نویسنده: افشین پیروزی
// یکشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۰

راهنمای Fallout 4: ترفندهای کاربردی و جالب که شاید نمی‌دانستید

دنیای پر‌جزییات بازی Fallout 4 مملو از کارهای جالب ,و کاربردی است که گیمر‌ها می‌توانند انجام دهند. ولی به دلیل وسعت بسیار زیاد بازی، شاید آشنا شدن با تمامی آن‌ها به سادگی میسر نباشد. پس با زومجی همراه باشید تا ۲۰ ترفند کاربردی را که می‌توان در این بازی انجام داد معرفی کنیم.

یکی از دلایل محبوبیت بازی فال‌اوت 4، گستردگی بسیار بالای کارهایی است که می‌توان در بازی انجام داد. خوش‌بختانه بتسدا در این اثر آزادی عمل زیادی در اختیار گیمر‌ها قرار می‌دهد تا به هر نحوی که خواستند از بازی لذت ببرند. حتی می‌توان بدون توجه به روند داستانی به ماجراجویی در دنیای بازی پرداخت و از کارهای جالب زیادی که می‌توان انجام داد سرگرم شد. در ادامه لیستی از این کار‌ها را خواهید خواند که بدون شک تعدادی از آن‌ها حتی برای بازیکنان حرفه‌ای هم کم‌تر شناخته‌شده هستند.

مقالات منتشر شده تا به امروز

fallout4-guide
راهنمای fallout 4
راهنمای بازی fallout 4

۱- همراهان شما توانایی استفاده از تجهیزات مختلف، از جمله پاور آرمور را دارند

در فال‌اوت 4 امکان مبادله آیتم با همراهان وجود دارد. ولی این مساله فقط به معنی سبک کردن بار شما نیست و همراهان توانایی استفاده از آیتم‌ها را دقیقا همانند شخصیت اصلی دارند. برای این کار کافی است وقتی کنار همراه‌تان هستید کلید ضربدر یا A را فشار دهید و گزینه تبادل را انتخاب کنید. سپس با استفاده از کلید مربع/X می‌توانید آیتم‌های جدید را به آن‌ها منتقل کنید و با استفاده از مثلث/Y هم همراهان‌تان را به آن‌ها مجهز کنید. این مساله حتی برای داگ‌میت، سگ همراه‌تان هم صدق می‌کند و می‌توانید وی را به سِت کاملی از زره‌های مخصوصش مجهز کنید. البته در نظر داشته باشید سلاح‌هایی که به همراهان‌تان می‌دهید، همگی نیازمند مهمات هستند و باید مهمات مخصوصش را هم به وی بدهید. Conversation

۲- می‌توانید در حین مکالمات از سیو سریع (Quick Save) استفاده کنید

مکالمات نقش اساسی در پیش‌بُرد روند داستانی و همچنین ارتباط شما با دیگر افراد در بازی فال‌اوت 4 دارند. به همین دلیل هم شاید یک تصمیم اشتباه به قیمت از دست دادن یکی از همراهان‌تان تمام شود یا اینکه داستان به شکلی ادامه پیدا کند که قصد ندارید. ولی جای هیچ نگرانی نیست! چرا که می‌توانید پیش از تصمیم‌گیری‌های مهم و در حین مکالمات، با استفاده از گزینه سیو سریع بازی را ذخیره کنید و در صورتی که از نتیجه کار رضایت نداشتید، مجددا از همان قسمت بازی را آغاز کنید. Beds

۳- برای افراد اردوگاه‌تان تخت خواب‌های مشخصی تعیین کنید

اگر جزو افرادی هستید که به تمیز و مرتب بودن اردوگاه‌شان اهمیت می‌دهند، این ترفند مختص شما است! متاسفانه ساکنین اردوگاه علاقه‌ای به داشتن جای خواب مشخص ندارند و حتی ممکن است در جایی بخوابند که شما برای خودتان در نظر گرفتید. ولی جای هیچ گونه نگرانی نیست! برای رفع این مورد، کافی است ابتدا منوی بخش کارگاه (Workshop) را باز کنید، سپس یکی از افراد را با کلید ضربدر/A انتخاب کنید و سپس تختی که قصد دارید مختص او باشد را انتخاب کنید. به همین سادگی! Water Purifier

۴- با ساخت یک واحد تصفیه آب، همواره آب تمیز همراه‌تان داشته باشید

گستردگی بخش ساخت و ساز بازی فال‌اوت 4 به حدی است که امکان ساخت آیتم‌های بسیار زیادی را فراهم می‌کند. در این بین ساخت تصفیه‌کننده آب در پایگاه‌تان یک نعمت واقعی به حساب می‌آید! چرا که آب‌ها بوستون در اثر انفجار اتمی و ذرات رادیو‌اکتیو همگی آلوده شدند و شاید نوشیدن مستقیم آن‌ها کمی از سلامتی شما را بهبود ببخشد، ولی در کنار آن آلودگی رادیواکتیو را نیز در پی خواهد داشت. ولی با ساخت یک تصفیه‌کننده آب، می‌توانید بطری‌های آب سالم را همراه خودتان داشته باشید که به خصوص در لِوِل‌های اولیه یک آیتم سلامتی بسیار کاربردی به حساب می‌آیند. این آیتم‌ها همچنین شما را از خوردن نوکا کولا‌های سمی و آلوده نیز بی‌نیاز می‌کند! fallout_4_guide_perks_idiot_savant

۵- با نگه داشتن نفس‌تان به یک تک‌تیرانداز دقیق تبدیل شوید!

اگر از طرفداران سبک شوتر اول‌شخص باشید، آثار زیادی را تجربه کردید که در حین استفاده از اسلحه اسنایپر امکان نگه‌داشتن نفس را در اختیار‌تان قرار می‌دهند. این مساله تکان‌های اسلحه را خنثی کرده و باعث می‌شود تا شلیک دقیق‌تری داشته باشید. حال این قابلیت دقیقا به همین شکل در فال‌اوت 4 هم وجود دارد و اگر قصد دارید تا مانند یک تک‌تیر‌انداز از راه دور با سوپر-میوتانت‌ها یا دشمنان دیگر مبارزه کنید (که کار عاقلانه‌ای هم هست!)، حتما هنگام نشانه‌گیری با سلاح دوربین‌دار خودتان به کلید مخصوص نگه‌داشتن نفس دقت کنید.

Cover

۶- سنگر بگیرید!

پس از این که چند بار در نبرد با Raiderهای بازی شکست بخورید،‌ بدون شک از سنگر گیری آن‌ها اعصاب‌تان خورد خواهد شد. ولی اگر کمی عمیق‌تر به این قضیه نگاه کنیم، جای هیچ نگرانی نیست. چرا که خود شما هم می‌توانید دقیقا همانند دشمنان اقدام به سنگر‌گیری کنید. برای این کار کافی است پشت یک دیوار یا جسم قرار بگیرید و پس از آن با هدف‌گیری از طریق مگسک اسلحه همانند آثار شوتر می‌توانید از پشت سنگر شلیک کنید. این اقدام همچنین ریسک تیر خوردن‌تان را هم پایین‌تر می‌آورد.

Cooking

۷- برای خودتان غذا‌های مقوی و سالم درست کنید!

اگر می‌خواهید تجربه راحت‌تری از تلاش برای بقا داشته باشید، محل‌های مخصوص آشپزی را دستِ‌کم نگیرید! برای رسیدن به دلیل این مساله، کمی مقدمه لازم داریم. Stimpak‌ها کاربردی‌ترین آیتم برای بازگردانی میزان سلامتی هستند. ولی این آیتم‌ها نسبتا کم‌یاب هستند و مخصوصا در درجه سختی‌های بالا به هیچ‌وجه کفاف آسیب وارده به شما را نمی‌دهند. در نتیجه مجبور به استفاده از مواردی مثل گوشت موجودات دیگر، نوکا کولا و آیتم‌های این‌چنینی خواهید شد که در کنار بهبود سلامتی، آلودگی رادیو‌اکتیو را نیز در پی دارند و شاید ضررشان بیش‌تر از فواید‌شان نباشد، کم‌تر هم نیست! یکی از راه‌حل‌های این مسئله استفاده از تصفیه‌کننده آب بود و راه حل دیگر آن هم آشپزی کردن است. کافی است گوشتی را که از کشتن دشمنان به دست آوردید در این قسمت بپزید تا تمام بیماری‌های آن از بین بروند و یک آیتم سلامتی بی‌ضرر داشته باشید.

