نویسنده: آرش عیاری
// شنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۲

۱۰ فیلم ترسناک که بر اساس داستان واقعی ساخته شده‌اند (بخش دوم)

در قسمت اول مقاله، آدمخوار و قاتل سریالی و داستان واقعی فیلم Conjuring را خواندید اما ۵ فیلم اول این لیست چه داستان‌هایی دارند و چگونه از دنیای ترسناک و غیرقابل باور واقعی تبدیل به فیلم‌های سینمایی شدند. در ادامه با بخش دوم  مقاله،‌ همراه زومجی باشید.

گاهی اوقات، فیلم‌های ترسناک با استفاده از عبارت «بر اساس داستانی واقعی» تبلیغ و همه‌گیر می‌شوند ولی بعضی از مخاطبان خیلی به این جمله اعتقاد ندارند. گاهی اوقات استفاده از این جمله در ژانر ترسناک باعث می‌شود تا فیلم و داستان‌های آن باورنکردنی به نظر برسند. این در حالی است که تماشای دیگر سبک‌ها بر اساس داستان‌های واقعی محتمل‌تر و باورکردنی‌تر به نظر می‌رسند اما هستند فیلم‌های ترسناکی که توانسته‌اند نظر بسیاری از علاقه‌مندان به سینما را به خود جلب کنند. البته، این همه ماجرا نیست. به طور مثال در فیلم گرگ وال‌استریت، ساخته مارتین اسکورسیزی، اگرچه داستان و کلیت فیلم بر اساس یک داستان واقعی و زندگی‌نامه جوردن بلفورت بود اما تمام اتفاقات افتاده در فیلم عینا شبیه به زندگی واقعی او نبودند و کارگردان با اضافه کردن مضامینی فانتزی، سعی کرد تا اثر خود را به محصولی قابل‌توجه‌تر و تماشایی‌تر تبدیل کند.

با این حال، فیلم‌های ترسناک ساخته شده بر اساس داستان‌های واقعی یکی از دلایل اصلی کشاندن مخاطبان به سالن‌‌های سینما محسوب می‌شوند. مخاطبانی که اگر قرار باشد، فیلمی بر اساس داستانی واقعی را تماشا کنند، در انتخاب بین ژانر‌ها، سبک ترسناک را به دیگر سبک‌ها ترجیح می‌دهند. قاتلین سریالی و اتفاقات ماوراالطبیعه و استفاده از آن‌ها در فیلم‌های سینمایی باعث می‌شوند تا کمی با احتیاط‌ بیشتر در خیابان‌های تاریک قدم بزنیم و البته بعضی‌ شب‌ها هنگام خوابیدن، چراغ اتاق را هم روشن نگه‌داریم!

با وجود این‌که بسیاری از فیلم‌های ساخته شده بر اساس داستان‌های واقعی، المان‌هایی را نیز جعل و به فیلم اضافه کرده‌اند اما فیلم‌های دیگری نیز وجود دارند که طبق ادعای سازندگان و البته شاهدین اتفاق اصلی، درست بر اساس داستان اتفاق افتاده نوشته و تهیه شده‌اند و همین می‌تواند به کابوس شب‌های بسیاری از بینندگان این نوع فیلم‌ها تبدیل شود. با تماشا این فیلم‌ها این فکر به ذهنتان خطور می‌کند که دنیا می‌تواند چه جای تاریک و ترسناکی باشد و چه اتفاقاتی ممکن است در گوشه و کنار آن بیفتد. در ادامه می‌توانید با  بخش اول۱۰ فیلم برتر ترسناک ساخته شده بر اساس داستان‌های واقعی آشنا شوید. ایده بدی نیست اگر این مقاله را در روشنایی روز مطالعه کنید یا اگر قصد دارید شب به مطالعه این مقاله بپردازید، چراغ‌های اتاقتان را روشن بگذارید!

 

فیلم The-Amityville-Horror

۵. The Amityville Horror

سال عرضه: ۱۹۷۹

امتیاز در ای‌ام‌دی‌بی: ۶.۲

این فیلم که سال ۱۹۷۹ روی پرده سینماها رفت بر اساس داستان واقعی خانواده لوتز ساخته شده است. خانواده‌ای که پس از نقل مکان به خانه‌ای در شهر نیویورک و با دیدن تصاویر روح‌ها و اتفاق‌های عجیب روبه‌رو شدند، خانه‌ای که پیش از عزیمت آن‌ها به آن، خانواده‌ای به طرز فجیعی به قتل رسیده بود. این فیلم در واقع اقتباسی از کتابی است که درباره خانواده لوتز و تجربیات ترسناکی که آن‌ها تجربه کرده بودند، نوشته شده است. اگرچه فیلم بر خلاف کتاب یک مستند و زندگی‌نامه نبود و المان‌های خلاقانه‌ای نیز به آن اضافه شده بود اما بسیاری از اتفاقات درون فیلم واقعی بودند،‌ اتفاقاتی مانند دیدن روح‌هایی به شکل انسان و بالا و پایین پریدن تخت‌خواب‌ها که از این فیلم،‌ یک فیلم ترسناک واقعی ساخت.

 

فیلم jaws

۴. Jaws

سال عرضه: ۱۹۷۵

امتیاز در ای‌ام‌دی‌بی: ۸

فیلم Jaws که سال ۱۹۷۵ اکران شد، برای کسانی که فیلم را دیده‌اند، دلیل اصلی ترسی محسوب می‌شود که از کوسه‌ها و آب‌های بی‌کران دارند. فیلم بر اساس رمانی با همین نام و داستان یک افسر پلیس در جزیره‌ای کوچک بود که به شکار کوسه‌ای سفید و درنده رفت. این فیلم بر اساس حملات متعدد کوسه‌های سفید به ساحل جِرسی در سال ۱۹۱۶ ساخته شده است. حمله کوسه‌ها در دنیای واقعی در سال ۱۹۱۶ و در فصل توریستی سال اتفاق افتاد، اتفاقی که سران محلی آن را کم اهمیت جلوه داده و ساحل دریا را ممنوعه اعلام نکردند تا این که گروهی از مردم وارد آب شده و این کوسه قاتل را شکار کردند. بعضی از اتفاقات و شخصیت‌ها در فیلم و داستان واقعی به نظر مشترک می‌آمدند و اگرچه نویسنده این اثر صحت این اشتراک را تکذیب کرد اما داستان حمله کوسه‌های قاتل در سال ۱۹۱۶ در ذهن نویسندگان این فیلم بوده تا جایی که یکی از شخصیت‌های فیلم یعنی برادی به داستان واقعی سال ۱۹۱۶ اشاره می‌کند. هنوز مشخص نیست که یک کوسه سفید قاتل مسئول حمله‌ها بوده یا گروهی از کوسه‌های نر زیرا بعضی از حمله‌ها در آب‌های شیرین اتفاق افتاد.

 

فیلم eaten-alive

۳. Eaten Alive

سال عرضه: ۱۹۷۷

امتیاز در ای‌ام‌دی‌بی: ۵.۴

فیلم Eaten Alive یا زنده خورده شده روایت داستان یک قاتل سریالی و صاحب یک هتل محلی و کوچک بود که  بدن قربانیانش را برای خوردن جلوی یک تمساح بزرگ خانگی می‌انداخت. داستان واقعی نیز به داستان فیلم شبیه است و بازگو کننده داستان جو بال، اپراتور خوش‌مشرب مسافرخانه‌ای در اِلمِندورف ایالت تگزاس در اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی بود. بنا بر گفته بعضی‌، بال روبه‌روی مسافرخانه، یک حوضچه پر از تمساح درست کرده بود. وقتی پلیس درباره ناپدید شدن همسر او از بال سوال کرد، یکی از پیش‌خدمتان مسافرخانه اعتراف کرد که او را در خلاص شدن از دست اجساد کمک کرده است. به این دلیل که بال در آن زمان معروف به غذا دادن به تمساح‌هایش بود، پلیس حوضچه این تمساح‌ها را مورد جستجو قرار داد اما هیچ گونه آثاری مبنی بر باقی مانده بدن انسان پیدا نکرد. با وجود کم بودن مدارک، شایعات اشاره دارند که بال حداقل ۳۰ زن را به قتل رسانده و بدن آن‌ها را خوراک تمساح‌ها کرده است. او در سال ۱۹۳۸ خودکشی کرد.

 

فیلم exorcism-of-emily-rose

۲. The Exorcism of Emily Rose

سال عرضه: ۲۰۰۵

امتیاز در ای‌ام‌دی‌بی: ۶.۷

فیلم جِن‌گیری اِمیلی رُز روایت داستان یک کشیش کلیسا است که به جرم قتل اِمیلی رُز به دلیل شکست در جن‌گیری در دادگاه محاکمه می‌شود. در این فیلم، حقایقی وجود دارد که برگرفته از یک داستان واقعی است. آنِلیزا میشل،‌ دختری آلمانی پس از ماه‌ها قرار گرفتن در شرایط سخن جِن‌گیری توسط دو کشیش به دلیل گرسنگی و کم شدن آب بدن از دنیا رفت. او به دلیل بیماری که پزشکان شیزوفرنی و اختلال در تشخیص هویت تشخیص داده بودند، سال‌ها تحت درمان بود. کشیش‌ها و والدین آنِلیزا توسط دادگاه مجرم شناخته شدند و داستان مرگ غمناک این دختر آلمانی زمینه ساز تغییر قوانین جن‌گیری در کلیسا شد.

 

فیلم جن گیر

۱. The Exorcist

سال عرضه: ۱۹۷۳

امتیاز در ای‌ام‌دی‌بی: ۸

جِن‌گیر، همان فیلم معروف و البته ترسناکی است که هنوز هم اثر خود را از دست نداده است. این فیلم که سال ۱۹۷۳ روی پرده سینماها رفت، داستان یک دختر ۱۲ ساله است که توسط شیاطین و ارواح خبیث تسخیر شده است. مادر او سعی می‌کند تا با کمک گرفتن از کشیش‌ها و عملیات جن‌گیری، دختر خود را نجات دهد. بعضی حقایق از دنیای واقعی در جِن‌گیر وجود دارد و الهام‌بخش آن‌ها داستان یک پرونده در سال ۱۹۴۳ است. البته در دنیای واقعی جن‌گیری با موفقیت روی پسر تسخیر شده صورت گرفت و او به زندگی معمول خود برگشت ولی قاعدتا این موضوع نمی‌توانست زمینه‌ساز یک فیلم ترسناک و درام باشد. جِن‌گیر نه تنها بر اساس یک واقعیت اتفاق افتاده ساخته شده بود بلکه الهام بخش فیلم‌های ترسناکی که از روی داستان‌های واقعی ساخته شده‌اند نیز شد.

این مطلب در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ به روز شده است.

منبع: Theirchest


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده