نویسنده: حامد افرومند
// چهار شنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰

پیش نمایش بازی Pro Evolution Soccer 2016

با انتشار دموی قابل بازی PES 2016 توسط کونامی، فرصتی دست داد تا این بازی را امتحان کنیم. PES 2016 که به زودی منتشر می‌شود مثل هر سال یکی از مورد انتظارترین بازی‌های پیش رو است. در پیش نمایش PES 2016 در مورد تجربه‌ای که از دموی این بازی داشتیم بیشتر صحبت می‌کنیم. با زومجی همراه باشید.

Pro Evolution Soccer امسال جشن ۲۰ سالگی سری را جشن می‌گیرد و به همین مناسبت کونامی سعی کرده تا با قدرت بیشتری نسخه‌ی جدید را وارد بازار کند و طرفدارهای قدیمی سری را راضی کند. قبل از معرفی بازی و بعد از وضعیت عجیب و غریب شکل گرفته در کونامی، این شایعه در فضای مجازی پیچیده بود که قرار است ساخت بازی PES متوقف شود و امسال شاهد انتشار آن نخواهیم بود. این شایعه خیلی زود تکذیب شد و مدتی کمی پس از آن بازی PES 2016 معرفی شد. در طی سال‌های گذشته و از سال ۲۰۰۸ شاهد افت این سری و جا ماندن آن از رقابت با سری FIFA بودیم. کونامی هر سال تغییرات گسترده‌ای را در بازی ایجاد می‌کرد تا اشتباهات سال گذشته‌ی خودش را جبران کند. غافل از این‌که در کنار تغییرات جدید، باز هم نکات منفی جدیدی را شاهد بودیم. متاسفانه طرفدارهای قسم خورده‌ی سری PES چشم خود را به روی ایرادهای بازی می‌بستند و هر سال از بازی راضی بودند. اما اگر بازی‌های قبلی را با دید فنی بررسی کنیم به عمق فاجعه پی می‌بریم. امسال نیز کونامی با همان وعده‌های تکراری بازگشته و ما نمی‌دانیم که باید به آن‌ها اعتماد کنیم یا خیر! بازی PES 2016 توسط موتور بازی‌سازی فاکس اِنجین توسعه داده شده است. همان موتوری که بازی مورد انتظار Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain نیز بر پایه آن ساخته شده است. بررسی یک بازی شبیه ساز ورزشی نیاز به زمان زیادی دارد تا از تمام جهات به بازی نگاه کنیم. مخصوصا اگر فقط نسخه‌ی دمو را در اختیار داشته باشید. با امتحان کردن نسخه‌ی دمو نمی‌توان با قطعیت کامل در مورد بازی صحبت کرد و ما در این مقاله سعی می‌کنیم تا از همین تجربه‌ی کوتاه و ویژگی‌هایی که در بازی وجود دارد صحبت کنیم.

در دموی قابل بازی شاهد حضور تیم هایی مثل بایرن مونیخ، یوونتوس، رم، تیم ملی برزیل و فرانسه و دو تیم باشگاهی از برزیل بودیم

دست‌پخت PES Productions در نگاه اول زیبا به نظر می‌رسد. همیشه امتحان کردن یک بازی ورزشی برای اولین بار بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است. شاید یکی دو بازی طول بکشد تا این حس تازگی از بین برود و نکات مثبت و منفی بازی به چشم بیایند. ولی در PES 2016 از ابتدا یک چیز جلب توجه می‌کند و آن هم آسان بودن بازی است. آن هم برای من که چند سالی می‌شود سراغ این سری نرفته‌ام و به در طی این سال‌ها به کنترل بازی‌های FIFA عادت کرده‌ام. برای آدمی که بعضی مواقع در موقعیت تک به تک هم طبق عادت همیشگی خود به جای دکمه‌ی مربع، دکمه‌ی دایره را فشار می‌دهد تا به طرز احمقانه‌ای توپ به یک سمت دیگر سانتر شود! اما باز هم با این شرایط و در سخت‌ترین درجه‌ی سختی به راحتی در برابر هوش مصنوعی رقیب مالکیت توپ را در اختیار داشتم و موقعیت‌های گل زیادی را ایجاد می‌کردم. در ویدیوی پایین می‌توانید نگاهی به اولین تجربه‌ی من از این دمو داشته باشید:

دانلود ویدیو با رزولوشن 320p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD 720p

پس از تجربه‌ی بازی اول چیز زیادی دستگیرم نشد. نسخه‌ی دمو هم نواقص زیادی دارد که از جمله‌ مهم‌ترین آن‌ها ناقص بودن بخش Gameplan است. شما فقط می‌توانید ترکیب تیم خود را مشخص کنید و پس از آن وارد بازی شوید. در مورد گزینه‌های این بخش و تاثیر آن روی روند بازی باید تا انتشار نسخه‌ی کامل بازی صبر کنیم. پس از چند بار بازی کردن دمو نکات مهمی جلب توجه می‌کنند. در PES 2016 یک سیستم پیشرفته برخورد و تصادم را ارائه می‌دهد. با وجود چنین سیستمی، برخورد دو بازیکن با هم طبیعی تر به نظر می‌رسد. این بازی همچنین کنترل بیشتری به بازیکنان وقتی در هوا هستند می‌دهد. با استفاده از آنالوگ سمت چپ می‌توانید با بازیکن روبه‌رو خود بجنگید یا برای زدن ضربات سر یا روی‌پا به دنبال جایی بهتر بگردید. از دیگر ویژگی‌های جدیدی که به بازی اضافه شده می‌توان به تکل‌های بهتر روی بازیکن صاحب توپ اشاره کرد. این تکل‌ها کاربرد بیشتری پیدا کرده‌اند و اگر به چگونگی استفاده از آن در موقعیت‌های مختلف تسلط پیدا کنید، می‌توانید بدون خطا توپ را از حریف بگیرید. نکته‌ی مهم این است که برعکس گذشته این تکل‌ها کمتر باعث خطا و اخراج بازیکن شما خواهند شد. خوشبختانه با چند ساعت بازی کردن این دمو، به یکی از آزاردهنده‌ترین اتفاق‌هایی که در بازی‌های قبلی رخ می‌داد برنخوردم. در بازی‌های قبلی ممکن بود ناخواسته در قسمت دیگری از زمین تکلی به روی بازیکن حریف بزنید که نه توپ در آن‌ قسمت وجود دارد و نه دوربین بازی آن‌جا را نشان می‌داد. تکل زدن به روی پای بازیکنی که توپی زیر پای خود ندارد مساوی به اخراج بازیکن شما بود. صحبت از اخراج شد و باید بگویم در این چند ساعت حتی یک بار هم کارت قرمز داور را ندیدم.

اگر بخواهیم به نکته‌ی مثبت بازی حریف اشاره کنیم، عکس‌العمل آن‌ها و تغییر روش بازی آن‌ها پس از به ثمر رسیدن گل‌ها است

در کل تعداد خطاها کمتر شده و بازی کمتر متوقف می‌شود. نکته‌ی مهم دیگری که باید از آن صحبت کنیم هوش مصنوعی بازی است. در این بخش هم هوض مصنوعی حریف و یاران خودی را جداگانه بررسی می‌کنیم. همان‌طور که اشاره شد بازی در بسیاری از مواقع آسان است و مشکل خاصی با درجه‌های سختی بالا هم نخواهید داشت و امیدواریم که در نسخه‌ی کامل این مشکل برطرف شود. خط دفاع حریف بسیار از هم پاشیده عمل می‌کند و بارها مشاهده می‌کنید که عملا دفاع سر جایش نیست و با یک پاس توی عمق به راحتی تک به تک خواهید شد. این موضوع بعضی مواقع کار دست شما هم خواهد داد و فرض را بر این می‌گذاریم که با انتشار نسخه‌ی کامل و تنظیمات تاکتیکی شاهد عملکرد بهتری از خط دفاعی خود باشید. اما مشکل خط دفاع حریف جدی‌تر از این حرف‌هاست! اگر بخواهیم به نکته‌ی مثبت بازی حریف اشاره کنیم، عکس‌العمل آن‌ها و تغییر روش بازی آن‌ها پس از به ثمر رسیدن گل‌هاست. این موضوع ممکن است در بعضی بازی‌ها به دلیل وضعیت بد بازیکنان که به صورت تصادفی در هر بازی تغییر می‌کند، رخ ندهد. اما اگر فرض را بر این بگذاریم که اکثر بازیکنان حریف در وضعیت خوبی قرار دارند، اتفاقات جالبی در روش بازی آن‌ها رخ می‌دهد. به طور مثال در یک بازی تیم حریف بازی را اداره می‌کرد و برنامه‌ای برای حمله به سمت دروازه‌ی من نداشت. اما به محض این‌که به آن‌ها گل زدم، روش بازیشان تغییر کرد و موقعیت‌های زیادی را روی دروازه‌ی من ایجاد کردند. برعکس این حالت هم رخ داد و در بسیاری از موارد اگر تیم حریف گل اول بازی را بزند، روش بازی دفاعی را پیش می‌گیرد و گل زدن به آن‌ها بسیار سخت‌تر می‌شود.

هوش مصنوعی دروازبان‌ها پیشرفت کرده اما ثباتی روی رفتار آن‌ها وجود ندارد. در یک بازی شاهد عکس‌العمل‌های شگفت انگیزی از آن‌ها بودیم و در همان بازی شاهد اشتباهات بسیار وحشتناک که بر اثر باگ رخ می‌داد بودیم. از همه بدتر این‌که هنوز هم شوت‌های از راه دور در PES یکی از راه‌های اصلی گل زدن به حساب می‌آید و دروازبان‌ها هم سر جای خود شیرجه می‌روند و حرکتی به سمت توپ ندارند! شوت‌ها هم با سرعت بسیار بالایی به سمت دروازه حرکت می‌کند و حتی فرقی هم ندارد که آن بازیکن شوت‌زن خوبی باشد یا خیر! در مجموع خیلی کم پیش می‌آید که در یک مسابقه باگی را مشاهده نکنید، حتی اگر آن مسابقه کوتاه و هفت دقیقه‌ای باشد. باگ‌هایی که در نبرد‌های تن به تن بین بازیکن‌ها هم شاهدش بودیم و معمولا مهاجمان شما یا حریف از این باگ‌ها نهایت سود را می‌برند. یک نکته‌ی دیگری که جلب توجه می‌کرد برخورد‌های مکرر توپ با تیر دروازه بود که نمی‌دانم چرا در اکثر بازی‌ها رخ می‌داد!

جزئیات درون ورزشگاه همچنان معمولی به نظر می‌رسد. در مورد نمای بیرون ورزشگاه هم بهتر است صحبتی نکنیم!‌

بررسی مباحث مربوط به گیم‌پلی و هوش مصنوعی را به بعد از انتشار نسخه‌ی کامل بازی موکول می‌کنیم تا بتوانیم قضاوت بهتری روی آن داشته باشیم. به بحث در مورد گرافیک بازی می‌رسیم. جایی که کونامی روی آن مانور زیادی داده و می‌دانیم که فاکس انجین بسیار قدرتمند است. بازی روی رزولوشن 1080p اجرا می‌شود. انیمیشن‌ها در یک بازی شبیه ساز ورزشی حرف اول را می‌زنند. در تمام طول بازی اثر آن را حتی بر روی گیم‌پلی نیز خواهید دید. از طرفی طبیعی بودن انیمیشن‌ها باعث واقعی‌تر شدن یک شبیه ساز ورزشی می‌شود. خوشبختانه شاهد پیشرفت‌هایی در این زمینه بودیم و این بسیار امیدوار کننده است. طراحی استادیوم موجود در دمو که استادیوم اختصاصی تیم یوونتوس و یک استادیوم برزیلی بود چنگی به دل نمی‌زد و جزئیات زیادی در آن شاهد نبودیم. تماشاگر‌ها هم مثل نسخه‌ی قبلی هستند و چنگی به دل نمی‌زنند. اما در بخش طراحی چهره شاهد پیشرفت‌هایی بودیم. اما بگذارید خیالتان را راحت کنم که نباید گول تبلیغات کونامی را بخورید. چندی پیش صحبت از تکنولوژی اسکن سه بعدی چهره‌ی بازیکنان برای PES 2016 به میان آمد و تصاویری از طراحی دقیق چهره‌ی نیمار را دیدیم و شگفت‌زده شدیم. اما در جریان بازی این اتفاق نیوفتاد. درست است که طراحی چهره‌ها بهتر شده،‌ اما نه در حدی که انتظارش را داشتیم. در مورد بازیکنانی مثل نیمار زحمت بیشتری کشیده شده تا چهره‌ای بسیار نزدیک به واقعی را ببینیم. اما در مورد بسیاری از بازیکن‌ها شاهد پیشرفت چشمگیری نیستیم و حتی تفاوت‌هایی با چهره‌ی واقعی آن‌ها می‌بینیم. از آن بدتر این‌که بعضی از بازیکن‌ها به سلیقه‌ی کونامی طراحی شده‌اند و مثل این‌که کونامی علاقه‌ای به چهره‌ی واقعی آن‌ها نداشته است!‌ با این وجود نور محیط تاثیر مستقیمی روی چهره‌ها می‌گذارد و سایه‌ زنی روی چهره‌ها خیلی بهتر از گذشته شده و به نظر می‌رسد کم‌کم باید امیدوار به پیشرفت‌های بیشتری در این زمینه باشیم. چرا که کنسول‌های نسل جدید می‌تواند دست سازنده را باز بگذارد و اگر در سال‌های بعد پیشرفت کمی را ببینیم، باید آن را به حساب کم کاری سازنده گذاشت. در مورد نسخه‌ی رایانه‌های شخصی بازی نیز صحبت کنیم.

نسخه پی‌سی بازی، همان نسخه کنسولی بازی نخواهد بود و خوشبختانه نشانی از نسل هفتم نیز در خود نخواهد داشت

این را باید گفت که چیزی که در دموی این بازی مشاهده کردید، مختص نسخه‌ی کنسولی بازی بود. نسخه قبلی این بازی روی پی‌سی دارای هویتی دوگانه بود، به صورتی که در بعضی جوانب نسل بعدی محسوب می‌شد و در بعضی موارد دیگر شبیه نسخه‌های نسل هفتمی بود. نسخه پی‌سی این بازی طرفداران خاص خود را دارد و به نظر می‌رسد کونامی قصد گوش دادن به آن‌ها را دارد. امسال، این شرکت قصد دارد تا به طرفداران اطمینان دهد تا نسخه پی‌سی بازی دارای هویت مخصوص به خود است . کونامی می‌گوید گه نسخه پی‌سی بازی دارای ویژگی‌های بیشتری است که حتی ممکن است برخی از آن‌ها به صورت انحصاری برای این پلتفرم عرضه شوند. نسخه پی‌سی بازی، همان نسخه کنسولی بازی نخواهد بود و خوشبختانه نشانی از نسل هفتم نیز در خود نخواهد داشت.

شادی‌های بعد از گل را هم فراموش نکنیم که در این نسخه برای اولین باز شاهد بهبود آن هستیم. پس از به ثمر رساندن گل یک راهنما در بالای صفحه ظاهر می‌شود و شما می‌توانید به سادگی شادی دلخواه خود را با فشار یک دکمه انتخاب کنید. تنوع این شادی‌ها هم بالاست و بعضا صحنه‌های بسیار جالبی را خواهید دید.

برخی چهره‌ها به دقت طراحی شده‌اند و در عوض چهره‌ی بسیاری از بازیکنان فاقد جزئیات مناسب و حتی به دور از واقعیت هستند

یکی از نکات مثبت دمو نبود صدای گزارشگر در آن بود. چرا که به شخصه حالم از صدای جان چمپیونز و گزارش خسته کننده و تکراری  او بهم می‌خورد!‌ البته مثل این‌که قرار است بعد از سال‌ها گزارشگر جدیدی در نسخه‌ی کامل بازی حضور داشته باشد و امیدواریم تیم صداگذاری بازی فکری به حال دیالوگ‌ها و هیجان گزارشگر در طول بازی کرده باشد. صداگزاری محیط ورزشگاه هم چنگی به دل نمی‌زند و متوجه پیشرفت خاصی در آن نشدم و امیدوارم در نسخه‌ی کامل بازی جزئیات و تنوع بالایی را در دقایق مختلف بازی و حتی در استادیوهای مختلف شاهد باشیم.

PES 2016 در نسخه ی کامل خود با در اختیار داشتن لیسانس رقابت های جام قهرمانان اروپا و جام ملت های اروپای ۲۰۱۶، هیجان خاصی خواهد داشت. اما باید دید که آیا لیسانس تمامی تیم‌های ملی شرکت کننده در این رقابت‌ها خریداری شده است؟ آیا تمامی استادیوم‌های محل برگزاری این رقابت در بازی وجود دارد؟‌ با سابقه‌ای که از کونامی در ذهن دارم بعید است چنین اتفاقی رخ بدهد!‌ البته در زمان عرضه بازی PES 2016 در تاریخ ۱۸ سپتامبر، این تورنمنت در بازی قرار نخواهد گرفت و در سال ۲۰۱۶ و با انتشار یک بروزرسانی، شاهد اضافه شدن این حالت به نسخه جدید سری بازی‌های PES خواهیم بود.

بازی PES 2016 در تاریخ ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهریور) برای پلتفرم‌های ایکس‌باکس 360، ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 3، پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی منتشر خواهد شد.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده