// دوشنبه, ۱ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۵۰

بهترین فیلم های باکس آفیس: انیمیشن پیکساری Inside Out اکران شد!

عاشقان انیمیشن‌های نابِ پیکسار گوش به زنگ باشند که ساخته‌ی جدید آنها، «پشت رو» اکران شده و باکس آفیس را منفجر کرده است! هرچند باز این «دنیای ژوراسیک» بود که در صدر جدول جای گرفت. با تحلیل این هفته باکس‌آفیس، همراه زومجی باشید.

هفته‌ی پیش به محض اینکه گزارش باکس آفیس را منتشر کردیم، خبر آمد که «دنیای ژوراسیک» موفق شده با درآمد خانگی ۲۰۸.۸ میلیون دلار، قسمت اول «اونجرز» (۲۰۷.۴ میلیون دلار) را پشت سر بگذارد و تبدیل به بزرگترین افتتاحیه‌ی تمام دوران‌ها شود. این هفته نیز اگرچه فیلم با ۵۱ درصد افت فروش مواجه شده اما با درآمدی ۱۰۲ میلیون دلاری، هنوز در جایگاه نخست جدول به سر می‌برد. با این حال، اگر هفته‌ی پیش، هفته‌ی دایناسورها بود. این هفته متعلق به عاشقان آثار پیکسار است. بله، جدیدترین ساخته‌ی آنها، «پشت رو» (Inside Out) که از قبل انتظار می‌رفت به موفقیت تجاری فوق‌العاده‌ای برسد، حتی از خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها نیز عبور کرده و ۹۱ میلیون دلار در امریکای شمالی فروخته است. این رقم، «پشت رو» را در دومین رتبه‌ی بهترین افتتاحیه‌های پیکسار قرار می‌دهد. در رتبه‌ی اول «داستان اسباب بازی ۳» که ۱۱۰.۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۰ کسب کرده بود، قرار دارد.

اما عملکرد عالی یک انیمیشن بالطافت و رنگارنگ باعث نشده تا دایناسورهای خشن عهد ژوراسیک بی‌کار بنشینند و یک رکورد دیگر به جا نگذارند. فروش ۱۰۲ میلیون دلاری «دنیای ژوراسیک» در هفته‌ی دومش به این معنی است که آنها در فهرست بزرگترین هفته‌های دوم، در رتبه‌ی دوم قرار گرفته‌اند. در رتبه‌ی اول قسمت اول «اونجرز» با ۱۰۳.۱ میلیون دلاری که در هفته‌ی دوم اکرانش در سال ۲۰۱۲ کسب کرد، قرار دارد.

inside-out

علاوه‌بر امریکای شمالی، دنیا نیز با سرعت درحال تسخیرشدن توسط موجوداتِ ماقبل تاریخ است. «دنیای ژوراسیک» تاکنون ۵۸۳ میلیون دلار از کشورهای خارجی بدست آورده. این را به اضافه‌ی درآمد خانگی ۳۹۸.۲ میلیون دلاریش کنید تا به مجموع فروش ۹۸۱.۳ میلیون دلاری فیلم در سرتاسر جهان برسید. هنوز کار فیلم تمام نشده. «دنیای ژوراسیک» یک رکورد دیگر برای شکستن دارد. آخرین فیلمی که در عرض ۱۷ روز به رقم یک میلیارد فروش در سراسر جهان رسید، «خشمگین ۷» بود. با توجه به سرعتی که «دنیای ژوراسیک» در پیش گرفته، به احتمال زیاد فیلم می‌تواند در روز یازده یا دوزادهمِ اکرانش به مرز یک میلیارد برسد. «دنیای ژوراسیک» در حال حاضر در تمامی مناطق ممکن دنیا به جز ژاپن افتتاح شده. جایی که یونیورسال می‌گوید در تاریخ ۵ آگوست اکران می‌شود.

از هیولاها که دور شویم به زندگی احساسی پیچیده‌ی دختری به اسم رایلی می‌رسیم. یکی از قوی‌ترین دلایلی که «پشت رو» را به این فروش رسانده، نقدهای فوق‌‌العاده‌ای است که دریافت کرده است. فیلم که برای اولین‌بار در جشنواره‌ی کن امسال به نمایش درآمد با واکنش عالی منتقدان مواجه شد. هم‌اکنون میانگین امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز ۹۸ درصد مثبت است و تماشاگران هم نمره‌ی A را به آن اعطا کرده‌اند.

«پشت رو» با ۹۱ میلیونی که به جیب زده، لقب «پرفروش‌ترین عنوانِ جدید» (فیلمی که دنباله یا اقتباس‌شده نیست) را به نام خودش زده است. قبل از این در رده‌ی اول ساخته‌‌ی جیمز کامرون، «آواتار» قرار داشت که در دسامبر سال ۲۰۰۹، مبلغ ۷۷ میلیون دلار کسب کرده بود. اما اگر بخواهیم منصفانه مقایسه کنیم، باید به این نکته هم اشاره کرد که فیلم علمی‌خیالی کامرون، با اینکه تقریبا ۵۵ سالن نمایش کمتر از «پشت رو» داشت، اما میانگین درآمد سالن به سالن‌اش بیشتر بود.

دیو هالیس، رییس بخش پخش دیزنی گفته که استراتژی دیزنی این بود که با آوردن فیلم به جشنواره‌‌های کن و سینماکان، به تبلیغات اولیه فیلم کمک کند. او در این‌باره گفت:

همه‌ی اینها با واکنش جمعی خیلی خوبی  از سوی منتقدان مواجه شد. به طوری که همه‌چیز به مردم می‌گفت، باید دیوانه باشید، اگر این فیلم را نبینید. نمایش‌های اولیه فیلم باعث شد نمایش عمومی فیلم به یک رویداد سینمایی، یک رویداد فرهنگی تبدیل شود.

همانطور که انتظار می‌رفت، خانواده‌ها درصد اصلی تماشاگران فیلم را تشکیل داده بودند. تخمین زده می‌شود ۷۱ درصد از سینماروها، خانواده بوده‌اند و ۳۸ درصد مخاطبان کمتر از ۱۲ سال سن داشته‌اند. حدود ۵۶ درصد تماشاگران هم خانم بوده‌اند.

هالیس اعتقاد دارد موفقیت فیلم به خاطر «ارتباط باورنکردنی‌ای که با مخاطب برقرار می‌کند» و «داستان پیشرفته‌اش» است. «پیکسار باری دیگر این کار را کرده است. آنها باور دارند که کیفیت، بهترین فلسفه و برنامه‌ی تجاری است.»

شاید «پارک ژوراسیک» جلوی «پشت رو» را از گذاشتن تاج پادشاهی باکس آفیس بر سرش گرفته باشد، اما هالیس اعتقاد دارد که این فیلم دایناسوری در جذب مردم به سوی فیلم‌شان کمک بسیاری کرده است:«اینکه مردم با دنیای ژوراسیک تجربه‌ی خوبی را در سینماها داشتند، کمک می‌کند تا آنها به این فکر بیافتند که بیایید برای تجربه‌ی عالی دیگری سینما بریم.»

Dope_poster

بالاخره در رده‌ی سوم جدول، کمدی «جاسوس» با حضور ملیسا مک‌کارتی قرار دارد. این فیلم که نسبت به هفته‌ی گذشته ۳۳ درصد افت فروش داشته، ۱۰.۵ میلیون فروخته است. این فیلم تاکنون ۷۴.۷ میلیون دلار درآمد داشته است.

فیلم زلزله‌محورِ «سن آندریس» با ۸.۲ میلیون دلار فروش، در پله‌ی چهارم جای گرفت. مجموع فروش خانگی فیلم ۱۳۲.۲ میلیون دلار است.

از تازه‌اکران‌شده‌های این هفته، کمدی/درام «هروئین» (Dope) را داشتیم که با آغازی ۶ میلیون دلاری، در رده‌ی پنجم چارت قرار گرفت. کمپانی‌های اوپن روود فیلمز و سونی پیکچرز، این فیلم را با مبلغ ۷ میلیون دلار از جشنواره‌ی فیلم ساندنس صاحب شده بودند.

«هروئین» با نقدهای اکثرا مثبتی مواجه شده و میانگین نمره‌ی تماشاگرانش هم Aمنفی بوده است. جنسیت تماشاگران هم به‌شکلی مساوی تقریبا بین مرد و زن تقسیم شده بوده. ۵۵ درصد از آنها جوان‌تر از ۲۵ سال بوده‌اند. تخمین زده می‌شود ۴۳ درصدشان، آفریقایی/امریکایی بوده‌اند.

جیسون کسیدی، رییس تبلیغات اوپن روود فیلمز می‌گوید:«فکر می‌کنم مردم به خاطر این به فیلم جذب شده‌اند که با فیلمی تازه، اصیل و بامزه طرف هستند. واقعا همین الان چیزی شبیه به این در بازار پیدا نمی‌شود.» برخلاف دیگر فیلم‌های مستقل، «هروئین» از همان ابتدا به صورت سراسری (۲ هزار سالن سینما) اکران شد. کسیدی می‌گوید:«ما اعتقاد داریم چنین حرکتی فرصت بهتری در مقابل فیلم می‌گذارد.»

فیلم «در طول شب» (The Overnight) نیز در اکرانی محدود فقط در سه سینما در نیویورک و لس آنجلس به نمایش درآمد و ۶۱ هزار و ۵۲۳ دلار فروخت. این فیلم که بازیگرانی مثل آدام اسکات، جیسون شوارتمزمن و تیلور شلینگ در آن حضور دارند درباره‌ی گردهمایی دو زوج در یک شب است که همه‌چیز به‌طرز غیرمنتظره‌ی بین آنها پیچیده می‌شود.

باز در اکران محدود، فیلم «من، اِرل و دختر در حال مرگ» را داریم که در هفته‌ی دوم اکرانش، ۳۵۱ هزار و ۷۰۰ دلار کسب کرده و مجموع فروش ده روزه‌اش را به حدود ۶۴۵ هزار دلار رسانده است.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته

۱

Jurassic World

۱۰۲ میلیون دلار

۲

Inside Out

۹۱ میلیون دلار

۳

Spy

۱۰.۵ میلیون دلار

۴

San Andreas

۸.۲ میلیون دلار

۵

Dope

۶  میلیون دلار

۶

Insidious Chapter 3

۴.۱ میلیون دلار

۷

Pitch Perfect 2

۳.۳ میلیون دلار

۸

Mad Max: Fury Road

۲.۸ میلیون دلار

۹

Avengers: Age of Ultron

۲.۷ میلیون دلار

۱۰

Tomorrowland

۲ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

inside-out

Inside Out

تقریبا اکثر منتقدان عقیده دارند، «پشت رو» سنگ بنای دیگری از سوی پیکسار است که تا مدت‌ها به یاد آورده می‌شود. داستان درباره‌ی دختری به اسم رایلی است که خانواده‌اش مجبور می‌شوند به خاطر شغل جدید پدر، به سن فرانسیکو نقل مکان کنند. رایلی که از تمام دوستانش دور شده، حسابی افسرده می‌شود و در خودش فرو می‌رود. اما در آن‌سوی ظاهر او، اتفاقات زیادی در حال وقوع است. ماجرای اصلی فیلم درباره‌ی احساساتی است که در ذهن او حضور دارند. از لذت، ترس و غم گرفته تا نفرت و خشم. هرکدام از اینها کاراکترهای جداگانه‌ای هستند که در مرکز کنترل ذهن رایلی، عواطف او را کنترل می‌کنند. تلاش رایلی برای جفت و جور شدن و عادت کردن به زندگی جدید، هرج و مرج پیچیده‌ای را در میان این احساسات ایجاد می‌کند.

منتقدان لحظه لحظه‌ی «پشت رو» را ستایش کرده‌اند. ظاهرا همانند سه‌گانه‌ی افسانه‌ای «داستان اسباب‌بازی» فقط با یک انیمیشن کودکانه مواجه نیستیم. بلکه با اثر عمیق و چندلایه‌ای طرف‌ایم که هم می‌تواند برای کوچک‌ترها هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده باشد و هم برای بزرگسال‌ها پر از مفاهیمِ زندگی است. طبق گفته‌ی منتقدان در این فیلم به ترتیب با یک تریلر روانشناسانه، یک سرگرمی بامزه‌ی خانوادگی و یک کمدی سورئالِ ابداع‌گر طرف هستیم که از ایده‌پردازی تا اجرا، غافلگیرکننده است. کریس ناشاوِتای از اینترتینمنت ویکلی که فیلم را دوست دارد، می‌نویسد:«فیلم به اندازه‌ی کافی کمدی اسلپ‌استیک و مسخره‌بازی دارد که سر بچه‌ها را گرم کند.. اما در آن واحد فیلم درباره‌ی حقایقِ تلخ و شیرین از دست دادن معصومیت و دوران زودگذر کودکی نیز است.» مایکل فیلیپس از شیکاگو تیریبون می‌نویسد:«زندگی رایلی عجیب و غریب نیست و مشکلاتش هم منحصر به فرد نیستند. اما تمام اینها با تخیل فوق‌العاده‌ای از سوی داکتر (کارگردان) و همکارانش، ارائه شده‌اند.» امتیاز متاکریتیک فیلم تا این لحظه، ۹۳ است.

dope

Dope

مالکوم، بچه دبیرستانی سوسول و به قول معروف «خرخونی» است که همراه با دوستانش جیب و دیگی عاشق فرهنگ هیپ هاپِ دهه‌ی نود هستند و در گروه موسیقی خودشان، می‌نوازند. آنها در یکی از خطرناک‌ترین مناطق کالیفرنیا زندگی می‌کنند. ماجرا از وقتی شروع می‌شود که آنها تصادفا با قاچاقچی مواد مخدری به اسم دام در یک باشگاه شبانه برخورد می‌کنند. وقتی در آنجا درگیری ایجاد می‌شود، مالکوم و دوستانش فرار می‌کنند. اما مالکوم نمی‌داند که دام، چیزی را در کوله‌پشتی‌اش مخفی کرده است. این به ماجراجویی وحشیانه‌ای بین آنها و اراذلِ مسلحی که مواد داخل کوله‌پشتی را می‌خواهند، تبدیل می‌شود. میک لاسال از سن فرانسیکو کرانیکل که فیلم را خیلی دوست داشته، می‌نویسد:«این فیلم درباره‌ی نوجوانِ درس‌خوانی است که در لس آنجلس زندگی می‌کند و یک چیزی درباره‌ی فیلم یا شاید همه‌چیزش، واقعی احساس می‌شود.» مایکل فیلیپس در نقدش می‌آورد:«حال و هوای هروئین خیلی جالب و خنده‌دار است، اما نکته‌ی بارزش این است که به ندرت به‌طرز احمقانه‌ای خنده‌دار می‌شود.» امتیاز متاکریتیک فیلم تا این لحظه، ۷۲ است.

گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده