بهترین فیلمهای باکس آفیس: بازگشت اسپیلبرگ و تام هنکس با Bridge of Spies
این هفته در باکس آفیس اگرچه گیلرمو دلتورو با «کریمسون پیک» به سینما بازگشته و استیون اسپلیبرگ و تام هنکس با «پُل جاسوسها» زوج رویاییشان را باری دیگر تشکیل دادهاند، اما این فیلم «مورمور» (Goosebumps) است که بهتر از بقیه عمل کرده و تاج پادشاهی جدول را بر سر گذاشته است. چه انتظاری داشتید؟ در هالیووین به سر نمیبریم که میبریم. این فیلم دارای المانهای ترسناک نیست که هست. فیلم سرگرمکننده و خانوادهپسند نیست که هست. پس، اتفاق عجیبی نیافتاده. اگرچه سونی در پیشبینی فروش افتتاحیهی «مورمور» محافظهکار بود و حتی بعد از درآمد ۶۰۰ هزار دلاری فیلم در نمایشهای شب پنجشنبهاش، مجبور شد افتتاحیهی ۱۲ تا ۱۵ میلیون دلاری محصولشان را پیشبینی کند، اما در آخرهفتهای که باکس آفیس چهار اکران وسیع به خودش دید، «مورمور» آنقدر بیشتر از انتظارات آنها فروخت که توانست صدر جدول را بدست بیاورد. «مورمور» که در ۳ هزار و ۵۰۱ سالن سینما نمایش دارد، توانست ۲۳.۵ میلیون دلار به جیب بزند. این وسط، نمرهی A تماشاگران به فیلم نشان میدهد که «مورمور» هفتههای درخشانی را در طول ماه اکتبر و بعد از آن تجربه خواهد کرد. مخصوصا با توجه به اینکه تا ۶ نوامبر که «فیلم پینات» (The Peanuts Movie) اکران میشود، چیزی برای سرگرم کردن خانوادهها باقی نمانده است.
«مورمور» درحالی بعد از دو هفتهی صدرنشینی «مریخی»، این فیلم را پایین کشید که اختلاف فروششان ۲ میلیون دلار است. آخرین ساختهی ریدلی اسکات در هفتهی سوم اکرانش حدود ۲۱.۵ میلیون دلار فروخت و مجموع درآمد خانگیاش را به رقم ۱۴۳.۷ میلیون دلار رساند. به این ترتیب، «مریخی» را باید بعد از «گلادیاتور» (۱۸۷.۷ میلیون) و «هانیبال» (۱۶۵ میلیون)، سومین فیلم پُرفروش اسکات بدانیم. البته از آنجایی که «مریخی» تازه در هفتهی سومش به سر میبرد، احتمال شکسته شدن رکورد فروش دیگر فیلمها خیلی بالا است. در ردهی سوم جدول به یکی دیگر از تازهاکرانهای گستردهی این هفته، یعنی تریلر جنگ سردمحورِ اسپیلبرگ، «پل جاسوسها» میرسیم. چهارمین همکاری این کارگردان با تام هنکس با افتتاحیهای حدود ۱۵.۳ میلیون دلار کمی پایینتر از پیشبینیها عمل کرده است، اما نقدهای بسیار مثبت و نمرهی A تماشاگران به آن خبر از اکران قدرتمند فیلم میدهد. اگرچه به احتمال زیاد نباید انتظار رقمهایی در حد و اندازهی «لینکلن» (۱۸۲ میلیون) یا «نجات سرباز رایان» (۲۱۶.۵ میلیون) را داشته باشیم، اما با بودجهای ۴۰ میلیون دلاری، محبوبیت اسپیلبرگ و هنکس و حضور زودهنگام سازندگان و بازیگران این فیلم در جمع گفتگوهای اسکاریهای امسال، آیندهی خوبی در هفتههای آتی برای فیلم پیشبینی میشود. اما فیلمی که به نظر نمیرسد اکران ایدهآلی پیشرو داشته باشد، «کریمسون پیک» آخرین ساختهی گیلرمو دلتورو است که بعد از اکران در ۲ هزار و ۹۸۴ سینما سقوط کرد و فقط ۱۲.۸ میلیون دلار کسب کرد. نمرهی B منفی تماشاگران به فیلم و واکنش ضد و نقیض منتقدان به آن و عملکرد نه چندان قابلدفاع فیلم در افتتاحیه که برای بقای آن خیلی مهم است، کاری میکند تا امیدی به بهتر شدن وضعیت فروش فیلم نداشته باشیم. مخصوصا با توجه به اینکه باکس آفیس هفتهی بعد اکران فیلمهای مثل «آخرین شکارچی جادوگر» و «فعالیتهای ماوراطبیعه: بُعد ارواح» را به خود میبیند؛ فیلمهای ترسناکِ عامهپسندتری که به مراتب در جذب مخاطبان موفقتر خواهند بود.
اگرچه «کریمسون پیک» ۱۳.۴ میلیون دلار هم از ۵۵ بازار بینالملی کسب کرده، اما درحالی مجموع فروش جهانی فیلم روی ۲۶.۲ میلیون دلار ایستاده که فیلم برای جبران بودجهی ۵۵ میلیون دلاریاش، باید عملکرد بهتری را از خود نشان دهد. البته کاملا هم نباید ناامید نشد. برای مثال اوایل امسال فیلم ترسناک «زن سیاهپوش۲: فرشتهی مرگ» بدون هیچ بازیگر مطرحی اکران شد، ۱۵ میلیون دلار در افتتاحیهاش فروخت و نهایتا دورهی اکرانش را با ۲۶.۵ میلیون دلار تمام کرد. آخرین تازهاکران گستردهی این هفته، «وودلان» (Woodlawn)، درام دینی/ورزشی برادران اروین است که بعد از اکران در یک هزار و ۵۳۳ سینما، ۴.۱ میلیون دلار بهعلاوهی یک امتیاز A مثبت کسب کرده است. این کارگردانان سال پیش با فیلم قبلیشان، کمدی «شب تعطیلی مامان» که با ۴.۳ میلیون دلار افتتاح شد و با ۱۰.۴ میلیون دلار کارش را به پایان رساند، چنین نتیجهای را گرفته بودند. ناگفته نماند «شب تعطیلی مامان» در ۵۰۰ سینما کمتر از «وودلان» اکران شده بود. اگرچه ممکن است «وودلان» بهتر از فیلم قبلی این کارگردانان ظاهر نشود، اما حداقل به نظر میرسد مخاطبان هدف از فیلم خوششان آمده است. در میان اکرانهای محدود این هفته هم شگفتانگیزترینشان مربوط به فیلم «اتاق» میشود که خیلیها آن را یکی از شانسهای فصل جوایز میدانند. فیلم که در چهار سینمای نیویورک و لس آنجلس اکران شده، ۱۲۰ هزار دلار کسب کرده. این یعنی میانگین خیلی خوب ۳۰ هزار دلار از هر سالن سینما به اضافهی یک امتیاز A از سوی تماشاگران. بسیاری از پیشبینیکنندگان اسکار، بری لارسون را بدونشک یکی از نامزدهای حتمی بهترین بازیگر زن میدادند. بعد از اینکه «اتاق» جایزهی تماشاگران را از جشنوارهی فیلم تورنتو بدست آورد، مطمئنا یک اکران گسترده هم کمک فراوانی به شناختهتر شدن فیلم میکند.
یکی دیگر از فیلمهای جشنوارهی تورنتوی این هفته، فیلم سیاسی/مستند/درام «حقیقت» از جیمی وندربیلت با حضور کیت بلاشنت و رابرت ردفورد است. فیلم داستان واقعی ۶۰ دقیقه تحقیقات به درون سرویس ارتش جورج دابلیو. بوش است که به بر کناری دن رادر (ردفورد) و مری میپس (بلاشنت) از کارشان انجامید. سونی کلاسیکس فیلم را در شش سینما اکران کرد. جایی که فیلم موفق شد حدود ۷۶ هزار و ۶۴۶ دلار کسب کند، که چندان قوی نیست. و بالاخره محصول مشترک نتفلیکس و بیکر استریت، یعنی «هیولاهای بدون وطن» (Beasts of No Nation) به کارگردانی کری فوکوناگا را داریم که در ۳۱ سینما اکران شد و ۵۰ هزار و ۶۹۹ دلار کسب کرد. باید در نظر داشت که اکران این فیلم در سینماها همزمان با نمایش آن در سرویس اینترنتی نتفلیکس است؛ جایی که درنهایت خیلی از مردم فیلم را آنجا تماشا میکنند. نتفلیکس ۱۲ میلیون دلار برای خریدن این فیلم پرداخت کرده و امیدوار است که فیلم مورد توجهی داوران فصل جوایز قرار بگیرد. در بخش باقیماندگان از هفتهی پیش، توجهمان به سرعت جلب سقوط ۶۱.۷ درصدی فروش فیلم «پن» محصول برادران وارنر میشود. فیلمی که افتتاحیهی قابلاعتنایی هم نداشت. «پن» که ساختش ۱۵۰ میلیون دلار خرج برداشته در هفتهی دوم اکرانش فقط به کسب ۵.۸ میلیون دلار رضایت داده است. مجموع درآمد خانگی فیلم روی ۲۵.۷ میلیون دلار ایستاده است. بعد از اکران موفقیتآمیز محدود «استیو جابز» در هفتهی پیش، اکران فیلم در ۶۰ سینمای جدید گسترش پیدا کرده است. اگرچه عملکرد فیلم در حد «سیکاریو» بعد از گسترش سینماهایش قوی نیست، اما ساختهی دنی بویل این هفته ۱.۵ میلیون دلار کسب کرد. «استیو جابز» هفتهی بعد در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ سینما به صورت گسترده اکران میشود؛ زمانی که این فیلم و «پل جاسوسها» رسما رقابتشان را برای جذب مخاطبان بزرگسال شروع میکنند.
جدول ۱۰ فیلم برتر هفته
۱ | Goosebumps | ۲۳.۵ میلیون دلار |
۲ | The Martian | ۲۱.۵ میلیون دلار |
۳ | Bridge of Spies | ۱۵.۳ میلیون دلار |
۴ | Crimson Peak | ۱۲.۸ میلیون دلار |
۵ | Hotel Transylvania 2 | ۱۲.۲ میلیون دلار |
۶ | Pan | ۵.۸ میلیون دلار |
۷ | The Intern | ۵.۴ میلیون دلار |
۸ | Sicario | ۴.۵ میلیون دلار |
۹ | Woodlawn | ۴.۱ میلیون دلار |
۱۰ | Maze Runner: The Scorch Trials | ۲.۷ میلیون دلار |
نگاهی به برخی فیلمهای تازهاکرانشدهی این هفته:
Goosebumps
مجموعه کتابهای خیالی/ترسناک و نوجوانپسندِ «مورمور» نوشتهی آر.ال. استاین دربارهی بچههایی است که در ماجراجوییهایشان خودشان را در موقعیتهای وحشتناک پیدا میکنند. از زمان شروع انتشار این مجموعه در سال ۱۹۹۲ تاکنون حدود ۳۵۰ میلیون نسخه از کتابهای «مورمور» فروخته شده. خلاصه اینکه بعد از «هری پاتر» از «مورمور» به عنوان پرفروشترین کتابهای کودکان یاد میشود. از قرار معلوم سونی قصد تولید یک مجموعهی دنبالهدار از آنها را دارد. اما بگذارید ببینیم وضعیت فیلم اول چگونه است: «مورمور» داستان نوجوانی به اسم زک کوپر است که به خاطر نقل مکان محل زندگیشان ناراحت است. تا اینکه با دختر زیبایی به اسم هانا در همسایگیشان آشنا میشود. زک خیلی زود متوجه میشود هانا پدر مرموزی دارد که از قرار معلوم نویسندهی کتابهای «مورمور» یعنی همان آر.ال.استاین است. به این ترتیب دلیل عجیب بودن پدر هانا مشخص میشود: او زندانی تصوراتش است و در واقع هیولاهای کتابهایش واقعی هستند و او برای محافظت از خوانندگانش، آنها را در کتابها زندانی میکند. گلن ویپ از لسآنجلس تایمز که فیلم را دوست داشته، در نقدش مینویسد: «همانطور که انتظار میرود فیلم به وسیلهی بازیگوشی با عناصر بیموویها و موجودات کامپیوتریاش که از گریگنه شروع میشوند و تا منتیسهای شکارچی و ارتشی از کوتولههای عصبانی باغچه ادامه دارند، یکعالمه سرگرمکننده میشود، اما بهطرز حیلهگرانهای دارای مقداری خودآگاهی هم است». مایکل راتشافن از هالیوود ریپورتر هم در یادداشتش میآورد: «فیلم با ترکیب سرگرمکنندهی عناصر ترسناک و عجیبش، مجموعه داستانهای خیالی/ترسناکِ شدیدا موفقِ آر.ال.استاین را به نتیجهای شاداب و نوجوانانهای از نوع «شکارچیان ارواح» تبدیل میکند». امتیاز متاکریتیک فیلم ۶۰ است.
Crimson Peak
طبق نظر برخی از منتقدان جدیدترین ساختهی گیلرمو دلتورو که مصادف با بازگشت او به ریشههای وحشتناک و عمیقش است، اثری با اتمسفری مرموز و تصاویری چشمنواز از آب درآمده که خیلی وقت بود انتظارش را میکشیدیم. هرچند عدهی برابری هم آن را ناامیدکننده پیدا کردهاند و فقط تنها نکتهی مثبت فیلم را دکورهای فیزیکی پُرجزییاتش دانستهاند. بعد از ازدواج با مرد جوان و جذابی به اسم سِر توماس شارپ (تام هیدلستون)، ادیث (میا واسیکویسکا) به عمارت گوتیک و دورافتادهای در انگلیس نقل مکان میکند. آنجا او با لیدی لوسیل (جسیکا چیستن) خواهر توماس و محافظ رازهای سیاه خانوادهشان آشنا میشود. ادیث که توانایی ارتباط با مردگان را دارد، سعی میکند تا راز چیزی که این خانه را تسخیر کرده را کشف کند. جیمز براردینلی از ریلویوز که دو و نیم ستاره به فیلم داده، مینویسد: «استایل بصری گیلرمو دلتوروی کارگردان تماشایی است، اما داستان قابلپیشبینی، کاراکترها تخت و عناصر ماوراطبیعه هم نخود سیاه هستند. به قول یکی از شخصیتها، این بیشتر از اینکه داستان ارواح باشد، «داستانی با ارواح» است». شیلا اُمالی از سایت راجر ایبرت که نمره کامل را به فیلم داده، میآورد: «اتمسفرِ
کریمسون پیک
در ترکیب با احساسات جنسی و راز و رمزهای تاریکش به آتش میانجامد. فیلم چندتایی هیولا (ماوراطبیعه و انسانی) دارد، اما احساساتِ عظیم داستان وحشتناکترین چیزی است که میبینید». سایت اِسلنت هم میآورد: «پُرهرج و مرجترین و پیچیدهترین ساختهی گیلرمو دلتورو که با احساس قدرتمندی از سرکوب و توهم پُر شده است». امتیاز متاکریتیک فیلم ۶۷ است.
Bridge of Spies
به عقیدهی اکثر منتقدان استیون اسپلیبرگ در چهارمین همکاریاش با تام هنکس یکی از برترین فیلمهایش را ساخته است. «پل جاسوسها» داستان جیمز داناوان (تام هنکس)، یک وکیل بروکلینی را تعریف میکند که بعد از اینکه سازمان سی.آی.ای او را به ماموریتی تقریبا غیرممکن میفرستد تا با مذاکره یک خلبان امریکایی دستگیرشده در خاک شوروی را آزاد کند. حالا داناوان خودش را در حال دست و پا زدن در عمق جنگ سرد پیدا میکند. کنت توران از لس آنجلس تایمز که از فیلم خوشاش آمده، مینویسد: «
پل جاسوسها
بزرگداشت کاملا حرفهای یک آماتورِ با استعداد است. یک سرگرمی بیاشکال با حرفهای سیاسی زیرمتنی قوی اما نامحسوس که در آن واحد تاثیرگذار و غیرمنتظره هستند». مایکل فیلیپس از شیکاگو تریبون مینویسد: «فیلم خلاف جهت این روزها، مثالی با اعتمادبهنفس، کمی مشکلدار اما بسیار رضایتبخش از ساختههای اولد-اسکول هالیوود است. همانهایی که ستارهی اصلی داستانشان به جای تفنگ، یک کیف و دستمال حمل میکرد». ریچارد روپر از شیکاگو سان تایمز که نمره کامل را به فیلم داده، میآورد: «هنکس به عنوان بهترین بازیگر در گفتگوها حضور خواهد داشت، رایلنس به تقریبا بدونشک در شاخهی بهترین بازیگر مکمل نامزد میشود و وقتی اسم پنج فیلم برتر سال برای جایزهی بهترین فیلم اعلام شدند، اگر
پل جاسوسها
جزیی از آن نباشد، غافلگیر میشوم». امتیاز متاکریتیک فیلم ۸۱ است.
گزارش باکسآفیس هفتهی پیش
منبع: Boxoffice Mojo
تهیه شده در زومجی