Companion

۸- حتما از نظرات همراهان‌تان استفاده کنید

همراهان شما فقط وسیله‌ای برای راحت‌تر کردن مبارزات بازی نیستند و علاوه بر داشتن نقش اساسی در داستان بازی، می‌توانند به شرطی که خودتان بخواهید راهنمای بسیار خوبی هم در تصمیم‌گیری‌ها باشند. وقتی روبروی هر یک از همراهان‌تان ایستادید، با زدن کلید ضربدر/A به منوی دستورات دسترسی خواهید داشت و پس از آن با زدن گزینه تفکرات (Thoughts) می‌توانید از ایده‌های همراهان‌تان در مورد ماموریت فعلی و موارد این‌چنینی آگاه شوید. همچنین استفاده از این گزینه صمیمیت شما را نیز با همراهان افزایش می‌دهد و آن‌ها اقدام به دادن آیتم‌های مختلف به شما می‌کنند.

۹- اوراق کردن سلاح‌ها و زره‌ها بسیار بهتر از فروختن آن‌ها است

در طی بازی فال‌اوت 4 سلاح و زره‌های متعددی پیدا خواهید کرد که البته برخی از آن‌ها هم عملا بلا‌استفاده هستند. به همین دلیل اکثر گیمر‌ها خیلی سریع و پس از مواجهه با یک فروشنده، تمامی آیتم‌ها زاید را به قیمت خیلی اندکی می‌فروشند. ولی اگر شما هم چنین رفتاری با آیتم‌های خود دارید، بهتر است کمی در رفتارتان تجدید نظر کنید! چرا که با اوراق کردن هر یک از این آیتم‌ها در بخش ساخت و ساز بازی می‌توانید به مواد اولیه ارزشمندی دست پیدا کنید که برای پیدا کردن آن‌ها به صورت مجزا باید ساعت‌ها در دنیای بازی گشت و گذار کنید.

SPECIAL

۶- در همان ابتدای بازی یک امتیاز S.P.E.C.I.A.L اضافه دریافت کنید

وقتی از پناه‌گاه ۱۱۱ (Vault 111) خارج می‌شوید، در اولین اقدام به خانه قدیمی خودتان سر بزنید که یک امتیاز S.P.E.C.I.A.L رایگان انتظار شما را می‌کشد! پس از ورود به خانه تخت شاون را بگردید که یکی از مجله‌های بازی با نام You’re SPECIAL در آن‌جا قرار دارد. البته اگر مجله را نمی‌بینید، فقط کافی است کمی دور و اطراف تخت را بگردید. پس از خواندن این مجله یک امتیاز S.P.E.C.I.A.L به شما تعلق می‌گیرد که می‌توانید آن را به هریک از ۷ مولفه شخصیتی دلخواه خودتان اضافه کنید. بدون شک شخصیت شما هرچه سریع‌تر رشد کند،‌ کار راحت‌تری در بازی خواهید داشت و یک امتیاز بیش‌تر هم به نوعی غنیمت است!

Grenade

۱۱- با استفاده از سیستم V.A.T.S نارنجک‌ها را در هوا منفجر کنید

سیستم یاری‌دهنده نشانه‌گیری V,A.T.S یکی از کاربردی‌ترین موارد در بازی فال‌اوت است که استفاده صحیح از آن مرز بین شکست یا پیروزی است. ولی این سیستم فقط برای کشتن دشمنان کارایی ندارد و می‌توانید از طریق آن نارنجک‌های پرتاب شده را در هوا منفجر کنید یا حتی مین‌های روی زمین را از راه دور با منفجر کردن، خنثی کنید. البته این مورد، فقط برای نارنجک‌های دشمن صدق نمی‌کند. حتما برایتان پیش آمده که نارنجکی به سمت دشمن پرتاب کنید و وی سریعا آن محل را ترک کند. برای این که چنین اتفاقی رخ ندهد، کافی است تا بلافصله پس از پرتاب نارنجک وارد این سیستم شوید و نارنجک را در نزدیکی دشمن با شلیک یک گلوله منفجر کنید

Dogmeat

۱۲- Dogmeat فقط یک سگ و همراه معمولی نیست

داگ‌میت اولین و بدون شک بهترین همراه شما در بازی است. ولی توانایی‌های وی فقط محدود به مبارزه کردن با دشمنان نیست و می‌تواند از راه‌های مختلفی شما را یاری کند. چیزی که این سگ دوست‌داشتنی را از دیگر همراهان شما متمایز می‌کند، گزینه‌های به نام Fetch است که با زدن کلید ضربدر/A بر روی وی می‌توانید آن را انتخاب کنید. این گزینه، قابلیت‌های متعددی مثل پیدا کردن آیتم‌های مختلف یا پیدا کردن محل اختفای دشمنان را دارد و می‌تواند در پیدا کردن آیتم‌های با‌ارزش و همچنین پاک‌سازی سریع یک منطقه از دشمن کمک شایانی به شما کند.

Diamnond city

۱۳- در شهر Diamond City برای خودتان خانه بخرید

افراد زیادی در دنیای فال‌اوت 4 ساخت یک مقر کاملا شخصی‌سازی شده را دوست دارند. ولی در این بین افرادی هم تمایل دارند تا یک خانه آماده شیک و لوکس داشته باشند! خوش‌بختانه بتسدا فکر این افراد را هم کرده و می‌توانید با مراجعه با دفتر شهردار در شهر Diamond City، یک خانه را به قیمت ۲۰۰۰ Caps خریداری کنید. همچنین این خانه تمامی امکانات شخصی‌سازی را در اختیارتان می‌گذارد و می‌توانید با استفاده از منوی ساخت و ساز تجهیزاتی که دوست دارید در آن بسازید.

Hidden

۱۴- مخفی کاری، دقت تیراندازی‌ها را افزایش می‌دهد

بخش تیراندازی فال‌اوت 4 با همکاری استودیو id Software طراحی شده که بازی شوتر بزرگی مثل Doom را در کارنامه دارد. به همین دلیل هم این قسمت پیشرفت بسیار زیادی نسبت به نسخه‌های پیشین بازی دارد و مولفه‌های اکشن بازی به خوبی تقویت شده‌اند. در همین راستا نشستن روی زمین و اصطلاحا وارد شدن به حالت مخفی‌کاری، دقت تیر‌اندازی‌ها را به حد قابل توجهی افزایش می‌دهد و این مساله حتی در حین استفاده از سیستم V,A,T.S هم مشخص است. پس اگر می‌خواهید تیراندازی دقیق‌تری داشته باشید و شلیک‌تان شانس بیش‌تری برای اصابت با سر دشمن داشته باشد، حالت مخفی‌کاری راهکاری بسیار مناسب است.

88445eed-4b1b-4cde-9646-1a462102544c-1020x612

۱۵- رنگ پیپ-بوی (Pip Boy) را عوض کنید

اگر از ظاهر سبز رنگ پیپ بوی خودتان خسته شدید، با یک جستجوی ساده در منو‌های بازی می‌توانید رنگ رابط کاربری این وسیله را به دلخواه تغییر دهید. برای این کار کافی است به گزینه Display در تنظیمات بازی بروید که امکان تغییر رنگ رابط کاربری خود بازی و همچنین پیپ-بوی را فراهم می‌کند. نکته جالب در این مورد این است که رنگ نور چراغ قوه پیپ-بوی هم دقیقا با تغییر رنگ رابط کاربری ان عوض می‌شود و به همین دلیل هم اگر از رنگ سفید استفاده کنید، بدون شک در محیط‌های تاریک از چراغ قوه بهتری بهره خواهید برد.

Laser Musket

۱۶- اسلحه Laser Musket فراتر از آن چیزی است که می‌بینید!

سلاح لیزری یکی از اولین سلاح‌هایی است که در بازی به‌دست خواهید آورد که در عین حال دارای یک قدرت نهفته است. با یک بار زدن کلید مخصوص به پر‌کردن مجدد اسلحه، این سلاح با قدرت معمولی خود شلیک خواهد کرد. با این حال اگر دوباره کلید مخصوص Reload را فشار دهید، این سلاح به جای شلیک یک گلوله، دو گلوله همزمان شلیک خواهد کرد که بسیار قدرت‌مند است و می‌توانید برای شکست دادن سر‌سخت‌ترین دشمنان هم روی آن حساب کنید.

fallout-4-power-armor-customization

۱۷- سلاح‌ها و تجهیزات خودتان را شخصی‌سازی کنید

سلاح‌های بازی کاملا قابل شخصی‌سازی هستند. برای این کار کافی است به کارگاه ساخت اسلحه مراجعه کنید و پس از آن می‌توانید اسم دلخواه‌تان را بر روی سلاح قرار دهید یا این‌که مثلا با قرار دادن یک صدا خفه‌کن آن را به اسلحه مناسب برای مخفی‌کاری تبدیل کنید. البته این شخصی‌سازی فقط مختص سلاح‌های شما نیست و برای زره‌ها هم صدق می‌کند. همچنین اگر از Vault 111 کمی به سمت شرق حرکت کنید، ساختمانی به نام Robotics Disposal Grounds خواهید یافت که سورپرایز‌های جالبی برای پاور آرمور شما دارد!

Pickpocket

۱۸- از مواجهه با دشمنانِ پاور آرمور پوش نترسید!

یکی از ویژگی‌های بسیار بارز بازی فال‌اوت 4، متعادل بودن سطح شما با دشمنان‌تان است. به این معنی که آن‌ها هم می‌توانند دقیقا از تمام تجهیزاتی که شما استفاده می‌کنید، بهره ببرند و پاور آرمور هم از این قاعده مستثنی نیست. البته مبارزه با دشمنانی که از این زره استفاده می‌کنند،‌ کار واقعا سختی است. ولی اگر کمی توانایی‌های مخفی‌کاری بالایی داشته باشید و کمی هم شانس (از نوع واقعی!) همراه‌تان باشد، می‌توانید نبرد با این افراد را به یک شرایط مفرح تبدیل کنید. برای این کار باید در حالت مخفی‌کاری و با استفاده از توانایی‌های جیب‌بری به پشت سر وی خزیده و هسته انرژی (Fusion Core) زره دشمن را بدزدید. این مورد باعث خواهد شد تا سرعت حرکتی وی به حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند و خیلی راحت می‌توانید وی را شکست دهید.

Fallout-4-Fusion-Core-Power-Armor

۱۹- نهایت استفاده را از هسته‌های انرژی ببرید

هسته‌های انرژی منبع مورد‌نیاز شما برای راه‌اندازی پاور آرمور هستند. استفاده از این زره در بازی بسیار لذت‌بخش است، ولی به دلیل محدودیت در هسته‌های انرژی خیلی نمی‌توان روی آن حساب کرد. با این حال برای این‌که از این منابع  انرژی نهایت استفاده را ببرید، دو روش دارید. اول این که پیش از اتمام کامل انرژی این هسته‌ها، می‌توان آن‌ها را به قیمت نسبتا خوبی فروخت تا حداقل پول خوبی از این راه کسب کرد. روش دیگر هم خارج کردن آن‌ها از پاور‌آرمور در زمانی است که نیازی به استفاده از زره ندارید. چرا که در غیر این‌صورت، ممکن است دشمنان هسته انرژی آن را بدزدند و در نهایت چیزی برای شما باقی نخواهد ماند.

Legandary Enemy

۲۰- مبارزه با دشمنان افسانه‌ای (Legendary) کار چندان سختی هم نیست

در این نسخه از فال‌اوت، شاهد طیف جدیدی از دشمنان هستیم که عبارت «افسانه‌ای» در کنار نوار سلامتی‌شان دیده می‌شود. این دشمنان کمی جان‌سخت‌تر از دشمنان معمولی هستند و همچنین پس از کم شدن مقدار مشخصی از سلامتی‌شان، دوباره آن را برای یک‌بار بازیابی می‌کنند. البته مشخص است که میزان آسیب وارده این دسته نیز بسیار بیش‌تر از دشمنان معمولی است. ولی برای مقابله با آن‌ها یک روش ساده و در عین حال بسیار کاربردی وجود دارد. کافی است وارد سیستم V.A.T.S شوید و فقط بر روی پا‌های دشمن تمرکز کرده و شلیک کنید. پس از چند شلیک موفق، وی پاهایش را از دست داده و مثل زامبی‌های بد‌بخت نسخه‌های قدیمی رزیدنت اویل به یک موجود بی‌آزار تبدیل خواهد شد که از بین بردنش کار سختی نیست!

کدام یک از ترفند‌های معرفی شده را نمی‌دانستید؟ نظرات خود را در مورد این مقاله با زومجی در میان بگذارید.

برای مطالعه همه مقاله‌های آموزشی Fallout 4 هم می‌توانید به صفحه اختصاصی این مقالات مراجعه کنید

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده