// پنجشنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰

۲۰ بازی استراتژی برتر تاریخ بازی های ویدیویی

سبک استراتژی یکی از سبک‌های پرطرفدار بین مخاطبان بازی‌های ویدیویی است. شاید برای شما هم جالب باشد تا بدانید برترین بازی‌های این سبک چه باز‌ی‌هایی هستند. با زومجی همراه باشید تا شما را با ۲۰ بازی استراتژی برتر تاریخ آشنا کنیم.

بازی‌های استراتژی یکی از بخش‌های حیاتی میراث رایانه‌های شخصی هستند. چه یک استراتژی همزمان (Real Time) باشد یا چه یک استراتژی نوبتی. این‌گونه بازی‌ها شما را در یک سناریو بسیار منحصر به فرد قرار می‌دهند تا بر امپراطوری خود حکم‌ فرمایی کنید، کنترل نژاد دلخواه خود را در دست بگیرید و به عنوان یک ارتشبد، سوار نظام خود را در مقابل نیروها و دیوارهای دفاعی دشمن راهنمایی کنید. خیلی از ما عاشق آن‌ها هستیم اما بین تمامی این استراتژی‌ها، ۲۰ اثر برتر وجود دارند که یک سر و گردن از دیگر هم سبک‌های خود بالاتر هستند.

 

Endless Legend Endless Legend یک بازی پر زرق برق است که دیدن و بازی کردن آن لذت خواهید برد

Endless Legend -۲۰

سازنده: امپلیتود استودیو

ناشر: آیسبرگ اینتراکتیو

پلتفرم: مایکروسافت ویندوز

سال انتشار: ۲۰۱۴

افسانه بی‌پایان، یک استراتژی فانتزی و نوبتی است که به سبک 4X* مشهور است. این بازی توسط استودیو امپلیتود برای رایانه‌های شخصی ویندوزی و مک ساخته شد و در سال ۲۰۱۴ کمپانی آیسبرگ آن را منتشر کرد. هشت نژاد در بازی وجود دارند که به وسیله یکی از آن‌ها باید بر جهانی به نام ‘Auriga’ چیره شوید و حکم‌فرمایی کنید. برای پیشروی در بازی هم می‌توان از راه سیاست نفوذ کرد یا قادر هستید با جنگ و خون‌ریزی هدف خود را عملی کنید. در این میان ساخت تکنولوژی‌های جدید، کاوش سرزمین‌های جدید و احداث شهرهای جدید از جمله کارهایی است که باید انجام دهید. دریافت نمرات بسیار قابل قبول از جمله ۸۹ از ۱۰۰ توسط PC Gamer US و ۸ از سوی گیم‌اسپات شکی را باقی نگذاشت که Endless Legend یکی از بهترین استراتژی‌های نوبتی در دنیای رایانه‌های شخصی است. یک بازی عمیق و متمایز همراه با حزب‌ها و دسته‌های نامتقارن مجذوب کننده، قهرمان‌های گوناگون، سوالات و عجایبی برای کشف و پی بردن به آنها و خیلی چیزهای عالی دیگر؛ البته گرافیک و جلوه‌های بصری خوب بازی را هم در کنار این موارد قرار دهید.

* 4X نام سبکی از بازی‌های استراتژی نوبتی است که با کنترل یک امپراطوری در آن، کاوش (eXplore)، توسعه (eXpand)، استثمار (eXploit) و منهدم کردن نژاد حریف (eXterminate) صورت می‌گیرد.

 

Neptune’s Pride در اولین نگاه شاید بسیار خواب‌آور باشد، اما امتحان کنید تا لذت بازی را متوجه شوید

Neptune’s Pride -۱۹

سازنده: آیرون هِلمِت

ناشر: آیرون هِلمِت

پلتفرم: رایانه‌های شخصی

سال انتشار: ۲۰۱۳

به همان اندازه که یک بازی استراتژی دارای تجارب اجتماعی است، Neptune’s Pride نیز دوست و غریبه را رو به روی یکدیگر برای مبارزه و تصاحب کهکشان قرار می‌دهد. قوانین بازی ساده است: ستاره‌هایتان را پیشرفته کنید و سفینه‌های فضایی خود را بسازید، سپس با آن‌ها به ستاره‌های بیشتری تجاوز کنید و صاحب آن‌ها شوید. این بازی نیز جزو استراتژی‌های 4X محسوب می‌شود که تمرکز بسیار زیادی در اجرای کارها توسط سیاست را طلب می‌کند. سیاست در بازی توسط صحبت‌های شما با دیگر بازیکنان توسط پیام‌های خصوصی صورت می‌گیرد که در آخر یا منجربه شروع جنگ می‌شود یا با یکدیگر کنار می‌آیید، در اصل هدف اصلی شما بحث و گفت و گو با دیگر بازیکنان است و سپس جنگ و خون‌ریزی. هر ستاره‌ای که فتح و کنترل می‌کنید، سفینه‌های بیشتری به صورت خودکار شروع به ساخته شدن می‌کنند. با پول می‌توان به پیشرفته‌سازی آیتم‌ها پرداخت و با تحقیقات بیشتر، به تکنولوژیِ‌های جدیدتر دست یافت. یک بازی ساده که در عین حال یک درام جالب را در خود گنجانده است.

 

red alert بله، بسیار قدیمی است اما زمانی بهترین بود

Command & Conquer: Red Alert -۱۸

سازنده: وست‌وود

ناشر: الکترونیک آرتز، ویرجین اینتراکتیو، سونی کامپیوتر

پلتفرم: مایکروسافت ویندوز، پلی‌استیشن، آی‌اُ‌اس، داس

سال انتشار: ۱۹۹۶

یکی از برترین سری بازی‌های مجموعه Command & Conquer که توسط استودیو وست‌وود ساخته شد و در سال ۱۹۹۶ به وسیله ویرجین اینتراکتیو برای رایانه‌های شخصی و شرکت سرگرمی‌های سونی برای پلی‌استیشن عرضه شد. در آن سال‌ها، بازی‌های استراتژی بسیار ساده ولی در عین حال بسیار دلچسب بودند و Red Alert نیز از این قاعده مستثنا نبود. جایی که شما باید در ابتدای کار خود یک مرکز تکنولوژی می‌ساختید و با ۲۵ عدد تانک به سوی مقر دشمن حمله می‌کردید. تعادل میان خوب و بد این بازی توسط نیروهای جماهیر شوروی و متحدین (انگلستان، فرانسه، ژاپن و..) برقرار شده است. درست است که نمی‌توان این بازی را با هم سبک‌های جدید خود مقایسه کرد اما همچنان ارزش بازی کردن و تجربه آن را دارد.

 

xcom اگر به تیم خود اهمیت ندهید بازنده خواهید بود

XCOM: Enemy Within -۱۷

سازنده: فایراکسیس

ناشر: 2K گیمز

پلتفرم: اندروید، مایکروسافت ویندوز، پلی‌استیشن 3، ایکس‌باکس 360، مک، لینوکس

سال انتشار: ۲۰۱۳

Enemy Within یکی از بسته‌های الحاقی بازی XCOM: Enemy Unknown است. این بازی که جزو استراتژی‌های نوبتی قرار می‌گیرد یک درگیری نظامی بین انسان‌ها و موجودات بیگانه را دنبال می‌کند. این بسته را می‌توان کامل کننده بازی Enemy Unknown دانست که موارد بسیاری را به این بازی اضافه می‌کند. از جمله گیم‌پلی جدید، دشمن‌ها، ربات‌ها و منابع جدید جزو این تغییرات اضافه شده در بازی هستند. این بازی اساسا یک بازی اکشن گروهی است، جایی که باید به اعضای گروه خود اهمیت دهید. یکی از نکات برتر این بازی این است که باید نسبت به انتخاب‌ها و تصمیمات خود واقف و پایبند باشید، در غیر این صورت بیگانه‌ها دنیا را تسخیر می‌کنند.

galactic cilvization

Galactic Civilizations 2 -۱۶

سازنده: استارداک

ناشر: استارداک، پارادک اینتراکتیو

پلتفرم: مایکروسافت ویندوز

سال انتشار: ۲۰۰۶

اگر همیشه به دنبال این بودید که به وسیله ارتشی از افراد و سفینه‌های قابل شخصی‌سازی بتوانید فضا را تسخیر کنید، Galactic Civilization 2 بازی استراتژی ساخت شده مختص شما است. یک بازی هوشمند با هوش مصنوعی خلاق و دنیایی بزرگ که چندین هفته برای تکمیل آن وقت نیاز است. بازی در قرن ۲۳ رخ می‌دهد، زمانی که چندین گروه از تمدن بیگانه‌ها در تلاش برای فتح کهکشان هستند و با خونریزی، سیاست، نفوذ یا تکنولوژی سیاره به سیاره خواهان فتح همه چیز هستند. شما باید بالانس و برابری را بین اقتصاد، تکنولوژی، سیاست، فرهنگ و قدرت نظامی برقرار کنید. چیزی شبیه به سری بازی‌های Civilization اما با مقیاس و ژرفایی بزرگ‌تر. Galactic Civilizations II موفق به دریافت جوایزی از سوی گیم‌اسپات، گیم‌اسپای و IGN شد و در دو هفته اول عرضه خود بیش از ۵۰۰۰۰ نسخه در فروشگاه‌ها سرازیر شد و می‌توان گفت به عنوان یک بازی مستقل، موفقیت بسیار زیادی نصیب سازندگان این بازی یعنی استودیو استارداک شد.

 

civilization پیشرفت و توسعه، جنگ و مبارزه، دانش و تحقیق همه و همه در یک بازی

Civilization IV -۱۵

سازنده: فایراکسیس

ناشر: 2K گیمز

پلتفرم: مایکروسافت ویندوز، مک

سال انتشار: ۲۰۰۵

این بازی در سری 4X قرار می‌گیرد که با گیم‌پلی نوبتی خود دنبال می‌شود و هدف اصلی بازیکن شروع به ساخت یک تمدن با منابع محدود است. این اثر جزو آن دست بازی‌هاست که بسیاری از ما به آن علاقه خاصی داریم، زیرا شروع بازی چیزی حدود ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح شروع می‌شود و این شما هستید که با پیشرفت و توسعه، نسل به نسل جلو می‌آیید. بازیکن باید پنج هدف را برای به اتمام رساندن بازی در دستور کار خود قرار دهد: فتح دیگر تمدن‌ها، کنترل رشد جمعیت در جهان بازی، فرستادن نخستین سفینه فضایی در کهکشان، رسیدن به سطج Legendary و برنده شدن World Leader در رقابت‌های ایالات متحده. Civilization IV که در سال ۲۰۰۵ برای رایانه‌های شخصی ویندوزی عرضه شد و میانگین نمرات ۹۴ را دریافت کرد توانست به فروش ۴ میلیون نسخه‌ای برسد و خود را به عنوان یکی پرچمداران سبک استراتژیی نوبتی معرفی کند.

 

homeworld سفینه خود را داشته باشید

Homeworld -۱۴

سازنده: رلیک اینترتینمنت

ناشر: سیرا اینترتینمنت

پلتفرم: مایکروسافت ویندوز، داس

سال انتشار: ۱۹۹۹

از نظر تکنیکی Homeworld را می‌توان به عنوان یک پدیده سه بعدی در دنیای بازی‌های استراتژی نام برد که این‌گونه بازی‌ها را از سطحی بودن جدا کرد. فراتر از این موضوع، باید این بازی را از نظر اتمسفر فوق‌العاده و طراحی‌های صوتی یک برنده نام برد. Homeworld که به دستان استودیو رلیک اینترتینمنت ساخته شد، در سال ۱۹۹۹ به عنوان یکی از بازی‌های استراتژی ریِل تایم سه بعدی امتیاز عالی ۹ را از سایت گیم‌اسپات دریافت کرد. در حال حاضر نام تجاری این بازی متعلق به استودیو گِیرباکس است و نسخه ریمستر آن اوایل سال ۲۰۱۵ منتشر شد.

 

commander ربات‌های غول پیکر بخش اصلی بازی به حساب می‌آیند

Supreme Commander -۱۳

سازنده: وارگیمینگ

ناشر: THQ

پلتفرم: ایکس‌باکس 360، مایکروسافت ویندوز

سال انتشار: ۲۰۰۷

یک استراتژی که به گفته خیلی‌ها، تنها سری Total War است که می‌تواند با مقیاس جنگ‌های سبک همزمان آن رقابت کند. تمرکز گیم‌پلی Supreme Commander بر روی ربات‌های عظیم‌الجثه‌ای به نام Armored Command Unit برای ساخت پایگاه‌های مختلف است و با پیشروی و ارتقا سطح آن‌ها می‌توان به تکنولوژی بالاتر و در نتیجه به مبارزات با دشمن رسید. Supreme Commander جزو معدود بازی‌های استراتژی همزمان است که درگیری‌های نیروهای هوایی، زمینی و دریایی را در یک رویارویی عظیم به نمایش در می‌آورد. اما این همه ماجرا نیست زیرا این بازی شامل توپ‌خانه و بمب‌های ویران کننده اتمی نیز می‌شود.

 

starcraft غرق اتمسفر و داستان بازی خواهید شد

StarCraft 2: Wings of Liberty -۱۲

سازنده: بلیزارد اینترتینمنت

ناشر: بلیزارد اینترتینمنت

پلتفرم: مایکروسافت ویندوز، مک

سال انتشار: ۲۰۱۰

یک استراتژی علمی تخیلی نظامی که توسط کمپانی بلیزارد ساخته شد و البته یک ادامه از بازی تحسین شده StarCraft که سال ۱۹۹۸ عرضه شد به حساب می‌آید. علاوه بر این‌که این بازی را باید سرآمد تمامی استراتژی‌های دهه دانست، StarCraft 2 لایق تحسین برای ساخت یک بخش داستانی تمام عیار است؛ بخشی که هیچ‌گاه سنت یک بازی استراتژی همزمان را در بخش تک‌نفره پایمال نکرد. سه نژاد کاملا منحصر به فرد در بازی وجود دارند. چه نژاد مرموز Protoss، چه گروهی از نسل آینده انسان‌ها به نام Terrans یا چه نژاد ظالم Zerg را کنترل کنید، باید به درستی فکر کنید و تصمیم بگیرید که چگونه بر دشمنان سرسخت خود در دنیای نابخشودنی و البته فراموش نشدنی بازی غلبه کنید. در سال ۲۰۱۰ این اثر توانست عنوان سریع‌ترین فروش یک بازی را از آن خود کند و در آن سال به فروش ۴.۵ میلیون نسخه دست یافت. البته ناگفته نماند که StarCraft 2 جزو آن دسته بازی‌هایی است که جریمه سنگینی از کپی‌های غیر قانونی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است و در مدت بسیار کوتاه ۲.۳ میلیون نسخه از این طریق توسط بازیکنان رد و بدل شد. دریافت میانگین نمرات فوق‌العاده ۹۳ هیچ شکی برای برتر بودن این بازی باقی نگذاشت.

 

warcraf 3 دوست داشتنی‌ترین استراتژی فانتزی

Warcraft III -۱۱

سازنده: بلیزارد اینترتینمنت

ناشر: بلیزارد اینترتینمنت

پلتفرم: مایکروسافت ویندوز، مک

سال انتشار: ۲۰۰۲

وارکرفت را باید یک مخترع جاه‌طلب در میان بازی‌های استراتژی دانست، مجموعه‌ای که با ورود خود توانست پا را نسبت به بازی‌های هم سبک خود را فراتر بگذارد و دنیای استراتژی را تبدیل به یک قلمرو فانتزی کند. گنجاندن عناصر نقش‌آفرینی در شکل و شمایل قهرمان‌ها و هیولاهای خوب و بد، زاویه و ژرفای خاصی به بازی‌های استراتژی داد که ژانر علمی تخیلی قادر به انجام چنین کاری نبود. البته در کنار این موضوع وجود داستان، سرنوشت و گذشته تک تک مناطق و شخصیت‌های مختلف، این بازی را بیش از پیش عمیق‌تر کرد. اِلف‌های اسرارآمیز، نامیراهای خائن، اُرک‌های رام نشدنی و انسان‌های اصیل در بازی حضور دارند. شاید با خود بگویید که در زمینه سینما هیچ فیلمی به اندازه ارباب حلقه‌ها نمی‌تواند خیر و شر میان انسان‌ها و ارک‌ها را به تصویر بکشد، اما در دنیای گیم این وارکرفت است که پشرو  است و مخاطب را در سرزمین‌های وصف نشدنی خود فرو می‌برد.

 

Total-War-Rome-2-preview-3 طعم واقعی نبرد خون و شن

Rome: Total War -۱۰

سازنده: کرییِتیو اسمبلی

ناشر: سگا، اکتیویژن

پلتفرم: مایکروسافت ویندوز

سال انتشار: ۲۰۰۴

هیچ بازی استراتژی قادر نیست به اندازه Total War جنگ و خون ریزی رُم باستان را به نمایش بگذارد و شما را در راس آن قرار دهد. خط داستانی بازی با انتخاب یکی از سه خانواده بزرگ این امپراطوری شروع می‌شود. گیم‌پلی بازی از ترکیب زیبای نبردهای تاکتیکی در کنار استراتژی نوبتی بهره می‌برد و در اروپا، آفریقای شمالی و خاورمیانه صورت می‌گیرد. در این مقیاس بزرگ، بازیکن سیاست، ساخت سازه‌ها وشالوده‌ها، جا به جایی ارتش و رشد جمعیت را کنترل می‌کند. نبردها میان دشمن کاملا به صورت همزمان صورت می‌گیرد و قبل از شروع هرچیز این شما هستید که باید در چینش‌های تاکتیکی خود به حریف نشان دهید که مغز متفکر میدان مبارزه چه کسی است.

 

warhammer

Warhammer 40,000: Dawn of War II -۹

سازنده: رلیک اینترتینمنت

ناشر: THQ، سگا

پلتفرم: مایکروسافت ویندوز

سال انتشار: ۲۰۰۹

یک اثر همزمان-استراتژی-نقش‌آفرینی که توسط رلیک اینترتینمنت ساخته شد و به وسیله کمپانی به یاد ماندنی THQ برای ویندوز منتشر شد. Dawn of War II دارای بخش تک نفره غیر خطی است که در میان سیارات مختلف رخ می‌دهد و شما به عنوان یک نیروی ارتش فضایی به مبارزه خواهید پرداخت. بازی نسبت به هم سبک‌های خود دارای گیم‌پلی متفاوتی است. یکی از این انحرافات نسبت به استراتژی‌های دیگر، نبود عناصر ساخت و ساز پایگاه‌ها و ساختمان‌ها است. همچنین بازی دارای عناصر سنتی وابسته به سبک نقش‌آفرینی است و دریافت ماموریت‌ها، بالا بردن سطح و یادگیری قابلیت‌های جدید از این دست وابستگی‌ها به شمار می‌رود. به گفته سایت گیم‌اسپای این بازی یک اثر دو رگه از استراتژی‌های همزمان و بازی‌های نقش‌آفرینی است.

 

solar empire

Sins of a Solar Empire -۸

سازنده: آیرونکِلد

ناشر: استارداک

پلتفرم: مایکروسافت ویندوز

سال انتشار: ۲۰۰۸

این بازی در خود عناصر استراتژی‌های 4X را جای داده و با گیم‌پلی همزمان خود ادغام کرده است. به جای این‌که گسترش امپراطوری شما بر روی زمین صورت بگیرد، این‌بار این کهکشان است که قلمروتان محسوب می‌شود. بازی در یک تار سه بعدی که شامل چندین سیاره و اشیا دیگر کهکشانی است دنبال می‌شود. قابلیت سندباکس گونه بازی این اجازه را به بازیکن می‌دهد تا هر منظومه‌ای که دوست دارند را برای فتح انتخاب کند. با این‌که پیشروی از طریق سیاست به عنوان یکی از گزینه‌های انتخابی شما قرار داده شده است، اما حضور سفینه‌های فضایی غول‌آسا بازیکن را وسوسه به مبارزه‌ها و درگیری‌های کهکشانی می‌کند.

 

king

Crusader Kings II -۷

سازنده: پاراداکس اینتراکتیو

ناشر: پاراداکس اینتراکتیو

پلتفرم: مایکروسافت ویندوز، لینوکس، مک

سال انتشار: ۲۰۱۲

بازی Crusader Kings II یا پادشاهان جنگ‌های صلیبی را باید یک استراتژی سیاسی دانست. تمامی اقوام در این بازی جای داده شده‌اند تا با هر کدام که علاقه‌دارید شروع به تجربه بازی کنید. تمام شخصیت‌های طراحی شده در آن، شبیه ساز شخصیت واقعی‌اش است و هر کدام هدف و خواسته مختص به خود را دارند. تمام کارهایی که انجام می‌دهید برای خیر و برکت خاندان پادشاهی شما خواهد بود.

 

defcon نقشه‌های آبی بازی بسیار گیج کننده و در عین حال هیجان‌انگیز و متفاوت هستند

DEFCON -۶

سازنده: اینترورژن

ناشر: اینترورژن

پلتفرم: لینوکس، مایکروسافت ویندوز، مک

سال انتشار: ۲۰۰۶

نقشه آبی رنگ این بازی که حس بد شگونی و گمراه کننده را به بازیکن انتقال می‌دهد، فضای بی‌نقصی برای به نمایش درآوردن داستان ترسناک جنگ سرد و وقوع فعالیت‌های هسته‌ای است. در ابتدا باید انباشته‌ها و ذخایر خود را مدیریت کنید و استراتژی خود برای جایگاه موشک‌ها، زیردریایی‌های هسته‌ای و ارتش را در نقشه پیاده می‌کنید. این قسمت از بازی به خودی خود بسیار چالش برانگیز است، اما تاثیر به سزای DEFCON از جایی شروع می‌شود که موشک‌های هسته‌ای به سمت خاک دشمن پرتاب شوند. به نمایش در آمدن انفجار در نقشه به بهترین شکل ممکن صورت می‌گیرد به خوبی نابودی را مشاهده می‌کنید. افکت‌ها و طراحی این بازی در بخش چند نفره می‌تواند بسیار کابوس‌وار و البته کاملا جذاب باشد.

 

company of heroes Company of Heroes نشان داد که جنگ‌های نظامی در بازی‌های استراتژی نیز جذاب هستند

Company of Heroes -۵

سازنده: رلیک اینترتینمنت

ناشر: THQ، سگا

پلتفرم: مایکروسافت ویندوز

سال انتشار: ۲۰۰۶

بعضی بازی‌ها سعی بر این دارند که از سیما و ظاهر واقعی و احساسی جنگ دوری کنند، اما این ماجرا در مورد Company of Heroes متفاوت است. این بازی سوزاننده، سخت و بی‌رحم است. درست است که جلوه‌های هالیوودی در بازی به کار برده شده است اما به هر حال نتیجه منجربه خلق سفت و سخت‌ترین بازی استراتژی همزمان شده است. Company of Heroes در بازه زمانی جنگ جهانی دوم صورت می‌گیرد و در بخش داستانی بازی، بازیکن یکی از اورگان‌های آمریکا را در نبرد Normandy رهبری می‌کند. میانگین نمرات عالی ۹۳ این بازی را جزو برترین‌های استراتژی کرده است و در سال ۲۰۱۱ جزو ۱۰۰ بازی مدرن برتر از نگاه سایت IGN انتخاب شد.

 

xenonauts

Xenonauts -۴

سازنده: گُلدهاوک

ناشر: گُلدهاوک

پلتفرم: مایکروسافت ویندوز

سال انتشار: ۲۰۱۴

وجود سیستم استراتژیک عمیق و یک سیستم مبارزه نوبتی تر و تمیز، این بازی را تبدیل به یک بازی عالی با پوسته بازی‌های استراتژی کلاسیک کرده است. اگر شما یک طرفدار قدیمی از سری بازی‌های X-COM هستید و دیگر چیزی مانند آن ندیدید، Xenonauts دقیقا همان چیزی است که برای صلیقه شما ساخته شده است. این بازی توسط استودیو لندنی گُلدهاوک در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. در Xenonauts شما کنترل هوای جهانی و مدیریت استراتژیک منتطقه را در دست می‌گیرید و در بخش مبارزات نوبتی خود نیز کنترل گروهی از سربازان و ماشین‌های جنگی را در اختیار دارید.

 

unity هوش مصنوعی بازی را دست کم نگیرید، شما را شگفت‌زده خواهد کرد

Unity of Command -۳

سازنده: 2x2 گیمز

ناشر: 2x2 گیمز

پلتفرم: مایکروسافت ویندوز

سال انتشار: ۲۰۱۲

از نظر ما این بازی یک اثر تازه و آشنا محسوب می‌شود، اثری که دارای یک هوش مصنوعی قابل ستایش و چالش بر‌انگیز است. برای مقابله با این چالش نیاز به تاکتیک مبارزه‌ای بسیار هوشمندانه دارید، در غیر این صورت، این هوش مصنوعی کامپیوتری هرگز شما را به عنوان یک رقیب جدی نخواهد دید. Unity of Command که از گیم‌پلی نوبتی بهره می‌برد به شما این اجازه را می‌دهد تا ارتش سرخ یا نیروی "وِرمَچ" را کنترل کنید و به آن‌ها دستور دهید. این اثر به هنگام عرضه خود مورد توجه منتقدین قرار گرفت و نقدهای مثبتی را از آن خود کرد به طوری که نویسنده PC Gamer در مورد این بازی گفت: "این بازی دارای یک هوش مصنوعی عادی نیست، حتما آن را بخرید!"

 

Generals (2)

C&C: Generals -۲

سازنده: EA Pacific

ناشر: الکترونیک آرتز

پلتفرم: مایکروسافت ویندوز

سال انتشار: ۲۰۰۳

سری بازی‌های Command & Conquer شامل چندین زیر مجموعه‌ی معروف است که یکی از آنها Generals نام دارد. سری Generals بر خلاف زیر مجموعه‌های دیگر C&C، دید واقع‌گرایانه‌ای به دنیا دارند و اتفاقات، ادوات نظامی و مناطقی که بازی در آن جریان دارد، به دنیای واقعی ما نزدیک‌تر است. Generals در زمان خود گرافیک و جلوه‌های بصری بسیار خوبی را عرضه کرد و از طرفی گیم‌پلی به شدت اعتیادآور و طراحی بسیار خوب جناحین سبب شد تا جنرالز به یکی از بهترین و پرطرفدارترین بازی‌های استراتژیک دنیا تبدیل شود.

 

rise of nation اوج یک استراتژی کامل و بی‌نقص

Rise of Nations -۱

سازنده: بیگ هیوج گیمز

ناشر: مایکروسافت

پلتفرم: مایکروسافت ویندوز، مک

سال انتشار: ۲۰۰۳

Age of Empires به ما این شانس را داد تا بتوانیم تمامی پیشرفت‌ها و ترقی‌های نظامی را در ساعت‌ها بازی کردن آن تجربه کنیم، اما Rise of Nation چیزی فراتر از آن را به ما اهدا کرد و به شکل بسیار هوشمندانه‌ای، عناصر بازی‌هایی نظیر Civilization را در خود جای داده است. در ابتدا با یک گروه بسیار کوچک از نژادی که انتخاب کرده‌اید شروع به کار می‌کنید و با پیشروی بیشتر شهر خود را می‌سازید که البته موضوع به این مسئله ختم نمی‌شود، بلکه این اثر عطشی به شما می‌دهد که کشورها و در آخر قاره‌ها را فتح کنید. پیشرفت کردن در بازی همانند بسیاری از بازی‌های امروزی نیست که فقط به ساخت برج‌ها و تسلیحات نظامی ختم شود، بلکه در این میان شما باید به مطالعات تکنولوژی، دانش، کشاورزی، اقتصاد و بسیاری از این قبیل بپردازید تا بتوان به بهترین شکل دنیا را اداره کرد. بسیار جالب است که شما پیشرفت‌های محسوس خود را نسبت به دیگر کشورها ببینید. اگر به بزرگی این بازی ذره‌ای شک دارید، پس بهتر است به نمرات ۹.۳ سایت گیم‌اسپات، ۹۵ سایت PC Gamer و ۹ سایت یوروگیمر نگاهی بی‌اندازید.

نظر شما راجع به این لیست چیست و شما با کدام‌یک از بازی‌های بالا خاطره دارید؟ دیدگاه‌های خود را با زومجی در میان بگذارید.

منبع: PC GAMER


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده