نسخه جدید از سری محبوب Hitman چند ماه دیگر عرضه می‌شود و از همین رو تصمیم گرفتیم تا اطلاعات موجود از این بازی را مرور کنیم. با زومجی و اولین نگاه به هیتمن همراه باشید.
اولین بار که بازی به نام هیتمن تجربه کردم، در ابتدای دوران گیمری! خود بودم و تنها تجربیاتم به آثار زامبی کشی کنسولی و بازی‌های استراتژی و نقش‌آفرینی بلیزارد محدود می‌شد. به همین دلیل هم وقتی اولین بار در آزمایشگاه بازی شخصیت مامور 47 را دیدم، هیچ ایده‌ای از کاری که باید انجام دهم نداشتم. به هر حال مرحله آموزشی تمام شد و این بار در هنگ‌کنگ بودم. در آن زمان مفهوم سلاح گرم در بازی، برای من همان اکشن بود و از این رو از همان ابتدا به سبک Call of Duty سراغ هیتمن رفتم که نتیجه آن چیزی جز شکست نبود. در نتیجه& اولین تجربه من از این بازی آخرین تجربه نیز شد و عطایش را به لقایش بخشیدم. ولی چند سال بعد و پس از کسب تجربیات فراوان! بازهم سراغ هیتمن رفتم و تازه فهمیدم که این اثر شبیه هیچ بازی دیگری نیست. خبری از تیراندازی‌های کورکورانه و هیجاناتی از این قبیل در هیتمن نیست و همه چیز و حتی هیجان بازی در خونسردی شخصیت اصلی در تمام کردن ماموریت‌ها خلاصه می‌شود. صفتی که مامور 47 را به یکی از مخوف‌ترین قاتل‌های حاضر در بازی‌های ویدیویی تبدیل کرده است. نسخه دوم بازی نیز در سال ۲۰۰۲ و با نام Hitman: Silent Assassin عرضه شد و یک دنباله شایسته برای قسمت اول محسوب می‌شد که کمی چاشنی اکشن نیز به آن اضافه شده بود. Agent 47در بازی از شوروی کمونیستی گرفته تا ژاپن و نینجاهای امروزیش دیده می‌شدند و حتی در مرحله‌ای باید در افغانستان یک سرکرده نیرو‌های نظامی را به قتل می‌رساندید که سکانس تیراندازی به وی در داخل ماشین در حال حرکتش هیچ‌گاه از ذهنم پاک نمی‌شود، در کل این نسخه شاید یکی از بهترین اتمسفر‌ها را در بین بازی‌های سری داشت. قسمت سوم با نام Contracts در سال ۲۰۰۴ عرضه شد و بیش‌تر شبیه به یک بسته‌الحاقی برای قسمت قبل محسوب می‌شد که همان محیط و جزییات را در قالب مراحل جدید ارائه می‌داد و از این رو نمرات متوسطی نیز دریافت کرد. Hitman: Blood Money، چهارمین قسمت از بازی بود و در سال ۲۰۰۶ عرضه شد که سازندگان به خوبی از مشکلات قسمت قبلی درس گرفته بودند و از همین رو با یک اثر کاملا دگرگون شده روبرو بودیم. به لطف موتور بازیسازی جدید، جلوه‌های بصری بهبود زیادی داشتند و سطح آزادی عمل بازی بسیار گسترده‌تر از قبل بود، همین عوامل نیز آن را به یک اثر خاطره انگیز برای طرفداران تبدیل کرد. پس از این بازی، سری هیتمن یک وقفه شش ساله تا عرضه نسخه بعدی خود تجربه کرد و بالاخره سال ۲۰۱۲، Absolution عرضه شد تا دوباره شاهد هنرنمایی قاتل خونسرد محبوب در یک بازی ویدیویی باشیم. آغاز این نسخه، یک شوک تمام عیار برای طرفداران سری بود. چرا که اولین ماموریت مامور 47، به قتل رساندن دیانا، دستیار سابق خودش بود که در تمامی نسخه‌های قبلی ماموریت‌ها را و اطلاعات مربوطه را از وی دریافت می‌کرد. پس از آن مامور 47 متوجه می‌شود که به قتل رساندن دیانا یک توطئه بوده و سعی در انتقام از عاملین آن دارد. محیط بازی اکثرا محدود به آمریکا و حوالی شهر شیکاگو می‌شد، ولی در عوض روش‌های مختلفی برای تمام کردن مراحل در اختیار گیمر قرار داشت که البته بازی کمی بیش‌تر به سمت و سوی اکشن شدن پیش‌رفته بود. حال و پس از گذشت چهار سال، هیتمن باز گشته تا دوباره خاطرات خوب سری را برای طرفداران زنده کند.

|

«ویکتور نوواکو باید نابود شود» این اولین جمله‌ای است که بازی با آن در نمایشگاه E3 معرفی شد. در نسخه جدید هیتمن عبارت فلانی باید کشته شود به کرات شنیده خواهد شد و این تنها راهنمایی است که مامور 47 در طول بازی دریافت می‌کند. باقی راه، وابسته به خود او و صد البته خلاقیت بازیکن است و این آزادی عمل همان نکته‌ای است که سازندگان تاکید زیادی بر آن داشته‌اند. در هیتمن، دیگری خبری از چک‌پوینت‌های نسخه Absolution نیست و این به معنی از بین رفتن حالت خطی بازی است. سازندگان در معرفی بازی، از کلمه سند‌باکس برای محیط و گیم‌پلی آن استفاده کردند که هدف از آن نشان‌دادن آزادی عمل بالای گیمر در تمام کردن مراحل و از بین بردن اهداف است. فعلا جزییات زیادی از داستان بازی ارائه نشده، فقط می‌دانیم که ماموریت مامور 47، که حال یک قاتل تمام عیار و حرفه‌ای است، از بین بردن اعضای یک گروه جاسوسی به نام اییاگو (IAGO) است که در اکثر کشور‌های جهان فعالیت دارند و هدف آن‌ها اجرای ماموریت‌های تخریبی و تروریستی در کشور‌های بزرگ اروپایی است.در نمایش گیم‌پلی عرضه شده از بازی، شاهد تلاش مامور 47 برای از بین بردن ویکتور نواکوو هستیم که این مرحله در شهر پاریس جریان دارد. نواکوو برای مردم عادی یک هنرمند محبوب به شمار می‌رود که در عرصه مدلینگ فعالیت دارد، ولی در پس چهره وی، یک شخصیت جانی دیده می‌شود که عضو گروه اییاگو است. Hitman_2015_08-10-15_003 مامور 47 پس از این‌که از ماشین لوکس حامل خود بر روی فرش قرمز ورودی نمایشگاه لباس نوواکو پیاده می‌شود، کاملا در اختیار گیمر قرار دارد. تنها ماموریتی که در بالای صفحه می‌بینیم از بین بردن نوواکو و یکی از دستیارانش است و بازی هیچ‌گونه محدودیتی برای اجرای این دستور ایجاد نمی‌کند. در نمایش‌های ارایه شده شاهد هستیم که مامور 47 حتی برای ورود به ساختمان نیز روش‌های مختلفی پیش‌رو دارد. برای مثال امکان ورود از همان درب اصلی نمایش وجود دارد و حتی نگهبانان نیز مثل یکی از مهمان‌ها به وی خوش‌آمد می‌گویند! پس از ورود به ساختمان امکان بیرون کشیدن اسلحه‌ها و شلیک به نوواکو در همان محوطه اصلی وجود دارد که آسان‌ترین و در عین‌حال سخت‌ترین طریقه اتمام ماموریت است. چرا که پس از آن باید به سیل عظیمی از نیرو‌های امنیتی حاضر در منطقه مبارزه کنید که تقریبا غیرممکن است. پس برای لذت‌بردن از بازی همان شیوه‌های مخفی کاری همیشگی سری هیتمن بسیار مقبول‌تر است.
ption id="attachment_73693" align="alignright" width="410"]Hitman 2016 diffrent ways of killing برای کشتن دشمنان می‌توانید از سَم نیز استفاده کنید
جالب است بدانید که حتی برای شیوه‌های مخفی‌کاری نیز روش‌های کاملا متفاوتی در بازی وجود دارد و این کار را نیز می‌توان با خونسردی تمام و یا خونریزی و کشت و کشتار انجام داد که انتخاب هریک از آن‌ها به سلیقه گیمر باز میگردد. در مرحله پاریس و شو لباس، بر اساس گفته‌های استودیو سازنده بازی، حدود ۳۰۰ شخصیت عادی (NPC) حضور دارند که کاملا متمایز از یکدیگر بوده و حتی می‌توانند به حرکات گیمر واکنش نشان دهند. برای مثال، وقتی وارد محوطه موزه می‌شوید، یک خبرنگار در حال مصاحبه با یکی از حاضرین در مراسم است که اگر از بین آن‌ها عبور کنید، اعتراض این اشخاص را در پی خواهد داشت! البته این قبیل اقدامات فقط برای نمایش قدرت موتور بازی نیست و با گوش دادن به صحبت‌های مابین این دو شخص، اطلاعات جدیدی از نوواکو به دست می‌آورید. محیط‌های بازی، بزرگ‌ترین در بین تمام نسخه‌های این سری است و همچنین امکان تعامل با عوامل محیطی برای از بین بردن دشمنان وجود دارد و شلیک و یا استفاده از سلاح‌های سرد تنها طرق کشتن دشمنان نیستند. برای مثال می‌توانید با انداختن یک لوستر بر سر یکی از نگهبانان وی را از بین ببرید و حتی یکی از روش‌های دیگر کشتن نوواکو که شاهدش بودیم، تخریب سقف سالن بر روی وی است که بسیار جذاب به نظر می‌رسد.
در مرحله پاریس ۳۰۰ شخصیت متمایز در محیط حضور دارند
البته تمامی روش‌های کشت و کشتار به این خشونت نیست و می‌توانید مثل یک قاتل شیک با استفاده از سلاح دوربین دار خودتان از بالای یکی از برج‌های اطراف در موقعیت صحیح به نواکوو شلیک کنید، یا این‌که با ریختن سم در لیوان نوشیدنی وی مسمومش کنید. یکی دیگر از نکات تاثیر گذار در گیم‌پلی بازی، مساله استتار یا همان استفاده از پوشش دیگر شخصیت‌های حاضر است. در مرحله نمایش داده شده از بازی، مامور 47 از پوشش نیروهای امنیتی گرفته تا گارسون‌ها و گریمور‌ها را بر تن می‌کرد و ذکر این نکته الزامی است که هریک از آن‌ها برای یک روش قتل موثر هستند. برای مثال اگر قصد شما، کشتن نواکوو با استفاده از سم باشد، باید از پوشش گارسون استفاده کنید تا هدف به شما شک نکند. یا اگر روش نزدیک شدن و استفاده از سلاح‌های سرد را انتخاب کنید، پوشش نیروهای امنیتی منطقی‌تر است. البته تصور نکنید که استفاده از پوشش همواره به معنای آسان‌تر شدن بازی است. چرا که برخی از اشخاص بلند مرتبه حاضر در مرحله، تمام نیروهای خود را می‌شناسند و رییس گارد‌های محافظتی با مشاهده مامور 47 در پوشش یکی از نیروهایش، بلافاصله به سمت وی شلیک خواهد کرد.

|

یکی دیگر از عواملی که سازندگان تاثیر زیادی بر روی آن دارند، استفاده از شعار دنیای قاتلین است. پدید آمدن این شعار، به گستردگی بازی برمی‌گردد و مراحل به قتل رساندن اهداف مختلف در سراسر جهان پراکنده شده‌اند. همچنین دنیای بازی یک روند زنده و غیر‌خطی دارد. یعنی برخی از اهداف مامور 47، ممکن است پس از گذشت زمانی محدود، از منطقه مورد نظر خارج شوند و این بدین معنی است که دیگر هیچ‌وقت قادر به از بین بردن آن شخص نخواهید بود!
ption id="attachment_73685" align="aligncenter" width="808"]hitman_absolution_contracts بخش Contracts گسترده‌تر از قبل بازگشته است
بخش Contracts که اولین بار در نسخه Absolution معرفی شد نیز در ابعادی وسیع‌تر در بازی حضور خواهد داشت و طبق اعلام سازندگان در اولین نسخه از بازی شاهد ۸۰۰ ماموریت در این بخش خواهیم بود که تمام آزادی عمل‌های ذکر شده در بخش گیم‌پلی اصلی بازی، در این قسمت نیز دیده می‌شوند. این امر نشانگر این مساله است که اگر سازندگان بازی بتوانند قابلیت‌های مذکور را به خوبی در نسخه نهایی بگنجانند، هیتمن یک بازی برای کوتاه مدت نخواهد بود و می‌توانند برای مدت زمان طولانی گیمر‌ها را در مناطق مختلف جهان به انجام ماموریت‌های مختلف سرگرم کند. از همین رو، بازی به شکل یک نسخه نهایی عرضه نخواهد شد و نسخه ابتدایی آن که در ۱۱ اسفند عرضه می‌شود، شامل ۶ ماموریت اصلی در بخش داستانی است که در کشور‌های فرانسه، مراکش و ایتالیل جریان دارد، پس از آن و از اواسط فروردین تا خرداد ۹۵ شاهد ارایه ماموریت‌ها و مکان‌های جدید خواهیم بود که گیمر را به کشور‌های تایلند، آمریکا و ژاپن می‌برند.
ption id="attachment_73686" align="alignnone" width="1280"]Hitman 2016 Disguise در هر مرحله می‌توان از پوشش‌های متفاوتی استفاده کرد
نمایش اول گیم‌پلی بازی، در نسخه آلفا گرفته شده بود و از همین رو گرافیک آن به هیچ وجه سندی بر جلوه‌های بصری پایانی بازی نیست. ولی در دومین نمایش گیم‌پلی بازی، شاهد بهبود قابل ملاحظه کیفیت بافت‌ها، جزییات شخصیت‌ها و از همه مهم‌تر نورپردازی‌های بسیار زیبا بودیم. بازی با نسخه بهبود یافته موتور Galcier 2 در حال ساخت است که از همین موتور برای ساخت بازی Hitman: Absolution نیز استفاده شده بود و حتی پس از گذشت سه سال از عرضه آن، هنوز هم گرافیک و مخصوصا نورپردازی‌های آن زیبا به نظر می‌رسند. به همین دلیل هم نباید مشکلی در بخش گرافیکی بازی شاهد باشیم.
ption id="attachment_73689" align="alignnone" width="1280"]David Bateson صدا گذاری شخصیت مامور 47 همانند قبل بر عهده دیوید بِیتسون است
همچنین ایفای نقش و صداپیشگی شخصیت مامور 47 همانند نسخه‌های پیشین بر عهده دیوید بِیتسون است که در تمامی نسخه‌ها وظیفه صداپیشگی این قاتل خونسرد را بر عهده داشته و همچنین طراحی چهره و موشن کپچر حرکات هیتمن نیز بر اساس بیتسون صورت گرفته است. در پایان می‌توان گفت که آزادی عمل بالای مخاطب در انجام دادن مراحل و همچنین وسعت بالای محیط‌ها و گستردگی مراحل بازی در تمام نقاط جهان، عواملی هستند که ما را به نسخه جدید هیتمن امیدوار می‌کنند. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، بخش اول بازی در تاریخ ۱۱ اسفند برای کنسول‌های پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و رایانه‌های شخصی عرضه می‌شود و پس از آن با محتویات و ماموریت‌های جدید پشتیبانی خواهد شد که البته قسمت‌های بعدا عرضه شده برای خریداران نسخه اول کاملا رایگان هستند. نظرات خود را در مورد این مقاله و نسخه جدید هیتمن با زومجی در میان بگذارید. تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده