نویسنده: فرشید معتمد
// سه شنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۰

کمپانی XFX مشخصات کارت گرافیک R9 390X را فاش کرد

شرکتِ XFX، سازنده‌ی کارت‌های گرافیکی، به طور تصادفی روی سایتش تایید کرده است که R9 390X در واقع همان نسخه‌ی تغییرِ نام یافته‌ی R9 290X است. برای اخبارِ بیشتر با ما همراه باشید.

کارتِ R9 290X محصولِ پرچمداری بود که در پایانِ سال ۲۰۱۳ معرفی شد و هنوز هم رسما جایگزینی برای آن معرفی نشده است. اما XFX در صفحه‌ی محصول R9 290X Double Dissipation Edition خود و در پایینِ صفحه، عکسی از جعبه‌ی محصولی قرار داده بود که روی آن به وضوح نام R9 390X مشخص بود. خودِ کارت با دو فنِ بزرگ روی خنک کننده‌ای شامل ۷ لوله‌ی حرارتی، به علاوه‌ی خروجی‌های متداول شامل دو خروجی DVI و یک HDMI و یک DisplayPort عرضه شده است.

ption id="attachment_39029" align="aligncenter" width="640"]HBM Memory طراحی حافظه‌ی گرافیکی پرسرعت HBM بر بستر GPU

با اینکه مشخصاتِ کارت در تصویر نشان داده نشده، داشتنِ ۸ گیگابایت رمِ گرافیکی GDDR5 نشان می‌دهد که این کارت از تراشه‌ی گرافیکی در راهِ Fiji استفاده نخواهد کرد. همچنان که قبلا توسط اِی‌اِم‌دی تایید شده است، کارت‌هایی که شامل تراشه‌ی Fiji باشند تنها به ۴ گیگابایت رمِ گرافیکی HBM محدود خواهند بود.

از طرفِ دیگر، شایعات هم می‌گویند که R9 390X، نسخه‌ی سریع‌تر R9 290X خواهد بود، در حالی که کارت‌های دارای تراشه‌ی جدید Fiji، تحتِ برند Radeon Fury عرضه خواهند شد. گزارش شده که بقیه‌ی محصولاتِ سری ۳۰۰ هم همگی تغییرِ نام یافته‌ی محصولاتِ قبلی خواهند بود که احتمالا طرفداران اِی‌اِم‌دی را که منتظرِ عرضه‌ی طیفِ متنوعی از کارت‌های گرافیکی جدید بودند، نا اُمید خواهد کرد.

ption id="attachment_39030" align="aligncenter" width="640"]Radeon Fury GPU تراشه‌ی گرافیکی Radeon Fury در دستان مدیر عامل AMD

در موردِ Radeon Fury هم تمامِ گزارشات نشان می‌دهد که اِی‌اِم‌دی این پرچمدارِ نسلِ بعدی را در رخدادِ E3 2015 در تاریخِ ۲۶ خرداد رسما معرفی خواهد کرد.

منبع: techspot


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده