نویسنده: محسن وزیری
// دوشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰

تجربه بازی Minecraft با هدست واقعیت افزوده هولولنز دقیقاً چگونه است؟

هولولنز یکی از اختراعات بسیار جذاب نسل حاضر است و بیش از هرچیزی که تا به حال دیده‌ایم، رنگ و بوی آینده می‌دهد. برای اینکه بیشتر در مورد دستگاه مرموز مایکروسافت بدانید و از نحوه‌ی اجرای Minecraft روی آن آگاه شوید، این مقاله جذاب را از دست ندهید.

واقعیت دیگر مفهوم تغییرناپذیری نیست. با وجود دستگاه‌هایی مانند آکیولس و مورفیوس که هرکدام راهی برای فرار به دنیاهای جدید بازکرده‌اند، واقعیت مجازی آینده‌ای محسوس است. در کنار آن‌ها هدست هولولنز مایکروسافت قرار دارد، هدستی که در حالی که در نگاه اول بسیار شبیه رقبای خود است، اما در واقع تجربه‌ای بسیار متفاوت و البته به همان اندازه هیجان‌انگیز ارائه می‌کند. مهم‌ترین ویژگی هولولنز این است که شما با استفاده از آن، از دنیای واقعی جدا نمی‌شوید؛ بلکه دنیا زمین بازی دیجیتالی شما خواهد شد.

با اینکه هولولنز اوایل سال میلادی معرفی شد، این کنفرانس E3 مایکروسافت بود که ویژگی‌های کاربردی آن را به همگان نشان داد. ما دنیای ماینکرفت را دیدیم که روی یک میز معمولی خلق شده بود. ما این دنیای دیجیتالی را با چشمان خود دیدیم و نظاره‌گر چگونگی ایجاد تغییر در آن در فضایی سه‌بعدی بودیم. همه‌ی اینها، مانند تصاویری از آینده بودند.

در مراسم ماین‌کان که همین هفته در لندن برگزار شد، خبرنگاران توانستند همان دموی E3 را خودشان تجربه کنند. ارائه‌ی E3 این بازی به وسیله‌ی هولولنز کمی گمراه‌کننده بود، چرا که میدان دید هولولنز کمتر از چیزی است که در ویدیوها دیدیم (در ادامه این نکته کاملاً توضیح داده خواهد شد) ولی آنقدر نیست که اهیمت این فناوری را زیر سوال ببریم و از نقشی که می‌تواند در دنیای بازی‌های رایانه‌ای ایفا کند، ناامید شویم.

مهم‌ترین ویژگی هولولنز این است که شما با استفاده از آن، از دنیای واقعی جدا نمی‌شوید؛ بلکه دنیا زمین بازی دیجیتالی شما خواهد شد.

قبل از اینکه هدست را روی سرتان بگذارید، باید به دستگاهی مانند یک دوربین دو چشمی نگاه کنید‌ (شبیه وسیله‌ای که در چشم‌پزشکی‌ها وجود دارد) تا با اندازه‌گیری فاصله‌ی میان دو چشم، هولولنز خودش را برای شما تنظیم و کالیبره کند. با وجود اینکه هنوز تاریخ عرضه‌ای از دستگاه در اختیار نداریم، نمونه‌‌ای که در لندن مورد استفاده قرار گرفته بسیار خوش‌ساخت است و تقریباً همان چیزی است می‌توان که از یک محصول نهایی انتظار داشت. هدست‌های آکیولس و مورفیوس که تا پیش از این در نمایشگاه‌ها جهت تست و بررسی بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد، با همه‌ی آن سیم‌ها و چسب‌های اطرافشان واضح است که نمونه‌های آزمایشی و اولیه هستند. اما کیفیت ساخت هولولنز به گونه‌ای است که می‌توانید انتظار داشته باشید همین ماه آینده به بازار عرضه شود.

قرار دادن هدست روی سر کار ساده‌ای است و بند دایره‌شکلی که در آن قرار دارد، با چند تنظیم ساده و سریع مانع از سُر خوردن هدست از روی سر می‌شود. وزن هولولنز محسوس است اما آنقدر نیست که به آن سنگین بگوییم، البته باید میزان استفاده از آن را هم در نظر گرفت چرا که حتی کنترلرها هم بعد از چندین ساعت استفاده، سنگین به نظر می‌رسند. نکته‌ی جالب و شاید کمتر اشاره شده در مورد هولولنز این است که آن یک وسیله‌ی جانبی نیست، این دستگاه پردازنده‌ی محاسباتی و گرافیکی مخصوص خود دارد و نسخه‌ی هولوگرافیک ماینکرفت را به تنهایی پردازش و اجرا می‌کند.

دموی بازی مانند نسخه‌ی معمولی ماینکرفت آغاز می‌شود: شما یک کنترلر ایکس‌باکس 360 در دست دارید و لوگوی بازی هم به نمایش در می‌آید. اما جادو زمانی شروع می‌شود که وارد بازی می‌شوید. بلاک‌های بازی از آسمان به پایین می‌ریزند و اگر به اطراف نگاه کنید می‌بینید که روی تمام اشیای اتاق پراکنده شده‌اند. مکعب‌های بازی حتی نماینده‌ی مایکروسافت را هم که سعی می‌کند عمکلرد بازی را توضیح دهد، زیر خود دفن می‌کنند. هولولنز بدون سر و صدای اضافه نقشه‌‌ای سه بعدی از اتاق تهیه می‌کند و با بررسی حجم و فرم اشیای موجود و فاصله‌ی آن‌ها از یکدیگر، پستی و بلندی‌هایی در نقشه‌ی بازی ایجاد می‌کند که بلاک‌ها روی آن قرار می‌گیرند. حالا دنیاهای واقعی و مجازی یکی شده‌اند و تأثیری که می‌گذارد، شگفت‌انگیز است.

نمایش Minecraft در کنفرانس E3 مایکروسافت مانند دریچه‌ای رو به آینده بود. نمایش Minecraft در کنفرانس E3 مایکروسافت مانند دریچه‌ای رو به آینده بود.

دمو شامل یک دنیای از پیش‌ ذخیره‌شده‌ی بازی است که به صورت دو بعدی در یک تلویزیون عظیم روی دیوار مقابل کاربر نمایش داده می‌شود. این صفحه‌ی نمایش در واقع آنجا وجود ندارد و هولولنز آن را خلق کرده است. با فرمان‌های صوتی می‌توانید اندازه‌ی آن را تغییر دهید یا حتی آن تصویر دو بعدی را به شکل فیلم‌ها و بازی‌های سه بعدی که با عینک دیده می‌شوند، سه بعدی کنید. اما حالت دیگری نیز وجود دارد که به عنوان سه بعدی هولوگرافیکی شناخته می‌شود و این همان چیزی است که فعلاً تنها از پس هولولنز برمی‌آید. با انتخاب این حالت می‌توانید از جای خود بلند شوید و به سمت صفحه‌نمایش مجازی قدم بردارید، فقط با این تفاوت که دیگر یک صفحه‌ی تخت دو بعدی مقابلتان قرار ندارد، بلکه به پنجره‌ی بزرگی تغییر کرده است که روی هوا معلق شده و آن سوی پنجره، دنیای ماینکرفت شما قرار دارد. می‌توانید با بالا بردن سر خود از درون این پنجره آسمان ماینکرفتی خود را ببنید یا پایین را نگاه کنید و درختان و ساختمان‌ها را تماشا کنید. همه‌ی این‌ها مانند حقه‌های شعبده‌بازی هستند و با اینکه می‌دانید تنها تصویری سه‌بعدی مقابل خود می‌بینید، باز هم خارق‌العاده است.

بعد از این تجربه باید به میزی که در میان اتاق قرار دارد نگاه کنید. با یک فرمان صوتی دیگر، دنیای بازی از آن پنجره‌ی جادویی روی میز منتقل می‌شود. سطح چوبی میز به آرامی پر از مکعب‌هایی می‌شود که با نشستن کنار هم، دنیای ماینکرفت را شکل می‌دهند. درست مانند این است که به یک ماکت پرجزئیات نگاه کنید. هنگامی که از این فاصله به دنیای مجازی نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که تصاویر هولوگرافیک واقعاً رزولوشن بالایی دارند. تک تک مکعب‌ها از یکدیگر قابل تشخیص و رنگ‌ها نیز مشخص و سرزنده هستند. گهگاه در طول دمو سایه‌های رنگی میان مکعب‌ها دیده می‌شود اما چندان مشکل بزرگی نیست و احتمالاً به خاطر جایگیری هدست روی سر رخ می‌دهد.

محدودیت میدان دید از کیفیت تجربه‌ی کلی می‌کاهد باعث کمتر شدن تأثیرگذاری تصاویر هولوگرافیک می‌شود.

در مجموع کیفیت تصاویر عالی است: رزولوشن بالا، جزئیات زیاد و بدون تأخیر. با این حال، همانطور که قبلاً اشاره شد محدودیت میدان دید از کیفیت تجربه‌ی کلی می‌کاهد باعث کمتر شدن تأثیرگذاری تصاویر هولوگرافیک می‌شود. بر خلاف چیزی که در تریلر معرفی دستگاه در مراسم رونمایی از ویندوز ۱۰ یا همین دموی ماینکرفت در E3 دیدیم، هولوگرام‌ها کاملاً اطراف شما را پر نمی‌کنند. تمام تصاویر هولوگرافیک محدود به محوطه‌ی مستطیل‌شکلی در مرکز زاویه‌ی دید کاربر هستند. البته اندازه‌ی آن اصلاً کوچک نیست اما به هر حال لبه‌های این کادر باعث می‌شوند تصاویری که گوشه‌ها قرار گرفته‌اند، از وسط قطع شوند. هولوگرام‌ها تمام میدان دید را پر نمی‌کنند و تقریباً مانند این است که از درون یک کادر مستطیلی به ماینکرفت نگاه کنید. اما هنگامی که مشغول بازی هستید این مورد چندان به چشم نمی‌آید چرا که روی مرکز صفحه تمرکز می‌کنید و دید جانبی اهمیت خود را از دست می‌دهد. ولی هنگامی که در حال قدم زدن دور مدل سه بعدی هستید و با حرکات دست یا فرمان‌های صوتی تصویر را نزدیک و دور می‌برید، اصلاً جالب نیست که ببینید قسمت‌های کناری نقشه به خاطر میدان دید محدود هولولنز قابل مشاهده نیستند. این مورد تا حدودی حس و حال خیال‌انگیز تجربه‌ی هولولنز را از بین می‌برد.

اندازه‌ی واقعی کادری که هولوگرام‌ها در آن نمایش داده می‌شوند، تقریباً به این شکل است. اندازه‌ی واقعی کادری که هولوگرام‌ها در آن نمایش داده می‌شوند، تقریباً به این شکل است.

با اینکه مشکل میدان دید ممکن است در نسخه‌های بعدی دستگاه رفع شود، اما به نظر نمی‌رسد تا زمان عرضه‌ تغییر چندانی کند. تیم سازنده همچنان مشغول ایجاد تغییراتی روی هدست است اما نباید انتظار پیشرفت چشمگیری داشته باشیم و همانطور که اشاره شد، هدستی که در لندن مورد استفاده قرار گرفته بسیار نزدیک به نسخه‌ی نهایی است. با این حال فناوری هولولنز،‌ ایده‌ی اصلی آن و ظرفیتش در بازی‌های رایانه‌ای قطعاً قابل توجه است. با انگشت شست و اشاره‌ی خود می‌توانید نقشه را از روی میز بلند کنید و به راه‌رو‌های زیرزمینی آن نگاهی بیاندازید. می‌توانید روی زانوی خود بنشینید تا دید بهتری به جزئیات دنیای مجازی ماینکرفت داشته باشید. با نگاه به قسمت خاصی از نقشه، می‌توانید با یک فرمان صوتی نشانه‌ای روی آن بگذارید و سپس در حالت دو بعدی یا سه بعدی معمولی، روی مبلتان بنشینید و بازی را از آن نقطه ادامه دهید. از هولولنز برای ساختن نسخه‌ی واقعیت مجازی ماینکرفت استفاده نمی‌شود، بلکه بازی همانی است که همه می‌شناسیم و تنها نحوه‌ی بازی کردن بسیار جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتر از گذشته شده است. گیمرها حالا علاوه بر بازی کردن به صورت ثابت و نشسته، باید گهگاه از جای خود بلند شوند و در حالت سه بعدی هولوگرافیکی، به بررسی نقشه درست وسط اتاقشان بپردازند.

در مراسم ماین‌کان امسال، نسخه‌ی داستانی Minecraft هم  معرفی شد که توسط تل‌تیل ساخته می‌شود.

آکیولس و مورفیوس در هر نمایشگاهی که به نمایش گذاشته می‌شوند، مدام بهبود می‌یابند و بازی‌های آن‌ها نیز جذاب‌تر می‌شود. اما واقعیت مجازی در کل هنوز به صورت یک شیوه‌ی جدید بازی پذیرفته نشده است. قطعاً تجربه‌ی سرگرم‌کننده‌ای است اما فعلاً استقبال چندانی از آن نمی‌شود. نسخه‌ی هولولنز ماینکرفت برداشتی آینده‌نگارنه از همان تجربه‌ی گیمینگی است که هم‌اکنون طرفداران بسیار دارد. هولولنز به شما این امکان را می‌دهد که به صورت سنتی و با یک کنترلر، از روی مبل اتاقتان روی یک صفحه‌ی نمایش بزرگ بازی کنید اما درست در لحظه‌ی بعد، آن تجربه را به شکلی بسیار جذاب تغییر می‌دهد و کاری بسیار بیشتر از قرار دادن شما در جای شخصیت بازی انجام می‌دهد. از همین حالا می‌توان به نحوه‌ی استفاده از آن در بازی‌هایی غیر از ماینکرفت فکر کرد. نظرتان راجع به یک مسابقه‌ی DOTA روی میز چیست؟ یا یک بازی کارآگاهی که صحنه‌ی جرم، اتاق شما است و سرنخ‌ها در اطرافتان پنهان شده‌اند؟ یا حتی یک بازی ترسناک که در آن هیچوقت نباید به پشت سر خود نگاه کنید.

محدودیت میدان دید قطعاً یک ضعف بزرگ است و باعث کاهش شدید تأثیر آن تجربه‌ی آینده‌نگرانه‌ای می‌شود که همه با دیدن تریلرها از هولولنز انتظار داشتیم، اما ظرفیت بالقوه‌ی دستگاه و کیفیت فناوری آن را نمی‌توان انکار کرد. شاید فعلاً جالب‌ترین نکته در مورد هولولنز این باشد که این دستگاه چقدر خوب توانسته از بازی ماینکرفت برای نمایش ویژگی‌های منحصر به فرد خود استفاده کند. این تنها ماینکرفتی نبود که از درون یک چشمی بازی می‌شود، بلکه نسخه‌ای از بازی است که فقط روی هولولنز موجود می‌توانید آن را تجربه کنید. بعد از تجربه‌ی ماینکرفت روی هولولنز، حتماً نگاهتان به این بازی تغییر خواهد کرد.

منبع: IGN


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده