نویسنده: آرش عیاری
// چهار شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰

بررسی ماوس گیمینک Echelon ایسوس

انتخاب یک ماوس خوب که هم بتواند پاسخگوی نیاز‌های روزانه باشد و هم در بازی‌های ویدیویی،‌ کارکرد خوبی از خود نشان دهد؛ کار آسانی نیست. امروز در زومجی قصد بررسی ماوس گیمینگ ایسوس از سری محصولات Echelon را داریم تا ببینیم این ماوس می‌تواند انتخاب خوبی باشد یا خیر. 

اهمیت یک ماوس خوب و خوش‌دست بر هیچ‌کس پوشیده نیست. اهمیتی که می‌تواند در درجه اول موجب لذت بردن از کار با رایانه و همچنین سرعت و دقت در بازی‌های ویدیویی شود. گیمرهای حرفه‌ای به خصوص علاقه‌مندان بازی‌های سبک اول شخص و استراتژی متوجه اهمیت یک ماوس خوب و خوش‌دست هستند برای همین است که پول و وقت زیادی را صرف خرید ابزار مخصوص بازی مانند ماوس،‌ صفحه کلید یا هدست می‌کنند. 

شرکت ایسوس یکی از شاغلین فعال در حوزه ساخت و تولید ابزارآلات مخصوص بازی‌های ویدیویی است. شرکتی که مشخص‌ترین محصولاتش در حوزه بازی را با برند ROG یا همان Republic of Gamers روانه بازار می‌کند. پیشتر در زومجی، به بررسی کامپیتر گیمینگی از این سری یعنی ROG G20AJ پرداختیم. اما ماوس مدنظر ما در این بررسی، محصولی از سری Echelon ایسوس است. سری محصولاتی که طراحی متفاوت و زیبایی دارد و البته فقط شامل ماوس نمی‌شود. این سری از محصولات ایسوس علاوه بر ماوس شامل صفحه کلید، هدست، پد ماوس و البته کارت صدا و آمپلیفایر یو‌اِس‌بی نیز هست. در ادامه با زومجی همراه باشید تا به بررسی ماوس خانواده Echelon از محصولات شرکت ایسوس بپردازیم. 

ماوس Echelon ایسوس در نگاه اول، یک وسیله زیبا و دوست داشتنی با طراحی منحصر به فرد است که از نظر ظاهری می‌تواند راضی کننده باشد. سطح این ماوس پوشیده از لاستیکی نرم است که احساس نرمی و لطافت را به کاربر می‌دهد. بخش اعظمی از سطح روی این ماوس با خطوطی نامنظم و شبه‌نظامی پوشیده شده است. همچنین فضای کلیک‌های راست و چپ نیز با انحنایی که دارند، اِرگونومی مناسبی را برای انگشتان دست به ارمغان آورده‌اند. اگرچه Echelon ممکن است کمی برای دستان بسیار بزرگ، کوچک باشد اما برای دست‌های معمولی، ماوسی با سایزی مناسب محسوب می‌شود که به خوبی در دست جای می‌گیرد. 

کناره‌های ماوس نیز با رنگ مشکی ساده و دایره‌هایی پوشیده شده است و می‌تواند مانع از سر خوردن و عرق کردن دست شما در طولانی مدت شود. Echelon بر عکس ماوس Strix Claw که پیش از این در زومجی به بررسی آن پرداختیم، هیچ چراغ یا LED اعلام وضعیتی ندارد بنابراین ظاهری ساده و بی‌آلایش دارد. این موضوع می‌تواند برای برخی آزار دهنده و برای برخی یک مزیت محسوب شود. 

وزن Echelon برای یک ماوس با قد و قواره‌های آن کمی زیاد است و بدون وزنه بیشتر از ۱۰۰ گرم وزن دارد و ممکن است در اولین برخورد با آن، متعجب شوید. البته ایسوس در پشت این ماوس،‌ فضایی را تعبیه کرده است که می‌توانید با استفاده از وزنه‌، وزن این محصول را افزایش نیز بدهید تا اتکای آن به سطح زیاد شود. با فشردن دکمه‌ای که در پشت ماوس قرار دارد می‌توانید محفظه وزنه را باز کرده و وزن ماوس را تا ۳۵ گرم دیگر افزایش دهید. البته وزن ماوس بسته به سلیقه و دقت بازیکن در انجام بازی بستگی دارد و می‌تواند با توجه به عملکردی که دارد، به شخصی‌سازی آن بپردازد. 

echelon-3

سنسور لیزری ماوس Echelon در زیر آن قرار دارد. نکته‌ای که درباره این ماوس وجود دارد این است که Echelon یک ماوس لیزری است و نه اُپتیکال؛ به همین دلیل می‌تواند تقریبا روی هر سطحی بدون ایراد و مشکل کار کند و نیازی به پد نداشته باشد. البته ایسوس یک پد مخصوص برای این ماوس نیز تولید کرده است که با زبان طراحی سری Echelon همخوانی دارد و برای کسانی که به زیبایی و هماهنگ بودن محصولاتشان اهمیت می‌دهند؛ مناسب است. در غیر این صورت، Echelon بدون پد نیز روی سطح مختلف، عملکرد خوب و یکسانی از خود نشان می‌ٔدهد. 

Echelon با استفاده از درگاه یو‌اِس‌بی و یک کابل ۱.۸ متری مقاوم، به کامپیوتر وصل می‌شود و بدون نیاز به نصب درایور نیز کار می‌کند. البته برای شخصی‌سازی و بهبود عملکرد ماوس باید اپلیکیشن مخصوص به آن را نصب کنید. Echelon با سیستم‌عامل مک نیز سازگار است و به محض اتصال به آن، می‌توانید از این ماوس استفاده کنید. البته دکمه‌های جانبی این ماوس روی سیستم‌عامل مک عمل نمی‌کند و تنها به سیستم‌عامل‌های ویندوزی خلاصه شده است. در این ماوس نیز مانند ماوس‌های مرسوم امروزی،‌ دکمه‌ای برای تغییر دقت تعبیه شده است. با استفاده از دکمه می‌توانید دقت آن را در ۵ مرحله از ۹۰ تا ۵۶۰۰ DPI تنظیم کنید. البته،‌ مانند سری گران‌قیمت‌تر که میزان دقت ماوس را به کمک چراغ‌هایی روی ماوس نشان می‌دهد، در Echelon خبری از این چراغ‌ها نیست. 

نکته جالبی که در Echelon وجود دارد، کلاژ دقت است که با استفاده از آن می‌توانید دقت ماوس را برای لحظه‌ای زیاد یا کم کنید. به طور مثال اگر قصد کشتن کسی با اسلحه تک‌تیرانداز را داشته باشید، می‌توانید برای لحظه‌ای سرعت حرکت ماوس را با تنظیم DPI کم کنید. 

ایسوس Echelon از ۸ دکمه قابل شخصی‌سازی بهره می‌برد که برای بازی‌هایی با سبک نقش‌آفرینی وسیع یا بازی‌هایی مانند Dota 2 کم و محدود است. البته هنوز هم می‌توانید از آن در بازی‌های معمولی یا استفاده‌های روزمره استفاده کنید. 

سخن آخر

Echelon یک محصول با قیمتی متوسط است. اگرچه این ماوس هنوز به بازار عرضه نشده اما با توجه به استعلام ما از نماینده شرکت ایسوس در ایران، برچسب قیمتی ۴۹ دلاری دارد. برچسبی که رقبای زیادی از شرکت‌هایی مانند SteelSeries یا لاجیتک خواهد داشت و همین موضوع فضا را کمی برای ماوس Echelon ایسوس با این قیمت سخت خواهد کرد. 

Echelon از طراحی خوب و قابل قبولی بهره می‌برد، اِرگونومی خوبی دارد و در استفاده‌های طولانی خسته کننده نمی‌شود. اگرچه کیفیت ساخت این ماوس به پای همتایان خود در این بازی قیمتی نمی‌رسد اما راحتی در استفاده‌ای که به کاربر خود ارائه می‌کند، می‌تواند آن را به یکی از انتخاب‌های مشتریان در این بازه قیمتی تبدیل کند. 

همچنین برای مشاهده لیست قیمت موس های مختلف گمینگ و اداری و همچنین مشخصات آن‌ها می‌توانید از بخش محصولات زومیت استفاده کنید. انواع ماوس لاجیتک، ماوس تسکو، ماوس ریزر و ماوس های A4Tech و دیگر برندها را در این بخش مشاهده خواهید کرد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده