بازی Just Cause 3 یکی از آثار مورد انتظاری بود که آذر ماه ۱۳۹۴ عرضه شد و بررسی ویدیویی و متنی آن را هم در زومجی دیدید و خواندید. در اینجا قصد داریم به تنظیماتِ گرافیکی نسخه‌ی پی‌سی و راندمان آن با کارت‌های گرافیکی مختلف مروری داشته باشیم.

Just Cause 3 یک بازی جهان باز در سبکِ اکشن - ماجراجویی است که توسط استودیوی Avalanche ساخته شده و Square Enix هم آن را منتشر کرده است. شرکت آوالانچ در ماه مارس ۲۰۰۳ در شهر استُکهلم سوئد تاسیس شد و اکنون استودیوی دیگری در شهر نیویورک را هم در اختیار دارد. این شرکت بیشتر روی ساختِ بازی‌های جهان باز بر اساس موتور اختصاصی آوالانچ تمرکز دارد. به جز سری Just Cause، بازی‌های دیگری مانند The Hunter، Renegade Ops  و عنوان جدید Mad Max را هم استودیوهای آوالانچ ساخته‌اند.

بازی در یک جزیره‌ی خیالی با نام Medici رخ می‌دهد. ریکو رودریگز شخصیت اصلی آن است و در برابر ژنرالی که قدرتش را در این جزیره بسط داده قرار می‌گیرد و او را به چالش می‌کشد. ابزارهای اختصاصیِ نسخه‌ی قبلی مثل قلاب و چترِ نجات در این بازی هم در دسترس است که با استفاده از آنها می‌توانید با سهولتِ بیشتری طول جزیره را پیمایش کنید. همچنین تسلیحات و وسایل نقلیه‌ی مختلفی مانند هواپیما و کشتی در بازی گنجانده شده‌اند که از آنها می‌توان به عنوان سلاح هم استفاده کرد. به کمک این قابلیت‌ها هرج و مرج و تخریب در این بازی تضمین شده است.

[section label="مشخصات فنی و ملزومات بازی" anchor="Spec"]مشخصات فنی و ملزومات بازی

جاست کاز ۳ از نسخه سوم موتور بازی‌سازی Avalanche Engine استفاده می‌کند. نسخه‌ی دوم این موتور در ابتدا با اولویتِ استفاده در بازی‌ Just Cause 2 ساخته شد. سازندگان عنوان کرده‌اند که ماهیتِ تخریب پذیری در این بازی بر اساس طرز عملِ کاربران متفاوت است و چیزی از قبل برنامه ریزی شده و ثابت نیست. با این توصیف، صحنه‌های نبرد و آشفتگی ایجاد شده در آن برای هر کاربر به شکل متمایزی رخ خواهد داد.

برای این مقاله تعداد زیادی از کارت‌های گرافیکیِ بررسی شده در چند سالِ اخیر را در بازی بکار گرفته و در پلتفرمِ ویندوزی سیستم مرجع بررسی کردیم. ما به کمک این کارت‌ها و آخرین فناوری‌های به کار رفته در آنها تلاش خواهیم کرد تا راندمانِ موتور گرافیکی مبتنی بر دایرکت ایکس ۱۱ را در این بازی بدست آوریم. رزولوشن ‌های بررسی شده در این مقاله شامل 1080p، همین‌طور 1440p یا 2K و رزولوشن 2160p یا 4K خواهد بود. برای مقایسه در نظر بگیرید که رزولوشن 4K دقیقا ۴ برابر تعداد پیکسل‌های بیشتری نسبت به رزولوشنِ 1080p دارد و به همین نسبت هم بار تراشه‌ی گرافیکی برای پردازش آن سنگین‌تر خواهد بود.

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD720p

مقاله‌ی مرتبط

  • بررسی بازی JUST CAUSE 3

این بازی مورد انتظار به نظر می‌رسد که یکی از بازی‌های سرگرم کننده و نه عالی در بین آثار منتشر شده‌ی سال ۲۰۱۵ از لحاظ کیفیتِ ساخت و گیم‌پلی باشد، اما در مورد کیفیتِ گرافیک فنی با وجود امکانات خوب و تکنیک‌های متعدد، در جایگاه بازی‌هایی مثل Witcher 3  قرار نمی‌گیرد. این بازی برای اجرا به ۶ گیگابایت حافظه‌ی اصلی نیاز دارد و از آنجایی که مثل اغلبِ بازی‌های جدید ۶۴ بیتی است، فقط روی سیستم عامل‌های ۶۴ بیتی کار می‌کند. هر چند که در جریان بازی متوجه شدیم فقط حدود ۴ گیگابایت از حافظه‌ی اصلی را اشغال می‌کند.

بازی در زمان انتشار با مشکلاتِ فنی زیادی از جمله زمان طولانی بارگذاری روی کنسول‌ها مواجه بود، اما این مشکلات روی نسخه‌ی پی‌سی کمتر بودند و با بروز رسانی‌های بعدی هم بسیاری از مشکلات باقیمانده برطرف شد.

[section label="حداقل سیستم مورد نیاز" anchor="Min Spec"]حداقل سیستم مورد نیاز

پردازنده:

Intel Core i5-2500k, 3.3GHz / AMD Phenom II X6 1075T 3GHz

حافظه‌ی اصلی:

6 GB

سیستم عامل:

Vista SP2 / Windows 7.1 SP1 / Windows 8.1 (64-bit Operating System Required)

کارت گرافیک:

NVIDIA GeForce GTX 670 (2GB) / AMD Radeon HD 7870 (2GB)

[section label="سیستم پیشنهادی" anchor="Rec Spec"]سیستم پیشنهادی

پردازنده:

Intel Core i7-3770, 3.4 GHz / AMD FX-8350, 4.0 GHz

حافظه‌ی اصلی:

8 GB

سیستم عامل:

Vista SP2 / Windows 7.1 SP1 / Windows 8.1 (64-bit Operating System Required)

کارت گرافیک:

NVIDIA GeForce GTX 780 (3GB) / AMD R9 290 (4GB)

[section label="امکانات گرافیکی بازی" anchor="Visual Feature"]امکانات گرافیکی بازی

Just Cause 3 دارای مجموعه‌ای نسبتا چشمگیر از تنظیماتِ گرافیکی در نسخه‌ی پی‌سی است. تنظیمات کیفی بازی در حالت‌های مختلف در عمل تاثیر قابل توجهی روی کیفیت تصویر ایجاد می‌کند و با تمرکز روی تغییر در جزییات، افکت‌ها و کیفیت سایه‌ها در بازی به راحتی قابل تشخیص است. در تصاویر زیر روی هر یک از آنها کلیک کرده و پس از بزرگنمایی با کلیدهای جهتیِ چپ یا راستِ صفحه کلید یا کلیک مجدد روی تصویر، تفاوت‌ها را مشاهده کنید.

هیچ یک از گزینه‌های anti-aliasing بازی هم نمی‌توانند به طور کامل لبه‌های مشبکِ اشیاء را هموار سازند، اما موثرترین گزینه از نظر ما SMAA است. همچنین قابل ذکر است که بازی از فناوریِ اختصاصی شرکت انویدیا با نام WaveWorks برای بهبود کیفیت بصری بازی در نمایش دریا و شبیه سازی واقع‌گرایانه‌ی امواج استفاده کرده است.

استفاده از فناوری اختصاصی انویدیا با نام WaveWorks در بازی Just Cause 3 استفاده از فناوری اختصاصی انویدیا با نام WaveWorks در بازی Just Cause 3


در ادامه فهرستی از این تنظیمات و گزینه‌های قابل انتخاب برای آنها را مشاهده می‌کنید:

• Shadow Quality = Low / Medium / High / Very High

• Fullscreen = Yes / No

• SSAO = On / Off

• Vertical Sync = Yes / No

• Motion Blur = On / Off

• Anisotropic Level = Off / 2X / 4 / 6 / 8 / 10 / 12 / 16

• Edge Fade = On / Off

• Resolution = (1920*1080, etc)

• Global Illumination = On / Off

• Anti Aliasing = Off / FXAA / SMAA / SMAA T2X

• Screen Space Reflections = On / Off

• Water Detail = Low / Medium / High / Very High

• Bokeh Depth of Field = On / Off

• Level of Detail Factor = Low / Medium / High / Very High

در این جدول گزینه‌های پیش فرض در بنچمارکِ ما برجسته شده‌اند.

[section label="تنظیمات کیفی بازی و مشخصات سیستم تست" anchor="Test System"]تنظیمات کیفی بازی و مشخصات سیستم تست

قبل از این که شروع به تستِ راندمان گرافیکی کنیم کمی در مورد شیوه‌ی انجام آن توضیحاتی می‌دهیم. از آنجایی که این بازی بنچمارکِ داخلی برای سنجشِ راندمان خروجی ندارد، از یک بنچمارکِ اندازه‌گیریِ زمانی برای ضبط گیم‌پِلی استفاده کردیم. برای هر تست یک مرحله‌ی مشخص را آغاز کردیم و تا بخش مشخصی از آن را پیمودیم تا میانگین فریمِ مورد نظر را بدست آوریم. تنظیمات گرافیکی پیش فرض ما را در ادامه می‌بینید:

JC3 Setting Zoomg PC

ما از بالاترین تنظیمات کیفیِ ممکن روی همه چیز و تمام گزینه‌های در اختیار استفاده می‌کنیم تا در مقابل سطحِ قابل قبولی از راندمان را بدست آوریم. پس به تنظیمات ما در اینجا نگاهی داشته باشید که برای بدست آوردن بهترین تجربه در پی‌سی آن را به شما هم توصیه می‌کنیم.

[section label="بنچمارک زومجی" anchor="Zoomg Benchmark"]بنچمارک زومجی

بنچمارک به گونه‌ای که در بالا شرح داده شد در بالاترین سطح و فعال کردن SMAA T2X و در  رزولوشنِ FULL HD اجرا شد. در همان ابتدای عرضه‌ی بازی به جز برخی مشکلاتِ هوش مصنوعی و باگ‌های متفرقه در بازی، مشکل خاصی در اجرا و مصرف منابعِ سیستمی مشاهده نکردیم ولی بازی را با آخرین بروز رسانی عرضه شده در استیم با نسخه‌ی ۱.۰۲ که بیش از یک گیگابایت حجم داشت آزمایش کردیم. در نظر داشته باشید که بازی از قابلیت‌های SLI و CF پشتیبانی نمی‌کند و راندمانِ ترکیب‌های چند کارتی با تک کارت آنها تفاوتی ندارد.

سیستم تست

• پردازنده: Intel Core i7 – 6700K
• مادربورد/ حافظه: GigaByte Z170 Gaming 5/ GSkill DDR 4 2400Mhz 16GB
• سیستم عامل: ویندوز ۱۰ با آخرین آپدیت‌ها
• درایورها: انویدیا GeForce 361.43 WHQL و ای‌ام‌دی Crimson Edition 15.12 یا بالاتر

کارت‌های گرافیک

• GeForce GTX 980 Ti 6GB SLI
• GeForce GTX 980 Ti 6GB
• GeForce GTX 980 4GB
• GeForce GTX 970 4GB
• Radeon R9 290X 4GB
• Radeon R9 290 4GB
• Radeon R9 280X 3GB
• GeForce GTX 960 2GB
• GeForce GTX 950 2GB
• GeForce GTX 750 Ti 2GB
• Radeon R7 270 2GB
• Radeon R9 Fury NANO

 

[section label="راندمان 1080p" anchor="1080p"]راندمان 1080p

Just Cause 3 - Performance Review
Create bar charts
همان‌طور که می‌بینید کمترین کارت گرافیک مناسب برای داشتن کمینه‌ی ۳۰ فریم در ثانیه GTX 950 است و برای تجربه‌ای از بازی که در آن فریم هیچ‌گاه به زیر ۶۰ افت نکند هم باید یک کارت GTX 980 داشته باشید. در این میان هر دو کارتِ R9 290 و GTX 970 برای میانگین ۶۰ فریم بر ثانیه کاملا پاسخگو هستند.

[section label="راندمان 1440p" anchor="1440p"]راندمان 1440p

Just Cause 3 - Performance Review 2560
Create bar charts
با افزایش بار پردازشی در رزولوشن 2K باید انتظار از میدان به در شدن برخی مدل‌های رده پایین را داشته باشیم. در اینجا رتبه‌های قبولی برای ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه به ترتیب به کارت‌های گرافیک GTX 960 و با ارفاق GTX 980 Ti می‌رسد، هر چند که کارت GTX 980 هم می‌تواند میانگین ۵۷ فریم در ثانیه را تولید کند.

[section label="راندمان 2160p" anchor="2160p"]راندمان 2160p

Just Cause 3 - Performance Review 3840
Create bar charts
در این رزولشن صحبت از فریم کمینه حرفی گزاف است و برای داشتن تجربه‌ی قابل قبول از بازی با متوسط ۳۰ فریم در ثانیه کارت‌های گرافیک R9 290X یا GTX 980 توصیه می‌شوند. کارت GTX 980Ti هم در نهایت میانگینِ ۴۱ فریم را تولید کرده است و از آنجایی که نمی‌توان از کارت دوم بهره گرفت، انتهای کار ما در این رزولوشن به همین جا ختم می‌شود. در این رزولوشن بهتر است برخی تنظیمات گرافیکی را کاهش دهید، مثلا AA را به FXAA تغییر دهید و LOD Factor را روی Medium تنظیم کنید. گزینه‌ی Shadow Quality نیز می‌تواند تاثیر محسوسی در افزایشِ راندمان ایجاد کند.

[section label="مصرف حافظه‌ی گرافیکی" anchor="VRAM Usage"]مصرف حافظه‌ی گرافیکی

Just Cause 3 - Performance Review VRAM
Create bar charts
برای اجرای بدون وقفه و ایده‌آل بازی و بالاترین تنظیمات در رزولوشن 1080p به ۳ گیگابایت رم گرافیکی، برای رزولوشن 1440p به ۴ گیگابایت و سرانجام برای 2160p یا 4K به کارت گرافیکی ۶ گیگابایتی نیاز خواهید داشت. البته این توصیه به معنی آن نیست که با کارت‌هایی با حافظه‌های کمی کمتر مشکلی در اجرای بازی خواهید داشت، اما در هر صورت احتمال ایجاد وقفه در ازای جابجایی داده ها بین کارت گرافیک و رم افزایش خواهد یافت.
Just Cause 3 Collector’s Edition

[section label="جمع بندی" anchor="Verdict"]جمع بندی

مقاله‌ی مرتبط

  • ١٠ دلیل برای اینکه آماده سازی یک پی سی مخصوص بازی هیجان انگیز است

بر اساس تجربه‌ای که از بررسی راندمانِ فنی این بازی داشتیم می‌توانیم با اطمینان بگوییم که بازی با وجود قابلیت‌های متعدد و گرافیکِ نسبتا سنگینی که دارد، برای اجرا با سخت افزارهای مختلف انعطافِ بالایی دارد و با بهینه سازی تنظیمات روی پی‌سی های رده پایین تا رده حرفه‌ای قابل تجربه است. جاست کاز ۳ را می‌توان با کارت‌هایی نظیر GTX 950 و R7 270 هم با حداکثر جلوه‌های بصریِ پیاده سازی شده توسط سازندگان بازی با راندمانی قابل قبول در رزولوشن Full HD به اجرا واداشت که قطعا موردِ پسند بسیاری از گیمرها خواهد بود. ممکن است در هنگام حرکت در جزیره و جابجایی ‌های سریع وقفه‌های کوچکی را در بازی مشاهده کنید که ناشی از بارگذاری پس زمینه‌ی محیط‌های جدید باشد، اما در کل چیزی نیست که بشود آن را مثل برخی عناوینِ دیگر آزار دهنده محسوب کرد و ایراد فنی در نظر گرفت، مخصوصا اگر در نظر داشته باشیم که این یک بازیِ جهان باز با محیطی گسترده است.

بازی از نظر مصرف حافظه‌ی گرافیکی نیازِ نسبتا بالایی دارد، اما از نظر مصرف حافظه‌ی اصلی بسیار قانع است و کمترین میزان را در بین عناوین رده بالای ما ثبت کرده است. یکی از جلوه‌های بصری زیبای بازی با کمک گزینه‌ی Water Tesselation فعال می‌شود که بر خلاف افکت‌های دیگر روی تراشه‌ی گرافیکی سربار نمی‌شود و از پردازنده‌ی اصلی برای پردازش بهره می‌گیرد، در نتیجه افت فریم ایجاد شده بر اثر آن بسیار محدود و در حد ۲ تا ۵ فریم است.

توانایی ساختن محیطی در این ظرفیت و ابعاد بزرگ و پیچیده، خود به تنهایی عاملی است که می‌تواند موتور آوالانچ را از موتورهای بازی دیگر متمایز سازد

با تمام نکاتِ مثبت یاد شده به موردی نا خوشایند هم برخوردیم تا پازل بررسیِ ما را از این بازی تکمیل کند و این مشکل چیزی نبود جز عدم پشتیبانی از SLI و CF. سازندگان بازی این مورد را تایید کرده‌اند و ظاهرا برنامه‌ای هم برای اضافه کردن این قابلیت به بازی در آینده ندارند. از این قابلیت می‌شد برای اجرای بهتر و روانتر بازی در رزولوشن‌های بسیار سنگین با افکت‌های حداکثری بهره گرفت و فریم بسیار بالاتری را بدست آورد. اما برآیند تمام زمانی را که با این عنوان گذراندیم این است که تجربه‌ی این بازی را دستِ کم برای یک بار هم که شده به کاربران زومجی و مخصوصا پی‌سی گیمرها توصیه ‌کنیم.

[alert variation="alert-info"]اگر از علاقه‌مندان به بازی just Cause 3 هستید، می‌توانید تمام مطالب و ویدیوهای مربوط به این بازی را در صفحه just Cause 3 مشاهده کنید.[/alert]

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده