نویسنده: محمد رستمی
// شنبه, ۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۰

۱۰ نشانه مبنی بر بازگشت هیتمن 2016 به ریشه های این مجموعه

هیتمن یک از بزرگترین بازی‌های سبک مخفی‌کاری است که طرفداران بسیاری دارد. این بازی در نسخه قبلی اُفت زیادی داشت و از استدانداردهای سری فاصله گرفت. در این مقاله قصد داریم ۱۰ نشانه از بازگشت دوباره هیتمن به استانداردهایش را برای شما بازگو کنیم. با زومجی همراه باشید.
مامور شماره ۴۷ یکی از شخصیت‌های تحت تعقیب دنیای بازی‌ّهای ویدیویی است. ۴۷ یک شخصیت خون سرد، تیز بین و خستگی ناپذیر است که بسیار تمیز و بدون اشتباه هدف‌های خود را صرف نظر از ارتباط شخصیشان با خود شکار می‌کند. بنابراین با این توضیحات اگر نگاهی به نسخه‌ای قبلی بیاندازید متوجه می‌شوید که شخصیتی که مردم در سال ۲۰۱۵ می‌شناسند همان هیتمنی که از قدیم می‌شناختیم نیست. از زمان نسخه Blood Money که در سال ۲۰۰۶ عرضه شد تاکنون ۲ فیلم افتضاح و یک بازی گمراه کننده از این شخصیت ساخته شده است که همگی در به تصویر کشیدن چهره اصلی ۴۷ ناکام مانده اند. این سه محصول از مامور ۴۷ یک محصول اکشن هالیوودی ساخته اند و ۴۷ را یک شخص احساساتی رومانتیک با انگیزه‌ های مشخص نشان داده‌اند!   هیتمن ابسولوشن بجای زنده نگاه داشتن سری تمام اصول سری را زیر پا گداشت و از ۴۷ یک شخصیت دیگر به نمایش گذاشت. در کلِ بازی مامور ۴۷ به جای اینکه شکارچی باشد خودِ شکار بود! مراحل بازی کوچک بودند و اجازه جستجو را به کاربر نمی‌دادند و بازی حسی شلوغ و سینمایی به کاربر می‌داد در صورتی که ریشه‌های این سری شما را به قتل بی‌سروصدا و تمیز و تخصصی وا‌ می‌دارد. اما هیتمنی که امسال منتشر می‌شود سعی دارد پس از ۱۰ سال دوباره این سری را به ریشه‌هایش باز‌گرداند در حالی که این بازی را در حد و اندازه‌های کنسول‌های نسل جدید نیز گسترش داده است. ظاهرا اسکوئر انیکس این بار به خواسته‌های طرفداران گوش داده است و بازی را مطابق میل طرفداران گسترش داده است. هیتمن جدید بسیار بزرگتر خواهد بود، بخش‌های پولی نخواهد داشت و برخلاف نسخه قبل محوریت داستان آن کمتر خواهد بود. دلایل دیگری نیز برای باور بازگشت هیتمن به ریشه‌ّایش وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم. hitman-big-city

۱. مراحل بسیار بزرگ هستند و شما را به جستجوی محیط تشویق می‌کنند

تا زمان عرضه بازی هیتمن ابسولوشن، این سری به مراحل وسیع و پیچیده معروف بود که فضاهای بسیار بزرگی داشتند و راه‌های زیادی برای رسیدن به هدف وجود داشت. محیط مراحل شامل مخفیگاه‌های زیادی می‌شد که می‌توانستید پنهان شوید و با اسلحه تک تیر‌انداز اهدافتان را از پا در بیاورید یا افرادی را در گوشه کنار نقشه تنها پیدا کنید و بی‌سروصدا ازبین ببریدشان و از لباسشان استفاده کنید. هیتمن جدید بازهم به نقشه‌های بزرگ مجهز شده است که مراحل را بسیار بزرگ‌تر و غنی‌تر از گذشته می‌کند. بر اساس گفته‌های شرکت سازنده مراحل ۶ تا ۷ برابر بزرگتر از نقشه‌های مراحل هیتمن ابسولوشن هستند و با توجه به ویدیو‌هایی که تا کنون از بازی نمایش داده شده است مشخص است که محیط مراحل کاملا زنده است و سرشار از تحرک و پویایی است. به عنوان مثال در مرحله ShowStopper شما باید یک جاسوس روسی را در سالن شو لباس به قتل برسانید. شو لباس در قصر پاریس برگزار می‌شود و این ساختمان بزرگ راه‌های بسیار زیادی برای ورود پیش پای شما می‌گذارد. می‌توانید از پنجره‌ها، سقف‌، زیرزمین یا چنیدین راه دیگر وارد سالن شوید. داخل قصر نیز محیطی پر از راه رو و پیچ و خم است که به راحتی می‌توانید از توانایی های 47 استفاده کنید.   hitman_npcs

۲. NPCها بسیار متنوع و بدردبخور هستند

مرحله the King of Chinatown هیتمن ابسولوشن را به یاد دارید؟ به لطف شلوغی محیط و تنوع در مردم شبیه سازی شده این مرحله بسیار جذاب از کار در آمده بود. حال بهتر است بدانید هیتمن ابسولوشن در شلوغ ترین محیط از ۶۰ نوع NPC استفاده می‌کرد در صورتی که در مرحله ShowStopper نسخه جدید هیتمن بیش از ۳۰۰ نوع NPC طراحی شده است که هریک به روش خاص خود به هیتمن عکس‌العمل نشان می‌دهند، برخی ممکن است از دیدن وی وحشت زده شوند و برخی ممکن است اصلا متوجه حضور او نشوند. هوش مصنوعی جدید بازی کمک می‌کند حرکات هیتمن عده بیشتری از مردم را تحت تاثیر قرار دهد. مثلا وقتی شما یک خدمتکار را می‌کشید به دلیل آنکه دیگر نمی‌تواند سرکارش حاضر شود و نوشیدنی سرو کند پس از مدتی خللی در پذیرایی به وجود می‌آید و مردم کم کم شروع به شلوغی می‌کنند و از مسئولین نوشیدنی می‌خواهند. در هیتمن جدید گوش دادن به صدای مردم می‌تواند در رسیدن به هدف به شما کمک کند. به عنوان مثال در ابتدای مرحله ShowStopper یک خبرنگار و فیلمبردار نزدیک به در ورودی مشغول ضبط خبر هستند که اگر از میان آنها رد شوید سر شما غر می‌زنند و فیلمبرداری را دوباره از اول شروع می‌کنند (که گویای عکس‌العمل مردم به حرکات ۴۷ است) اما اگر در کنارشان بایستید و به حرف‌های خبرنگار گوش دهید نکات جالب و مفیدی از هدف و راه‌ّهای رسیدن به او بدست خواهید آورد. در کل بازی موقعیت‌های زیادی برای یافتن نکات جدید وجود دارد که اگر مخفیانه به آنها گوش دهید گذراندن مراحل برای شما بسیار ساده تر خواهد شد. مطابق معمول می‌توانید رفتار مردم را به نفع خودتان تغییر دهید. مثلا وقتی یک سلاح را در محیط مراحل در گوشه و کناری روی زمین بگذارید محافظ‌ها وقتی اسلحه را پیدا کنند آن را به اتاق امنیت تحویل خواهند داد، از این راه بدون آنکه خودتان را به دردسر بیاندازید به ساده‌گی یک اسلحه را به داخل ساختمان انتقال داده‌اید.بعد از این همه مدت و این همه نسخه هیتمن نگهبانان و محافظ‌ها هنوز نمی‌دانند که از طریق بسته‌های غذا می‌توان سلاح به داخل ساختمان حمل کرد! پس از این طریق نیز می‌توانید با امنیت کامل سلاح‌هایتان را با خود حمل کنید.   hitman-barcode

۳. بعضی از مردم متوجه بارکد پشت سر ۴۷ می‌شوند!

یکی از نکاتی که از اولین نسخه‌های هیتمن تا کنون کمی مضحک به نظر می‌رسید بارکد پشت سر ۴۷ بود که هیچکس جز شما متوجه آن نمی‌شد. حال در نسخه جدید افراد کمی باهوش‌تر شده‌اند و در برخی موارد وقتی متوجه بارکد پشت سر ۴۷ می‌شوند بیشتر حواسشان را جمع می‌کنند. این ویژگی اضافه شده بسیار جالب است و کمک می‌کند بازی حال و هوای جدی تری به خود بگیرد. وقتی از کنار افردای می‌گذرید چون یک نفر متوجه مورد خاصی نمی‌شود دلیل نمی‌شود نفرات دیگر هم به شما مشکوک نشوند! بعضی شخصیت‌ها مثل رئیس بخش امنیت می‌توانند شما را در هر لباسی تشخیص دهند اما سایر شخصیت‌های بازی که Enforcer نامیده می‌شوند فقط توانایی تشخیص طیفی از افراد در لباس‌های خاص را دارند. منطقی به نظر می‌رسد. مثلا وقتی یک خدمتکار را می‌کشید و لباس او را می‌پوشید صاحب رستوران می‌داند که هیچ‌گاه کارمند کچلی با این قد و قامت استخدام نکرده است.   hitman-assassinations

۴. بیشترین تمرکز بازی بر روی شیوه به قتل رساندن است، نه داستان

در نسخه ابسولوشن سازندگان دوست داشتند به ۴۷ روح بدهند. به همین دلیل گاه و بی‌گاه در حد زیادی داستان روایت می‌شد که مثلا کاربر اطلاعاتی راجع به زندگی ۴۷ بدست بیاورد. خب این اطلاعات به چه درد بازیکن می‌خورد؟ خوشبختانه در نسخه جدید سازندگان متوجه این موضوع شده‌اند و دوباره مطابق معمول سری نقش داستان را کمرنگ‌تر کرده‌اند و عمده تمرکز بازی را بر‌ روی شیوه و روش قتل‌ها گذاشته‌اند. در نسخه جدید تمرکز اصلی بر روی حرکات و زد و خوردها است و سایر اهداف اختیاری هستند. هنوز هم در بازی چالش‌ها و ماموریت‌ّهای فرعی زیادی وجود دارد که اگر علاقه داشته باشید می‌توانید آنها را انجام دهید اما مراحل فقط شما را به انجام ماموریت اصلی مجاب می‌کنند. در هیتمن ۲۰۱۶ بخش‌های جداگانه بسیار کمی در مراحل وجود خواهد داشت. به عنوان مثال بخش تعقیب هلیکوپتر در هیتمن ابسولوشن را بخاطر دارید؟ دیگر شاهد اینچنین صحنه‌هایی نخواهید بود، اما این جمله به این معنی نیست که بازی دیگر صحنه‌های تماشایی و جذاب نخواهد داشت. در ویدیویی مرحله ShowStopper می‌بینید که در هنگام رفتن هیتمن از سالن سقف سالن شو فرو می‌ریزد. این یکی از همان صحنه‌ها است اما در این اتفاق مسلما ده دوازده نفر علاوه بر هدف اصلی کشته خواهند شد. ویدیو نشان دهنده این است که علاوه بر راههای بی سر و صدا برای از پا درآوردن هدف اگر علاقمند باشید می‌توانید صحنه‌های جذاب و تماشایی نیز خلق کنید.   hitman-different-npc

۵. نقشه محیط دوباره در بازی حضور دارد

در نسخه‌های قبلی سری هیتمن در بازی نقشه‌ایی وجود داشت که می‌توانستید با توجه به آن تمامی حرکات دشمن را زیر نظر بگیرید و به راحتی از وضعیت اتاق‌ها مطلع می‌شدید. نقشه ها اندکی پیچیده و سنگین بودند اما به هر حال به کاربر کمک می‌کردند مراحل را حرفه‌ایی تر بگذراند. اما در هیتمن ابسولوشن خبری از نقشه نبود و تنها یار شما قابلیت instinct بود که از روی غریزه ۴۷ متوجه می‌شد کدامیک از افراد سر راه دشمن هستند و کل مسیرهای بازی را باید با حدس و گمان طی می‌کردید. نقشه موجود در بازی در گوشه سمت چپ صفحه قرار داشت و برای دیدن آن نیاز نبود بازی را نگه دارید و این امر به تشخیص حرکات دشمن کمک بسزایی می‌کرد. البته ممکن است بعضی بازیکنان حرفه‌ایی از وجود نقشه ناراضی باشند چرا که به نظرشان بازی ساده می‌شود. این نقشه اکنون دوباره به نسخه جدید بازی اضافه شده است. البته هنوز اطلاعاتی از نوع دقیق نقشه در دسترس نیست  و معلوم نیست استفاده از این نقشه اختیاری است یا همیشه پر گوشه سمت چپ صفحه قرار دارد؟   hitman-instincts

۶. Instinct Vision دوباره به شکل سابق بازگشته است

یکی از ویژگی‌هایی که به ابسولوشن کمک کرد حداقل اندکی به سری هیتمن نزدیک بماند قابلیت instinct‌ بود. این توانایی به ۴۷ اجازه می‌داد از پشت دیوار‌ّ مردم را به صورت رنگی ببیند که نشان می‌داد مردم عادی هستند یا محافظ یا ... این ویژگی در نسخه‌های قبلی فقط در حدی بود که ۴۷ می‌توانست هدف اصلی را از باقی مردم تشخیص دهد و این به بازیکن توانایی انجام بهتر کارها را می‌داد. در ابسولوشن این ویژگی بیش از حد گسترده شده بود. اما منطقی پشت آن بود آن هم این بود که در مراحلی مثل China Town‌ که محیط بیش از حد شلوغ بود بازیکن سردرگم می‌شد. اما این ویژگی در مراحل خلوت ضربه زیادی به بازی می‌زد و حس مشکوک بودن را که لازمه بازی بود از آن می‌گرفت. شرکت سازنده اعلام کرده است که در هیتمن ۲۰۱۶ این قابلیت دوباره مورد بازبینی قرار گرفته و ویژگی‌ّهای آن تغییر یافته است. در ویدیویی که از بازی به نمایش گذاشته شد مشخص شد این ویژگی اکنون فقط عناصر مفید را به کاربر نشان می‌دهد و دیگر خبری از دید ابسولوشن که به همه چیز واقف بود نیست. اگر بخواهیم به جزئیات دقیق این قابلیت اشاره کنیم، این دید تنها عناصر قابل صعود، کلید‌ّها، بالابرها، و راه‌ّای جالب برای از بین بردن هدف را نمایش می‌دهد.   hitman-assassination-ways

۷. راه‌های زیادی برای کشتن وجود دارد، حتی بیشتر از قبل

هیتمن همیشه راه‌های زیادی برای کشتن هدف در اختیار کاربر قرار داده است. در این یک مقوله ابسولوشن مشابه سری باقی ماند حتی در بعضی موارد راه‌ّهای بیشتری را نیز برای کشتن پیشنهاد می‌ٔداد! اسکوئر انیکس،‌ ناشر بازی اعلام کرده در نسخه جدید دام‌ّهای بسیار زیادی در بازی قرار داده شده است. در ویدیوی بازی چیز زیادی از این موضوع نشان داده نشد اما مشخص شد که اکثر عناصر موجود در بازی با هدف خاصی در جای خود قرار داده شده‌اند و می‌توانید از آنها برای کشتن هدف استفاده کنید. به عنوان مثال در ویدیویی که از مرحله ShowStopper به نمایش گذاشته شد مشخص شد که می‌توانید هدفتان را با مسموم کردن، انداختن لوستر بر سر او، فروریختن کل سقف سالن یا به روش سنتی هیتمن با سیم از پا درآورید. پس اکنون با همین یک ویژگی می‌توانید انتظار یک هیتمن پخته‌تر از همیشه را داشته باشید.   hitman-contracts

۸. حالت Contracts‌ از همیشه بهتر شده است

یکی از ویژگی‌هایی که ابسولوشن به سری بازی‌ّهای هیتمن اضافه کرد حالت Contract‌ بود. این ویژگی‌ به کاربر اجازه می‌داد ماموریت‌ّهای دلخواه خود را بسازد و آن‌ّها را به صورت آنلاین با سایر بازیکنان هیتمن به اشتراک بگذارد. برای ساخت یک قرارداد باید محیط مراحل را کامل جستجو می‌ کردید و شخصی را که می‌خواستید هدف قرارداد باشد به کمک اسلحه‌ایی خاص و به شیوه‌ایی خاص می‌کشتید و سپس مرحله را تکمیل می‌کردید. سپس بعد از آپلودِ این قرارداد به سایر افراد اجازه می‌دادید که سبک خاص شما را بازی کنند. در نسخه جدید هیتمن شما می‌توانید از میان ۸۰۰ هدف اولیه یکی را برای حالت Contract‌ انتخاب کنید. در بازی ۶ مرحله اصلی وجود دارد و قرار است تا سه ماه پس از عرضه بازی سه مرحله تایلند، ایالات متحده و ژاپن نیز به بازی اضافه شود. قرار است در موقعیت‌های خاص به صورت هفتگی مراحلی به بازی اضافه شود که بازیکنان در زمان محدودی بتوانند قراردادهای ساخته شده توسط Square Enix‌ را به انجام برسانند و از این طریق سلاح‌ّها و لباس‌ّهای خاصی را باز کنند. تمرکز ویژه اسکوئر انیکس بر روی حالت Contract‌ بازی نشان می‌ٔدهد که این شرکت قصد دارد بخش‌هایی را به بازی بیافزاید که به کاربر اجازه می‌دهد در سناریو‌های خاص قتل‌هایی را انجام دهند و بدون درگیر کردن خود با داستان زندگی ۴۷ از بازی لذت ببرد.   hitman-

۹. هیچ بسته الحاقی و اضافه‌ایی برای هیتمن ۲۰۱۶ عرضه نخواهد شد

امروزه ساخت و عرضه بسته‌های الحاقی برای بازی‌ها به نوعی تجارت جدید برای شرکت‌های بازی‌سازی تبدیل شده است. همه شرکت‌ها بازی‌هایشان را به نوعی محدود می‌کنند و چند وقت پس از عرضه بازی بسته‌های جدید ارائه می‌کنند که در قبال مبلغ خاصی می‌توانید داستان جدید نقشه جدید یا مضامین دیگر دریافت کرده و از محتویات آن استفاده کنید. بازی‌های مختلف نیز بسته به نوع بازی و تصمیم شرکت سازنده ممکن است یک یا چندین بسته جدید ارائه شود که همه آنها نیز پولی هستند. اما اسکوئر انیکس اینبار راه‌حلی بسیار منطقی تر برای بسته‌های الحاقی در نظر گرفته است. این شرکت قیمت اولیه نسخه جدید هیتمن را ۵۹ دلار در نظر گرفته است که در قبال آن کل بازی و بروزرسانی‌های بعدی بازی را بدون پرداخت اضافی دریافت خواهید کرد. اما پیشنهاد دیگری نیز وجود دارد که با پرداخت ۳۴ دلار بازی را شامل مراحل بازی، قراردادها، رخدادهای هفتگی و سندباکس‌های بازی خریداری می‌کند و در آینده اگر دوست داشتید بروزرسانی‌ها را نیز با قیمت ۳۰ دلار دریافت می‌کنید. این قیمت در مقایسه با دیگر بازی‌های روز مثل بتلفیلد با قیمت ۸۰ تا ۹۰ دلار بسیار مناسب است.   hitman-no-checkpoint

۱۰. هیچ چک پوینتی در بازی وجود نخواهد داشت

سری بازی‌های هیتمن قبلا از نظر ذخیره سازی بازی خسته کننده بودند. در نسخه‌های قبلی هیتمن، قبل از نسخه ابسولوشن، کاربر می‌توانست هرجا که دوست داشت بازی را از طریق منو ذخیره کند اما تعداد این سیو‌ها محدود بود و کاربر را تشویق می‌کرد با احتیاط بیشتری بازی کند. اما هیتمن ابسولوشن بازهم روال را تغییر داد و به‌جای ذخیره سازی دستی ویژگی چک‌پوینت‌ها را در بازی قرار داد. در نسخه جدید هیتمن باز‌هم سیستم ذخیره‌ سازی بازی مشابه گذشته به صورت دستی است و کاربر باید خودش بازی را ذخیره کند و خبری از ذخیره سازی اتوماتیک نیست. خوبی این ویژگی آن است که شما می‌توانید قبل از موقعیت‌های شک برانگیز و خطرناک بازی را ذخیره کنید و سپس با خیال راحت به انجام آن بخش بپردازید. شاید به نظر برخی کاربران این ویژگی آزار دهنده باشد، اما توجیه این ویژگی آن است که هیتمن یک بازی با تصمیمات محتاطانه و دقیق است، نیازی نیست در بقیه قسمت‌های بازی آنقدر کاربر را در تنگنا قرار دهد که او را مجبور به حمله و شلوغ کاری کند. این ویژگی کاربر را تشویق می‌کند همه بخش‌های اولیه مرحله را به درستی بگذراند و خود را آماده کشتن هدف اصلی کند. همچنین جذابیت دگیر این ذخیره‌سازی دستی آن است که کاربر نمی‌داند در بخش بعدی چه چیزی انتظار او را می‌کشد زیرا در سبک چک پوینت معمولا قبل از هر موقعیت خطرناکی یک چک پوینت وجود داشت و کاربر را از شرایط سخت آگاه می‌کرد.   در ادامه می توانید ویدیویی از گیم پلی بازی را تماشا کنید که در آن اکثر نکات گفته شده مشخص است.

آیا شما هم به هیتمن جدید علاقمند شده‌اید یا ابسولوشن را ترجیح می‌دادید؟ آیا ویژگی‌های عنوان شده را که از خصایص اصلی سری هیتمن هستند دوست دارید؟ اگر ویژگی خاصی هست که در نسخه‌های قبلی وجود داشته و به آن علاقه داشته اید برای ما در بخش نظرات بنویسید.