با رسیدن مجموعه شبیه‌ساز فوتبال Pro Evolution Soccer به ۲۰ سالگی،‌ حالا زمان بروز نشانه‌هایی از بلوغ و پختگی است. بازی PES 2016 توانست حرکت مثبت و قابل احترامی از سازندگان این سری در جهت بهبود کیفی این مجموعه باشد. در ادامه با بررسی بازی PES 2016 همراه زومجی باشید.

اگرچه صبر کردن برای تجربه هر ساله یکی از مجموعه‌های شبیه‌ساز فوتبال، برای بیشتر ما به یک عادت تبدیل شده اما نشاط و هیجانی که فوتبال دارد؛ مانع شده تا این عادت خسته کننده شود. البته، در این بین نمی‌توان تلاش سازندگان و توسعه‌دهندگان برای بهبود هر چه بیشتر بازی‌ها و نزدیک‌تر شدن آن به تجربه فوتبال واقعی را نادیده گرفت. سری Pro Evolution Soccer یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین بازی‌های ورزشی است که توانست در مقطع‌های مختلف، بنابه اقتضای سخت‌‌افزاری زمان خود، یکی از بهترین تجربه‌های فوتبالی را به علاقه‌مندان ارائه دهد و حالا با ۲۰ ساله شدن این مجموعه، می‌توان به کامل‌تر شدن آن پی برد. پیش از این در زومجی به بررسی ویدیویی بازی پرداختیم که اگر آن را از دست اید، می‌توانید در ادامه تماشا و دانلود کنید.

دانلود ویدیو با کیفیت 360p | دانلود ویدیو با کیفیت HD 720p

فوتبال و احساس لذت‌بخش تماشا یا انجام آن بر کسی پوشیده نیست و همین باعث شده تا بازی‌های شبیه‌ساز فوتبال به یکی از پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین سری‌بازی‌های ویدیویی تبدیل شوند اما شاید اولین سوالی که برای مخاطبان این بازی‌ها یا حتی کسانی که برای اولین بار قصد انجام آن‌ها را دارند این باشد که این بازی چقدر به واقعیت و فوتبال واقعی نزدیک است؟

PES 2016 کادوی ۲۰ ساله شدن این مجموعه به طرفداران است

پلی‌استیشن 2 را می‌توان دوران طلایی سری PES نامید. این دوران طلایی با ورود به نسل هفتم و عملکرد خوب سری فیفا باعث شد تا با کمی افول روبه‌رو شود اما حالا کونامی و تیم سازنده بازی به معنای واقعی کلمه توانستند آن چیزی را ارائه دهند که طرفداران سال‌ها است انتظارش را دارند و آن هم بازی است که هم فوتبال باشد و هم لذت بخش!

شاید اصلی‌ترین شاخصه PES 2016 را بتوان توجه به ماهیت فیزیکی فوتبال دانست. PES 2016 یک ویترین کامل از درگیری‌ها، کنش‌ها و واکنش‌های فوتبال است. شما در PES 2016 باید برای هر لحظه پیروزی بجنگید؛ فرقی نمی‌کند این نبرد برای تصاحب یک توپ معمولی در میانه میدان باشد یا تلاش برای به ثمر رساندن گل در محوطه جریمه؛ PES 2016 سعی کرده تا علاوه بر اینکه بازی را سریع و پویا نگه دارد؛ روح درگیرانه و فیزیکی فوتبال را نیز چاشنی آن کند تا ماحصل؛ محصولی شود که می‌تواند به خوبی حس فوتبال را به مخاطب القا کند.

بازی pes 2016

اما بازی فقط یک فوتبال فیزیکی نیست. نکته جالب هم همینجا است که توازن موجود در PES 2016 باعث شده تا بازی علاوه بر اینکه درگیرانه و فیزیکی است؛ سیال بوده و پاسخگویی بالایی هم داشته باشد. اینجا است که می‌توان از بازی کردن PES 2016 لذت برد. این تعامل و ترکیب باعث شده تا پیاده کردن هر تاکتیک و هر پاسی در بازی ممکن و البته واقع‌گرایانه باشد. می‌توانید از پاس‌های کوتاه و متعدد یا به اصطلاح تیکی‌تاکا استفاده کنید یا به پاس‌های مستقیم بلند روی بیاورید یا حتی از ترکیب هر دوی آن‌ها استفاده کنید. بازی آنقدر روان و پویا است که برای پیاده‌سازی افکارتان، هیچ مانعی را روبه‌روی خود نمی‌بینید.

pes 2016

البته موارد ذکر شده به این معنا نیست که بازی ساده باشد. پیاده سازی آن چه در ذهن دارید ممکن است اما آسان نیست. هوش مصنوعی بازی در بیشتر مواقع خوب کار می‌کند و بازی را بیش از پیش به واقعیت تبدیل می‌کند. بازیکن‌های هم تیمی جای‌گیری مناسبی دارند و تا حدودی کم اشتباه عمل می‌کنند. در نقطه مقابل، در درجه سختی بالا، شکست دادن حریف خیلی کار راحتی نیست. البته این به سطح توان شما نیز ارتباط دارد اما با این حال، تصاحب توپ است که در بازی حرف اول را می‌زند. به طور مثال اگر شما از تیم حریف عقب بوده و سعی در به ثمر رساندن گل داشته باشید، گردش توپ در میانه دفاعی زمین حریف می‌تواند تیم مقابل را به لاک دفاعی فرو ببرد.

کمبود تیم‌ها و نداشتن حق استفاده از آن‌ها در سری PES همواره یک ضعف به حساب می‌آید که البته امسال هم این مشکل در بازی وجود دارد. به طور مثلا بوندس‌لیگا در بازی حضور ندارد و برای بازی با تیم‌های لیگ برتر جزیره؛‌ باید با اسم‌های عجیب و غریب بازی کنید. این موضوع را می‌توان یکی از نکات ضعف بازی قلمداد کرد اما سازندگان بازی با اعمال ترفند‌های مختلفی سعی کردند این معضل را حدودی بپوشانند. یکی از این ترفندها، حالت ویرایش بازی است که گستردگی زیادی دارد. در این حالت می‌تواند هر چیزی در بازی را از اسم ورزشگاه‌ها گرفته تا نام بازیکن‌ها و پیراهن تیم‌ها را با سلیقه و دلخواه خودتان ویرایش کنید. اگرچه این موضوع نمی‌تواند جای خالی تیم‌ها با حق استفاده قانونی را پر کند اما با این حال راه حلی است که سازندگان بازی برای جبران این کمبود اتخاذ کرده‌اند.

[alert variation="alert-info"]اگرچه بازی از کمبود تیم‌ها و نداشتن حق استفاده بهره می‌برد، اما بخش Edit Mode می‌تواند یکی از راه‌حل‌های این مشکل باشد[/alert]

اما کمبود تیم‌ها و حق استفاده قانونی از نام، ورزشگاه یا لباس آن‌ها به این معنی نیست که PES این تیم‌ها را تهی و بدون شخصیت طراحی کرده است. اتفاقا برعکس؛ سازندگان بازی توجه خیلی زیادی روی شخصیت بازیکن‌ها و تیم‌ها داشته‌اند و سعی کرده‌اند تا جای ممکن آن‌ها را مطابق با نوع واقعی خود طراحی کنند. بازیکن‌هایی مثل نیمار یا گَرِت بِیل یا دیگر بازیکن‌های مشهور تیم‌های مختلف آن‌قدر شبیه به نسخه واقعی خود طراحی شده‌اند که گاهی اوقات آن‌ها را با نسخه واقعی خود اشتباه می‌گیرید! شاید یکی از دلایل این شباهت به واقعیت بیش از اندازه را بتوان مدیون چهره‌پردازی فوق‌العاده بازی دانست. چهره بازیکن‌ها با دقت بالایی طراحی شده که از حق نگذریم، تاثیر زیادی هم روی لذت بردن از بازی داشته است.

سیستم استقامت بازی شما را مجاب می‌کند تا با هر بازیکنی مانند نسخه‌ واقعی‌اش بازی کنید

اما وقتی بازیکن‌ها را به صورت یک مجموعه و یک تیم نگاه می‌کنیم؛ تیم‌ها هم شخصیت خود را دارند که مطابق با نوع بازی آن‌ها در دنیای واقعی طراحی و اجرا شده است. وقتی می‌توان این موضوع را حس کرد که به صورت متناوب با تیم‌ها مختلف بازی کنید و به طور مثال متوجه به تفاوت تیم‌هایی مثل بارسلونا و رئال مادرید شوید؛ اینکه مجموعه بازیکن‌ها و عملکردشان درون، استخوان‌بندی متفاوتی را تشکیل می‌دهد.

ption id="attachment_68002" align="alignleft" width="381"]سلفی معروف فرانچسکو توتی هم در بازی حضور دارد سلفی معروف توتی هم در بازی حضور دارد!

سیستم استقامت موجود در بازی هم برای بازیکن‌ها، مختلف است. مثلا اگر با بازیکنی مثل تونی کروس زیاد دوندگی داشته باشید، چاره‌ای جز تعویض او در اواسط نیمه دوم ندارید اما این شرایط برای بازیکن‌هایی با استقامت بالاتر متفاوت است و می‌توانید با این بازیکنان ۹۰ یا حتی ۱۲۰ دقیقه بازی کنید.

سیستم دریبلینگ و حرکات انفرادی بازی نیز دچار تغییراتی شده و نسبت به نسخه‌های پیشین خود نرم‌تر و قابل اجراتر شده است اما هنوز هم با حالت ایده‌آل فاصله دارد. سازندگان بازی در این نسخه، سیستم جدیدی از کنترل توپ با نام Close Control را معرفی کردند که می‌توانید با نگه‌داشتن دکمه‌های R2 یا RT کنترل بیشتری روی توپ داشته باشین و از این کنترل برای دریبل کردن، پاس دادن یا حتی شوت زدن استفاده کنید.

نکته دیگر درباره انجام حرکات انفرادی، لذت دریبل زدن و حرکات انفرادی با بازیکن‌های تکنیکی مثل مسی، رونالدو یا هازارد است. فقط کافی است با این بازیکنان پا به توپ شوید تا متوجه دقت عمل سازنده‌ها در اجرای تک‌تک‌ عادات این بازیکنان برای القای هرچه بیشتر حس فوتبال شوید. البته همانطور که بالاتر نیز اشاره شد، انجام حرکات زیبا و اعمال دریبل‌های منحصر به فرد کار خیلی آسانی نیست و شاید همین عدم در دسترس بودن این حرکات باعث شود تا خیلی وقت‌ها به کار گرفتن آن‌ها در راستای عبور از حریف رو‌به‌رویی اثربخش نباشد.

اما اگر از بحث گیم‌پلی که مهم‌ترین المان در بازی‌های ورزشی به حساب می‌آید، بگذریم به گرافیک و جلوه‌های بصری می‌رسیم؛ جایی که PES 2016 توانسته به بهترین شکل از پس آن برآید و یک فوتبال زیبا و تا حد ممکن واقعی را به مخاطب ارائه دهد. نورپردازی در شب بسیار زیبا و واقع‌گرایانه طراحی شده و می‌توان به خوبی بازی زیر نورافکن‌ها را حس کرد. در روز هم بازی زیبا و زنده به نظر می‌رسد؛ البته نکته منفی بازی را می‌توان کم بودن شرایط آب و هوایی دانست. شرایطی که اگر بیشتر بود می‌توانست به زیباتر شدن بازی کمک کند. چمن نیز اگرچه کاملا ایده‌آل نیست اما اشکال زیادی ندارد اگرچه می‌توانست کمی طبیعی‌تر باشد.

شاید یکی از نکات عجیب بازی را بتوان تفاوت محسوس بین برخی صحنه‌های بازی دانست. به طور مثال وقتی توپ روی نقطه کرنر قرار می‌گیرد و بازیکن برای زدن آن به سمت کرنر می‌رود، گرافیک بازی تفاوت زیادی با روند معمولی بازی دارد.

حالت مَسترلیگ، بسیار کامل‌تر و جذاب‌تر شده است

اما جدا از بحث گیم‌پلی و گرافیک؛ یکی از بخش‌هایی که همیشه در  سری PES مورد توجه بوده؛ بخش Master League است. بخشی که سال‌ها است عضوی ثابت از این مجموعه فوتبالی بوده و در PES 2016 به اوج تکامل خود رسیده است. در مسترلیگ می‌توانید در نقش یک مربی یا بازیکن قرار بگیرید و با پیشرفت به درجات بالاتر برسید. در سمت مربی، می‌توانید پس از انتخاب تیم مورد علاقه‌ خود؛ روی صندلی مربیگری بنشینید و تیم خود را از هر لحاظ مدیریت کنید. یکی از قابلیت‌های جالب این بخش، حالت Coach Mode است که می‌توانید وارد بازی شده و تیمتان را از روی نیمکت مربیگری کنید. در این حالت،‌کنترل تیم شما توسط هوش مصنوعی انجام می‌شود و شما می‌توانید نظاره‌گر بازی باشید یا با نکته‌سنجی، نقاط قوت و ضعف تیمتان را پیدا کنید. تقویم فصل به صورت کامل به این بخش اضافه شده و می‌توانید رویدادهای پیش روی تیم خود را به صورت جز به جز ببینید. بخش نقل و انتقال بازیکنان و استعدادیابی نیز بسیار کامل‌تر شده است. در نسخه جدید بازی می‌توانید آنالیزورها و مامورین یافتن بازیکن‌های جوان و با استعداد را استخدام کنید و به آن‌ها ماموریت دهید که در قاره‌های مختلف، به دنبال بازیکنان جوان و آینده‌‌دار در پست‌های مورد نظر شما بگردند.

بخش MyClub نیز که امسال برای اولین بار پا به مجموعه PES گذاشت را می‌توان رقیبی برای بخش Ultimate Team فیفا دانست. در این بخش، کونامی از یک سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای مخصوص به خود استفاده کرده است که با استفاده از آن می‌توانید به خرید بازیکن‌ها و مربیان محبوب و معروف بپردازید. بخش MyClub در هر دو حالت آفلاین و آنلاین قابل بازی است و شاید بتوان مهم‌ترین خصیصه آن‌را تمرین دادن بازیکنان و البته استعدادیابی دانست. به طور مثال، اگر بازیکنی چند هفته از ترکیب اصلی دور باشد، کم کم رو به افول خواهد رفت اما می‌توانید با تمرین دادن این بازیکن، او را روی فرم نگه داشت. همچنین می‌توانید با پیدا کردن بازیکن‌های جوان و آینده‌دار با قیمت‌ پایین و تمرین دادن آن‌ها، این بازیکنان را به فوتبالیست‌هایی بزرگ تبدیل کرد و با قیمت بالا به فروش رساند. البته نگران سیستم پرداخت درون‌برنامه‌ای نداشته باشید زیرا این بخش شما را مجبور به خرید پول داخل بازی نمی‌کند و می‌توانید تنها با بازی کردن‌های مداوم، تیم خود را بسازید و سرپا نگه دارید!

PES 2016 بهترین نسخه از این سری تا به امروز است

بخش دیگر بازی Become a Legends است که در آن می‌توانید در نقش یک بازیکن فوتبال قرار بگیرید و از جوانی تا بازنشستگی او را تجربه کنید؛ بخشی که بسیار جذاب بوده و طرفداران خاص خود را هم دارد.

pes 2016 بازی گرافیک قابل توجهی دارد

بخش آنلاین بازی هم با آزمایش‌هایی که ما انجام دادیم،‌در پیدا کردن حریف برای بازی سریع و موفق بود و البته نیاز به اینترنت خیلی سریع هم نداشت. در بخش آنلاین بازی می‌توانید بسته به عملکردتان در گروه‌های مختلف قرار بگیرید و در رنکینگ جهانی صعود کنید.

حرف زدن راجع به فوتبال و بازی‌های آن در یک مقاله و نقد و بررسی نمی‌گنجد و این هم به ذات متنوع و هیجان‌انگیز فوتبال برمی‌گردد. PES 2016 این ذات را در خود دارد و سازندگان آن به خوبی توانستند از گذشته درس بگیرند و به دوران طلایی بازگردند. تجربه PES 2016 یک فوتبال سریع، روان و هیجان‌انگیز با گرافیکی خوب را ارائه می‌دهد که می‌تواند باب میل خیلی از فوتبال‌دوستان باشد.

  [alert variation="alert-warning"]برای تهیه بازی Pro Evolution Soccer 2016 و همچنین محصولات مرتبط با Xbox 360، PS4 و Xbox One به فروشگاه اینترنتی پی سی ایکس باکس مراجعه کنید.[/alert] P30 Xbox تهیه شده در زومجی زومجی چگونه یک بازی را بررسی میکند؟


Pro Evolution Soccer 2016

PES 2016 را می‌توان بهترین نسخه از سری Pro Evolution Soccer تا به امروز دانست. فوتبالی که لذت‌بخش است و می‌تواند به گزینه اصلی مخاطبان این ورزش زیبا در بازی‌های ویدیویی باشد. PES 2016 نمایانگر جنبه فیزیکی فوتبال با گرافیکی زیبا و واقع‌گرایانه است که اگرچه مشکلاتی هم دارد اما این ایرادها به بزرگی نقاط قوت آن نیستند. در مجموع، تیم سازنده بازی توانسته آن چه را که طرفداران این مجموعه خواهانش بودند را پیاده‌سازی کرده و یک بازی لذت‌بخش را روانه بازار کند.
آرش عیاری

8.5

نقاط قوت

  • - توجه دقیقه به جنبه فیزیکی فوتبال
  • - گیم‌پلی روان و پویا
  • - بخش مسترلیگ کامل‌شده
  • - چهره‌پردازی فوق‌العاده بازیکنان
  • - گرافیک زیبا و واقع‌گرایانه

نقاط ضعف

  • - کمبود تیم‌ها و لیگ‌های لایسنس شده
  • - کمبود ورزشگاه‌ها و شرایط آب‌و‌هوایی
  • - گزارشگر ضعیف
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده