// پنجشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰

تفاوت فنی بسیار اندک نسخه پلی‌استیشن 4 بازی Beyond: Two Sould با نسخه پلی‌استیشن 3

بازی Beyond: Two Souls سال ۲۰۱۳ منتشر شد و نه تنها نشان دهنده جاه‌طلبی‌های خالقش دیوید کیج بود، بلکه توانایی‌های نهفته پلی‌استیشن 3 را به رخ می‌کشید.با این حال به نظر می‌رسد که نسخه پلی‌استیشن 4 بازی تفاوت زیادی با نسخه قبلی ندارد. با زومجی همراه باشید.

طراحی بی‌نقص صورت‌ها  و ضبط دقیق حرکات بازیگرها در کنار داستانی سینمایی و جاه‌طلبانه، یکی از تجربه‌های بی‌نظیر و تکرارنشدنی نسل قبل را در Beyond: Two Souls رقم زدند. البته با وجود بهره‌گیری از بازیگران مشهور هالیوود و جلوه‌های بصری فوق‌العاده، Beyond: Two Souls در نحوه روایت داستان بی‌اشکال ظاهر نشد.

الن پیج و ویلم دفو هنر خود را به زیبایی در این بازی به نمایش درآوردند. بازی «ماوراء: دو روح» داستان جودی هلمز را روایت می‌کند که رازی خارق‌العاده را پنهان کرده است. او که توسط پدر و مادر ناتنی رها شده (به مانند اکثر قهرمانان)، تحت سرپرستی دکتر داوکینز در موسسه مربوط به وقایع ماوراء الطبیعه زندگی می‌کند. دلیل این امر ارتباط او با روحی به نام ایدن است. در طول بازی ما تماشگر و گاهی اوقات تاثیرگذار بر روی فصول غیر متوالی زندگی جودی هستیم. روندی که بر روی لحظات کلیدی زندگی و رابطه او با ایدن تمرکز دارد. در این میان شاید خاطراتی مشابه را نیز مشاهده کنیم. علی‌رغم بازی فوق‌العاده الن پیچ در قالب پروتاگونیست بازی جودی هلمز، برقراری ارتباط با این شخصیت و وابستگی به آن کمی دشوار است. همچنین تصمیمات شما تاثیر بسیار جزئی بر روی روند بازی داشته و تنها تعدادی از اعمال هستند که تاثیر قابل مشاهده‌ای بر روی داستان دارند.

در نسخه پلی‌استیشن 4 ماوراء: دو روح با یکی از پردرخواست‌ترین و حیاتی‌ترین قابلیت‌های بازی روبه‌رو می‌شویم. برخلاف نسخه اولیه بازی بر روی پلی‌استیشن 4 که داستان بهم ریخته روایت می‌شد، در نسخه جدید می‌توانید داستان جودی را با نظم کامل دنبال کنید. با این وجود که پرش‌های زمانی نسخه اصلی همچنان وجود دارند، علاقه‌مندان به تجربه روایت جایگزین و قابل فهم‌تر می‌توانند از این ویژگی استفاده کنند.

نسخه پلی‌استیشن 3 ماوراء: دو روح مرزهای تکنیکی کنسول را ارتقا و تجربه‌ای متفاوت را رقم زد. با این حال نسخه پلی‌استیشن 4 بازی از رزولوشن ۱۰۸۰p و  بهبودهای گرافیکی مانند تاری، عمق میدان  و افکت‌های روشنایی و سایه‌‌زنی بهتر بهره می‌برد. برخی از مشکلات بصری نسخه پلی‌استیشن 3 مانند نویزها در نسخه فعلی رفع شده‌اند. ویژگی مهم معرفی شده در نسخه پلی‌استیشن 4 عمق میدان حساس به دوربین است. با استفاده از این ابزار سوژه‌های جلوتر با وضوح بیشتر و سوژه‌ّهای عقب‌تر تار می‌شوند. دو سال قبل نقد گرافیک بازی قدری دشوار بود و اکنون که می‌‌توانیم هر دو نسخه را با یکدیگر مقایسه کنیم، می‌توان پیشرفت‌های ملموس را مشاهده کرد. نورپردازی بسیار واقعی‌تر و طبیعی‌تر جلوه می‌کند. همچنین سایه‌‌ها از عمق و صحت بیشتری برخوردار هستند.

بازی با رزولوشن ۱۰۸۰p بر روی پلی‌استیشن 3 اجرا می‌شود. اما به دلیل قاب‌بندی سینمایی رزولوشن حقیقی ۱۹۲۰ در ۸۱۷ است. در اکثر موارد تکسچرها و بافت‌ها بدون تغییر از نسخه پلی‌استیشن 3 منتقل شده‌اند. با این‌حال در مکان‌هایی مانند سفارت با قرار دادن تصویر مشابه از هر دو نسخه متوجه می‌شویم که گرافیک بهبود یافته است. تکسچرهای زمین بیش از دیگر موارد خودنمایی می‌کنند.

همانطور که انتظار می‌رفت، مواردی چون کنترل‌های دست‌وپاگیر آیدن بدون تغییر باقی مانده‌اند. در نسخه جدید آیدن می‌تواند از طریق اسپیکرهای کنترلر با شما ارتباط برقرار کند. متاسفانه قرارگیری در قالب آیدن نمی‌تواند آن‌طور که باید و شاید کنجکاوی ذاتی را ارضا کند. راه‌رفتن همچنان نامتعادل به نظر می‌رسد زیرا گاهی اوقات در کسری از ثانیه تمام می‌شود و گاهی اوقات احساس می‌شود که چندین سال مشغول این عمل بودید.

علاوه بر گرافیک بهبودیافته، ویژگی جدید این نسخه صفحه آمار در پایان هر فصل به سبک بازی‌های داستانی کمپانی تِل‌تیل است. به اعتقاد برخی این ویژگی داستان متفاوت و فرصت‌های تجربه نشده را لو می‌دهد و ارزش تکرار بازی را کاهش می‌دهد. اما در طرف مقابل، عده‌ای هم اعتقاد دارند که این ویژگی می‌تواند عاملی بر دقت بیشتر در طی مراحل و انگیزه‌ای برای تکرار باشد. همچنین می‌توانید تصمیمات خود را با دیگران مقایسه کنید و از محبوبیت یا عدم محبوبیت آن‌ها باخبر شوید.

با این‌وجود که برخی از مشکلات ماوراء: دو روح همچنان پابرجا هستند، اما مسلما تجربه دوباره بازی خالی از لطف نیست. ماوراء یکی از جاه‌طلبانه‌ترین پروژه‌های تاریخ بازی‌های ویدیویی است و با روایت داستانی و گیم‌پلی خاص خودش می‌تواند بسیاری از غیرگیمرها را جذب کند. البته متاسفانه دیوید کیج قصد ساخت بازی Beyond 2 را ندارد.

منبع: Destructoid


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده