشتنِ ردی از خودش، ناپدید می‌شود.» رویز فلچر از توتال‌فیلم هم که فیلم را دوست داشته، در یادداشت‌اش می‌آورد:«بخشی ترس، بخشی داستان عاشقانه و بخشی پیام اخلاقی، دوران اولتران اکشن پر زد و خوردِ ابرقهرمانیِ هوشمندانه‌ای است که باری دیگر، مرز جدیدی را برای این نوع آثار از خود برجای می‌گذارد.» امتیاز متاکریتیکِ این فیلم تا این لحظه، ۶۶ است.

گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده