// شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۰

ایکس باکس وان چگونه قرار است بازی های ایکس باکس 360 را اجرا کند؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که مایکروسافت در E3 2015 از آن رونمایی کرد، پشتیبانی ایکس‌باکس وان از بازی‌های ایکس‌باکس 360 بود. امکانی که بسیاری از طرفداران مایکروسافت را هیجان زده کرد. اما این قابلیت چطور کار خواهد کرد و کم و کیف آن چطور خواهد بود؟

حدود ۱۰ سال ایکس باکس 360 جایگاه ویژه‌ای در میلیون‌ها اتاق‌خواب‌، اتاق‌ پذیرایی و دفتر کار در سراسر دنیا داشت. طی این زمان، علاقه‌مندان به این پلتفرم، مجموعه‌ بازی‌های زیادی را خریداری کردند ولی وقتی ایکس باکس وان در سال ۲۰۱۳ به بازار عرضه شد این قابلیت که بازی‌های ایکس باکس 360 اجرا شوند، وجود نداشت و این موضوع موجب دلخوری بسیاری از علاقه‌مندان این کنسول بازی شد. شاید به همین دلیل باشد که اخبار اعلام شده توسط مایکروسافت در رویداد E3 بسیار جذاب بود. ایکس باکس وان در تعطیلات امسال میلادی با بازی‌های ایکس باکس 360 هم سازگاری پیدا خواهد کرد. در ابتدا این کار با ۱۰۰ بازی که بیشتر از سوی علاقه‌مندان درخواست شده‌اند، آغاز می‌شود و بقیه بازی‌ها هم در ادامه‌ی بسته به این که میزان درخواست آن‌ها چقدر باشد اضافه خواهند شد.

شانون لوفتیس- مدیر انتشار بازی‌های مایکروسافت در جریان رویداد E3 در گفتگویی کوتاه به سوالاتی در این مورد پاسخ داده است.

آیا از استقبال علاقه‌مندان به بازی در رابطه با سازگاری ایکس باکس وان با بازی‌های قبلی راضی هستید؟

این همان چیزی است که خود من هم به عنوان یک گیمر همیشه می‌خواستم. در واقع منشاء ایجاد سازگاری برای ایکس باکس وان همان درخواست گیمرها بوده است. مدتی زمان برد تا متوجه شدیم که چطور باید این کار را انجام دهیم ولی ما بالاخره موفق شدیم و بازخورد بسیار مثبتی دریافت کردیم.

از نظر فنی این کار چگونه صورت گرفت؟

کار ساده‌ای نبود. کارهای اختصاصی خاصی برای آن انجام گرفت و البته مهندسان با استعدادی هم در این زمینه به ما کمک کردند. کاری که آن‌ها انجام دادند این بود که در معماری ایکس باکس وان یک نرم‌افزار شبیه ساز 360 ایجاد کردند.

آیا تمام بازی‌های ایکس باکس 360 به این ترتیب به ایکس باکس وان می‌آیند؟

این به گیمرها بستگی دارد که به ما بگویند چه می‌خواهند. ما همه تلاش خود را خواهیم کرد ولی قسمتی از کار هم به سازندگان بازی و مذاکرات ما با آن‌ها برمی‌گردد. باید مطمئن شویم که این کار مطابق با اهداف آن‌ها هم هست.

پس لازم است بدانید که قرار نیست تمام بازی‌های ایکس‌باکس 360 برای ایکس‌باکس وان ارائه شوند و همچنین قرار نیست تا دیسک‌های قدیمی ایکس‌باکس 360 خود را در ایکس‌باکس وان قرار داده و به راحتی آن‌ها را اجرا کنید. در واقع مایکروسافت روشی را فراهم کرده است که احتمالا به کمک ابزارهای خاص، امکان پورت کردن بازی‌های ایکس‌باکس 360 برای ایکس‌باکس وان را میسر می‌کند. با این حال باز هم بازی‌سازها باید برای اجرای شدن بازی‌های ایکس‌باکس 360 در ایکس‌باکس وان کمی زمان صرف کنند. اما اینطور که مشخص است مایکروسافت تا جای امکان فرایند تبدیل بازی‌ها را ساده کرده است.

منبع: زومیت


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده