سال ۲۰۱۵ چندی است که تمام شده و به همین دلیل هم می‌توانیم جمع‌بندی کاملی از بازی‌های عرضه شده در این سال داشته باشم. در ادامه مطلب زومجی می‌توانید ۲۰ بازی برتر سال ۲۰۱۵ را براساس امتیازات سایت متاکریتیک مشاهده کنید. با ما همراه باشید.

وب‌سایت متاکریتیک معتبر‌ترین مرجع برای بازی‌های ویدیویی است و از آن‌جایی که امتیازات این سایت میانگین امتیازات منتقدان مختلف هستند، بی‌طرف‌ترین مرجع برای قضاوت کردن یک بازی هم به حساب می‌آید. پس اجازه بدهید بدون مقدمه خاصی به سراغ برترین بازی‌های سال ۲۰۱۵ از دیدگاه این مرجع برویم:

منظور از پلتفرم ذکر شده در پایین هر بازی، پلتفرمی است که بازی بیش‌ترین امتیاز را در آن کسب کرده است و رتبه‌بندی بازی‌ها هم بر اساس بیش‌ترین امتیاز موجود از آن صورت گرفته است

بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۵ از نگاه متاکریتیک

۲۰- Super Mario Maker

پلتفرم: Wii U

امتیاز در متاکریتیک: ۸۸

بازی که لیست برترین‌های سال ۲۰۱۵ متاکریتیک را با آن شروع می‌کنیم، یک اثر انحصاری کنسول Wii U و جدید‌ترین بازی از سری فوق‌العاده محبوب ماریو است. البته نینتندو در ساخت Mario Maker که امتیاز ۸۸ را دریافت کرده،‌ زحمت طراحی مراحل را هم برعهده گیمر گذاشته و تنها ابزار مورد‌نیاز برای ساخت آن‌ها را در اختیار مخاطبش قرار داده است. ابزاری که با استفاده از آن‌ها می‌توان مراحلی متنوع، آسان یا سخت را طراحی کرد و سپس آن‌ها را با دیگران به‌اشتراک گذاشت تا گیمر‌های دیگر هم بتوانند توانایی‌های خود را در زمینه تمام کردن آن مراحل به چالش بکشند. همین حس ساخت و ساز بازی کافی است تا باعث شکوفایی خلاقیت گیمر‌ها شود و در این بین وجود گزینه‌های زیاد برای ساخت و ساز باعث می‌شود تا وی در این راه با هیچ محدودیتی روبرو نشود. گرافیک شاد و رنگارنگ بازی هم یکی دیگر از نکات مثبت آن است و نینتندو با عرضه Super Mario Maker ثابت کرد که این توانایی را دارد تا با این شخصیت محبوب بازی‌هایی در سبک‌های مختلف بسازد و البته کاری کند که تمامی این بازی‌ها به معنای واقعی کلمه سرگرم‌کننده باشند. در حالت کلی Super Mario Maker بهترین انحصاری کنسول Wii U و یکی از بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۵ بود.

 

بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۵ از نگاه متاکریتیک

۱۹- Divinity Original Sin: Enhanced Edition

پلتفرم: ایکس‌باکس وان

امتیاز در متاکریتیک: ۸۸

بازی Divinity Oroginal Sin در سال ۲۰۱۴ برای پلتفرم پی‌سی منتشر شد و یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های سال بود که پس از مدت‌ها طرفداران این سبک را با یک اثر ایزومتریک راضی نگه داشت. محبوبیت بالای این بازی، باعث شد تا استودیو لارین در سال ۲۰۱۵ آن را با گرافیک بهبود‌یافته و با نام Enhanced Edition مجددا برای پی‌سی و کنسول‌های نسل هشتمی سونی و مایکروسافت عرضه کند تا این افراد هم بتوانند لذت یکی از بهترین آثار نقش‌آفرینی حال و حاضر بازار را بچشند. این اثر به دلیل داستان بسیار عالی و گیرا، گیم‌پلی جذاب و مملو از المان‌های نقش‌آفرینی و همچنین اکشن و از همه مهم‌تر ماموریت‌های بسیار متنوع که ساعت‌ها گیمر را مشغول می‌کنند، با استقبال عالی منتقدان روبرو شد و به این ترتیب بازی که پس از معرفی در سال ۲۰۱۴ کم‌تر کسی امیدی به آن داشت، توانست دو سال پیاپی در بین بازی‌های برتر متاکریتیک باشد و نسخه Enhanced هم امسال رتبه نوزدهم را در بین بازی‌های این سایت به خود اختصاص داد.

بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۵ از نگاه متاکریتیک

۱۸- Fallout 4

پلتفرم: ایکس‌باکس وان

امتیاز در متاکریتیک: ۸۸

بتسدا یکی از کمپانی‌هایی است که بازی کیفیت پایینی از آن واقعا سراغ نداریم. پس از این‌که بتسدا در سال ۲۰۱۱ بازی اسکایریم را عرضه کرد و این بازی توانست عنوان بهترین نقش‌آفرینی سال را هم از آن خود کند، در سال ۲۰۱۵ شاهد عرضه یکی دیگر از بزرگ‌ترین بازی‌های نقش‌آفرینی جهان‌باز از سری فال‌اوت بودیم که مجددا طرفداران را به دل یک دنیای ویران شده آخرالزمانی، این بار در منطقه بوستون آمریکا برد. دلیل اصلی موفقیت‌های بازی Fallout 4، عمقی است که بتسدا در دل دنیای این بازی قرار داده و به همین دلیل هم هر شخصی و با هر‌سلیقه متفاوتی می‌تواند از آن به نوعی لذت  ببرد. اکشن‌های بازی نسبت به قبل بهبود خیلی زیادی داشتند و از همین رو طرفداران اکشن می‌توانند از آن راضی باشند؛ مولفه‌های نقش‌آفرینی نسبت به نسخه قبل دگرگون شده‌اند و ساخت شخصیت‌های متمایز از هم کاملا در بازی عملی است. شخصیت‌پردازی کاراکتر‌های حاضر در بازی، حتی جزئی‌ترین آن‌ها، آن قدر عالی است که هر کسی داستان منحصر‌به‌فرد خود را در بازی دارد. شاید اگر فال‌اوت 4 کمی جلوه‌های بصری بهتری داشت، رتبه آن حتی از رتبه ۱۸ فعلی هم بهتر می‌شد.

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD720p

بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۵ از نگاه متاکریتیک

۱۷- Destiny: The Taken King

پلتفرم: ایکس‌باکس وان

امتیاز در متاکریتیک: ۸۹

بازی Destiny استودیو بانجی که در سال ۲۰۱۴ عرضه شد، یکی از بهترین آثار شوتر چند‌نفره در طی سال‌های اخیر بود و به دلیل داشتن گیم‌پلی بسیار مفرح و در عین حال متعادل، جلوه‌های بصری بسیار زیبا و حالت‌های بازی متنوع، یکی از انتخاب‌های اصلی برای طرفداران این نوع بازی‌ها به‌شمار می‌رود. بانجی در سال ۲۰۱۵ یک بسته‌الحاقی عظیم برای بازی خود با نام The Taken King عرضه کرد که ارزش‌های آن را بیش از پیش افزایش می‌داد و کاندید یکی از بهترین بسته‌های الحاقی سال هم بود. داستان این DLC حول شخصیت اوریکس است که با لقب The Taken King شناخته می‌شود و قصد دارد انتقام پسر خود را به دلیل اتفاقاتی که در بسته‌الحاقی قبلی بازی (The Dark Below) رخ داده بود، بگیرد. این بسته‌الحاقی داستان جدید را که از قضا بسیار هم هیجان‌انگیز است، به بازی اضافه می‌کند و علاوه بر آن با اضافه کردن نقشه‌های جدید بخش چند‌نفره و سلاح‌ها و تجهیزات بسیار متنوع و جدید، ارزش‌های بخش چند‌نفره این بازی را هم تا حد زیادی بالا می‌برد. تمام این عوامل دست به دست هم دادند تا بسته‌الحاقی The Taken King بازی Destiny با امتیاز ۸۹ در رتبه ۱۷ بازی‌های برتر متاکریتیک قرار بگیرد.

بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۵ از نگاه متاکریتیک

۱۶- 3D Gunstar Heroes

پلتفرم: 3DS

امتیاز در متاکریتیک: ۸۹

معمولا بازی‌های انحصاری کنسول‌های نینتندو در کشور ما هم همانند خیلی از نقاط دنیا دست کم گرفته می‌شوند و افرادی که خود را گیمر حرفه‌ای می‌دانند سراغ این نوع بازی‌ها نمی‌روند. ولی واقعیت این است که همواره در بین برترین بازی‌های سال آثار زیادی از بازی‌های این کمپانی دیده می‌شود که به معنای واقعی کلمه یک سرگرمی تمام عیار و لذت‌بخش هستند و هرشخص علاقه‌مند به بازی باید آن‌ها را تجربه کند. بازی Gunstar Heroes در اصل یک اثر کلاسیک است که در سال ۱۹۹۳ توسط سگا و برای کنسول جِنِسیس این کمپانی منتشر شد. ولی نینتندو در سال ۲۰۱۵ یک نسخه ۳ بعدی از آن را برای کنسول دستی 3DS خود عرضه کرد که با متای ۸۹ توانسته در رتبه ۱۶ بازی‌های برتر سایت متاکریتیک قرار بگیرد. 3D Gunstar Heroes یک اثر شوتر و پلتفرمر دوبعدی است که گیم‌پلی مفرح در آن حرف اول را می‌زند؛ به‌علاوه گرافیک بازی هم نسبت به نسخه اولیه بهبود خیلی زیادی داشته و استودیو اِم ۲ که وظیفه بازسازی این اثر را بر‌عهده داشته، در تولید یک بازی عالی بهترین عملکرد را داشته است. موسیقی‌های شادی که در حین بازی پخش می‌شوند هم یکی دیگر از نکات مثبت آن است و تمام این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا این اثر یک بازی کلاسیک بسیار لذت‌بخش ولی در قالبی جدید باشد.

بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۵ از نگاه متاکریتیک

۱۵- Bastion

پلتفرم: پلی‌استیشن 4

امتیاز در متاکریتیک: ۸۹

یکی دیگر از بازی‌های نسبتا قدیمی که در سال ۲۰۱۵ مجددا عرضه شد بازی Bastion است که نسخه اولیه آن در سال ۲۰۱۱ برای رایانه‌های شخصی منتشر شده بود و استودیو سوپر جاینت گیمز، سازنده بازی و کمپانی برادران وارنر، ناشر بازی، تصمیم گرفتند تا در سال ۲۰۱۵ آن را برای کنسول پلی‌استیشن 4 هم عرضه کنند که از قضا بسیار هم موفقیت‌آمیز بود و توانسته با امتیاز ۸۹ در رتبه ۱۵ برترین بازی‌های سایت متاکریتیک قرار بگیرد. بدون شک دلیل اصلی این موفقیت، این است که Bastion فقط یک بازی سرگرم‌کننده نیست. بلکه تلفیقی کم‌نظیر از هنر و سرگرمی است. این بازی در اصل یک اثر نقش‌آفرینی است که با دوربین ایزومتریک روایت می‌شود. المان‌های گیم‌پلی بازی بسیار جالب هستند و مولفه‌های نقش‌آفرینی نسبتا پیچیده‌ای هم در بازی دیده می‌شوند. ولی دلیل اصلی که این بازی را به یک شاهکار تبدیل می‌کند، طراحی‌های هنری بسیار زیبای آن هستند که هنوز هم پس از گذشت نزدیک به ۵ سال از عرضه نسخه اولیه فوق‌العاده هستند. به این طراحی‌های هنری موسیقی‌های تحسین شده بازی را هم اضافه کنید که توسط درِن کُرب ساخته شده‌اند.

بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۵ از نگاه متاکریتیک

۱۴- 3D Streets of Rage II

پلتفرم: 3DS

امتیاز در متاکریتیک: ۸۹

بازی Streets of Rage برای افرادی که گیمر نسبتا قدیمی هستند یک بازی واقعا مقدس به حساب می‌آید! اثری که در زمان نبود بازی‌هایی با گرافیک واقع‌گرایانه و با جلوه‌های بصری ۱۶ بیتی خود می‌توانست ساعت‌ها بازیکن را پای کنسول سگا جنسیس بنشاند و حتی از معدود بازی‌های دوران خود بود که حس واقعی Co-op و همکاری را در یک بازی ویدیویی منتقل می‌کرد. حال نینتندو مجددا نسخه سه‌بعدی این اثر را برای کنسول دستی 3DS خود تدارک دیده و در سال ۲۰۱۵ عرضه کرده است تا بتوان دوباره این حس شیرین نوستالژیک را تجربه کرد. گیم‌پلی بازی هنوز هم به اندازه همان نسخه قدیمی لذت‌بخش است و گرافیک‌ بازی هم با تکنولوژی‌های امروزی بازسازی شده‌اند. نکته جالب در مورد این بازی این است که سازندگان سعی کرده‌اند تا بازسازی آن آسیبی به حس و حال نسخه اولیه بازی نزند و به همین دلیل هم کماکان می‌توان از نسخه 3DS بازی به اندازه همان نسخه دوران جنسیس لذت برد. ارزش این بازی به حدی بالا است که توانسته با امتیاز ۸۹ در رتبه ۱۴ برترین بازی‌های متاکریتیک در سال ۲۰۱۵ قرار بگیرد.

بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۵ از نگاه متاکریتیک

۱۳- Dark Souls II: Scholar of the First Sin

پلتفرم: ایکس‌باکس وان

امتیاز در متاکریتیک:۸۹

در رتبه چهاردهم بهترین بازی‌های ۲۰۱۵ از دیدگاه سایت متاکریتیک باز هم یک بسته‌الحاقی برای یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۴ قرار می‌گیرد. Scholar of the First Sin در سال ۲۰۱۵ برای بازی Dark Souls II عرضه شد و تکمیل کننده داستان آن است. این بسته‌الحاقی داستانی علاوه بر این که یک خط داستانی کاملا جدید را به بازی اضافه می‌کرد؛ تغییرات دیگری هم در بازی حاصل کرده بود. در حال که گرافیک نسخه‌های ایکس‌باکس 360 و پلی‌استیشن 3 بدون تغییر مانده بودند، ولی نسخه‌های ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و پی‌سی بازی با گرافیکی کاملا بازسازی شده عرضه شدند که باعث می‌شد فضای تاریک این بازی و دشمنان ترسناک آن با جزییات بهتری نمایش داده شوند. همچنین این DLC باعث تغییراتی کلی در هوش مصنوعی دشمنان شده بود و نحوه چینش آن‌ها در نقشه هم تغییر کرده بود و همین امر باعث می‌شد تا روند بازی حتی از نسخه اصلی Dark Souls II سخت‌تر و البته لذت‌بخش‌تر باشد. در مجموع Scholar of the First Sin یکی دیگر از بسته‌های الحاقی موفق سال بود و استودیو فرام سافت‌ور با عرضه آن دوباره دوران کابوس‌واری در دنیای Dark Souls II برای طرفداران فراهم کرد.

بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۵ از نگاه متاکریتیک

۱۲- Pillars of Eternity

پلتفرم: رایانه‌های شخصی

امتیاز در متاکریتیک: ۸۹

سال ۲۰۱۵ برای پلتفرم پی‌سی و بازی‌های انحصاری آن سالی موفق به شمار می‌رفت. Pillars of Eternity یکی از بازی‌های انحصاری پی‌سی در سال ۲۰۱۵ بود که دنباله معنوی آثار نقش‌آفرینی بزرگی همچون Baldur's Gate، Icewind Dale و Planescape: Torment به‌شمار می‌رود و توسط استودیو آبسیدییَن ساخته شده است. بازی در زمان معرفی سعی داشت بودجه خود را از طریق یک کمپین کیک‌استارتر جمع‌آوری کند و موفق شد از همین راه ۴ میلیون و ۱۶۳ هزار دلار جمع‌آوری کرده و تا آن زمان به عنوان موفق‌تری بازی در کیک‌استارتر شناخته شود. البته بعد‌ها کمپانی پارادوکس وظیفه انتشار بازی را بر‌عهده گرفت و این اثر نقش‌آفرینی ایزومتریک در سال ۲۰۱۵ برای رایانه‌های شخصی عرضه شد. عمده دلیل موفقیت این اثر در دل گیم‌پلی عالی و واقعا بی‌نقص آن نهفته است که دقیقا حس و حال شاهکار‌های دوران طلایی نقش‌آفرینی‌های ایزومتریک را به گیمر منتقل می‌کند و به جرات می‌توان گفت که در طی سالیان اخیر هیچ اثری نتوانسته بود همانند Pillars of Eternity تجربه‌ای همانند نقش‌آفرینی‌های کلاسیک فراهم کند. به همین دلیل هم این بازی که از گرافیک خیلی خوبی هم بهره نمی‌برد، توانسته در رتبه سیزدهم برترین‌های سال متاکریتیک با امتیاز ۸۹ قرار بگیرد.

بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۵ از نگاه متاکریتیک

۱۱- The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D

پلتفرم: 3DS

امتیاز در متاکریتیک: ۸۹

درخشش بازی‌های انحصاری نینتندو در بین ۲۰ بازی برتر سایت متاکریتیک ادامه دارد و رتبه یازدهم این لیست در اختیار شخصیت لینک و دوستانش در بازی The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D است که به صورت انحصاری برای کنسول دستی 3DS نینتندو عرضه شده است. البته این اثر هم یک نسخه بازسازی شده از اثری با همین نام است که در سال ۲۰۰۰ برای کنسول نینتندو 64 عرضه شده بود. داستان بازی در مورد شخصیت لینک است و وقایع آن چند ماه پس از اتفاقات نسخه قبلی بازی یعنی Ocarina of Time رخ می‌دهند و لینک که در سرزمین ترمینا است، باید از برخورد ماه با کره زمین جلوگیری کند. اولین بهبود در نسخه 3D بازی گرافیک‌های بهبود‌یافته و اضافه شدن قابلیت‌های کنترل لمسی هستند که آن را به یک اثر مناسب با کنسول 3DS تبدیل می‌کنند. البته گیم‌پلی بازی دست‌خوش تغییرات خیلی زیادی نشده و در حقیقت نیازی هم به این کار نبود؛ چرا که بازی در سال ۲۰۰۰ از لحاظ گیم‌پلی یک شاهکار بود و هنوز هم پس از گذشت ۱۵ سال تجربه آن به همان میزان لذت‌بخش است. امتیاز متای این بازی ۸۹ بود.

بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۵ از نگاه متاکریتیک

۱۰- Tales from the Borderlands: Episode 5 - The Vault of the Traveler

پلتفرم: پلی‌استیشن 4

امتیاز در متارکریتیک: ۹۰

مجموعه بازی‌های داستان‌محور تل‌تِیل گیمز تقریبا هر سال در بین بازی‌های برتر سال دیده می‌شوند و نماینده امسال این کمپانی هم اپیزود  پنجم از سری بازی‌های Tales from the Borderlands است که با نام The Vault of the Traveler در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۵ عرضه شد. تمامی اپیزود‌های سری سرزمین‌های مرزی تل‌تیل گیمز به جز اپیزود اول در سال ۲۰۱۵ عرضه شده‌اند؛ با این حال فقط آخرین قسمت آن است که توانسته در بین ۲۰ بازی برتر متاکریتیک با نمره عالی ۹۰ رتبه دهم را به خود اختصاص دهد. دلیل اصلی این امر هم داستان بسیار بهتر این نسخه در مقایسه با اپیزود‌های قبلی است و المان‌های گیم‌پلی هم هرچند نقش کم‌رنگی در این بازی دارند؛ ولی بازهم تجربه‌ای لذت‌بخش ارائه می‌دهند. داستان این بازی به حدی خوب است که به عنوان یکی از نامزدهای مراسم The Game Awards سال ۲۰۱۵ در بخش روایت داستانی انتخاب شده بود و البته از دیدگاه مجله معتبر هاردکور گیمر هم توانسته به عنوان بهترین داستان، بهترین بازی ماجراجویی و بهترین بازی سال انتخاب شود.

بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۵ از نگاه متاکریتیک

۹ - The Witcher 3 : Hearts of Stone

پلتفرم: پلی‌استیشن 4

امتیاز در متاکریتیک: ۹۰

استودیو سی‌دی پراجکت رد با عرضه بسته‌الحاقی Hearts of Stone برای بازی The Witcher 3 مفهوم تازه‌ای از بسته‌های الحاقی واقعی ارائه کرد و به همین دلیل هم این DLC با شایستگی به عنوان بهترین بسته‌الحاقی سال شناخته می‌شود و در بین بازی‌های برتر متاکریتیک هم با متا ۹۰ در رتبه ۹ قرار می‌گیرد. Hearts of Stone برای اثبات شایستگی‌های خود محتویات واقعا زیادی در اختیار خریداران قرار می‌دهد. یک خط داستانی جدید با تمام پیچ و خم‌های داستانی، حضور شخصیت‌های جدیدی مثل شانی که از لحاظ شخصیت‌پردازی دست کمی از شخصیت‌های نسخه اصلی بازی ندارد و ماموریت‌های اصلی و فرعی متنوع که چندین ساعت گیم‌پلی را به بازی اضافه می‌کند بخشی از محتویات جدید این بسته‌الحاقی هستند. همچنین سی‌دی پراجکت رد در این DLC زوایایی تاریک‌تر از دنیای بازی ویچر ۳ نمایش می‌دهد که در نسخه اصلی شاهد آن‌ها نبودیم و به همین دلیل هم بازی تنوع بسیار بیش‌تری نسبت به قبل دارد. عرضه این DLC ما را امیدوار می‌کند که در آینده کمپانی‌های دیگر هم بسته‌های الحاقی این‌چنینی برای بازی‌هایشان عرضه کنند و همچنین اشتیاق‌مان را برای تجربه بسته‌الحاقی بعدی ویچر ۳ یعنی Blood and Wine افزایش می‌دهد که در سال ۲۰۱۶ عرضه خواهد شد.

بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۵ از نگاه متاکریتیک

۸- Nuclear Throne

پلتفرم: رایانه‌های شخصی

امتیاز در متاکریتیک:۹۰

در سال ۲۰۱۵ بازی‌های مستقل عملکردی فراتر از حد انتظار داشتند و در رقابت با آثار بزرگ و AAA توانستند موفق باشند. یکی از همین بازی‌های مستقل که توسط استودیو ولامبیر ساخته شده، Nuclear Throne است که در سبک شوتر‌های مفرح با دوربین ایزومتریک قرار می‌گیرد. این بازی که علاوه بر رایانه‌های شخصی برای پلی‌استیشن 4 و پلی‌استیشن ویتا هم عرضه شده، با امتیاز متای عالی ۹۰ در رتبه هشتم بازی‌های برتر متاکریتیک قرار دارد و دلیل اصلی این امر هم فقط و فقط گیم‌پلی بی‌نظیر و اعتیاد‌آور بازی است. ولامبیر تمام تلاش خود را برای ساخت یک بازی خوش‌ساخت انجام داده و تنوع بالای شخصیت‌های قابل‌بازی، امکان ارتقا سلاح‌های متعدد و گستردگی مراحل باعث می‌شوند تا تجربه این اثر همواره آن حس تازگی اولیه را حفظ کند و دقیقا پس از یک بار تمام کردن آن، گیمر را مجبور کند تا مجددا بازی را از ابتدا آغاز کند. البته Nuclear Throne از آن دست بازی‌های بی‌رحمی است که در دل ظاهر مفرح خود، گیم‌پلی بسیار سخت را تدارک دیده و بار‌ها و بار‌ها طعم شکست را در بازی خواهید چشید که از قضا بسیار هم شیرین است!

بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۵ از نگاه متاکریتیک

۷- Shovel Knight

پلتفرم: پلی‌استیشن 4

امتیاز در متاکریتیک: ۹۰

بدون شک نقش اساسی کیک‌استارتر در رشد بازی‌های مستقل غیر‌قابل انکار است و آثار زیادی در طی سالیان اخیر با استفاده از بودجه‌های مردمی جمع‌آوری شده از این طریق ساخته شده‌اند. Shovel Knight یکی از همین آثار موفق است که توسط استودیو یات کلاب ساخته و در سال ۲۰۱۵ تقریبا برای تمامی پلتفرم‌های رایج عرضه شده است. در این بازی پلتفرمر دو بعدی گیمر کنترل یک شوالیه بیل به دست را بر عهده دارد که بر‌عکس شوالیه‌های دیگر از شمشیر استفاده نکرده و با یک بیل به مبارزه با دشمنان می‌رود. البته این بیل استفاده دیگری هم در بازی دارد و گیمر می‌تواند با حفاری کردن قسمت‌های مختلف نقشه آیتم‌های باارزشی را به‌دست بیاورد. بازی در حالی توانسته به این سطح از موفقیت برسد و نسخه پلی‌استیشن 4 آن با کسب امتیاز عالی ۹۰ در رتبه هفتم بازی‌های برتر متاکریتیک قرار بگیرد که گرافیک‌ آن ۸ بیتی و همانند آثار نسل‌های اولیه کنسول‌های خانگی هستند. ولی در دل همین گرافیک ساده یک بازی واقعا سرگرم‌کننده نهفته است. همچنین بهتر است اشاره‌ای هم به موسیقی‌های به کار رفته در بازی بکنیم که در عین سادگی واقعا گوش‌نواز هستند. در حالت کلی، اگر دوست دارید دوباره حس همان دوران بازی‌های کلاسیک دو‌بعدی را تجربه کنید، Shovel Knight اثری است که شاید تا سالیان سال نمونه آن در سبک پلتفرمر عرضه نشود.

بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۵ از نگاه متاکریتیک

۶- Bloodborne

پلتفرم: پلی‌استیشن 4

امتیاز در متاکریتیک: ۹۲

در رتبه ششم لیست برترین‌های سال سایت متاکریتیک یک بازی انحصاری کنسول پلی‌استیشن 4 یعنی Bloodborne قرار می‌گیرد که همانند بسته‌الحاقی Dark Souls II توسط استودیو فرام‌سافت‌ور ساخته شده است. هیدتاکا میازاکی در این بازی که بهترین انحصاری کنسول پلی‌استیشن 4 در سال ۲۰۱۵ هم بود، همان سختی طاقت‌فرسای سری سولز را در دنیا و محیطی متفاوت ارائه می‌کند که نه تنها دست‌کمی از بازی نام‌برده ندارد، بلکه در برخی قسمت‌ها حتی بهتر و پخته‌تر از آن هم عمل می‌کند. داستان بازی گیمر را در فضای یک شهر تاریک قرار می‌دهد که مردمان آن به دلیل نوعی بیماری به موجودات عجیبی تبدیل شده‌اند. اولین ویژگی مثبت بازی در طراحی‌های هنری آن است که یک دنیای گاتیک را به بهترین شکل ممکن نمایش می‌دهد و طراحی‌های شخصیت اصلی و دشمنان هم به همین میزان به بهترین شکل ممکن صورت گرفته‌اند. در کنار این ظاهر چشم‌نواز، بازی از یک گیم‌پلی عالی و البته سخت هم بهره می‌برد که وارث گیم‌پلی سری سولز است. البته مبارزات Bloodborne در عین سخت بودن به شکلی هستند که همواره پس از شکست خوردن ناتوانی و اشتباهات‌ خودتان را نفرین می‌کنید و با عزمی راسخ‌تر سعی می‌کنید تا در تلاش بعدی دشمن را شکست دهید. در کل بازی آن‌قدر عالی و بی‌نقص است که پس از تمام شدنش آرزو می‌کنید کاش این تجربه چندین ساعت دیگر هم ادامه داشت.

بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۵ از نگاه متاکریتیک

۵- Journey

پلتفرم: پلی‌استیشن 4

امتیاز در متاکریتیک: ۹۲

بازی Journey در سال ۲۰۱۲ به صورت انحصاری توسط استودیو دَت گیم کمپانی برای کنسول پلی‌استیشن 3 عرضه شد و توانست تحسین‌های طرفداران و منتقدین مختلف را در پی داشته باشد و یکی از بهترین بازی‌های ماجراجویی سال بود. حال پس از گذشت سه سال، استودیو سازنده بازی آن را مجددا برای کنسول نسل هشتمی سونی هم عرضه کرد و بازی در کمال شایستگی توانست با امتیاز ۹۲ در رتبه پنجم بهترین‌های سال متاکریتیک قرار بگیرد. Journey شاید گیم‌پلی جذاب یا حداقل متفاوتی داشته باشد، ولی نمی‌توان منکر این قضیه شد که بخش عمده موفقیت‌های این بازی مدیون زوایای هنری آن است. گرافیک هنری مثال‌زدنی بازی که یک شخصیت شنل‌پوش را در دل بیابان‌های مملو از شن به تصویر می‌کشد با موسیقی‌های بی‌نظیری که آوای ساز ویولن سل در آن‌ها گوش را نوازش می‌دهد، باعث شده‌اند تا گاهی کنترلر کنسول را زمین گذاشته و محو صحنه‌ای هنری باشید که Journey به تصویر می‌کشد. این بازی از آن آثاری است که زمان هرگز نمی‌تواند باعث کهنه شدن آن شود و حتی با گذشت چندین سال دیگر هم این بازی ارزش خود را حفظ خواهد کرد.

بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۵ از نگاه متاکریتیک

۴- Undertale

پلتفرم: رایانه‌های شخصی

امتیاز در متاکریتیک: ۹۳

Undertale یکی دیگر از آثار انحصاری پی‌سی است که به جرات می‌توان گفت هرکسی که آن را تجربه نکند، یکی از شاهکار‌های صنعت بازیسازی را از دست می‌دهد. این بازی نقش‌آفرینی توسط بازیسازی مستقل، تابی‌فاکس، ساخته و عرضه شده است و گیمر را در نقش یک کودک قرار می‌دهد که باید دنیایی زیر‌زمینی را کاوش کند که در اعماق کرده زمین قرار دارد. اگر به دنبال یک بازی با گرافیک واقع‌گرایانه هستید سراغ Undertale نروید، چرا که در عوض آن گرافیکی ۸ بیتی را مشاهده خواهید کرد. ولی اگر به دنبال اثری هستید که روح یک بازی اصیل را داشته باشد، این بازی یکی از بهترین گزینه‌های ممکن است. اثری با داستان بی‌نظیر که می‌تواند تا مدت‌ها تاثیر خود را بر گیمر داشته باشد و ذهن وی را درگیر کند. داستانی که طنزی تلخ در بطن آن نهفته است و تاریکی‌های زندگی را با استفاده از همین طنز به زیبایی به تصویر می‌کشد. به همین دلیل هم شاید هیچ چیز در Undertale همانند داستان لذت‌بخش نباشد؛ ولی کماکان با یک گیم‌پلی عالی هم روبرو هستیم که مولفه‌های نقش‌آفرینی را در قالب مبارزاتی متفاوت ارائه می‌دهد. کنار هم قرار گرفتن این عوامل باعث می‌شود تا Undertale به یک شاهکار به معنای واقعی کلمه تبدیل شود و با امتیاز ۹۳ در رتبه چهارم برترین‌های متاکریتیک در سال ۲۰۱۵ قرار بگیرد.

بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۵ از نگاه متاکریتیک

۳- The Witcher 3: Wild Hunt

پلتفرم: رایانه‌های شخصی

امتیاز در متاکریتیک: ۹۳

رتبه سوم بهترین‌های سال متاکریتیک در اختیار بازی بزرگ The Witcher 3: WIld Hunt از سی‌دی پراجکت رد است که با امتیاز ۹۳ در این رتبه قرار گرفته است. ویچر ۳ از آن دست بازی‌هایی است که واقعا نقصی در آن‌ وجود ندارد. این بازی گرافیکی ارائه کرد که پیش‌تر در کم‌تر بازی نقش‌آفرینی یا در حالت کلی در کم‌تر بازی دیگری آن را دیده بودیم و در این بین پلتفرم پی‌سی بهترین عملکرد گرافیکی را در بین نسخه‌های بازی داشت و در نتیجه متای بیش‌تری هم کسب کرد. جدا از بحث گرافیک، ویچر ۳ یک داستان عالی داشت که تصمیمات گیمر هم نقش‌زیادی در پیشبرد آن ایفا می‌کردند و ماموریت‌های جانبی که هریک از آن‌ها قطعه‌ای از پازل داستانی کلی بازی بودند، در کنار روایت جذاب داستان باعث می‌شوند تا این اثر در بخش داستان هم بی‌نقص باشد. مکمل تمام این موارد، گیم‌پلی عالی بازی بود که شاید المان‌های نقش‌آفرینی در آن خیلی به چشم نیایند، ولی در زمینه‌های دیگر مثل مبارزات، ویچر ۳ بسیار بهتر از نسخه‌های پیشین خود و حتی بهتر از دیگر بازی‌های مشابه عمل می‌کند. وسعت بالای محیط بازی و البته غنی بودن آن هم باعث شده‌اند تا در جای جای نقشه وسیع این اثر اتفاقی جذاب در انتظار گیمر باشد. در مجموع ویچر ۳ یکی از شاهکار‌های صنعت بازیسازی است و حسی که صحنه‌های ناب بازی مثل اسب سواری در میان گندم‌زار‌های وسیع یا صحنه‌های مبارزه با موجودات مختلف القا می‌کنند، چیزی نیست که بتوان آن را در قالب کلمات منتقل کرد و فقط باید بازی را تجربه کرد و از آن‌ها لذت برد.

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD720p

بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۵ از نگاه متاکریتیک

۲- Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

پلتفرم: ایکس‌باکس وان

امتیاز در متاکریتیک: ۹۵

مگر می‌شود لیستی از بهترین بازی‌های سال تشکیل داد و نامی از اثر به‌یاد‌ماندی هیدئو کوجیما در آن نبرد؟ بدون شک نه! Metal Gear Soild V: The Phantom Pain بازی است که نسخه ایکس‌باکس وان آن با امتیاز ۹۵ دومین بازی برتر سال ۲۰۱۵ از دیدگاه سایت متاکریتیک اعلام شده است. کوجیما که پس از ساخت این بازی از کمپانی نه چندان محبوب کونامی جدا شد، میراثی از خود برای طرفداران سری متال گیر به یادگار گذاشته که یکی از شاهکار‌های حال حاضر دنیای بازی‌های ویدیویی است. شاید جهان‌باز شدن این نسخه از متال‌گیر خیلی به مذاق طرفداران قدیمی سری خوش نیاید، ولی همین مساله عاملی شده تا طرفداران جدید هم جذب بازی شوند و از گیم‌پلی عالی آن لذت ببرند. لذت گردش با اسنیک در بیابان‌های افغانستان یا در دل کشوری مرزی در آفریقا، در کم‌تر بازی دیگری حس می‌شود و در این بین ترکیب عالی مخفی‌کاری و اکشن و یک روایت داستانی جذاب مکمل حس ناب بازی هستند. همچنین Phantom Pain که با موتور بازیسازی فاکس ساخته شده، گرافیکی عالی را ارائه می‌دهد و طراحی جزییات مختلف محیطی، طراحی شخصیت‌ها اصلی و فرعی و طراحی آیتم‌ها در آن به بهترین شکل ممکن است. این بازی هم از آن دست آثار سال ۲۰۱۵ است که واقعا نمی‌توان ایراد خاصی به آن گرفت و به همین دلیل هم با شایستگی تمام در رتبه دوم قرار گرفته است. به‌علاوه با جدایی کوجیما فعلا سرنوشت سری متال‌گیر هم مشخص نیست و باید تا جایی که می‌شود از آخرین نسخه این سری لذت برد؛ چون بعید است کونامی بتواند تجربه‌ای همانند آن را تکرار کند!

دانلود ویدیو با رزولوشن 360p | دانلود ویدیو با رزولوشن HD720p

بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۵ از نگاه متاکریتیک

۱- Grand Theft Auto V

پلتفرم: رایانه‌های شخصی

امتیاز در متاکریتیک: ۹۶

راک‌استار هم از آن دست کمپانی‌هایی است که هر سال بازی‌های آن در رتبه‌های بالای لیست متاکریتیک قرار می‌گیرند و امسال هم این کمپانی موفق شده با عرضه نسخه نسل هشتمی Grand Theft Auto V رتبه اول این لیست را با امتیاز ۹۶ از آن خود کند. دلیل این که نسخه پی‌سی بازی هم امتیاز بیش‌تری نسبت به نسخه‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 کسب کرده، بدون شک به گرافیک بهتر بازی در روی این پلتفرم مربوط می‌شود و حتی خود راک‌استار نسخه پی‌سی را بهترین نسخه از این نظر معرفی کرده بود. بازی روایتگر داستان ۳ شخصیت اصلی یعنی مایکل، ترور و فرانکیلن است که دوتای اولی آشنایی دیرینه‌ای با هم دارند و فرانکلین هم یک جوان سیاه‌پوست است. امکان انتخاب از بین این سه شخصیت و سوییچ کردن بین آن‌ها در طی بازی، ویژگی است که راک‌استار برای اولین بار در بازی‌های خود گنجانده است و البته با داستان‌پردازی عالی سرنوشت این سه فرد را به هم ارتباط داده که خلق داستانی این‌چنینی، یکی از نکات مثبت اصلی بازی است. به‌علاوه بخش‌های تیر‌اندازی و رانندگی بازی هم واقعا بی‌نقص هستند و حس یک شوتر ناب و یک ریسینگ آرکید عالی را القا می‌کنند. ولی مهم‌تر از همه این‌ها، GTA V هم یک GTA است و اثری است که هر علاقه‌مند به بازی باید آن را حداقل یک بار بازی کند و از ماموریت‌های متنوعش گرفته تا گردش زدن در شهر لوس‌سانتوس را تجربه کند.

لیست ۲۰ بازی برتر سال ۲۰۱۵ در سایت متاکریتیک در این جا به پایان می‌رسد. حضور انحصاری‌های پی‌سی در این لیست، عملکرد عالی بازی‌های مستقل، حضور دو انحصاری بزرگ کنسول پلی‌استیشن 4 در رتبه‌های بالای لیست و البته درخشش آثار کلاسیک بازسازی شده برای کنسول 3DS از نکات قابل توجه این لیست هستند.

نظر شما در مورد این بازی‌ها چیست؟ آیا اثار دیگری هم لایق قرار گرفتن در بین این بازی‌ها بودند؟

تهیه شده در زومجی با استفاده از لیست رسمی سایت متاکریتیک


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده