نویسنده: علی معصومی
// سه شنبه, ۲ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۲

زیبا‌ترین کنسول‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی

وقتی نام کنسول‌های بازی می‌آید، قطعا برای همه ما کنسول‌هایی تداعی می‌شوند که امروزه دیگر وجود ندارند ولی یاد و نامشان همواره در ذهن ما جاری است. در ادامه با معرفی زیباترین کنسول‌های بازی تمام ادوار با زومجی همراه باشید.

در تمام این سال‌ها، و از زمانی که دست چپ و راستمان را تشخیص دادیم، بازی‌های ویدیویی نیز با ما دهه شصتی‌ها و هفتادی‌ها همراه بوده‌اند. هر سال که می‌گذشت، با آمدن کنسولی جدید، قدیمی‌ترها کنار می‌رفتند و حضورشان کم رنگ و کم رنگ‌تر می‌شد. آن زمان، ما به بازی‌ها بیشتر توجه داشتیم تا به خود کنسول‌ها؛ این که چه کنسولی چه مشخصات و ویژگی‌هایی و حتی چه شکلی داشت، از اهمیت چندانی برخوردار نبود.

گفتیم ظاهر کنسول‌ها از قدیم خیلی اهمیت نداشته است. اما برای برخی این موضوع مهم است که وقتی کسی را به خانه‌شان دعوت می‌کنند، از دیدن آن کنسول وحشت نکند یا حالش به هم نخورد! البته باید این موضوع را نیز در نظر داشت که طراحی‌های قدیم هرگز به پای طراحی‌های جدید نمی‌رسند و بالاخره فناوری در کنار پیشرفت‌های آماری، از نظر طراحی نیز پیشرفت می‌کند.

در طی ۴۰ سال گذشته یعنی از ابتدای خلقت کنسول‌های بازی، هر کدام از کنسول‌ها از طراحی‌های منحصر به فردی برخوردار بوده‌اند. برخی طراحی‌های بسیار ساده داشته و برخی در ظاهر، زشت و بدقیافه بوده اند. ما با آنها کاری نداریم و می‌خواهیم به کنسول‌هایی بپردازیم که از نظر طراحی نسبت به بقیه سرتر بوده‌اند. قطعا پرداختن به این موضوع، حس نوستالژی شما را قلقلک خواهد داد!

Atari 2600 | سال طراحی: ۱۹۷۷

۱۰ زیبای خاطره‌ساز / زیباترین کنسول‌های بازی تمام ادوار تاریخ

آتاری یک اسم است با هزاران هزار خاطره. آتاری ۲۶۰۰ کنسول بازی‌ای است که دسته‌های گوشت کوبی آن هنوز هم نماد دسته‌های بازی است. طراحی زمخت و خطی آن به همراه لبه چوبی پنل آن، تلفیقی از اصالت، زیبایی و مدرنیته را در خود دارد. بازی‌های Combat و Pac Mac از جمله اولین بازی‌هایی بودند که توسط آتاری برای این کنسول تولید شدند.

ZX Spectrum | سال طراحی: ۱۹۸۲

۱۰ زیبای خاطره‌ساز / زیباترین کنسول‌های بازی تمام ادوار تاریخ

این دستگاه، به معنای واقعی یک کامپیوتر بود. این کنسول که ساخت شرکت بریتانیایی Sinclair بود، پلتفرمی بسیار منحصر به فرد داشت. سازنده آن، آقای کلیو سینکلر (Sir Clive Sinclair) فرد عجیبی بود. نگاهی که او به آینده داشت باعث ساخت ابزارهای عجیب و غریب و در عین حال، جالب شد. یکی از مشهورترین احتراعات وی همین ZX Spectrum بود که می‌توان گفت شکل گیری ایده کامپیوترهای خانگی در بریتانیا از روی همین دستگاه انجام گرفت. طراحی صفحه کلید را نگاه کنید، بسیار جمع و جور است؛ اما همه چیز به همین جا ختم نمی‌شود، بلکه این کامپیوتر، رنگی است و علت انتخاب واژه Spectrum و استفاده از نوار رنگی روی گوشه دستگاه نیز همین است.

Commodore SX-64 | سال طراحی: ۱۹۸۴

sx

کمدور ۶۴ را همه ما دهه شصتی‌ها می‌شناسیم و با آن خاطره داریم. کمدور یک کامپیوتر تمام عیار در دل یک کیبورد بود. دو سال بعد Commodore SX-64 روانه بازار شد. همان که در تصویر مشاهده می‌کنید، یعنی اولین کامپیوتر قابل حمل با صفحه نمایش رنگی ۵ اینچی و یک فلاپی درایو! وزن این کامپیوتر ۱۰ کیلوگرم بود و قیمتی معادل با ۹۹۵ دلار در آن زمان (چیزی حدود ۲۲۵۰ دلار امروزی!) داشت.

 

Sega Mark III | سال طراحی: ۱۹۸۵

۱۰ زیبای خاطره‌ساز / زیباترین کنسول‌های بازی تمام ادوار تاریخ
سگا مارک ۳ ساخت کشور ژاپن در سال ۱۹۸۵ وارد بازار آسیا شد. این کنسول با تغییراتی تحت نام Sega Master System به بازار غرب نیز راه پیدا کرد. در نگاه اول، این کنسول شبیه به کنسول زمان خود نیست و طراحی آن بسیار آینده‌نگرانه به نظر می‌رسد. از قابلیت‌های ویژه این کنسول این بود که با خرید یک دستگاه مبدل رادیویی، می‌توانستید تصاویر بازی را به شکل بی‌سیم روی سیگنال UHF تلویزیون تنظیم کرده و نمایش دهید.

 

Nintendo Super Famicom/Super Nintendo | سال طراحی: ۱۹۹۰

۱۰ زیبای خاطره‌ساز / زیباترین کنسول‌های بازی تمام ادوار تاریخ
سوپر نینتندو دومین کنسول بازی خانگی نینتندو بود که از نظر گرافیک و صدا نسبت به کنسول اول، بسیار قدرتمندتر شده بود. البته این کنسول در نسخه‌های مختلف در سراسر دنیا تولید و عرضه شد که این عکس متعلق به نسخه اروپایی-استرالیایی این کنسول است و طراحی آن بیشتر به دل می‌نشیند. اگر مزدا MX-5 قدیمی را به خاطر داشته باشید، شاید شباهتی بین این دو یافتید! استفاده از خطوط منحنی، زیبایی خاصی به این کنسول بازی داده است به طوری که حتی امروز که به آن نگاه می‌اندازیم، لذت می‌بریم. همچنین استفاده از طیف رنگی خاکستری در آن، بر جذابیتش افزوده است (به دکمه‌ها که شبیه به چراغ‌های مزدا MX-5 هستند توجه کنید!).

 

Panasonic 3DO | سال طراحی: ۱۹۹۳

۱۰ زیبای خاطره‌ساز / زیباترین کنسول‌های بازی تمام ادوار تاریخ
وقتی فکرها روی هم ریخته شود، نتیجه تولید اثری خارق‌العاده است. کمپانی‌های Electronic Arts و LG و Matsushita (که اکنون پاناسونیک نام دارد) به همراه AT&T Corporation و MCA و Time Warner شرکتی را جهت تولید بازی‌های رایانه‌ای تحت نام 3DO (سیستم عامل سه بعدی) در سال ۱۹۹۱ تاسیس کردند که اولین تولیدشان کنسول 3DO بود. هدف آنها تولید کنسولی بود که بر اساس دیسک‌های نوری تولید شده توسط دیگر کمپانی‌های بود که مجوز تولید بازی را برای آن را داشتند. قرار بود برای فروش هر بازی، ۳ دلار عاید این کمپانی تلفیقی شود. در ابتدای عرضه این کنسول در سال ۱۹۹۳، بسیار برای آن تبلیغ شد که از آن به عنوان موج چند رسانه‌ای یاد می‌کنند. زمانی که کنسول وارد بازار شد، به علت قیمت بسیار بالای کنسول در مقایسه با دیگر رقبا، مانند سگا و نینتندو، نتوانست در کورس رقابت باقی بماند و به سرعت از گردونه خارج شد. اما طراحی این کنسول در نوع خود بسیار زیبا و استادانه بود.

 

Sega Dreamcast | سال طراحی: ۱۹۹۸

۱۰ زیبای خاطره‌ساز / زیباترین کنسول‌های بازی تمام ادوار تاریخ
آخرین کنسول بازی که توسط سگا تولید شد و اولین کنسول تولید شده در نسل ششم کنسول‌های بازی، این کنسول بود و جا داشت به خاطر طراحی منحصر به فرد خود نسبت به دیگر کنسول‌های سگا، در این لیست قرار گیرد. البته این کنسول نتوانست فروش خوبی داشته باشد و با ورود پلی استیشن ۲ و اکس باکس، دیگر کسی خواهان این کنسول انقلابی و زیبا نبود و در سال ۲۰۰۱ تولید آن متوقف شد.

 

Nintendo Gamecube | سال طراحی: ۲۰۰۱

۱۰ زیبای خاطره‌ساز / زیباترین کنسول‌های بازی تمام ادوار تاریخ
جعبه بازی نینتندو، یکی دیگر از تولیدات کمپانی نینتندوی ژاپن است. این کنسول بازی آنقدر کوچک بود که فقط دیسک‌های کوچک می‌خورد و دسته آن نیز کوچک بود که برای دست‌های کوچک طراحی شده بود! کوچولوهای اوایل قرن بیست و یکمی که می‌توانستند بازی Mario Kart را با نهایت لذت بازی کنند. جالب است بدانید که این کنسول اولین کنسول نینتندو بود که از دیسک نوری استفاده می‌کرد؛ دیسک‌های کوچکی که در اندازه miniDVD ها بود. در این کنسول، قابلیت بازی‌های آنلاین برای تعداد محدودی بازی قرار داشت که برای این کار به مودم ویژه این دستگاه نیاز بود.

 

Sony PSX | سال طراحی: ۲۰۰۳

Console_psx
بین تمامی دستگاه‌هایی که تاکنون سونی برای بازی‌های ویدیویی ساخته است، PSX فراموش شده ترین دستگاه است. اشتباه نکنید، در مورد پلی استیشن صحبت نمی‌کنیم. PSX چیز دیگری است. در واقع این دستگاه دو در یک است: یک دستگاه ضبط صدا + یک دستگاه پلی استیشن ۲. سونی این دو دستگاه را در هم ادغام کرد و آن را با طراحی منحصر به فرد و زیبایی که می‌بینید، ارائه داد به طوری که هر چه بیشتر نظاره‌اش می‌کنیم، به جزئیات آن پی می‌بریم. قیمت بالا و عدم تولید این دستگاه در خارج از ژاپن را می‌توان علت ناشناخته ماندن آن دانست و طول عمر تولید این دستگاه از ۲ سال تجاوز نکرد.

 

Sony PlayStation 4 | سال طراحی: ۲۰۱۴

۱۰ زیبای خاطره‌ساز / زیباترین کنسول‌های بازی تمام ادوار تاریخ
از گذشته که عبور کنیم، می‌بینیم کنسول‌های بازی همچنان پیشتاز صنعت بازی‌های ویدیویی هستند و سال به سال بر قابلیت‌ها و ویژگی‌های آنها افزوده می‌شود. پس بهتر است یک کنسول معاصر را نیز که دارای طراحی زیبایی هم هست در لیست قرار دهیم. طراحی‌های امروزی در زمینه کنسول‌ها، بسیار زیبا هستند و کمتر چیزی را می‌بینید که توی ذوقتان بزند و همه چیز عالی به نظر می‌رسد. دیگر دوران طراحی‌هایی نظیر نینتندو ۶۴ و اولین نسخه اکس باکس به پایان رسیده است. در بین کنسول‌های کنونی انتخاب نهایی طراحی زیبا، کنسول پلی استیشن ۴ است، در صورتی که شاید کنسول‌های Wii و پلی استیشن ۲ باریک (PS2 Slim) هم می‌توانستند در این لیست قرار گیرند. طراحی زاویه‌دار، تمام مشکی و البته مینیمال این کنسول می‌تواند عنوان زیباترین کنسول حال حاضر را لقب بگیرد.

از آتاری تا PS4 کنسول‌های بسیاری ساخته و روانه بازار شده‌اند و قطعا انتخاب از میان آنها کار آسانی نیست. شما با کدام یک از این کنسول‌ها بازی کرده و خاطره دارید؟ آیا کنسولی را می‌شناسید که از نظر شما طراحی زیبا و منحصر به فردی داشته ولی در این لیست قرار نگرفته است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: Techspot


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده