// دوشنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۳

بهترین فیلم‌های باکس آفیس: رپرها با فیلم Straight Outta Compton دست بردارِ صدر جدول نیستند!

مهم نیست خانواده‌ای در حال پاشیدن است یا خانواده‌ای دیگر وسط جنگی داخلی گیر افتاده‌، سرگذشتِ رپرها هنوز روی بورس است. این هفته علاوه‌بر ۱۰ فیلم برتر گیشه، نگاهی هم به فیلم‌های تازه‌اکران می‌اندازیم. همراه زومجی باشید.

Straight-Outta-Comptonمثل اینکه بچه‌های ناف خیابانِ کامپتون صدر جدول باکس‌ آفیس را رسما به نام خودشان زده‌اند و دارند با چنگ و دندان از آن محافظت می‌کنند. این هفته برخلاف چیزی که رییس جمهور مرکین مافلی در «دکتر استرنج‌لاو» می‌گوید، ظاهرا می‌توان در اتاق جنگ، جنگید. چون «بچه‌ی ناف کامپتون» دقیقا همین کار را انجام داده و پس از مبارزه‌ای سنگین با فیلم تازه‌اکران‌شده‌ی «اتاق جنگ»، اگرچه با ۵۰ درصد افت فروش مواجه شد، اما ۱۳.۲ میلیون دلار فروخت و به این ترتیب، برای سومین هفته‌ی متوالی تاج پادشاهیِ چارت را بر سرش گذاشت. «اتاق جنگ» که توانسته بود در روز جمعه، «کامپتون» را برای مدتی پایین بکشد، ۱۱ میلیون دلار فروش کرد و با درآمد میانگین ۹ هزار و ۶۹۲ دلار از هر سالن سینما، آخر هفته را به رپرها باخت و در رتبه‌ی دوم قرار گرفت. فیلم موزیکال/زندگینامه‌ای «کامپتون»، محصول یونیورسال پیکچرز، تاکنون ۱۳۴.۱ میلیون دلار از بازار امریکای شمالی به جیب زده است و لقب پُردرآمدترین فیلم موزیکالِ زندگینامه‌ای را یدک می‌شود. این فیلم برای بدست آوردن این جایگاه از مجموع فروش خانگی ۱۱۹ میلیون دلاری رکورددار قبلی، فیلم «سر به زیر باش» (Walk the Line) عبور کرده است.

WarRoom_MoviePoster1

طبق معمول این روزها درآمد این هفته‌ی باکس آفیس به خاطر اکران فیلم‌های ضعیف، وضعیت بدی را می‌گذراند. به طوری که مجموع فروش ۱۲ فیلم برتر جدول که معادل ۶۸.۸ میلیون دلار می‌شود، ۲۲ درصد از فروش ۸۸.۲ میلیون دلاری همین هفته در سال پیش کمتر است؛ این درحالی است که آن هفته هم خودش هفته‌ی ضعیفی محسوب می‌شود. از همین سو، رقم ۶۸.۸ میلیون دلار کاری می‌کند تا این هفته را به عنوان کم‌درآمدترین هفته‌ی سال بعد از ۷۸ میلیون دلارِ ششم ماه مارچ، بنامیم.

درحالی که تابستان رو به پایان است، اغلب فیلم‌ها موفق نمی‌شوند حتی در حد انتظارات و پیش‌بینی‌ها ظاهر شوند، ولی ظاهرا چنین چیزی درباره‌ی درام دینی «اتاق جنگ» اتفاق نیافتاده است. اگرچه تحلیلگران پیش‌بینی افتتاحیه‌ی ۴ تا ۵ میلیونی آن را کرده بودند، ولی «اتاق جنگ» پس از اکران در یک هزار و ۱۳۵ سینما، ۱۱ میلیون دلار دشت کرد. «اتاق جنگ» اگرچه از نگاه همه جا مانده بود و کسی انتظارش را نداشت، اما این تنها فیلمی بود که از سایه‌ها برخواست و توانست علاوه‌بر به چالش کشیدنِ «کامپتون»، تبدیل به بهترین موفقیتِ الکس کندریک کارگردان و برادرِ نویسنده و تهیه‌کننده‌اش، استیفن شود. ساخته‌های ارزان‌قیمتِ برادران کندریک توانایی بالایی در بازگرداندن بودجه‌شان دارند. گزارش شده «اتاق جنگ» با بودجه‌ای در حد و اندازه‌ی ۳ و نیم میلیون دلار تهیه شده، درحالی که فیلم پلیسی آنها «شجاع» با ۲ میلیون دلار ساخته شده بود و درنهایت به مجموع فروش خانگی ۳۴.۵ میلیون دلار دست یافت. فیلم آتش‌نشان‌محور «ضدآتش»‌شان نیز با بودجه‌ی ۵۰۰ هزار دلار به مجموع درآمد خانگی ۳۳ و نیم میلیون دلار رسید. مخاطب‌های «اتاق جنگ» اکثرا (۶۰ درصد) خانم بودند و ۸۵ درصدشان بیشتر از ۲۵ سال، سن داشته‌اند. میانگین نمره‌ی آنها به فیلم، A مثبت است.

یکی از فیلم‌هایی که در تبدیل شدن این هفته به رکورد کم‌درآمدترین هفته‌ی سال نقش داشته، «راه فراری نیست» (No Escape) است. فیلم با ۸.۳ میلیون دلار فروش، تاحدودی کمتر از پیش‌بینی ۹ میلیونی‌اش ظاهر شده است. آمار جنسیتی تماشاگران فیلم تقریبا مساوی است، با این تفاوت که مردان با ۵۱ درصد کمی بالاتر قرار می‌گیرند. تماشاگران میانگین نمره‌ی  Bمثبت را به فیلم اعطا کرده‌اند.

No-Escape-1-sheet-OS-poster-Pierce-Brosnan-Owen-Wilson-The-Coup

«ما دوستانت هستیم»، تازه اکران دیگری است که با فروش ناامیدکننده‌ی ۱.۸ میلیون دلار خیلی پایین‌تر از پیش‌بینی‌های ۱۰ تا ۱۲ میلیونی‌اش ظاهر شد. میانگین نمره‌ی تماشاگران به فیلم، C مثبت بوده است.

«ماموریت غیرممکن: قوم سرکش» با پشت سر گذاشتنِ «راه فراری نیست»، در ۳ هزار و ۹۵ منطقه، ۸.۳ میلیون دلار فروخت و در رتبه‌ی چهارم جدول قرار گرفت. مجموع درآمد خانگی «قوم سرکش» از رقم ۱۷۰ میلیون دلار فراتر می‌رود.

دنباله‌ی ترسناک «شرور ۲» در هفته‌ی دوم اکرانش با ۵۶ درصد افت فروش مواجه شد که برای چنین فیلمی سقوطِ استانداردی محسوب می‌شود و با درآمد ۴.۶۵ میلیون دلار، در جمع ۵ فیلم برتر این هفته قرار گرفت. مجموع فروش خانگی فیلم ۱۸.۱ میلیون دلار است.

همکاری جسی آیزنبرگ و کریستن استوارت در قالب آدمکش‌های شوخ و شنگ «امریکن اولترا» هنوز به نتیجه‌ی خوبی ختم نشده. فیلم در هفته‌ی دوم انتشارش با ۴۹ درصد افت فروش مواجه شد و ۲.۸ میلیون دلار فروخت و درآمد کلی‌اش را به ۱۰.۶ میلیون رساند. این رقم، فروش خیلی ناامیدکننده‌ای برای فیلمی است که ۲۸ میلیون دلار خرج ساختش شده است.

دیگر آدمکشِ حرفه‌ای جدول، «هیتمن: مامور ۴۷» هم با بودجه‌ی ۳۵ میلیون دلاری‌اش در وضعیت به مراتب بهتر اما هنوز غیرافتخارآمیزی سیر می‌کند. فیلم در هفته‌ی دوم اکرانش ۵۱ درصد سقوط کرد و ۳.۹ میلیون دلار فروخت و مجموع درآمدش را به ۱۵.۱ میلیون دلار رساند. (این قاتل‌ها باید کمی از این رپ‌خوان‌ها یاد بگیرند!)

تریلر تحسین‌شده‌ی «هدیه» این هفته ۳.۱ میلیون دلار دیگر کسب کرد و به درآمد خانگی خیلی خوب ۳۶ میلیون دلار رسید. این فیلم که توسط جوئل ادگرتون کارگردانی شده و خودش هم یکی از نقش‌های اصلی را بازی کرده با سرمایه‌ی ۵ میلیون دلار ساخته شده است. در زمینه‌ی حساب و کتاب مالی، به این می‌گویند یک موفقیتِ درست‌و‌حسابی.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته

۱

Straight Outta Compton

۱۳.۲ میلیون دلار

۲

War Room

۱۱ میلیون دلار

۳

Mission: Impossible - Rogue Nation

۸.۳ میلیون دلار

۴

No Escape

۸.۳ میلیون دلار

۵

Sinister 2

۴.۷ میلیون دلار

۶

The Man From U.N.C.L.E

۴.۴ میلیون دلار

۷

Hitman: Agent 47

۳.۹ میلیون دلار

۸

The Gift

۳.۱ میلیون دلار

۹

Minions

۳.۱ میلیون دلار

۱۰

Jurassic World

۳.۱ میلیون دلار

 

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

war roomh

The War Room

«اتاق جنگ» درامی دین و خدامحور درباره‌ی زن و شوهری به اسم الیزابت و تونی جردن است که هم شغل و خانه‌ی فوق‌العاده‌ای دارند و هم دختری زیبا. اما از سویی دیگر، زندگی زناشویی‌شان روز به روز درحال فرو ریختن است. این تا وقتی ادامه دارد که الیزابت با یکی از مشتریانش آشنا می‌شود و او الیزابت را به حرکت وا می‌دارد تا از لحاظ تئوری اتاق جنگی راه بیاندازد و برای رسیدن به ایمان به خدا و بازگرداندنِ خانواده‌اش استراتژی بریزد و مبارزه کند.

«اتاق جنگ» مثل اغلب فیلم‌های هم‌سبکش با نقدهای ضعیف و بدی از سوی منتقدان روبه‌رو شده است. فرانک شِگ از هالیوود ریپورتر که فیلم را دوست نداشته می‌نویسد: «فیلم به خوبی در جذب مخاطبانِ دین‌دارِ هدفش موفق می‌شود، اما جنبه‌ی تبلیغاتی سنگین و داستان‌گویی شبه‌سوپ‌آپرایی‌اش برای پس زدن کسانی که به صورت روزانه دعا نمی‌کنند، کافی است». جردن هافمن از گاردین که فیلم را اصلا دوست نداشته، در پایان نقدش می‌گوید: «یکی باید همین‌طوری به دعا کردن ادامه دهد که فیلم بعدی در این سبک کمی بهتر باشد». امتیاز متاکریتیک فیلم ۲۵ است.

No-Escape-1-sheet-OS-poster-Pierce-Brosnan-Owen-Wilson-The-Coup

No Escape

این تریلر اکشن داستان تاجری امریکایی (اوون ویلسون) است که همراه با خانواده‌اش به دلیل شغلش مجبور می‌شود به یکی از کشورهای آسیای شرقی نقل مکان کند. در همین حین، آنها ناگهان خودشان را وسط تظاهرات و شورش‌های خشونت‌آمیزِ سیاسی مردم و دولت پیدا می‌کنند. درحالی که شورش‌گران به‌طرز بی‌رحمانه‌ای به شهر حمله کرده‌اند، آنها باید به سرعت دنبال راه فرار و مکان امنی بگردند.

انگار منتقدان نگاه‌های متفاوتی به «راه فراری نیست» داشته‌اند. چون برخی دیوانگی و هیجان آن را ستایش کرده و عده‌ای بیگانه‌هراسی و پیش‌بینی‌پذیر بودن‌اش را جزو نکته‌های منفی‌اش دانسته‌اند. جیمز براردینلی از ریل‌ویوز که از فیلم راضی بوده، می‌نویسد: «راه فراری نیست ارجاعی به دورانی است که فیلم‌های این ژانر توسط تعلیق و تنش تعریف می‌شدند. جان اریک داودل (کارگردان) علاقه‌ای به خلق لحظاتی آرامش‌بخش برای کسانی که می‌خواهند دو ساعت از وقت‌شان را به آرامی بگذرانند، ندارد. چشم‌اندازش عصبی‌کننده و طاقت‌فرسا است و در اکثر اوقات نحوه‌ی اجرایش به فیلم زندگی می‌دمد و ترقه‌ای در میان فیلم‌های پسا-تابستانی خوا‌ب‌آورِ این روزها می‌ترکاند». امتیاز متارکینیک فیلم ۳۸ است.

گزارش باکس‌آفیس هفته‌ی پیش

منبع: Boxoffice Mojo

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده