نویسنده: محسن وزیری
// جمعه, ۱۳ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۰

معرفی بازی موبایل Framed: صحنه جرم در صفحات کمیک

این روزها در دنیای بازی‌های موبایل کمتر ایده‌ای تازه و محصولی اصیل و اوریجینال می‌بینیم. بازی Framed با سبک منحصر به فرد خود نمونه‌ی عالی از یک ایده‌ی خلاقانه است که به خوبی هم پیاده شده. با معرفی این بازی همراه زومجی باشید.

این بار قصد معرفی بازی‌ای را داریم که اگر خودتان آن را امتحان نکنید هیچگاه به فوق‌العاده بودن آن پی نخواهید برد. Framed یک بازی معمایی است که حال و هوایی نوآر دارد و شخصیت‌های آن هم تنها آدم‌های سایه‌مانندی هستند که شما را یاد بازی Vector می‌اندازند. اما این ایده‌ی اصلی بازی است که آن را کاملاً خاص و منحصر به فرد کرده: بازی شبیه به صفحات کتاب‌های کمیک است و وظیفه‌ی شما این است که فریم‌ها یا مستطیل‌های تصویری را جوری جابه‌جا کنید یا حتی بچرخانید که شخصیت اصلی بازی بتواند بدون مشکل مسیرش را از سمت چپ به راست تصویر طی کند. در واقع،‌ شما با جابه‌جا کردن پنل‌های تصویر می‌توانید سرنوشت‌های متفاوتی را برای شخصیت اصلی رقم بزنید، او را از کنار پلیس‌های رد کنید یا با یک جابه‌جایی اشتباه، به کشتنش بدهید.

دانلود ویدیو

نبوغ بازی در همین ایده‌ی تازه‌ی آن دیده می‌شود که به احتمال زیاد تا به حال مشابه آن را تجربه نکرده‌اید. این شیوه‌ی گیم‌پلی به قدری جذاب به نظر می‌رسد که حتی می‌توان امید داشت از آن در بازی‌های نقش‌آفرینی یا روایتی تعاملی (به سبک بازی‌های تل‌تیل) استفاده کرد. مراحل اولیه بسیار ساده هستند. تنها کافیست یکی دو فریم را جابه‌جا کنید تا مجرم تحت تعقیب با آن کیف مرموزش از دست پلیس‌ها فرار کند. اما هرچه جلوتر می‌روید پیدا کردن راه خروج سخت‌تر می‌شود و حتی در مرحله‌ای باید چیزی شبیه به یک هزارتو را حل کنید. هزارتویی که البته نگهبانانی هم در گوشه و کنار آن هستند و شما باید بی‌دردسرترین راه را پیدا کنید.

بازی تقریباً هیچ کمکی به شما نمی‌کند و در صفحات کمیک تنهایتان می‌گذارد تا خودتان ترتیب درست فریم‌ها را کشف کنید. حتی اگر راه درست را پیدا کردید، حتماً دلتان می‌خواهد که بار دیگر آن مرحله را تجربه کنید تا انیمیشن‌های مختلفی را که برای نتایج گوناگون درنظر گرفته شده تماشا کنید. گرافیک ساده و مینیمال بازی کاملاً در خدمت گیم‌پلی آن است و طراحی محیط‌ها که گاهی از بالا و گاهی از کنار دیده می‌شوند، باعث هیچگونه حواس‌پرتی از هدف اصلی نمی‌شود. حال و هوای نوآر و دزد و پلیسی بازی هم از ویژگی‌های برجسته‌ی Framed است و شاید حتی از بازی L.A Noir هم تأثیر گرفته باشد.

Framed-2

چون ظاهراً قرار است تجربه‌های عالی موبایلی بازی‌های کوتاهی باشند، Framed هم از این قاعده مستثنی نیست و درست جایی که دنبال صفحات بیشتری برای حل کردن معماهایش می‌گردید، بازی تمام می‌شود. در واقع، بازی بیشتر از اینکه درباره‌ی حل کردن معماها و مقابله با چالش‌هایش باشد، درباره‌ی تجربه‌ی خاصی است که از یک ایده‌ی ساده اما بسیار خلاقانه می‌آید و کاربر را با تا انتها با خود همراه می‌کند.

Framed سال گذشته برای آیفون و آیپد منتشر شده بود و به تازگی نسخه‌ی اندروید آن هم روی گوگل پلی قرار گرفته است. در نهایت برای اینکه دیگر شکی در امتحان کردن این بازی نداشته باشید، جالب است بدانید که هیدیو کوجیما سال گذشته اعلام کرده بود که این بازی بهترین بازی سال است. شاید به همین دلیل است که کوجیما بخش‌های مختلف داستان بازی‌های خود را در نسخه‌های مختلف قرار می‌دهد و این برعهده‌ی مخاطب است که قطعات را مانند فریم‌های یک صفحه‌ی کمیک، کنار هم قرار دهد تا به یک روایت مستقیم برسد.

دانلود از گوگل پلی | دانلود از آیتونز

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده