نویسنده: نادر امرایی
// شنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۵

عمر شریف بازیگر فیلم لورنس عربستان در سن ۸۳ سالگی درگذشت

بازیگر معروف سینما و ستاره فیلم‌هایی همچون لورنس عربستان و دکتر ژیواگو، عمر شریف، در سن ۸۳ سالگی در بیمارستانی در قاهره، پایتخت مصر درگذشت. وی برنده دو جایزه گلدن گلوب و یک نامزدی اسکار بود.

بازیگر متولد مصر بخاطر بازی در فیلم دکتر ژیواگو برنده گلدن گلوب شده بود و در سال ۱۹۶۲ نیز بخاطر ایفای نقش شریف علی‌ در فیلم لورنس عربستان ساخته دیوید لین نامزد دریاف اسکار شده بود. در اوایل سال جاری میلادی نماینده وی اعلام کرده بود که شریف به بیماری آلزایمر مبتلا است.

استیو کنیس نماینده او در هنگام اعلام خبر فوت وی به خبرگزاری‌ها گفت:

عمر شریف دیروز بعد از ظهر در بیمارستانی در قاهره  دچار حمله قلبی شد.

آنتونیو باندراس که در فیلم سیزدهمین جنگجو با شریف همبازی بود در رابطه با وی گفت:

او یک داستان سرای بزرگ، دوست با وفا و انسان خردمندی بود.

شریف که در ماه آوریل سال ۱۹۳۲ (۱۳۱۱)  با نام مایکل شلهوب در الکساندریا به دنیا آمد قبل از مهاجرت به لندن و تحصیل در آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک لندن به تجارت خانوادگی‌اش که تجارت الوار بود مشغول بود. او در سال ۱۹۵۴ (۱۳۳۳) در فیلم مصری سیرا فیل وادی (آفتاب فروزان) اولین حضور خود در سینما را تجربه کرد اما زمانی‌ بسیار معروف شد که دیوید لین از او برای بازی در فیلم لورنس عربستان استفاده کرد. پیتر اوتول که نقش تی‌ای را در فیلم به عهده داشت اسم شریف را اسم مضحکی می‌دانست و به همین دلیل وی را فِرِد خطاب می‌کرد. این دو به سرعت تبدیل به دوستان صمیمی‌ شدند.

سال‌ها بعد شریف اعلام کرد که از موفقیت فیلم لورنس عربستان تعجب‌زده است زیرا به نظر او فیلم فقط صحنه‌هایی بود از افرادی که شتر سواری‌ می‌کردند.

دیوید لین باز هم از شریف در فیلم دیگرش یعنی دکتر ژیواگو استفاده کرد. شریف در این فیلم نقش دکتری داشت که داستان زندگی‌اش با انقلاب روسیه گره می‌خورد. وی برای بازی در این نقش هر روز ساعت‌ها بر روی صندلی‌ گریم می‌نشست تا گریمورها موهایش را صاف کنند و چهره‌ی مصری او‌را به یک چهره‌ی ‌اروپایی تبدیل کنند. به گفته شریف این فیلم او را تا مرز فروپاشی عصبی پیش برد. از دیگر نقش‌های مهم شریف می‌توان به بازی در فیلم دختران بامزه در مقابل باربارا استرایسند و  فیلم جاسوسی دانه آلوچه در مقابل جولی اندروز اشاره کرد. شریف در دوران بازیگری خود نقش انسان‌های معروفی مانند چنگیز خان و چه‌گوارا را نیز بازی کرده است. 

در ادامه، حضور وی در سینما کمرنگ‌تر شد و عمر شریف به قمار روی آورد. وی خیلی‌ کم بازی در فیلمی را قبول می‌کرد و به گفته خودش فیلم‌هایی که ایفای نقش در آنها را می‌پذیرفت فیلم‌های بی‌ارزشی بودند. در اواخر دهه ۹۰ شریف اعلام کرد که بخاطر از دست دادن مقام و احترامش بازی در هیچ فیلمی را نمی‌پذیرد. با این حال در سال ۲۰۰۳ وی بازی در فیلم درام فرانسوی آقای ابراهیم را پذیرفت که در آن‌ نقش یک مغازه‌دار مسلمان را بازی می‌کرد که سرپرستی بچه یهودیی را به عهده می‌گیرد. فیلم برای وی جایزه سزار (اسکار فرانسوی) را به ارمغان آورد و پس از مدت‌ها نقد‌های بسیار خوبی‌ در مورد بازی شریف نوشته شد. در سال ۲۰۰۷ نیز وی بعد از مشت زدن به یک مسؤل پارکینگ بخاطر قبول نکردن پول اروپاییش به کلاس‌های کنترل خشم فرستاده شد. 

عمر شریف اواخر عمر خود را بیشتر در هتل سلطنتی Moncean در پاریس یا قاهره سپری می‌کرد اما گاهی برای طرفداری از تیم فوتبال محبوبش به شهر هال در انگلستان نیز سفر می‌کرد. او طرفدار تیم اصلی‌ این شهر یعنی‌ هال سیتی بود. شریف در زمان فیلمبرداری دکتر ژیواگو توسط سر تام کُرتِنی با تیم فوتبال هال آشنا شد و در سال ۲۰۱۰ از طرف دانشگاه این شهر بخاطر وفاداریش مدرک افتخاری دریافت کرد.

اوایل سال جاری میلادی پس از تأیید شدن بیماریش، پسرش طارق در مصاحبه‌ای در مورد وضعیت جسمانی پدرش گفت:

وی کماکان می‌داند که یک هنرپیشه معروف است. به طور مثال می‌داند که در فیلم دکتر ژیواگو بازی کرده است اما زمان فیلمبرداری فیلم را از یاد برده است. 

پس از مرگ عمر شریف، نوه او که اسمش عمر شریف جونیور است با انتشار عکسی‌ از پدربزرگش در صفحه فیسبوکش نوشت که من دوستت دارم و همچنین از تمام کسانی‌ که برای پدربزرگش دعا‌ کردند تشکر کرد و گفت من دلم برای پدربزرگم بسیار تنگ خواهد شد.

منبع: BBC


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده